Wydział Informatyki - Informatyka (S2)
specjalność: Inteligencja obliczeniowa
Sylabus przedmiotu Przetwarzanie danych geoinformatycznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Przetwarzanie danych geoinformatycznych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Systemów Multimedialnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Łysko <Andrzej.Lysko@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Wojciech Maleika <Wojciech.Maleika@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien posiadać wiedzę, umiejętności i kompetencje w zakresie posługiwania się bazami danych i podstaw języka SQL i Python. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student pozna (i zrozumie) zagadnienia związane z posługiwaniem się i zarządzaniem danymi geoinformatycznymi. Nauczy się przetwarzać i prezentować wyniki analiz w postaci map tematycznych oraz zbiorów danych. Zapozna się z metodologią analiz środowiska za pomocą technik teledetekcyjnych, LIDAR, SRTM, wiązki radiowej. Pozna zasady posługiwania się danymi geoinformatycznymi w językach SQL, Python. Nauczy się posługiwac istniejącymi rozwiązaniami geoinformatycznymi Python i GDAL. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Układy współrzędnych i struktura danych GIS | 2 |
T-L-2 | Wykorzystanie serwisów administracji publicznej w analizach przestrzennych | 2 |
T-L-3 | Analiza danych wektorowych | 6 |
T-L-4 | Udostępnianie danych wektorowych w standardach GeoJson, WKT, KML, GML(XML) z wykorzystaniem baz danych i języka SQL | 2 |
T-L-5 | Analiza danych rastrowych i teledetekcja | 6 |
T-L-6 | Analiza danych GIS w strukturze 3D | 6 |
T-L-7 | Analizy i wizualizacja zmian ukształtowania dna morskiego (Batymetria) | 6 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy systemów informacji przestrzennej | 2 |
T-W-2 | Układy odwzorowań i odniesienia, układy współrzędnych poziomych i pionowych | 2 |
T-W-3 | Źródła danych w GIS | 2 |
T-W-4 | Podstawy prawne wykorzystania systemów GIS w administracji publicznej | 2 |
T-W-5 | Systemy GIS i analizy geoinformatyczne w centrach danych | 2 |
T-W-6 | Wykorzystanie funkcji języka SQL w analizach geometrii i topologi danych przestrzennychi | 4 |
T-W-7 | Podstawy analiz danych z wykorzystaniem bibliotek Python, GDAL i SagaGIS | 4 |
T-W-8 | Źródła danych rastrowych. Wykorzystanie teledetekcji w analizach środowiska geograficznego. | 6 |
T-W-9 | Źródła danychi analiza numerycznych modeli terenu i numerycznych modeli użytkowania terenu | 2 |
T-W-10 | Wykorzystanie modeli 3D w analizach środowiska lądowego i morskiego | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo z zajęciach | 30 |
A-L-2 | Praca własna z danymi i wykonanie projektu zaliczeniowego | 6 |
A-L-3 | Konsultacje | 2 |
38 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Praca własna ze wskazanymi źródłami informacji | 3 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia pisemnego | 2 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
37 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena raportów z wykonania zadań |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne (pytania testowe i otwarte_ podsumowujące wiedzę zdobytą podczas wykładów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_C08.4_W01 Student posiada wiedzę z zakresu posługiwania się i tworzenia systemów geoinformatycznych. Rozumie zasady ich działania oraz jest wstanie wskazać kierunki ich zastosowania w administracji i gospodarce. | I_2A_W02, I_2A_W03 | — | — | C-1 | T-W-10, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_C08.4_U01 Potrafi wykonywać zadania z zakresu geoinformatyki mające na celu stworzenie struktur danych oraz ich prezentacji w postacji map tematycznych. Umie posługiwać się złożonymi strukturami danych i w razie potrzeby wiązać je ze sobą w celu uzyskania zamierzonego efektu. Jest w stanie wskazać etapy analiz prowadzące do wyników. | I_2A_U07, I_2A_U12, I_2A_U16 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-5, T-L-1, T-L-2 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_C08.4_K01 Potrafi zorganizować warsztat pracy w celu wykonania powierzonego zadania z zakresu geoinformatyki. Jest w stanie wskazać tok postępowania zawierający również istniejące rozwiązania techniczne w postaci oprogramowania GIS i języków programowania w celu otrzymania konkretnych wyników. Posiada umiejętność samokształcenia, zna swoje ograniczenia i potrafi pozyskiwać nową wiedzę z zakresu analiz przestrzennych i geoinformatyki. | I_2A_K01, I_2A_K02 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-W-10, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_C08.4_W01 Student posiada wiedzę z zakresu posługiwania się i tworzenia systemów geoinformatycznych. Rozumie zasady ich działania oraz jest wstanie wskazać kierunki ich zastosowania w administracji i gospodarce. | 2,0 | |
3,0 | elementarna znajomość treści programowych przekazywanych podczas wykładu (zweeryfikowana na podstawie zaliczenia pisemnego) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_C08.4_U01 Potrafi wykonywać zadania z zakresu geoinformatyki mające na celu stworzenie struktur danych oraz ich prezentacji w postacji map tematycznych. Umie posługiwać się złożonymi strukturami danych i w razie potrzeby wiązać je ze sobą w celu uzyskania zamierzonego efektu. Jest w stanie wskazać etapy analiz prowadzące do wyników. | 2,0 | |
3,0 | Uczęszcza na ćwiczenia. Stara się prawidłowo wykonywać poszczególne zadania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_C08.4_K01 Potrafi zorganizować warsztat pracy w celu wykonania powierzonego zadania z zakresu geoinformatyki. Jest w stanie wskazać tok postępowania zawierający również istniejące rozwiązania techniczne w postaci oprogramowania GIS i języków programowania w celu otrzymania konkretnych wyników. Posiada umiejętność samokształcenia, zna swoje ograniczenia i potrafi pozyskiwać nową wiedzę z zakresu analiz przestrzennych i geoinformatyki. | 2,0 | |
3,0 | Uczęszcza na ćwiczenia i wykłady. Stara się wykorzystać wiedzę teoretyczną pozyskaną na wykładach w realizacji zadań praktycznych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Langley P.A., Godchild M.F., Maguire D.I., Rhind D.W., GIS teoria i praktyka, PWN, Warszawa, 2006
- Magnuszewski A., GIS w geografii fizycznej, PWN, Warszawa, 1999
Literatura dodatkowa
- Iwańczak B., Quantum GIS. Tworzenie i analiza map., Helion, Warszawa, 2013
- Litwin L., Myrda G., Systemy Informacji Geograficznej. Zarządzanie danymi przestrzennymi w GIS, SIP, SIT, LIS, Helion, Warszawa, 2005