Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Informatyki - Informatyka (S1)
specjalność: Inżynieria systemów informacyjnych

Sylabus przedmiotu Narzędzia inżynierskie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Informatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Narzędzia inżynierskie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Metod Sztucznej Inteligencji i Matematyki Stosowanej
Nauczyciel odpowiedzialny Marcin Pluciński <Marcin.Plucinski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Paweł Forczmański <Pawel.Forczmanski@zut.edu.pl>, Jarosław Jankowski <Jaroslaw.Jankowski@zut.edu.pl>, Remigiusz Olejnik <Remigiusz.Olejnik@zut.edu.pl>, Agnieszka Olejnik-Krugły <aolejnik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 30 3,00,50zaliczenie
wykładyW1 30 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak wymagań wstępnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie praktycznej umiejętności składania tekstów inżynierskich z użyciem systemu LaTeX
C-2Zapoznanie się z możliwościami i nabycie umiejętności obsługi wybranych programów (Mathcad/Mathematica, Matlab), wspomagających obliczenia inżynierskie i naukowe
C-3Nabycie podstawowej wiedzy o grafice komputerowej oraz umiejętności obsługi wybranych narzędzi wspomagających przetwarzanie grafiki
C-4Nabycie podstawowej wiedzy o systemach kontroli wersji oraz umiejętności obsługi wybranego systemu
C-5Nabycie umiejętności obsługi systemu LabView i wybranego symulatora układów cyfrowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Podstawy obróbki fotografii. Automatyzacja prac. Zajęcia z wykorzystaniem oprogramowania Adobe Photoshop i Bridge.2
T-L-2Projekt obiektu wektorowego typu logo, infografika. Operacje wektorowe oraz efekty specjalne w praktyce. Zajęcia z wykorzystaniem oprogramowania Adobe Illustrator.2
T-L-3Zastosowanie algorytmów rastrowania i wektoryzacji grafiki w praktyce. Zajęcia z wykorzystaniem oprogramowania Adobe Photoshop i Illustrator.2
T-L-4LaTeX – składanie tekstów o rosnącym stopniu skomplikowania; dobór kroju i stopnia czcionki; projektowanie układu tekstu; skład tabel, wzorów i tekstów matematycznych; tworzenie i wstawianie rysunków; scalenie wyniku wszystkich ćwiczeń w jednolity dokument mający formę książki, ze spisem treści, bibliografią, załącznikami i indeksem oraz przygotowanie na jego bazie prezentacji.4
T-L-5Wybrane narzędzia symulacji i projektowania układów elektronicznych (np. LabView, Multisim, Eagle, Altium, XIlinx) - ćwiczenia praktyczne.4
T-L-6Systemy kontroli wersji - konfiguracja, ćwiczenia w praktycznym użytkowaniu.2
T-L-7Mathcad/Mathematica – wyznaczanie wartości wyrażeń matematycznych. Funkcje użytkownika, kreślenie wykresów.2
T-L-8Mathcad/Mathematica - rozwiązywanie równań, przekształcenia symboliczne.2
T-L-9Wstępne zapoznanie z organizacją pracy w systemie Matlab. Tworzenie macierzy. Operacje na macierzach.2
T-L-10Ćwiczenia w programowaniu w Matlab-ie. Tworzenie i uruchamianie skryptów i funkcji.2
T-L-11Matlab – ćwiczenia w kreśleniu wykresów. Rozwiązywanie przykładowych zadań inżynierskich.2
T-L-12Realizacja wybranych algorytmów z zakresu przetwarzania obrazów za pomocą Matlaba i pakietu Image Processing Toolbox.2
T-L-13Realizacja wybranych algorytmów z zakresu widzenia maszynowego za pomocą Matlaba i pakietów Image Acquisition Toolbox i Computer Vision System Toolbox.2
30
wykłady
T-W-1Grafika rastrowa (zastosowanie, formaty zapisu plików, korekta tonalna i barwna obrazu, przegląd oprogramowania).2
T-W-2Grafika wektorowa (zastosowanie, formaty zapisu plików, operacje na ścieżkach, style i techniki, przegląd oprogramowania).2
T-W-3Rasteryzacja i wektoryzacja grafiki.2
T-W-4LaTeX – wprowadzenie, instalacja i konfigurowanie oraz systemy online. Pliki wejściowe, określanie układu dokumentu. Struktura logiczna, otoczenia i tabele.2
T-W-5LaTeX – przetwarzanie ilustracji w dokumencie. Skład formuł matematycznych. Tworzenie bibliografii, załączników, indeksów. Beamer - prezentacje w LaTeX-u.2
T-W-6Wybrane techniki symulacji i projektowania układów elektronicznych za pomocą narzędzi (np. LabView, Multisim, Eagle, Altium, XIlinx)4
T-W-7Systemy kontroli wersji.2
T-W-8Oprogramowanie wspomagające obliczenia inżynierskie i naukowe. Mathcad/Mathematica - zapoznanie z możliwościami i podstawami obsługi programu.1
T-W-9Mathcad/Mathematica – realizacja podstawowych zadań jak: obliczenia, operacje na macierzach, kreślenie wykresów, tworzenie funkcji użytkownika, rozwiązywanie równań, przekształcenia symboliczne.2
T-W-10Matlab – jako program do obliczeń inżynierskich. Ogólne informacje o systemie. Definiowanie zmiennych. Sposoby tworzenia macierzy. Podstawowe operacje na macierzach.2
T-W-11Podstawy programowania w języku Matlab-a – skrypty, funkcje, polecenia sterujące.2
T-W-12Typy zmiennych i struktury danych w Matlab-ie oraz powiązane z nimi polecenia. Kreślenie wykresów.2
T-W-13Zastosowanie Matlab-a w zadaniach przetwarzania obrazów.2
T-W-14Wykorzystanie Matlab-a w problemach widzenia maszynowego.2
T-W-15Zaliczenie wykładu.1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Konsultacje do laboratorium5
A-L-3Samodzielna realizacja zadań domowych22
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia laboratorium18
75
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Konsultacje do wykładu5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładu15
A-W-4Samodzielna realizacja zadań domowych25
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z prezentacją.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne - samodzielne składanie dokumentów o rosnącym stopniu skomplikowania z użyciem systemu LaTeX.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne - samodzielne rozwiązywanie wybranych problemów inżynierskich.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne - samodzielna realizacja zadań związanych z przetwarzaniem grafiki wektorowej i rastrowej.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Wykład: zaliczenie pisemne w formie testu
S-2Ocena formująca: Laboratorium: ocena zadań realizowanych samodzielnie na zajęciach
S-3Ocena formująca: Laboratorium: ocena zadań domowych
S-4Ocena formująca: Laboratorium: ocena krótkich zaliczeń pisemnych na początku zajęć
S-5Ocena podsumowująca: Laboratorium: ocena podsumowująca obliczana będzie jako średnia ważona ocen formujących

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_C03_W01
Posiada wiedzę z zakresu składania tekstów inżynierskich z użyciem systemu LaTeX.
I_1A_W04, I_1A_W06C-1T-W-4, T-W-5M-1S-1
I_1A_C03_W02
Posiada wiedzę o systemach kontroli wersji.
I_1A_W06C-4T-W-7M-1S-1
I_1A_C03_W03
Zna możliwości wybranych programów wspomagających prace inżynierskie oraz potrafi określić kategorie zadań jakie z ich pomocą można rozwiązać.
I_1A_W04, I_1A_W06C-2, C-5T-W-6, T-W-11, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-12M-1S-1
I_1A_C03_W04
Posiada wiedzę o formatach grafiki komputerowej, ich zastosowaniu oraz sposobach przetwarzania.
I_1A_W06C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-13, T-W-14M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
I_1A_C03_U01
Posiada praktyczne umiejętności składania tekstów inżynierskich z użyciem systemu LaTeX.
I_1A_U09C-1T-L-4M-2S-2, S-3, S-4, S-5
I_1A_C03_U02
Potrafi praktycznie wykorzystać wybrane programy do wspomagania prac inżynierskich.
I_1A_U05, I_1A_U09C-2, C-5T-L-5, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-7, T-L-8M-3S-2, S-3, S-4, S-5
I_1A_C03_U03
Umie praktycznie wykorzystać wybrane programy do przetwarzania grafiki rastrowej i wektorowej.
I_1A_U09C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-12, T-L-13M-4S-2, S-3, S-4, S-5
I_1A_C03_U04
Potrafi korzystać z wybranego systemu kontroli wersji.
I_1A_U09C-4T-L-6M-3S-2, S-3, S-4, S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
I_1A_C03_W01
Posiada wiedzę z zakresu składania tekstów inżynierskich z użyciem systemu LaTeX.
2,0
3,0Posiada podstawową wiedzę z zakresu składania tekstów inżynierskich z użyciem systemu LaTeX.
3,5Posiada podstawową wiedzę z zakresu składania tekstów inżynierskich z użyciem systemu LaTeX. Zna możliwości i sposób obsługi podstawowych pakietów systemu.
4,0Posiada wiedzę z zakresu składania złożonych tekstów inżynierskich z użyciem systemu LaTeX. Zna możliwości i sposób obsługi pakietów systemu.
4,5Posiada wiedzę z zakresu składania dowolnie złożonych tekstów inżynierskich i naukowych z użyciem systemu LaTeX. Zna możliwości i sposób obsługi pakietów systemu.
5,0Posiada wiedzę z zakresu składania dowolnie złożonych tekstów inżynierskich i naukowych z użyciem systemu LaTeX. Zna możliwości i sposób obsługi pakietów systemu. Umie ocenić jakość złożonych dokumentów.
I_1A_C03_W02
Posiada wiedzę o systemach kontroli wersji.
2,0
3,0Posiada podstawową wiedzę o systemach kontroli wersji.
3,5Posiada podstawową wiedzę o systemach kontroli wersji. Zna typy systemów i ich mozliwości.
4,0Opanował wiedzę o systemach kontroli wersji w stopniu dobrym. Zna typy systemów i ich mozliwości.
4,5Opanował wiedzę o systemach kontroli wersji w stopniu bardzo dobrym. Zna typy systemów i ich mozliwości.
5,0Opanował wiedzę o systemach kontroli wersji w stopniu bardzo dobrym. Zna typy systemów i ich mozliwości. Zna metody optymalizacji działania systemu.
I_1A_C03_W03
Zna możliwości wybranych programów wspomagających prace inżynierskie oraz potrafi określić kategorie zadań jakie z ich pomocą można rozwiązać.
2,0
3,0Zna wybrane programy wpomagające prace inżynierskie w stopniu podstawowym.
3,5Zna wybrane programy wpomagające prace inżynierskie w stopniu podstawowym. Zna typy zadań inżynierskich i naukowych jakie można rozwiązać z ich pomocą.
4,0Zna wybrane programy wpomagające prace inżynierskie w stopniu dobrym. Zna typy zadań inżynierskich i naukowych jakie można rozwiązać z ich pomocą.
4,5Zna biegle wybrane programy wpomagające prace inżynierskie. Zna typy zadań inżynierskich i naukowych jakie można rozwiązać z ich pomocą.
5,0Zna biegle wybrane programy wpomagające prace inżynierskie. Zna typy zadań inżynierskich i naukowych jakie można rozwiązać z ich pomocą. Zna metody oceny jakości rozwiązań oraz ich optymalizacji.
I_1A_C03_W04
Posiada wiedzę o formatach grafiki komputerowej, ich zastosowaniu oraz sposobach przetwarzania.
2,0
3,0Potrafi opisać typy grafiki komputerowej. Zna ich zastosowania i potrafi scharakteryzować najważniejsze sposoby przetwarzania w stopniu podstawowym.
3,5Potrafi opisać typy grafiki komputerowej. Zna ich zastosowania i potrafi scharakteryzować najważniejsze sposoby przetwarzania w stopniu podstawowym. Zna cechy oprogramowania stosowanego w przetwarzaniu grafiki.
4,0Potrafi opisać typy grafiki komputerowej. Zna ich zastosowania oraz potrafi scharakteryzować sposoby przetwarzania w stopniu dobrym. Zna cechy oprogramowania stosowanego w przetwarzaniu grafiki.
4,5Potrafi opisać typy grafiki komputerowej. Zna ich zastosowania oraz potrafi scharakteryzować sposoby przetwarzania w stopniu bardzo dobrym. Dobrze zna oprogramowanie stosowane w przetwarzaniu grafiki.
5,0Potrafi opisać typy grafiki komputerowej. Zna ich zastosowania oraz potrafi scharakteryzować sposoby przetwarzania w stopniu bardzo dobrym. Dobrze zna oprogramowanie stosowane w przetwarzaniu grafiki. Potrafi ocenić jakość grafiki oraz zna sposoby jej poprawy.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
I_1A_C03_U01
Posiada praktyczne umiejętności składania tekstów inżynierskich z użyciem systemu LaTeX.
2,0
3,0Umie składać typowe teksty inżynierskie z użyciem systemu LaTeX.
3,5Umie składać typowe teksty inżynierskie z użyciem systemu LaTeX. Umie wykorzystać podstawowe pakiety rozszerzające możliwości systemu.
4,0Umie składać złożone teksty inżynierskie i naukowe z użyciem systemu LaTeX. Umie wykorzystać pakiety rozszerzające możliwości systemu.
4,5Umie biegle składać złożone teksty inżynierskie i naukowe z użyciem systemu LaTeX. Umie wykorzystać pakiety rozszerzające możliwości systemu.
5,0Umie biegle składać złożone teksty inżynierskie i naukowe z użyciem systemu LaTeX. Biegle korzysta z pakietów rozszerzających możliwości systemu.
I_1A_C03_U02
Potrafi praktycznie wykorzystać wybrane programy do wspomagania prac inżynierskich.
2,0
3,0Umie obsługiwać wybrane programy do wspomagania prac inżynierskich w stopniu podstawowym.
3,5Umie obsługiwać wybrane programy do wspomagania prac inżynierskich w stopniu podstawowym. Umie rozwiązać podstawowe zadania inżynierskie z ich pomocą.
4,0Umie obsługiwać wybrane programy do wspomagania prac inżynierskich w stopniu dobrym. Umie rozwiązać podstawowe zadania inżynierskie i naukowe z ich pomocą.
4,5Umie biegle obsługiwać wybrane programy do wspomagania prac inżynierskich. Umie rozwiązać złożone zadania inżynierskie i naukowe z ich pomocą.
5,0Umie biegle obsługiwać wybrane programy do wspomagania prac inżynierskich. Umie rozwiązać złożone zadania inżynierskie i naukowe z ich pomocą. Umie ocenić jakość rozwiązań.
I_1A_C03_U03
Umie praktycznie wykorzystać wybrane programy do przetwarzania grafiki rastrowej i wektorowej.
2,0
3,0Umie w stopniu podstawowym wykorzystać wybrane programy do przetwarzania grafiki rastrowej i wektorowej.
3,5Umie w stopniu podstawowym wykorzystać wybrane programy do przetwarzania grafiki rastrowej i wektorowej. Umie wybrać właściwe oprogramowanie do rozwiązania postawionego zadania.
4,0Umie w stopniu dobrym wykorzystać wybrane programy do przetwarzania grafiki rastrowej i wektorowej. Umie wybrać właściwe oprogramowanie do rozwiązania postawionego zadania.
4,5Biegle korzysta z wybranych programów do przetwarzania grafiki rastrowej i wektorowej. Umie wybrać właściwe oprogramowanie do rozwiązania postawionego zadania.
5,0Biegle korzysta z wybranych programów do przetwarzania grafiki rastrowej i wektorowej. Umie wybrać właściwe oprogramowanie do rozwiązania postawionego zadania. Umie ocenić ich jakość.
I_1A_C03_U04
Potrafi korzystać z wybranego systemu kontroli wersji.
2,0
3,0Umie w stopniu podstawowym korzystać z wybranego systemu kontroli wersji.
3,5Umie w stopniu podstawowym korzystać z wybranego systemu kontroli wersji. Potrafi konfigurować parametry systemu.
4,0Umie w stopniu dobrym korzystać z wybranego systemu kontroli wersji. Potrafi konfigurować parametry systemu.
4,5Umie biegle korzystać z wybranego systemu kontroli wersji. Potrafi konfigurować parametry systemu.
5,0Umie biegle korzystać z wybranego systemu kontroli wersji. Potrafi optymalizować działanie systemu.

Literatura podstawowa

  1. L. Lamport, LaTeX - System opracowywania dokumentów. Podręcznik i przewodnik użytkownika., WNT, Warszawa, 2004
  2. A. Diller, LaTeX. Wiersz po wierszu., Helion, Gliwice, 2001
  3. T. Przechlewski, Praca magisterska i dyplomowa z programem LaTeX., Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2011
  4. E. Adamus, M. Pluciński, Matlab - ćwiczenia., Wydawnictwo Uczelniane ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2009
  5. A. Zalewski, R. Cegieła, Matlab - obliczenia numeryczne i ich zastosowania., Wydawnictwo Nakom, Poznań, 2003
  6. P. Krzyżanowski, Obliczenia inżynierskie i naukowe. Szybkie, skuteczne, efektowne., PWN, Warszawa, 2011
  7. R. Motyka, D. Rasała, Mathcad. Od obliczeń do programowania., Helion, Warszawa, 2012
  8. Podręcznik użytkownika pakietu Adobe, 2017
  9. Scott Kelby, Fotografia cyfrowa. Edycja zdjęć., Helion, Warszawa, 2017
  10. Von Glitschka, Grafika wektorowa. Szkolenie podstawowe., Helion, 2016
  11. W. Gajda, Git. Rozproszony system kontroli wersji., Helion, 2013

Literatura dodatkowa

  1. S. Kottwitz, LaTeX beginner’s guide: create high-quality and professional-looking texts, articles, and books., Packt Publishing, Mumbai, 2011
  2. F. Mittelbach i inni, The LaTeX companion., Addison-Wesley, Boston, 2004
  3. Dokumentacja (help) dostepna w programie MATLAB., MathWorks, 2016
  4. B. Mrozek, Z. Mrozek, Matlab i Simulink. Poradnik użytkownika., Wydawnictwo Helion, Warszawa, 2004

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Podstawy obróbki fotografii. Automatyzacja prac. Zajęcia z wykorzystaniem oprogramowania Adobe Photoshop i Bridge.2
T-L-2Projekt obiektu wektorowego typu logo, infografika. Operacje wektorowe oraz efekty specjalne w praktyce. Zajęcia z wykorzystaniem oprogramowania Adobe Illustrator.2
T-L-3Zastosowanie algorytmów rastrowania i wektoryzacji grafiki w praktyce. Zajęcia z wykorzystaniem oprogramowania Adobe Photoshop i Illustrator.2
T-L-4LaTeX – składanie tekstów o rosnącym stopniu skomplikowania; dobór kroju i stopnia czcionki; projektowanie układu tekstu; skład tabel, wzorów i tekstów matematycznych; tworzenie i wstawianie rysunków; scalenie wyniku wszystkich ćwiczeń w jednolity dokument mający formę książki, ze spisem treści, bibliografią, załącznikami i indeksem oraz przygotowanie na jego bazie prezentacji.4
T-L-5Wybrane narzędzia symulacji i projektowania układów elektronicznych (np. LabView, Multisim, Eagle, Altium, XIlinx) - ćwiczenia praktyczne.4
T-L-6Systemy kontroli wersji - konfiguracja, ćwiczenia w praktycznym użytkowaniu.2
T-L-7Mathcad/Mathematica – wyznaczanie wartości wyrażeń matematycznych. Funkcje użytkownika, kreślenie wykresów.2
T-L-8Mathcad/Mathematica - rozwiązywanie równań, przekształcenia symboliczne.2
T-L-9Wstępne zapoznanie z organizacją pracy w systemie Matlab. Tworzenie macierzy. Operacje na macierzach.2
T-L-10Ćwiczenia w programowaniu w Matlab-ie. Tworzenie i uruchamianie skryptów i funkcji.2
T-L-11Matlab – ćwiczenia w kreśleniu wykresów. Rozwiązywanie przykładowych zadań inżynierskich.2
T-L-12Realizacja wybranych algorytmów z zakresu przetwarzania obrazów za pomocą Matlaba i pakietu Image Processing Toolbox.2
T-L-13Realizacja wybranych algorytmów z zakresu widzenia maszynowego za pomocą Matlaba i pakietów Image Acquisition Toolbox i Computer Vision System Toolbox.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Grafika rastrowa (zastosowanie, formaty zapisu plików, korekta tonalna i barwna obrazu, przegląd oprogramowania).2
T-W-2Grafika wektorowa (zastosowanie, formaty zapisu plików, operacje na ścieżkach, style i techniki, przegląd oprogramowania).2
T-W-3Rasteryzacja i wektoryzacja grafiki.2
T-W-4LaTeX – wprowadzenie, instalacja i konfigurowanie oraz systemy online. Pliki wejściowe, określanie układu dokumentu. Struktura logiczna, otoczenia i tabele.2
T-W-5LaTeX – przetwarzanie ilustracji w dokumencie. Skład formuł matematycznych. Tworzenie bibliografii, załączników, indeksów. Beamer - prezentacje w LaTeX-u.2
T-W-6Wybrane techniki symulacji i projektowania układów elektronicznych za pomocą narzędzi (np. LabView, Multisim, Eagle, Altium, XIlinx)4
T-W-7Systemy kontroli wersji.2
T-W-8Oprogramowanie wspomagające obliczenia inżynierskie i naukowe. Mathcad/Mathematica - zapoznanie z możliwościami i podstawami obsługi programu.1
T-W-9Mathcad/Mathematica – realizacja podstawowych zadań jak: obliczenia, operacje na macierzach, kreślenie wykresów, tworzenie funkcji użytkownika, rozwiązywanie równań, przekształcenia symboliczne.2
T-W-10Matlab – jako program do obliczeń inżynierskich. Ogólne informacje o systemie. Definiowanie zmiennych. Sposoby tworzenia macierzy. Podstawowe operacje na macierzach.2
T-W-11Podstawy programowania w języku Matlab-a – skrypty, funkcje, polecenia sterujące.2
T-W-12Typy zmiennych i struktury danych w Matlab-ie oraz powiązane z nimi polecenia. Kreślenie wykresów.2
T-W-13Zastosowanie Matlab-a w zadaniach przetwarzania obrazów.2
T-W-14Wykorzystanie Matlab-a w problemach widzenia maszynowego.2
T-W-15Zaliczenie wykładu.1
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Konsultacje do laboratorium5
A-L-3Samodzielna realizacja zadań domowych22
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia laboratorium18
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Konsultacje do wykładu5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładu15
A-W-4Samodzielna realizacja zadań domowych25
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_1A_C03_W01Posiada wiedzę z zakresu składania tekstów inżynierskich z użyciem systemu LaTeX.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W04Ma wiedzę w zakresie programowania systemów komputerowych, zna podstawowe paradygmaty programowania i wiodące języki programowania.
I_1A_W06Posiada ogólną wiedzę dotyczącą szeroko pojętych systemów informatycznych, obejmującą różne fazy eksploatacji i rozwoju systemów oraz związane z tym procesy, zna podstawowe narzędzia i techniki przydatne w rozwiązywaniu problemów informatycznych.
Cel przedmiotuC-1Nabycie praktycznej umiejętności składania tekstów inżynierskich z użyciem systemu LaTeX
Treści programoweT-W-4LaTeX – wprowadzenie, instalacja i konfigurowanie oraz systemy online. Pliki wejściowe, określanie układu dokumentu. Struktura logiczna, otoczenia i tabele.
T-W-5LaTeX – przetwarzanie ilustracji w dokumencie. Skład formuł matematycznych. Tworzenie bibliografii, załączników, indeksów. Beamer - prezentacje w LaTeX-u.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład: zaliczenie pisemne w formie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada podstawową wiedzę z zakresu składania tekstów inżynierskich z użyciem systemu LaTeX.
3,5Posiada podstawową wiedzę z zakresu składania tekstów inżynierskich z użyciem systemu LaTeX. Zna możliwości i sposób obsługi podstawowych pakietów systemu.
4,0Posiada wiedzę z zakresu składania złożonych tekstów inżynierskich z użyciem systemu LaTeX. Zna możliwości i sposób obsługi pakietów systemu.
4,5Posiada wiedzę z zakresu składania dowolnie złożonych tekstów inżynierskich i naukowych z użyciem systemu LaTeX. Zna możliwości i sposób obsługi pakietów systemu.
5,0Posiada wiedzę z zakresu składania dowolnie złożonych tekstów inżynierskich i naukowych z użyciem systemu LaTeX. Zna możliwości i sposób obsługi pakietów systemu. Umie ocenić jakość złożonych dokumentów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_1A_C03_W02Posiada wiedzę o systemach kontroli wersji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W06Posiada ogólną wiedzę dotyczącą szeroko pojętych systemów informatycznych, obejmującą różne fazy eksploatacji i rozwoju systemów oraz związane z tym procesy, zna podstawowe narzędzia i techniki przydatne w rozwiązywaniu problemów informatycznych.
Cel przedmiotuC-4Nabycie podstawowej wiedzy o systemach kontroli wersji oraz umiejętności obsługi wybranego systemu
Treści programoweT-W-7Systemy kontroli wersji.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład: zaliczenie pisemne w formie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada podstawową wiedzę o systemach kontroli wersji.
3,5Posiada podstawową wiedzę o systemach kontroli wersji. Zna typy systemów i ich mozliwości.
4,0Opanował wiedzę o systemach kontroli wersji w stopniu dobrym. Zna typy systemów i ich mozliwości.
4,5Opanował wiedzę o systemach kontroli wersji w stopniu bardzo dobrym. Zna typy systemów i ich mozliwości.
5,0Opanował wiedzę o systemach kontroli wersji w stopniu bardzo dobrym. Zna typy systemów i ich mozliwości. Zna metody optymalizacji działania systemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_1A_C03_W03Zna możliwości wybranych programów wspomagających prace inżynierskie oraz potrafi określić kategorie zadań jakie z ich pomocą można rozwiązać.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W04Ma wiedzę w zakresie programowania systemów komputerowych, zna podstawowe paradygmaty programowania i wiodące języki programowania.
I_1A_W06Posiada ogólną wiedzę dotyczącą szeroko pojętych systemów informatycznych, obejmującą różne fazy eksploatacji i rozwoju systemów oraz związane z tym procesy, zna podstawowe narzędzia i techniki przydatne w rozwiązywaniu problemów informatycznych.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie się z możliwościami i nabycie umiejętności obsługi wybranych programów (Mathcad/Mathematica, Matlab), wspomagających obliczenia inżynierskie i naukowe
C-5Nabycie umiejętności obsługi systemu LabView i wybranego symulatora układów cyfrowych
Treści programoweT-W-6Wybrane techniki symulacji i projektowania układów elektronicznych za pomocą narzędzi (np. LabView, Multisim, Eagle, Altium, XIlinx)
T-W-11Podstawy programowania w języku Matlab-a – skrypty, funkcje, polecenia sterujące.
T-W-8Oprogramowanie wspomagające obliczenia inżynierskie i naukowe. Mathcad/Mathematica - zapoznanie z możliwościami i podstawami obsługi programu.
T-W-9Mathcad/Mathematica – realizacja podstawowych zadań jak: obliczenia, operacje na macierzach, kreślenie wykresów, tworzenie funkcji użytkownika, rozwiązywanie równań, przekształcenia symboliczne.
T-W-10Matlab – jako program do obliczeń inżynierskich. Ogólne informacje o systemie. Definiowanie zmiennych. Sposoby tworzenia macierzy. Podstawowe operacje na macierzach.
T-W-12Typy zmiennych i struktury danych w Matlab-ie oraz powiązane z nimi polecenia. Kreślenie wykresów.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład: zaliczenie pisemne w formie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna wybrane programy wpomagające prace inżynierskie w stopniu podstawowym.
3,5Zna wybrane programy wpomagające prace inżynierskie w stopniu podstawowym. Zna typy zadań inżynierskich i naukowych jakie można rozwiązać z ich pomocą.
4,0Zna wybrane programy wpomagające prace inżynierskie w stopniu dobrym. Zna typy zadań inżynierskich i naukowych jakie można rozwiązać z ich pomocą.
4,5Zna biegle wybrane programy wpomagające prace inżynierskie. Zna typy zadań inżynierskich i naukowych jakie można rozwiązać z ich pomocą.
5,0Zna biegle wybrane programy wpomagające prace inżynierskie. Zna typy zadań inżynierskich i naukowych jakie można rozwiązać z ich pomocą. Zna metody oceny jakości rozwiązań oraz ich optymalizacji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_1A_C03_W04Posiada wiedzę o formatach grafiki komputerowej, ich zastosowaniu oraz sposobach przetwarzania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_W06Posiada ogólną wiedzę dotyczącą szeroko pojętych systemów informatycznych, obejmującą różne fazy eksploatacji i rozwoju systemów oraz związane z tym procesy, zna podstawowe narzędzia i techniki przydatne w rozwiązywaniu problemów informatycznych.
Cel przedmiotuC-3Nabycie podstawowej wiedzy o grafice komputerowej oraz umiejętności obsługi wybranych narzędzi wspomagających przetwarzanie grafiki
Treści programoweT-W-1Grafika rastrowa (zastosowanie, formaty zapisu plików, korekta tonalna i barwna obrazu, przegląd oprogramowania).
T-W-2Grafika wektorowa (zastosowanie, formaty zapisu plików, operacje na ścieżkach, style i techniki, przegląd oprogramowania).
T-W-3Rasteryzacja i wektoryzacja grafiki.
T-W-13Zastosowanie Matlab-a w zadaniach przetwarzania obrazów.
T-W-14Wykorzystanie Matlab-a w problemach widzenia maszynowego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Wykład: zaliczenie pisemne w formie testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi opisać typy grafiki komputerowej. Zna ich zastosowania i potrafi scharakteryzować najważniejsze sposoby przetwarzania w stopniu podstawowym.
3,5Potrafi opisać typy grafiki komputerowej. Zna ich zastosowania i potrafi scharakteryzować najważniejsze sposoby przetwarzania w stopniu podstawowym. Zna cechy oprogramowania stosowanego w przetwarzaniu grafiki.
4,0Potrafi opisać typy grafiki komputerowej. Zna ich zastosowania oraz potrafi scharakteryzować sposoby przetwarzania w stopniu dobrym. Zna cechy oprogramowania stosowanego w przetwarzaniu grafiki.
4,5Potrafi opisać typy grafiki komputerowej. Zna ich zastosowania oraz potrafi scharakteryzować sposoby przetwarzania w stopniu bardzo dobrym. Dobrze zna oprogramowanie stosowane w przetwarzaniu grafiki.
5,0Potrafi opisać typy grafiki komputerowej. Zna ich zastosowania oraz potrafi scharakteryzować sposoby przetwarzania w stopniu bardzo dobrym. Dobrze zna oprogramowanie stosowane w przetwarzaniu grafiki. Potrafi ocenić jakość grafiki oraz zna sposoby jej poprawy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_1A_C03_U01Posiada praktyczne umiejętności składania tekstów inżynierskich z użyciem systemu LaTeX.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U09Potrafi analizować i oceniać przydatność języków, platform programistycznych i narzędzi informatycznych do rozwiązywania wybranych problemów inżynierskich w dziedzinie informatyki.
Cel przedmiotuC-1Nabycie praktycznej umiejętności składania tekstów inżynierskich z użyciem systemu LaTeX
Treści programoweT-L-4LaTeX – składanie tekstów o rosnącym stopniu skomplikowania; dobór kroju i stopnia czcionki; projektowanie układu tekstu; skład tabel, wzorów i tekstów matematycznych; tworzenie i wstawianie rysunków; scalenie wyniku wszystkich ćwiczeń w jednolity dokument mający formę książki, ze spisem treści, bibliografią, załącznikami i indeksem oraz przygotowanie na jego bazie prezentacji.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne - samodzielne składanie dokumentów o rosnącym stopniu skomplikowania z użyciem systemu LaTeX.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Laboratorium: ocena zadań realizowanych samodzielnie na zajęciach
S-3Ocena formująca: Laboratorium: ocena zadań domowych
S-4Ocena formująca: Laboratorium: ocena krótkich zaliczeń pisemnych na początku zajęć
S-5Ocena podsumowująca: Laboratorium: ocena podsumowująca obliczana będzie jako średnia ważona ocen formujących
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umie składać typowe teksty inżynierskie z użyciem systemu LaTeX.
3,5Umie składać typowe teksty inżynierskie z użyciem systemu LaTeX. Umie wykorzystać podstawowe pakiety rozszerzające możliwości systemu.
4,0Umie składać złożone teksty inżynierskie i naukowe z użyciem systemu LaTeX. Umie wykorzystać pakiety rozszerzające możliwości systemu.
4,5Umie biegle składać złożone teksty inżynierskie i naukowe z użyciem systemu LaTeX. Umie wykorzystać pakiety rozszerzające możliwości systemu.
5,0Umie biegle składać złożone teksty inżynierskie i naukowe z użyciem systemu LaTeX. Biegle korzysta z pakietów rozszerzających możliwości systemu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_1A_C03_U02Potrafi praktycznie wykorzystać wybrane programy do wspomagania prac inżynierskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U05Potrafi rozwiązywać zadania i problemy informatyczne z wykorzystaniem metod matematyki obliczeniowej w szczególności stosując techniki analityczne lub symulacyjne.
I_1A_U09Potrafi analizować i oceniać przydatność języków, platform programistycznych i narzędzi informatycznych do rozwiązywania wybranych problemów inżynierskich w dziedzinie informatyki.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie się z możliwościami i nabycie umiejętności obsługi wybranych programów (Mathcad/Mathematica, Matlab), wspomagających obliczenia inżynierskie i naukowe
C-5Nabycie umiejętności obsługi systemu LabView i wybranego symulatora układów cyfrowych
Treści programoweT-L-5Wybrane narzędzia symulacji i projektowania układów elektronicznych (np. LabView, Multisim, Eagle, Altium, XIlinx) - ćwiczenia praktyczne.
T-L-9Wstępne zapoznanie z organizacją pracy w systemie Matlab. Tworzenie macierzy. Operacje na macierzach.
T-L-10Ćwiczenia w programowaniu w Matlab-ie. Tworzenie i uruchamianie skryptów i funkcji.
T-L-11Matlab – ćwiczenia w kreśleniu wykresów. Rozwiązywanie przykładowych zadań inżynierskich.
T-L-7Mathcad/Mathematica – wyznaczanie wartości wyrażeń matematycznych. Funkcje użytkownika, kreślenie wykresów.
T-L-8Mathcad/Mathematica - rozwiązywanie równań, przekształcenia symboliczne.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne - samodzielne rozwiązywanie wybranych problemów inżynierskich.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Laboratorium: ocena zadań realizowanych samodzielnie na zajęciach
S-3Ocena formująca: Laboratorium: ocena zadań domowych
S-4Ocena formująca: Laboratorium: ocena krótkich zaliczeń pisemnych na początku zajęć
S-5Ocena podsumowująca: Laboratorium: ocena podsumowująca obliczana będzie jako średnia ważona ocen formujących
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umie obsługiwać wybrane programy do wspomagania prac inżynierskich w stopniu podstawowym.
3,5Umie obsługiwać wybrane programy do wspomagania prac inżynierskich w stopniu podstawowym. Umie rozwiązać podstawowe zadania inżynierskie z ich pomocą.
4,0Umie obsługiwać wybrane programy do wspomagania prac inżynierskich w stopniu dobrym. Umie rozwiązać podstawowe zadania inżynierskie i naukowe z ich pomocą.
4,5Umie biegle obsługiwać wybrane programy do wspomagania prac inżynierskich. Umie rozwiązać złożone zadania inżynierskie i naukowe z ich pomocą.
5,0Umie biegle obsługiwać wybrane programy do wspomagania prac inżynierskich. Umie rozwiązać złożone zadania inżynierskie i naukowe z ich pomocą. Umie ocenić jakość rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_1A_C03_U03Umie praktycznie wykorzystać wybrane programy do przetwarzania grafiki rastrowej i wektorowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U09Potrafi analizować i oceniać przydatność języków, platform programistycznych i narzędzi informatycznych do rozwiązywania wybranych problemów inżynierskich w dziedzinie informatyki.
Cel przedmiotuC-3Nabycie podstawowej wiedzy o grafice komputerowej oraz umiejętności obsługi wybranych narzędzi wspomagających przetwarzanie grafiki
Treści programoweT-L-1Podstawy obróbki fotografii. Automatyzacja prac. Zajęcia z wykorzystaniem oprogramowania Adobe Photoshop i Bridge.
T-L-2Projekt obiektu wektorowego typu logo, infografika. Operacje wektorowe oraz efekty specjalne w praktyce. Zajęcia z wykorzystaniem oprogramowania Adobe Illustrator.
T-L-3Zastosowanie algorytmów rastrowania i wektoryzacji grafiki w praktyce. Zajęcia z wykorzystaniem oprogramowania Adobe Photoshop i Illustrator.
T-L-12Realizacja wybranych algorytmów z zakresu przetwarzania obrazów za pomocą Matlaba i pakietu Image Processing Toolbox.
T-L-13Realizacja wybranych algorytmów z zakresu widzenia maszynowego za pomocą Matlaba i pakietów Image Acquisition Toolbox i Computer Vision System Toolbox.
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia laboratoryjne - samodzielna realizacja zadań związanych z przetwarzaniem grafiki wektorowej i rastrowej.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Laboratorium: ocena zadań realizowanych samodzielnie na zajęciach
S-3Ocena formująca: Laboratorium: ocena zadań domowych
S-4Ocena formująca: Laboratorium: ocena krótkich zaliczeń pisemnych na początku zajęć
S-5Ocena podsumowująca: Laboratorium: ocena podsumowująca obliczana będzie jako średnia ważona ocen formujących
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umie w stopniu podstawowym wykorzystać wybrane programy do przetwarzania grafiki rastrowej i wektorowej.
3,5Umie w stopniu podstawowym wykorzystać wybrane programy do przetwarzania grafiki rastrowej i wektorowej. Umie wybrać właściwe oprogramowanie do rozwiązania postawionego zadania.
4,0Umie w stopniu dobrym wykorzystać wybrane programy do przetwarzania grafiki rastrowej i wektorowej. Umie wybrać właściwe oprogramowanie do rozwiązania postawionego zadania.
4,5Biegle korzysta z wybranych programów do przetwarzania grafiki rastrowej i wektorowej. Umie wybrać właściwe oprogramowanie do rozwiązania postawionego zadania.
5,0Biegle korzysta z wybranych programów do przetwarzania grafiki rastrowej i wektorowej. Umie wybrać właściwe oprogramowanie do rozwiązania postawionego zadania. Umie ocenić ich jakość.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięI_1A_C03_U04Potrafi korzystać z wybranego systemu kontroli wersji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówI_1A_U09Potrafi analizować i oceniać przydatność języków, platform programistycznych i narzędzi informatycznych do rozwiązywania wybranych problemów inżynierskich w dziedzinie informatyki.
Cel przedmiotuC-4Nabycie podstawowej wiedzy o systemach kontroli wersji oraz umiejętności obsługi wybranego systemu
Treści programoweT-L-6Systemy kontroli wersji - konfiguracja, ćwiczenia w praktycznym użytkowaniu.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne - samodzielne rozwiązywanie wybranych problemów inżynierskich.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Laboratorium: ocena zadań realizowanych samodzielnie na zajęciach
S-3Ocena formująca: Laboratorium: ocena zadań domowych
S-4Ocena formująca: Laboratorium: ocena krótkich zaliczeń pisemnych na początku zajęć
S-5Ocena podsumowująca: Laboratorium: ocena podsumowująca obliczana będzie jako średnia ważona ocen formujących
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Umie w stopniu podstawowym korzystać z wybranego systemu kontroli wersji.
3,5Umie w stopniu podstawowym korzystać z wybranego systemu kontroli wersji. Potrafi konfigurować parametry systemu.
4,0Umie w stopniu dobrym korzystać z wybranego systemu kontroli wersji. Potrafi konfigurować parametry systemu.
4,5Umie biegle korzystać z wybranego systemu kontroli wersji. Potrafi konfigurować parametry systemu.
5,0Umie biegle korzystać z wybranego systemu kontroli wersji. Potrafi optymalizować działanie systemu.