Wydział Elektryczny - Teleinformatyka (S2)
Sylabus przedmiotu Komputerowe wspomaganie projektowania sieci i urządzeń telekomunikacyjnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Teleinformatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Komputerowe wspomaganie projektowania sieci i urządzeń telekomunikacyjnych | ||
Specjalność | Systemy transmisyjne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Telekomunikacji i Fotoniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Ziółkowski <Andrzej.Ziolkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Grzegorz Mikołajczak <Grzegorz.Mikolajczak@zut.edu.pl>, Marek Wichtowski <Marek.Wichtowski@zut.edu.pl>, Grzegorz Żegliński <Grzegorz.Zeglinski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość matematyki z zakresu obejmującego podstawy analizy matematycznej i algebry liniowej. |
W-2 | Znajomość fizyki z zakresu obejmującego podstawy elektromagnetyzmu, optykę i elementy fizyki ciała stałego. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z budową światłowodowych sieci telekomunikacyjnych oraz z podstawowymi narzędziami i metodami komputerowymi służącymi do ich projektowania. |
C-2 | Wyrobienie umiejętności tworzenia podstawowych algorytmów numerycznych służących do modelowania transmisji sygnałów w światłowodowych sieciach telekomunikacyjnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie i organizacja pracy w laboratorium. | 1 |
T-L-2 | Modelowanie propagacji sygnałów świetlnych z wykorzystaniem komercyjnego oprogramowania do analizy transmisyjnej sieci telekomunikacyjnych. | 8 |
T-L-3 | Numeryczne modelowanie dyspersji impulsów czasowych poprzez rozwiązanie równania falowego metodą różnic skończonych. | 7 |
T-L-4 | Numeryczne modelowanie światłowodowych sprzęgaczy optycznych. | 4 |
T-L-5 | Numeryczne modelowanie planarnego rozdzielacza wiązki i interferometru Macha-Zehndera. | 4 |
T-L-6 | Numeryczne modelowanie propagacji i oddziaływań fal solitonowych w sieciach światłowodowych. | 4 |
T-L-7 | Kolokwium zaliczające. | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe pojęcia i zagadnienia dotyczące projektowania sieci telekomunikacyjnych. | 2 |
T-W-2 | Przegląd i charakterystyka komercyjnych narzędzi do projektowania sieci telekomunikacyjnych. | 3 |
T-W-3 | Podstawowe metody numeryczne służące do analizy propagacji światła w telekomunikacyjnych sieciach światłowodowych. Zaliczenie wykładów. | 10 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń. | 8 |
A-L-3 | Przygotowanie do kolokwiów zaliczających. | 2 |
40 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Uzupełnienie wiedzy z literatury | 10 |
A-W-3 | Przzygotowanie do zaliczenia | 10 |
35 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające: - wykład informacyjny z użyciem środków multimedialnych. |
M-2 | Metoda praktyczna: - ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające wykład. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolokwia zaliczające na ćwiczeniach laboratoryjnych. |
S-3 | Ocena formująca: Sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych. |
S-4 | Ocena formująca: Aktywność na ćwiczeniach laboratoryjnych. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TI_2A_D06-ST_W01 Student posiada wiedzę z zakresu projektowania sieci telekomunikacyjnych obejmującą znajomość komputerowych narzędzi i metod wspomagających ich projektowanie. | TI_2A_W09, TI_2A_W06, TI_2A_W01 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TI_2A_D06-ST_U01 Student potrafi projektować proste światłowodowe sieci telekomunikacyjne z wykorzystaniem komercyjnego oprogramowania. | TI_2A_U01 | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-7, T-L-2 | M-2 | S-2, S-3, S-4 |
TI_2A_D06-ST_U02 Student potrafi tworzyć proste algorytmy obliczeniowe służące do analizy propagacji impulsów świetlnych w transmisyjnej sieci telekomunikacyjnej. | TI_2A_U04 | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-7, T-L-2, T-L-6, T-L-3 | M-2 | S-2, S-3, S-4 |
TI_2A_D06-ST_U03 Student potrafi tworzyć proste algorytmy obliczeniowe służące do analizy przetwarzania sygnałów optycznych przez wybrane urządzenia sieciowe. | TI_2A_U08 | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-7, T-L-4, T-L-5, T-L-3 | M-2 | S-2, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TI_2A_D06-ST_W01 Student posiada wiedzę z zakresu projektowania sieci telekomunikacyjnych obejmującą znajomość komputerowych narzędzi i metod wspomagających ich projektowanie. | 2,0 | Student uzyskał punktację poniżej 50% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. |
3,0 | Student uzyskał punktację w zakresie od 50% do 60 % z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
3,5 | Student uzyskał punktację w zakresie od 61% do 70 % z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
4,0 | Student uzyskał punktację w zakresie od 71% do 80 % z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
4,5 | Student uzyskał punktację w zakresie od 81% do 90 % z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
5,0 | Student uzyskał punktację w zakresie od 91% do 100 % z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TI_2A_D06-ST_U01 Student potrafi projektować proste światłowodowe sieci telekomunikacyjne z wykorzystaniem komercyjnego oprogramowania. | 2,0 | Student uzyskał punktację poniżej 50% łącznie z oceny wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych oraz z zaliczenia w zakresie projektowania prostych sieci telekomunikacyjnych z wykorzystaniem komercyjnego oprogramowania. |
3,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 50-60% łącznie z oceny wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych oraz z zaliczenia w zakresie projektowania prostych sieci telekomunikacyjnych z wykorzystaniem komercyjnego oprogramowania. | |
3,5 | Student uzyskał punktację w zakresie 61-70% łącznie z oceny wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych oraz z zaliczenia w zakresie projektowania prostych sieci telekomunikacyjnych z wykorzystaniem komercyjnego oprogramowania.. | |
4,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 71-80% łącznie z oceny wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych oraz z zaliczenia w zakresie projektowania prostych sieci telekomunikacyjnych z wykorzystaniem komercyjnego oprogramowania. . | |
4,5 | Student uzyskał punktację w zakresie 81-90% łącznie z oceny wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych oraz z zaliczenia w zakresie projektowania prostych sieci telekomunikacyjnych z wykorzystaniem komercyjnego oprogramowania.. | |
5,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 91-100% łącznie z oceny wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych oraz z zaliczenia w zakresie projektowania prostych sieci telekomunikacyjnych z wykorzystaniem komercyjnego oprogramowania.. | |
TI_2A_D06-ST_U02 Student potrafi tworzyć proste algorytmy obliczeniowe służące do analizy propagacji impulsów świetlnych w transmisyjnej sieci telekomunikacyjnej. | 2,0 | Student uzyskał punktację poniżej 50% łącznie z oceny wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych oraz z zaliczenia w zakresie tworzenia algorytmów obliczeniowych służących analizie propagacji impulsów świetlnych w transmisyjnych sieciach telekomunikacyjnych. |
3,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 50-60% łącznie z oceny wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych oraz z zaliczenia w zakresie tworzenia algorytmów obliczeniowych służących analizie propagacji impulsów świetlnych w transmisyjnych sieciach telekomunikacyjnych.. | |
3,5 | Student uzyskał punktację w zakresie 61-70% łącznie z oceny wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych oraz z zaliczenia w zakresie tworzenia algorytmów obliczeniowych służących analizie propagacji impulsów świetlnych w transmisyjnych sieciach telekomunikacyjnych.. | |
4,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 71-80% łącznie z oceny wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych oraz z zaliczenia w zakresie tworzenia algorytmów obliczeniowych służących analizie propagacji impulsów świetlnych w transmisyjnych sieciach telekomunikacyjnych.. | |
4,5 | Student uzyskał punktację w zakresie 81-90% łącznie z oceny wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych oraz z zaliczenia w zakresie tworzenia algorytmów obliczeniowych służących analizie propagacji impulsów świetlnych w transmisyjnych sieciach telekomunikacyjnych.. | |
5,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 91-100% łącznie z oceny wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych oraz z zaliczenia w zakresie tworzenia algorytmów obliczeniowych służących analizie propagacji impulsów świetlnych w transmisyjnych sieciach telekomunikacyjnych.. | |
TI_2A_D06-ST_U03 Student potrafi tworzyć proste algorytmy obliczeniowe służące do analizy przetwarzania sygnałów optycznych przez wybrane urządzenia sieciowe. | 2,0 | Student uzyskał punktację poniżej 50% łącznie z oceny wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych oraz z zaliczenia w zakresie tworzenia algorytmów obliczeniowych służących analizie przetwarzania sygnałów optycznych przez wybrane urządzenia sieciowe. |
3,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 51-60% łącznie z oceny wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych oraz z zaliczenia w zakresie tworzenia algorytmów obliczeniowych służących analizie przetwarzania sygnałów optycznych przez wybrane urządzenia sieciowe.. | |
3,5 | Student uzyskał punktację w zakresie 61-70% łącznie z oceny wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych oraz z zaliczenia w zakresie tworzenia algorytmów obliczeniowych służących analizie przetwarzania sygnałów optycznych przez wybrane urządzenia sieciowe.. | |
4,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 71-80% łącznie z oceny wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych oraz z zaliczenia w zakresie tworzenia algorytmów obliczeniowych służących analizie przetwarzania sygnałów optycznych przez wybrane urządzenia sieciowe.. | |
4,5 | Student uzyskał punktację w zakresie 81-90% łącznie z oceny wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych oraz z zaliczenia w zakresie tworzenia algorytmów obliczeniowych służących analizie przetwarzania sygnałów optycznych przez wybrane urządzenia sieciowe.. | |
5,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 91-100% łącznie z oceny wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych oraz z zaliczenia w zakresie tworzenia algorytmów obliczeniowych służących analizie przetwarzania sygnałów optycznych przez wybrane urządzenia sieciowe.. |
Literatura podstawowa
- J. Siuzdak, Wstęp do współczesnej telekomunikacji światłowodowej, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa, 1999
- Mirosław Karpierz, Ewa Weinert-Rączka, Nieliniowa optyka światłowodowa, WNT, Warszawa, 2009
- Jan Petykiewicz, Podstawy fizyczne optyki scalonej, PWN, Warszawa, 1989, 1
- Z. Fortuna, B. Macukow, j. Wąsowski, Metody numeryczne, PWN, Warszawa, 2017
- E. Majchrzak, B. Mochnacki, Metody numeryczne. Podstawy teoretyczne, aspekty praktyczne i algorytmt, Politechnika Śląska, 2004
Literatura dodatkowa
- P. G. Agrawal, Fiber-optic communication systems, Academic Press, 2010
- Ting-Chung Poon, Taegeun Kim, Engineering optics with Matlab, World Scientific Publishing, Singapore, 2006
- K. Thyagarajan, A. Ghatak, Fiber optics essentials, John Wiley & Sons, New Jersey, 2007
- Bishnu P. Pal, Guided Wave. Optical Components and Devices, Elsevier Academic Press, Burlington, 2006
- W. Yang, W. Cao, Tae-Ang Chung, J. Morris, Applied numerical methods using Matlab, John Wiley & Sons, New Jersey, 2005