Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Elektryczne systemy transportowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektrotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Elektryczne systemy transportowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Maszyn i Napędów Elektrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Konrad Woronowicz <konrad.woronowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcin Hołub <Marcin.Holub@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 20 2,40,62zaliczenie
laboratoriaL6 30 2,60,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończone kursy: - energoelektronika - maszyny elektryczne - napęd elektryczny

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość budowy i cech użytkowych pojazdów elektrycznych różnej klasy i różnego zastosowania
C-2Znajomość cech charakterystycznych głównych komponentów dla elektromobilności - układu napędowego, akumulatora, systemu BMS, ładowarek

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do projektu bezstykowego zasilacza baterii (lub PM Motor).1
T-L-2Zdefiniowanie wymagań projektowych bezstykowego zasilacza baterii (lub PM Motor).2
T-L-3Ćwiczenia w modelowaniu i rozwiązywaniu układów transformatorowych wysokich częstotliwości.3
T-L-4Podstawy modelowania urządzeń elektromagnetycznych - wstęp do programu Maxwell3d.3
T-L-5Optymalizacja układu zasilania bezstykowego (lub silnik PM) przy użyciu programu Maxwell3d.4
T-L-6Opracowanie wyników symulacji.3
T-L-7Użycie kalkulatora wielkości wektorowych.4
T-L-8Model trójfazowego układu WPT dużej mocy (lub silnik PM) do zasilania pojazdów szynowych - Primary autobusów -Transmitter.3
T-L-9Model trójfazowego układu WPT dużej mocy (lub silnik PM) do zasilania pojazdów szynowych i autobusów - Receiver.3
T-L-10Zagadnienie EMC w układzie WPT dużej mocy.3
T-L-11Podsumowanie i zaliczenie przedmiotu.1
30
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do tematu. Stan obecny i perspektywy i kierunki rozwoju.4
T-W-2Zasady projektowania Elektrycznych Systemów Transportowych.3
T-W-3Topologie i zasada działania podsystemów zasilania systemów transportowych.3
T-W-4Topologie i zasada działania podsystemów napędowych na przykladzie silnika liniowego.3
T-W-5Zasady zasilania bezstykowego.3
T-W-6Cztery podstawowe rodzaje kompensacji w zasilaczach bezstykowych. Zaliczenie wykładu.4
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie sprawozdań25
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia10
65
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Wiedza z literatury20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody problemowe: wykład problemowy, Metody podające: wykład informacyjny
M-2Metody programowane: z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżąca ocena sprawozdań
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie prezentacji

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_C27.2_W01
Student ma uporządkowaną wiedzę na temat układów napędowych wykorzystywanych dla elektromobilności i ich cech użytkowych. Nadąża za rozwojem elektromobilności i śledzi nowe rozwiązania w tym zakresie
EL_1A_W09, EL_1A_W18C-1, C-2T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-6, T-W-4M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_C27.2_U01
Student potrafi zbudować model symulacyjny prostego pojazdu elektrycznego i zdefiniować najważniejsze cechy charakterystyczne.
EL_1A_U18, EL_1A_U11C-1, C-2T-L-3, T-L-2, T-L-6, T-L-4, T-L-5, T-L-11, T-L-7, T-L-10, T-L-9, T-L-1, T-L-8M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_C27.2_W01
Student ma uporządkowaną wiedzę na temat układów napędowych wykorzystywanych dla elektromobilności i ich cech użytkowych. Nadąża za rozwojem elektromobilności i śledzi nowe rozwiązania w tym zakresie
2,0Student uzyskał punktację w zakresie poniżej 50% z pytań zaliczeniowych.
3,0Student uzyskał punktację w zakresie 50-60% z pytań zaliczeniowych.
3,5Student uzyskał punktację w zakresie 61-70% z pytań zaliczeniowych.
4,0Student uzyskał punktację w zakresie 71-80% z pytań zaliczeniowych.
4,5Student uzyskał punktację w zakresie 81-90% z pytań zaliczeniowych.
5,0Student uzyskał punktację w zakresie 91-100% z pytań zaliczeniowych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_C27.2_U01
Student potrafi zbudować model symulacyjny prostego pojazdu elektrycznego i zdefiniować najważniejsze cechy charakterystyczne.
2,0Średnia z ocen formy dydaktycznej jest ponizej 3,00 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
3,0Średnia z ocen formy dydaktycznej jest w zakresie od 3,00 do 3,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
3,5Średnia z ocen formy dydaktycznej jest w zakresie od 3,25 do 3,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
4,0Średnia z ocen formy dydaktycznej jest w zakresie od 3,75 do 4,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
4,5Średnia z ocen formy dydaktycznej jest w zakresie od 4,25 do 4,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
5,0Średnia z ocen formy dydaktycznej jest wieksza lub równa 4,75 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).

Literatura podstawowa

  1. Mariusz Swora, Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Komentarz, C.H. Beck Wydawnictwo Polska, 2019, 1, stron 322
  2. Iwona Wieczorek, Adam Sadowski, Nowoczesne rozwiązania w transporcie publicznym w JST, Wydawnictwo Narodowego Instytutu Samorządu Terytorialnego, Łódź, 2021

Literatura dodatkowa

  1. www.pspa.com.pl, bieżące materiały www, www

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do projektu bezstykowego zasilacza baterii (lub PM Motor).1
T-L-2Zdefiniowanie wymagań projektowych bezstykowego zasilacza baterii (lub PM Motor).2
T-L-3Ćwiczenia w modelowaniu i rozwiązywaniu układów transformatorowych wysokich częstotliwości.3
T-L-4Podstawy modelowania urządzeń elektromagnetycznych - wstęp do programu Maxwell3d.3
T-L-5Optymalizacja układu zasilania bezstykowego (lub silnik PM) przy użyciu programu Maxwell3d.4
T-L-6Opracowanie wyników symulacji.3
T-L-7Użycie kalkulatora wielkości wektorowych.4
T-L-8Model trójfazowego układu WPT dużej mocy (lub silnik PM) do zasilania pojazdów szynowych - Primary autobusów -Transmitter.3
T-L-9Model trójfazowego układu WPT dużej mocy (lub silnik PM) do zasilania pojazdów szynowych i autobusów - Receiver.3
T-L-10Zagadnienie EMC w układzie WPT dużej mocy.3
T-L-11Podsumowanie i zaliczenie przedmiotu.1
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do tematu. Stan obecny i perspektywy i kierunki rozwoju.4
T-W-2Zasady projektowania Elektrycznych Systemów Transportowych.3
T-W-3Topologie i zasada działania podsystemów zasilania systemów transportowych.3
T-W-4Topologie i zasada działania podsystemów napędowych na przykladzie silnika liniowego.3
T-W-5Zasady zasilania bezstykowego.3
T-W-6Cztery podstawowe rodzaje kompensacji w zasilaczach bezstykowych. Zaliczenie wykładu.4
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie sprawozdań25
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia10
65
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Wiedza z literatury20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_C27.2_W01Student ma uporządkowaną wiedzę na temat układów napędowych wykorzystywanych dla elektromobilności i ich cech użytkowych. Nadąża za rozwojem elektromobilności i śledzi nowe rozwiązania w tym zakresie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_W09Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie maszyn elektrycznych, ich charakterystyk, zastosowań i technik wykorzystania oraz układów generacji i wykorzystania energii opartych o te maszyny
EL_1A_W18Orientuje się w obecnym stanie oraz najnowszych trendach rozwojowych elektrotechniki
Cel przedmiotuC-1Znajomość budowy i cech użytkowych pojazdów elektrycznych różnej klasy i różnego zastosowania
C-2Znajomość cech charakterystycznych głównych komponentów dla elektromobilności - układu napędowego, akumulatora, systemu BMS, ładowarek
Treści programoweT-W-5Zasady zasilania bezstykowego.
T-W-3Topologie i zasada działania podsystemów zasilania systemów transportowych.
T-W-2Zasady projektowania Elektrycznych Systemów Transportowych.
T-W-6Cztery podstawowe rodzaje kompensacji w zasilaczach bezstykowych. Zaliczenie wykładu.
T-W-4Topologie i zasada działania podsystemów napędowych na przykladzie silnika liniowego.
Metody nauczaniaM-1Metody problemowe: wykład problemowy, Metody podające: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał punktację w zakresie poniżej 50% z pytań zaliczeniowych.
3,0Student uzyskał punktację w zakresie 50-60% z pytań zaliczeniowych.
3,5Student uzyskał punktację w zakresie 61-70% z pytań zaliczeniowych.
4,0Student uzyskał punktację w zakresie 71-80% z pytań zaliczeniowych.
4,5Student uzyskał punktację w zakresie 81-90% z pytań zaliczeniowych.
5,0Student uzyskał punktację w zakresie 91-100% z pytań zaliczeniowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_C27.2_U01Student potrafi zbudować model symulacyjny prostego pojazdu elektrycznego i zdefiniować najważniejsze cechy charakterystyczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_U18Potrafi dobrać konfigurację rozwiązania napędowego oraz dokonać jego wstępnej oceny techniczno-ekonomicznej
EL_1A_U11Potrafi zaplanować i przeprowadzić symulację oraz pomiary charakterystyk elektrycznych i mechanicznych, a także ekstrakcję podstawowych elementów charakteryzujących maszyny elektryczne, urządzenia elektryczne, przekształtniki energoelektroniczne; potrafi przedstawić otrzymane wyniki w formie liczbowej i graficznej, dokonać ich interpretacji i wyciągnąć wnioski
Cel przedmiotuC-1Znajomość budowy i cech użytkowych pojazdów elektrycznych różnej klasy i różnego zastosowania
C-2Znajomość cech charakterystycznych głównych komponentów dla elektromobilności - układu napędowego, akumulatora, systemu BMS, ładowarek
Treści programoweT-L-3Ćwiczenia w modelowaniu i rozwiązywaniu układów transformatorowych wysokich częstotliwości.
T-L-2Zdefiniowanie wymagań projektowych bezstykowego zasilacza baterii (lub PM Motor).
T-L-6Opracowanie wyników symulacji.
T-L-4Podstawy modelowania urządzeń elektromagnetycznych - wstęp do programu Maxwell3d.
T-L-5Optymalizacja układu zasilania bezstykowego (lub silnik PM) przy użyciu programu Maxwell3d.
T-L-11Podsumowanie i zaliczenie przedmiotu.
T-L-7Użycie kalkulatora wielkości wektorowych.
T-L-10Zagadnienie EMC w układzie WPT dużej mocy.
T-L-9Model trójfazowego układu WPT dużej mocy (lub silnik PM) do zasilania pojazdów szynowych i autobusów - Receiver.
T-L-1Wprowadzenie do projektu bezstykowego zasilacza baterii (lub PM Motor).
T-L-8Model trójfazowego układu WPT dużej mocy (lub silnik PM) do zasilania pojazdów szynowych - Primary autobusów -Transmitter.
Metody nauczaniaM-2Metody programowane: z użyciem komputera
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie prezentacji
S-1Ocena formująca: Bieżąca ocena sprawozdań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Średnia z ocen formy dydaktycznej jest ponizej 3,00 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
3,0Średnia z ocen formy dydaktycznej jest w zakresie od 3,00 do 3,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
3,5Średnia z ocen formy dydaktycznej jest w zakresie od 3,25 do 3,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
4,0Średnia z ocen formy dydaktycznej jest w zakresie od 3,75 do 4,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
4,5Średnia z ocen formy dydaktycznej jest w zakresie od 4,25 do 4,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
5,0Średnia z ocen formy dydaktycznej jest wieksza lub równa 4,75 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).