Wydział Informatyki - Informatyka (N1)
specjalność: Inżynieria oprogramowania
Sylabus przedmiotu Grafika i wizualizacja:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Grafika i wizualizacja | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Systemów Multimedialnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Edward Półrolniczak <Edward.polrolniczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Mariusz Borawski <mborawski@wi.zut.edu.pl>, Paweł Forczmański <Pawel.Forczmanski@zut.edu.pl>, Dariusz Frejlichowski <dfrejlichowski@wi.zut.edu.pl>, Anna Lewandowska <Anna.Tomaszewska@zut.edu.pl>, Edward Półrolniczak <Edward.polrolniczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Programowanie 2 |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu grafiki komputerowej i wizualizacji. |
C-2 | Zapoznanie studentów z budową obrazu i metodami wizualizacji |
C-3 | Zapoznanie studentów z metodami manipulacji oraz modyfikacji obiektów dwu i trójwymiarowych w systemach graficznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Tworzenie obrazów rastrowych i wektorowych | 6 |
T-L-2 | Modelowanie obiektów oraz scen trójwymiarowych | 8 |
T-L-3 | Implementacja elementów gry komputerowej: wprowadzenie do środowiska do tworzenia gier | 2 |
T-L-4 | Implementacja elementów gry komputerowej: tworzenie sceny, transformacje | 2 |
T-L-5 | Implementacja elementów gry komputerowej: sterowanie ruchem gracza | 2 |
T-L-6 | Implementacja elementów gry komputerowej: animacja obiektów, zdarzenia oraz kolizje | 2 |
T-L-7 | Podsumowanie i zaliczenie | 2 |
24 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do grafiki komputerowej (podstawowe pojęcia, sprzęt stosowany w grafice komputerowej, rys historyczny) | 2 |
T-W-2 | Obraz cyfrowy (rodzaje obrazów, , grafika rastrowa i wektorowa, rejestracja obrazu) | 2 |
T-W-3 | Fizjologiczne i percepcyjne podstawy procesu widzenia obrazów (budowa układu wzrokowego człowieka, pojęcia jasności, kontrastu i koloru) | 2 |
T-W-4 | Reprezentacje koloru w technologiach komputerowych | 2 |
T-W-5 | Algorytmy grafiki rastrowej i wektorowej | 2 |
T-W-6 | Modelowanie obiektów i scen trójwymiarowych (podstawy matematyczne, reprezentacje geometrii, przekształcenia geometryczne, tworzenie i manipulowanie obiektami 3D) | 2 |
T-W-7 | Techniki syntezy obrazów, model oświetlenia oraz materiały | 2 |
T-W-8 | Wykorzystanie grafiki i implementacja elementów gry komputerowej na przykładzie środowiska do tworzenia gier komputerowych | 3 |
T-W-9 | Zaliczenie | 1 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 24 |
A-L-2 | praca indywidualna nad zadaniami realizowanych na laboratoriach | 35 |
A-L-3 | studiowanie przykładów oraz indywidualna praca z dokumentacją programów użytkowych | 14 |
A-L-4 | wymiana wiedzy z innymi studentami | 2 |
75 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-W-2 | przygotowanie do zaliczenia | 46 |
A-W-3 | udział w konsultacjach | 12 |
76 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | metoda podająca - wykład informacyjny |
M-2 | metoda aktywizująca - metoda przypadków |
M-3 | metoda programowana - z użyciem komputera |
M-4 | metoda praktyczna - pokaz |
M-5 | metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocenie podlega sposób wykonania poszczególnych zadań, liczba tych zadań oraz terminowość i systematyczność |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena zostanie wystawiona na podstawie analizy ocen cząstkowych z poszczególnych zadań laboratoryjnych, oraz kolokwium lub pytań ustnych sprawdzających wiedzę i umiejętności zdobyte na podstawie zrealizowanych zadań |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu w formie pisemnej (odpowiedzi na postawione pytania) |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_C10_W01 Posiada wiedzę z zakresu grafiki komputerowej i wizualizacji, modyfikowania obrazów w celu ich poprawy wizulanej, manipulowania i modyfikacji obiekami dwu- oraz trójwymiarowymi w systemach graficznych. | I_1A_W09 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-2, T-W-7, T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-W-8, T-W-1 | M-2, M-1, M-3 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_1A_C10_U01 Praktyczna umiejętność modyfikowania obrazów w celu ich poprawy wizulanej, manipulowania i modyfikacji obiekami dwu- oraz trójwymiarowymi w systemach graficznych. | I_1A_U03, I_1A_U05 | — | — | C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-6, T-L-5, T-L-7, T-L-3, T-L-4 | M-4, M-5, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_C10_W01 Posiada wiedzę z zakresu grafiki komputerowej i wizualizacji, modyfikowania obrazów w celu ich poprawy wizulanej, manipulowania i modyfikacji obiekami dwu- oraz trójwymiarowymi w systemach graficznych. | 2,0 | |
3,0 | Potwierdzenie zdobycia wiedzy wyrażone zdaniem egzaminu na poziomie dostatecznym. | |
3,5 | Potwierdzenie zdobycia wiedzy wyrażone zdaniem egzaminu na poziomie ponad dostatecznym. | |
4,0 | Potwierdzenie zdobycia wiedzy wyrażone zdaniem egzaminu na poziomie dobrym. | |
4,5 | Potwierdzenie zdobycia wiedzy wyrażone zdaniem egzaminu na poziomie ponad dobrym. | |
5,0 | Potwierdzenie zdobycia wiedzy wyrażone zdaniem egzaminu na poziomie bardzo dobrym lub przygotowanie wyróżniającego się projektu, który potwierdzi posiadanie wymaganej wiedzy. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_1A_C10_U01 Praktyczna umiejętność modyfikowania obrazów w celu ich poprawy wizulanej, manipulowania i modyfikacji obiekami dwu- oraz trójwymiarowymi w systemach graficznych. | 2,0 | |
3,0 | Wykonanie podstawowego pakietu zadań, oraz uzyskanie zadawalających odpowedzi na pytania dotyczące tych zadań | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- John Hughes , Foley James D. , Dam Andries , Richard Phillips, Wprowadzenie do grafiki komputerowej, WNT – Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2001
- Michał Jankowski, Elementy grafiki komputerowej, WNT, Warszaw, Polska, 2006
- Mariusz Borawski, Rachunek wektorowy w przetwarzaniu obrazów, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, Polska, 2007
Literatura dodatkowa
- Mariusz Borawski, Rachunek wektorowy z arytmetką przyrostów w przetwarzaniu obrazów, PWN, Warszawa, Polska, 2012