Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (S2)
specjalność: Inteligencja obliczeniowa

Sylabus przedmiotu Przetwarzanie danych geoinformatycznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Przetwarzanie danych geoinformatycznych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Systemów Multimedialnych
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Łysko <Andrzej.Lysko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wojciech Maleika <Wojciech.Maleika@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 30 1,50,50zaliczenie
wykładyW3 30 1,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać wiedzę, umiejętności i kompetencje w zakresie posługiwania się bazami danych i podstaw języka SQL i Python.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student pozna (i zrozumie) zagadnienia związane z posługiwaniem się i zarządzaniem danymi geoinformatycznymi. Nauczy się przetwarzać i prezentować wyniki analiz w postaci map tematycznych oraz zbiorów danych. Zapozna się z metodologią analiz środowiska za pomocą technik teledetekcyjnych, LIDAR, SRTM, wiązki radiowej. Pozna zasady posługiwania się danymi geoinformatycznymi w językach SQL, Python. Nauczy się posługiwac istniejącymi rozwiązaniami geoinformatycznymi Python i GDAL.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Układy współrzędnych i struktura danych GIS2
T-L-2Wykorzystanie serwisów administracji publicznej w analizach przestrzennych2
T-L-3Analiza danych wektorowych6
T-L-4Udostępnianie danych wektorowych w standardach GeoJson, WKT, KML, GML(XML) z wykorzystaniem baz danych i języka SQL2
T-L-5Analiza danych rastrowych i teledetekcja6
T-L-6Analiza danych GIS w strukturze 3D6
T-L-7Analizy i wizualizacja zmian ukształtowania dna morskiego (Batymetria)6
30
wykłady
T-W-1Podstawy systemów informacji przestrzennej2
T-W-2Układy odwzorowań i odniesienia, układy współrzędnych poziomych i pionowych2
T-W-3Źródła danych w GIS2
T-W-4Podstawy prawne wykorzystania systemów GIS w administracji publicznej2
T-W-5Systemy GIS i analizy geoinformatyczne w centrach danych2
T-W-6Wykorzystanie funkcji języka SQL w analizach geometrii i topologi danych przestrzennychi4
T-W-7Podstawy analiz danych z wykorzystaniem bibliotek Python, GDAL i SagaGIS4
T-W-8Źródła danych rastrowych. Wykorzystanie teledetekcji w analizach środowiska geograficznego.6
T-W-9Źródła danychi analiza numerycznych modeli terenu i numerycznych modeli użytkowania terenu2
T-W-10Wykorzystanie modeli 3D w analizach środowiska lądowego i morskiego4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo z zajęciach30
A-L-2Praca własna z danymi i wykonanie projektu zaliczeniowego6
A-L-3Konsultacje2
38
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Praca własna ze wskazanymi źródłami informacji3
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia pisemnego2
A-W-4Konsultacje2
37

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena raportów z wykonania zadań
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne (pytania testowe i otwarte_ podsumowujące wiedzę zdobytą podczas wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_C08.4_W01
Student posiada wiedzę z zakresu posługiwania się i tworzenia systemów geoinformatycznych. Rozumie zasady ich działania oraz jest wstanie wskazać kierunki ich zastosowania w administracji i gospodarce.
I_2A_W02, I_2A_W03C-1T-W-10, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_C08.4_U01
Potrafi wykonywać zadania z zakresu geoinformatyki mające na celu stworzenie struktur danych oraz ich prezentacji w postacji map tematycznych. Umie posługiwać się złożonymi strukturami danych i w razie potrzeby wiązać je ze sobą w celu uzyskania zamierzonego efektu. Jest w stanie wskazać etapy analiz prowadzące do wyników.
I_2A_U07, I_2A_U12, I_2A_U16C-1T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-5, T-L-1, T-L-2M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_2A_C08.4_K01
Potrafi zorganizować warsztat pracy w celu wykonania powierzonego zadania z zakresu geoinformatyki. Jest w stanie wskazać tok postępowania zawierający również istniejące rozwiązania techniczne w postaci oprogramowania GIS i języków programowania w celu otrzymania konkretnych wyników. Posiada umiejętność samokształcenia, zna swoje ograniczenia i potrafi pozyskiwać nową wiedzę z zakresu analiz przestrzennych i geoinformatyki.
I_2A_K01, I_2A_K02C-1T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-W-10, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
I_2A_C08.4_W01
Student posiada wiedzę z zakresu posługiwania się i tworzenia systemów geoinformatycznych. Rozumie zasady ich działania oraz jest wstanie wskazać kierunki ich zastosowania w administracji i gospodarce.
2,0
3,0elementarna znajomość treści programowych przekazywanych podczas wykładu (zweeryfikowana na podstawie zaliczenia pisemnego)
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
I_2A_C08.4_U01
Potrafi wykonywać zadania z zakresu geoinformatyki mające na celu stworzenie struktur danych oraz ich prezentacji w postacji map tematycznych. Umie posługiwać się złożonymi strukturami danych i w razie potrzeby wiązać je ze sobą w celu uzyskania zamierzonego efektu. Jest w stanie wskazać etapy analiz prowadzące do wyników.
2,0
3,0Uczęszcza na ćwiczenia. Stara się prawidłowo wykonywać poszczególne zadania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
I_2A_C08.4_K01
Potrafi zorganizować warsztat pracy w celu wykonania powierzonego zadania z zakresu geoinformatyki. Jest w stanie wskazać tok postępowania zawierający również istniejące rozwiązania techniczne w postaci oprogramowania GIS i języków programowania w celu otrzymania konkretnych wyników. Posiada umiejętność samokształcenia, zna swoje ograniczenia i potrafi pozyskiwać nową wiedzę z zakresu analiz przestrzennych i geoinformatyki.
2,0
3,0Uczęszcza na ćwiczenia i wykłady. Stara się wykorzystać wiedzę teoretyczną pozyskaną na wykładach w realizacji zadań praktycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Langley P.A., Godchild M.F., Maguire D.I., Rhind D.W., GIS teoria i praktyka, PWN, Warszawa, 2006
  2. Magnuszewski A., GIS w geografii fizycznej, PWN, Warszawa, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Iwańczak B., Quantum GIS. Tworzenie i analiza map., Helion, Warszawa, 2013
  2. Litwin L., Myrda G., Systemy Informacji Geograficznej. Zarządzanie danymi przestrzennymi w GIS, SIP, SIT, LIS, Helion, Warszawa, 2005

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Układy współrzędnych i struktura danych GIS2
T-L-2Wykorzystanie serwisów administracji publicznej w analizach przestrzennych2
T-L-3Analiza danych wektorowych6
T-L-4Udostępnianie danych wektorowych w standardach GeoJson, WKT, KML, GML(XML) z wykorzystaniem baz danych i języka SQL2
T-L-5Analiza danych rastrowych i teledetekcja6
T-L-6Analiza danych GIS w strukturze 3D6
T-L-7Analizy i wizualizacja zmian ukształtowania dna morskiego (Batymetria)6
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy systemów informacji przestrzennej2
T-W-2Układy odwzorowań i odniesienia, układy współrzędnych poziomych i pionowych2
T-W-3Źródła danych w GIS2
T-W-4Podstawy prawne wykorzystania systemów GIS w administracji publicznej2
T-W-5Systemy GIS i analizy geoinformatyczne w centrach danych2
T-W-6Wykorzystanie funkcji języka SQL w analizach geometrii i topologi danych przestrzennychi4
T-W-7Podstawy analiz danych z wykorzystaniem bibliotek Python, GDAL i SagaGIS4
T-W-8Źródła danych rastrowych. Wykorzystanie teledetekcji w analizach środowiska geograficznego.6
T-W-9Źródła danychi analiza numerycznych modeli terenu i numerycznych modeli użytkowania terenu2
T-W-10Wykorzystanie modeli 3D w analizach środowiska lądowego i morskiego4
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo z zajęciach30
A-L-2Praca własna z danymi i wykonanie projektu zaliczeniowego6
A-L-3Konsultacje2
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Praca własna ze wskazanymi źródłami informacji3
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia pisemnego2
A-W-4Konsultacje2
37
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_2A_C08.4_W01Student posiada wiedzę z zakresu posługiwania się i tworzenia systemów geoinformatycznych. Rozumie zasady ich działania oraz jest wstanie wskazać kierunki ich zastosowania w administracji i gospodarce.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_W02Ma wiedzę z zakresu zaawansowanych technik programowania systemów informatycznych w wybranym obszarze zastosowań
I_2A_W03Ma uporządkowaną, podbudowaną metodycznie i teoretycznie wiedzę w zakresie metod i technik projektowania systemów informatycznych
Cel przedmiotuC-1Student pozna (i zrozumie) zagadnienia związane z posługiwaniem się i zarządzaniem danymi geoinformatycznymi. Nauczy się przetwarzać i prezentować wyniki analiz w postaci map tematycznych oraz zbiorów danych. Zapozna się z metodologią analiz środowiska za pomocą technik teledetekcyjnych, LIDAR, SRTM, wiązki radiowej. Pozna zasady posługiwania się danymi geoinformatycznymi w językach SQL, Python. Nauczy się posługiwac istniejącymi rozwiązaniami geoinformatycznymi Python i GDAL.
Treści programoweT-W-10Wykorzystanie modeli 3D w analizach środowiska lądowego i morskiego
T-W-1Podstawy systemów informacji przestrzennej
T-W-2Układy odwzorowań i odniesienia, układy współrzędnych poziomych i pionowych
T-W-3Źródła danych w GIS
T-W-4Podstawy prawne wykorzystania systemów GIS w administracji publicznej
T-W-7Podstawy analiz danych z wykorzystaniem bibliotek Python, GDAL i SagaGIS
T-W-8Źródła danych rastrowych. Wykorzystanie teledetekcji w analizach środowiska geograficznego.
T-W-9Źródła danychi analiza numerycznych modeli terenu i numerycznych modeli użytkowania terenu
T-W-5Systemy GIS i analizy geoinformatyczne w centrach danych
T-W-6Wykorzystanie funkcji języka SQL w analizach geometrii i topologi danych przestrzennychi
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne (pytania testowe i otwarte_ podsumowujące wiedzę zdobytą podczas wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0elementarna znajomość treści programowych przekazywanych podczas wykładu (zweeryfikowana na podstawie zaliczenia pisemnego)
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_2A_C08.4_U01Potrafi wykonywać zadania z zakresu geoinformatyki mające na celu stworzenie struktur danych oraz ich prezentacji w postacji map tematycznych. Umie posługiwać się złożonymi strukturami danych i w razie potrzeby wiązać je ze sobą w celu uzyskania zamierzonego efektu. Jest w stanie wskazać etapy analiz prowadzące do wyników.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_U07Potrafi ocenić istniejące rozwiązania techniczne w wybranym obszarze zastosowań oraz zaproponować ich modyfikacje
I_2A_U12Potrafi komunikować się na tematy specjalistyczne w wybranym obszarze informatyki zarówno środowisku zawodowym jak i innych kręgach odbiorców
I_2A_U16Potrafi planować i realizować proces samokształcenia, określać możliwe kierunki dalszego permanentnego uczenia się oraz aktywnie wpływać na kształtowanie postaw innych osób
Cel przedmiotuC-1Student pozna (i zrozumie) zagadnienia związane z posługiwaniem się i zarządzaniem danymi geoinformatycznymi. Nauczy się przetwarzać i prezentować wyniki analiz w postaci map tematycznych oraz zbiorów danych. Zapozna się z metodologią analiz środowiska za pomocą technik teledetekcyjnych, LIDAR, SRTM, wiązki radiowej. Pozna zasady posługiwania się danymi geoinformatycznymi w językach SQL, Python. Nauczy się posługiwac istniejącymi rozwiązaniami geoinformatycznymi Python i GDAL.
Treści programoweT-L-3Analiza danych wektorowych
T-L-4Udostępnianie danych wektorowych w standardach GeoJson, WKT, KML, GML(XML) z wykorzystaniem baz danych i języka SQL
T-L-6Analiza danych GIS w strukturze 3D
T-L-7Analizy i wizualizacja zmian ukształtowania dna morskiego (Batymetria)
T-L-5Analiza danych rastrowych i teledetekcja
T-L-1Układy współrzędnych i struktura danych GIS
T-L-2Wykorzystanie serwisów administracji publicznej w analizach przestrzennych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena raportów z wykonania zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Uczęszcza na ćwiczenia. Stara się prawidłowo wykonywać poszczególne zadania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_2A_C08.4_K01Potrafi zorganizować warsztat pracy w celu wykonania powierzonego zadania z zakresu geoinformatyki. Jest w stanie wskazać tok postępowania zawierający również istniejące rozwiązania techniczne w postaci oprogramowania GIS i języków programowania w celu otrzymania konkretnych wyników. Posiada umiejętność samokształcenia, zna swoje ograniczenia i potrafi pozyskiwać nową wiedzę z zakresu analiz przestrzennych i geoinformatyki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_2A_K01Jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści i wiedzy własnej
I_2A_K02Ma świadomość znaczenia aktualności wiedzy w rozwiązywaniu problemów, jest zdeterminowany do osiągania założonych celów, a w przypadku trudności w ich osiąganiu potrafi korzystać z pomocy ekspertów
Cel przedmiotuC-1Student pozna (i zrozumie) zagadnienia związane z posługiwaniem się i zarządzaniem danymi geoinformatycznymi. Nauczy się przetwarzać i prezentować wyniki analiz w postaci map tematycznych oraz zbiorów danych. Zapozna się z metodologią analiz środowiska za pomocą technik teledetekcyjnych, LIDAR, SRTM, wiązki radiowej. Pozna zasady posługiwania się danymi geoinformatycznymi w językach SQL, Python. Nauczy się posługiwac istniejącymi rozwiązaniami geoinformatycznymi Python i GDAL.
Treści programoweT-L-3Analiza danych wektorowych
T-L-4Udostępnianie danych wektorowych w standardach GeoJson, WKT, KML, GML(XML) z wykorzystaniem baz danych i języka SQL
T-L-6Analiza danych GIS w strukturze 3D
T-L-7Analizy i wizualizacja zmian ukształtowania dna morskiego (Batymetria)
T-L-5Analiza danych rastrowych i teledetekcja
T-L-1Układy współrzędnych i struktura danych GIS
T-L-2Wykorzystanie serwisów administracji publicznej w analizach przestrzennych
T-W-10Wykorzystanie modeli 3D w analizach środowiska lądowego i morskiego
T-W-1Podstawy systemów informacji przestrzennej
T-W-2Układy odwzorowań i odniesienia, układy współrzędnych poziomych i pionowych
T-W-3Źródła danych w GIS
T-W-4Podstawy prawne wykorzystania systemów GIS w administracji publicznej
T-W-7Podstawy analiz danych z wykorzystaniem bibliotek Python, GDAL i SagaGIS
T-W-8Źródła danych rastrowych. Wykorzystanie teledetekcji w analizach środowiska geograficznego.
T-W-9Źródła danychi analiza numerycznych modeli terenu i numerycznych modeli użytkowania terenu
T-W-5Systemy GIS i analizy geoinformatyczne w centrach danych
T-W-6Wykorzystanie funkcji języka SQL w analizach geometrii i topologi danych przestrzennychi
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena raportów z wykonania zadań
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne (pytania testowe i otwarte_ podsumowujące wiedzę zdobytą podczas wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Uczęszcza na ćwiczenia i wykłady. Stara się wykorzystać wiedzę teoretyczną pozyskaną na wykładach w realizacji zadań praktycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0