Wydział Informatyki - Informatyka (S1)
specjalność: Inżynieria komputerowa
Sylabus przedmiotu Zarządzanie informacją 1:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zarządzanie informacją 1 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Przemysław Korytkowski <Przemyslaw.Korytkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Piotr Buczyński <Piotr.Buczynski@zut.edu.pl>, Jarosław Jankowski <Jaroslaw.Jankowski@zut.edu.pl>, Przemysław Korytkowski <Przemyslaw.Korytkowski@zut.edu.pl>, Magdalena Krakowiak <Magdalena.Krakowiak@zut.edu.pl>, Bartłomiej Małachowski <Bartlomiej.Malachowski@zut.edu.pl>, Krzysztof Michalak <Krzysztof.Michalak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Programowanie 1 |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami projektowania, tworzenia, ochrony, wykorzystania systemów relacyjnych scentralizowanych i rozproszonych baz danych |
C-2 | Zapoznanie studentów z nowymi trendami rozwojowymi z zakresu zarządzania informacją. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Projektowanie relacyjnych baz danych z użyciem związków encji. Tworzenie przykładowych diagramów ERD. Transformacja diagramów ERD do tabel relacyjnej bazy danych. Przykładowe zadania o różnym poziomie złożoności. | 6 |
T-A-2 | Badanie anomalii w projekcie bazy danych. Normalizacja przykładowych baz danych o różnym stopniu złożoności. | 4 |
T-A-3 | Projektowanie struktur XML. | 5 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Zapoznanie ze środowiskiem MariaDB. SQL Data Definition Language. | 4 |
T-L-2 | SQL Data Manupulation Language: SELECT, FROM, WHERE, GROUP BY, HAVING, ORDER BY, IN, funkcje agregujące. | 4 |
T-L-3 | SQL Data Manupulation Language: JOIN, podzapytania. | 4 |
T-L-4 | SQL Data Manipulation Language: funkcje matematyczne i operacje arytmetyczne. | 2 |
T-L-5 | SQL Data Manipulation Language: funkcje warunkowe i tekstowe. | 2 |
T-L-6 | SQL Data Manipulation Language: funckje daty i czasu. | 2 |
T-L-7 | Widoki i indeksy. | 2 |
T-L-8 | Funkcje własne, procedury i wyzwalacze. | 4 |
T-L-9 | Transakcje | 2 |
T-L-10 | XML i JSON | 4 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Dane, znaczenie i wartość danych, rodzaje baz danych, relacyjne i nierelacyjne bazy danych, system zarządzania relacyjną bazą danych. | 2 |
T-W-2 | Modelowanie relacyjnych baz danych z wykorzystaniem diagramu encji i relacji (ER). | 4 |
T-W-3 | Wprowadzenie do języka SQL: Data Definition Language, Data Manipulation Language. Złączenia tabel. Logika trójwartościowa w SQL. | 4 |
T-W-4 | Zależności funkcyjne, reguły Armstronga, dopełnienie zbioru artybutów, superklucze i klucze, postacie normalne, postać normalna Boyce-Codd'a, bezstratne i stratne podziały tabel, denormalizacja. | 4 |
T-W-5 | Transakcje, ACID, algorytm WAL, poziomy izolacji i spójności, serializacja, dwufazowe blokowanie, wykrywanie zakleszczeń. | 4 |
T-W-6 | Indeksy, indeksy zgrupowane, B+ drzewa, haszowanie, zewnętrzne sortowanie przez scalanie. | 4 |
T-W-7 | Algebra relacji. | 2 |
T-W-8 | Optymalizacja zapytań, Cost Based Optimization. | 2 |
T-W-9 | Dane częściowo ustrukturyzowane. XML: składnia, elementy, atrybuty, przestrzenie nazw, parsowanie. DTD, XSD, XPath, XQuery. JSON: składnia, elementy, atrybuty, parsowanie. | 2 |
T-W-10 | Mechanizmy zapewniania bezpieczeństwa baz danych: Discretionary Access Control, Role-Based Access Controll, Mandatory Access Control, Polyinstantation, SQL injection. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Konsultacje | 1 |
A-A-3 | Praca własna studenta | 8 |
A-A-4 | Zaliczenie zajęć | 1 |
25 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie się do zajęć i praca własna studenta | 15 |
A-L-3 | Konsultacje i zaliczenie | 4 |
49 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w zajęciach - wykład obowiązkowy | 30 |
A-W-2 | Praca własna studenta i przygotowanie do zaliczenia | 20 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z prezentacją |
M-2 | Laboratorium - Metoda przypadków z dyskusją |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Wykład: ocena podsumowująca - Egzamin pisemny z pytaniami weryfikującymi uzyskanie efektów |
S-2 | Ocena formująca: Laboratorium : Ogólna ocena formująca oraz ocena sprawozdań, wejściówek i aktywnej obecności |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_C13_W01 Student ma wiedze o zasadach zarządzania informacją w szczególności w zakresie funkcjonowania systemów z bazami danych | I_1A_W03, I_1A_W11 | — | — | C-1, C-2 | T-W-3 | M-1 | S-1 |
I_1A_C13_W02 Student ma wiedzę z zakresu projektowania relacyjnych baz danych | I_1A_W02 | — | — | C-1 | T-W-6 | M-1 | S-1 |
I_1A_C13_W03 Wiedza z zakresu języków zapytań do baz danych a w szczególności znajomość języka SQL i zasad jego użycia | I_1A_W04, I_1A_W07 | — | — | C-2 | T-W-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_C13_U01 Umiejętność projektowania schematu bazy danych. Umiejętność oceny i doboru zasad projektowania bazy danych w aspekcie jakości dostępu do danych. | I_1A_U10 | — | — | C-1 | T-A-1, T-A-2, T-L-3, T-L-4, T-W-2, T-W-3 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
I_1A_C13_U02 Umiejętność formułowania zadań do bazy danych w języku SQL wraz z umiejętnością wywołania zapytań SQL z poziomu innych języków programowania, | I_1A_U03 | — | — | C-1 | T-L-5, T-L-7, T-W-4 | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_C13_W01 Student ma wiedze o zasadach zarządzania informacją w szczególności w zakresie funkcjonowania systemów z bazami danych | 2,0 | nie zna podstawowych zasad dostępuu do danych w kontekście funkcjonowania systemu z relacyjną bazą danych i nie potrafi wskazać podstawowych operacji związanych z przetwarzaniem informacji |
3,0 | zna podstawowe zasady zarządzania informacją w systemach z relacyjną bazą danych | |
3,5 | potrafi wymienić i opisać podstawowe elementy architektury scentalizowanego systemu z bazą danych oraz systemu z rozproszoną bazą danych z fragmentacją i replikacją, potrafi wymienić podstawowe architektury klient-serwer oraz klientbroker-serwer stosowane w dostępie do bazy danych | |
4,0 | ma wiedzę na poziomie dostaecznym (3,5) , potrafi wymienić rolę sterowników w systemach baz danych i potrafi wymienić podstawowe sterowniki stosowane w tym dostępie | |
4,5 | ma wiedzę na poziomie dobrym (4.0), potrafi scharakteryzować architektury systemów z dostępem do bazy danych via Internet, zna technologie takiego dostępu | |
5,0 | ma wiedzę na poziomie dobrym (4.5), potrafi wymienić wady i zalety architektur systemów z bazą danych, potrafi zaproponować architekturę do zadanego przypadku i uzasadnić ten wybór | |
I_1A_C13_W02 Student ma wiedzę z zakresu projektowania relacyjnych baz danych | 2,0 | nie ma wiedzy n.t. zasad projektowania elacyjnej bazy danych na poziomie dostatecznym (3,0) |
3,0 | zna metodę projektowania relacyjnej bazy danych i potrafi wymienić istotne elementy tej metody oraz rozumie potrzebę projektowania bazy relacyjnej na ogólnym poziomie | |
3,5 | zna szczegółowo procedurę projektowania relacyjnej bazy danych i potrafi wymienić tzw. anomalia w projektowaniu bazy danych | |
4,0 | zna szczegółowo procedurę projektowania relacyjnej bazy danych, potrafi wymienić tzw. anomalia w projektowaniu bazy danych, potrafi scharakteryzować zasady normalizacji relacyjnej bazy danych, zna definicje własności zależności funkcjonalnej na poszczególnych etapach normalizacji | |
4,5 | zna szczegółowo procedurę projektowania relacyjnej bazy danych, potrafi wymienić tzw. anomalia w projektowaniu bazy danych, potrafi scharakteryzować zasady normalizacji relacyjnej bazy danych, zna definicje własności zależności funkcjonalnej na poszczególnych etapach normalizacji, umie wskazać przykład tabel, które nie spełniają zasad normalizacji, zna zasady eliminacji warunków przy których nie są zachowane tzw. postaci normalne | |
5,0 | zna szczegółowo procedurę projektowania relacyjnej bazy danych, potrafi określić na zadanym przykładzie czy zostały zachowane zasady poprawnego projektowania bazy danych oraz potrafi udowodnić i uzasadnić swoją wypowiedż | |
I_1A_C13_W03 Wiedza z zakresu języków zapytań do baz danych a w szczególności znajomość języka SQL i zasad jego użycia | 2,0 | nie zna formalnych zasad języka zapytań do relacyjnych baz danych i nie zna podstawowych konstrukcji w języku SQL |
3,0 | zna klasyfikację języków zapytań do relacyjnych baz danych, potrafi wymienić i zastosować podstawowe konstrukcje języka SQL zgodnie z obowiązującą składnią i semantyką tych konstrukcji | |
3,5 | zna klasyfikację języków zapytań do relacyjnych baz danych, potrafi wymienić i zastosować podstawowe konstrukcje języka SQL zgodnie z obowiązującą składnią i semantyką tych konstrukcji oraz potrafi zinterpretować przykładowe zapytanie niezagnieżdzone, | |
4,0 | zna klasyfikację języków zapytań do relacyjnych baz danych, potrafi wymienić i zastosować podstawowe konstrukcje języka SQL zgodnie z obowiązującą składnią i semantyką tych konstrukcji, potrafi zinterpretować przykładowe zapytanie niezagnieżdzone oraz potrafi zinterpretować przykładowe zapytanie zagnieżdzone, potrafi przewidzieć odpowiedż i uzasadnić ją | |
4,5 | zna klasyfikację języków zapytań do relacyjnych baz danych, potrafi wymienić i zastosować podstawowe konstrukcje języka SQL zgodnie z obowiązującą składnią i semantyką tych konstrukcji, potrafi zinterpretować przykładowe zapytanie niezagnieżdzone, potrafi zinterpretować przykładowe zapytanie zagnieżdzone, przewidzieć odpowiedż i uzasadnić ją oraz potrafi uzasadnić potrzebę zachowania spójności w bazie danych i zna mechanizmy umożliwiające definiowanie więzów spójności w języku SQL | |
5,0 | zna klasyfikację języków zapytań do relacyjnych baz danych, potrafi wymienić i zastosować podstawowe konstrukcje języka SQL zgodnie z obowiązującą składnią i semantyką tych konstrukcji, potrafi zinterpretować przykładowe zapytanie niezagnieżdzone, potrafi zinterpretować przykładowe zapytanie zagnieżdzone, przewidzieć odpowiedż i uzasadnić ją, potrafi uzasadnić potrzebę zachowania spójności w bazie danych i zna mechanizmy umożliwiające definiowanie więzów spójności w języku SQL oraz potrafi ocenić i podać uzasadnienie "jakości" zapisu zapytania w języku SQL oraz wpływu tego zapisu na interpretację i wykonanie zapytania |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_C13_U01 Umiejętność projektowania schematu bazy danych. Umiejętność oceny i doboru zasad projektowania bazy danych w aspekcie jakości dostępu do danych. | 2,0 | nie potarfi zaprojektować prostej relacyjnej bazy danych |
3,0 | potrafi zaprojektować prostą bazę danych (kilka tabel modelu relacyjnego) i uwzględni powiązania między tabelami bazy danych | |
3,5 | potrafi zaprojektować prostą bazę danych i przeprowadzić noramalizację zaproponowanego rozwiązania | |
4,0 | potrafi zaprojektować bazę danych z wieloma powiązaniami i tabelami oraz potrafi przeprowadzić noramalizację zaproponowanego rozwiązania | |
4,5 | potrafi zaprojektować bazę danych z wieloma powiązaniami i tabelami, potrafi przeprowadzić noramalizację zaproponowanego rozwiązania, potrafi ocenić przydatność rozwiązania, potrafi ocenić gotowy projekt logicznego modelu danych i uzasadnić tę ocenę | |
5,0 | potrafi zaprojektować bazę danych z wieloma powiązaniami i tabelami, potrafi przeprowadzić noramalizację zaproponowanego rozwiązania, potrafi ocenić przydatność rozwiązania, potrafi ocenić gotowy projekt logicznego modelu danych i uzasadnić tę ocenę - potrafi dostrzec potrzebę denormalizacji i uzasadnić jej zastosowanie w praktyce | |
I_1A_C13_U02 Umiejętność formułowania zadań do bazy danych w języku SQL wraz z umiejętnością wywołania zapytań SQL z poziomu innych języków programowania, | 2,0 | nie umie formułować zapytań w jeżyku SQL na podstawowym poziomie |
3,0 | potrafi sformułować zapytanie do relacyjnej bazy danych zgodnie z obowiązującą składnią i semantyką tego języka | |
3,5 | potrafi sformułować zapytanie do relacyjnej bazy danych zgodnie z obowiązującą składnią i semantyką tego języka oraz potrafi wybrać i ocenić sposób zapisu tego zapytania z punktu widzenia dostępu do bazy danych | |
4,0 | potrafi sformułować zapytanie do relacyjnej bazy danych zgodnie z obowiązującą składnią i semantyką tego języka, potrafi wybrać i ocenić sposób zapisu tego zapytania z punktu widzenia dostępu do bazy danych a także potrafi wywołać to zapytanie w trybie interakcji | |
4,5 | potrafi sformułować zapytanie do relacyjnej bazy danych zgodnie z obowiązującą składnią i semantyką tego języka, potrafi wybrać i ocenić sposób zapisu tego zapytania z punktu widzenia dostępu do bazy danych a także potrafi wywołać to zapytanie w trybie interakcji i z poziomu języka programowania | |
5,0 | potrafi sformułować zapytanie do relacyjnej bazy danych zgodnie z obowiązującą składnią i semantyką tego języka, potrafi wybrać i ocenić sposób zapisu tego zapytania z punktu widzenia dostępu do bazy danych potrafi wywołać to zapytanie w trybie interakcji i z poziomu języka programowania oraz potrafi utworzyć procedurę wyzwalającą do zadanego przykładu |
Literatura podstawowa
- Garcia-Molina, Ullman, Widom, Systemy baz danych. Kompletny podręcznik, Helion, Gliwice, 2011, 2
- Elmasri, Navathe, Wprowadzenie do systemów baz danych, Helion, Gliwice, 2019, 7
Literatura dodatkowa
- Beynon-Davies, Systemy baz danych, WNT, Warszawa, 2003