Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (S1)
Sylabus przedmiotu Inżynieria materiałowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Elektrotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Inżynieria materiałowa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Wysokich Napięć i Elektroenergetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Zenker <Marek.Zenker@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jan Bursa <Jan.Bursa@zut.edu.pl>, Jerzy Pomianowski <Jerzy.Pomianowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien posiadać podstawową wiedzę z fizyki z zakresu szkoły średniej. |
W-2 | Student powinien posiadać podstawową wiedzę z chemii z zakresu szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zrozumienie zjawisk fizycznych występujących w materiałach. |
C-2 | Łączenie wiedzy o budowie materiałów z ich właściwościami. |
C-3 | Nabycie umiejętności stosowania materiałów w konstrukcjach elektrotechnicznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do ćwiczeń laboratoryjnych, instrukcje i regulamin BHP | 2 |
T-L-2 | Wpływ temperatury na rezystywność elektryczną materiałów przewodzących | 2 |
T-L-3 | Badanie rezystywności półprzewodzących ekranów kabli elektroenergetycznych. | 2 |
T-L-4 | Badanie wytrzymałości elektrycznej materiałów dielektrycznych stałych | 2 |
T-L-5 | Badanie właściwości materiałów ferromagnetycznych | 2 |
T-L-6 | Badanie wytrzymałości elektrycznej materiałów dielektrycznych ciekłych | 2 |
T-L-7 | Badanie fizykochemicznych właściwości oleju | 3 |
T-L-8 | Termin odróbkowy. Zaliczenie | 2 |
17 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Inżynieria materiałowa jako dziedzina wiedzy i techniki. | 1 |
T-W-2 | Fizyczne podstawy inżynierii materiałowej - poziom atomu, poziom cząsteczki, poziom związku chemicznego. | 2 |
T-W-3 | Przewodniki, półprzewodniki, dielektryki, magnetyki - struktura, zastosowania. | 2 |
T-W-4 | Podstawy krystalografii. | 1 |
T-W-5 | Korozja. | 2 |
T-W-6 | Podstawowe właściwości materiałów i ich technologia. | 3 |
T-W-7 | Polimery w konstrukcjach urządzeń elektrycznych. | 2 |
T-W-8 | Kriorezystywność i nadprzewodnictwo, podstawy nanotechnologii. | 1 |
T-W-9 | Kierunki rozwoju inżynierii materiałowej. Zaliczenie wykładu. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Obecność na zajęciach laboratoryjnych. | 17 |
A-L-2 | Praca własna. Przygotowanie do zaliczenia. | 8 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Obecność na wykładach | 15 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 8 |
A-W-3 | Zaliczenie wykładów | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z użyciem komputera. |
M-2 | Pokaz, ćwiczenia laboratoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Końcowa ocena podsumowująca. |
S-2 | Ocena formująca: Częściowa ocena za sprawozdanie z laboratorium. |
S-3 | Ocena formująca: Fragmentaryczna ocena częściowa. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_B07_W01 Student ma podstawową wiedzę na temat materiałów elektrotechnicznych. | EL_1A_W02 | — | — | C-3, C-1, C-2 | T-W-4, T-W-8, T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-L-7, T-L-4, T-L-2, T-L-6 | M-1, M-2 | S-2 |
EL_1A_B07_W02 Student ma podstawową wiedzę w zakresie materiałów stosowanych w przemyśle elektrotechnicznym. | EL_1A_W05, EL_1A_W24 | — | — | C-3, C-1, C-2 | T-W-4, T-W-9, T-W-8, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-7, T-W-1, T-W-6, T-L-6, T-L-2, T-L-5, T-L-7, T-L-4, T-L-3 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_B07_U01 Student ma umiejętności pozwalające na realizację wybranych zadań z inżynierii materiałowej w elektrotechnice. | EL_1A_U22 | — | — | C-3, C-2 | T-W-4, T-W-8, T-W-3, T-W-2, T-W-7, T-W-6, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-1, T-L-4, T-L-2, T-L-3 | M-2 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_B07_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną. | EL_1A_K04 | — | — | C-3 | T-W-4, T-W-9, T-W-8, T-W-3, T-W-5, T-W-2, T-W-7, T-W-1, T-W-6, T-L-7, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-6 | M-2 | S-1, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_B07_W01 Student ma podstawową wiedzę na temat materiałów elektrotechnicznych. | 2,0 | Student uzyskał punktację w zakresie poniżej 50% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. |
3,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 50-60% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
3,5 | Student uzyskał punktację w zakresie 61-70% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
4,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 71-80% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
4,5 | Student uzyskał punktację w zakresie 81-90% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
5,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 91-100% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
EL_1A_B07_W02 Student ma podstawową wiedzę w zakresie materiałów stosowanych w przemyśle elektrotechnicznym. | 2,0 | Student uzyskał punktację w zakresie poniżej 50% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. |
3,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 50-60% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
3,5 | Student uzyskał punktację w zakresie 61-70% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
4,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 71-80% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
4,5 | Student uzyskał punktację w zakresie 81-90% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
5,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 91-100% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_B07_U01 Student ma umiejętności pozwalające na realizację wybranych zadań z inżynierii materiałowej w elektrotechnice. | 2,0 | Student uzyskał punktację w zakresie poniżej 50% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. |
3,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 51-60% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
3,5 | Student uzyskał punktację w zakresie 61-70% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
4,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 71-80% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
4,5 | Student uzyskał punktację w zakresie 81-90% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
5,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 91-100% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_B07_K01 Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną. | 2,0 | Student nie ma świadomości odpowiedzialności za pracę własną. |
3,0 | Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną. | |
3,5 | Student ma ugruntowaną świadomość odpowiedzialności za pracę własną. | |
4,0 | Student ma świadomość ważności odpowiedzialności za pracę własną. | |
4,5 | Student ma niezachwiane przekonanie o odpowiedzialności za pracę własną, ale nie jest za nią odpowiedzialny. | |
5,0 | Student ma niezachwiane przekonanie o odpowiedzialności za pracę własną i jest za nią odpowiedzialny. |
Literatura podstawowa
- Zdzisław Celiński, Materiałoznawstwo elektrotechniczne, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2011
- Barbara Florkowskia i inni, Materiały elektrotechniczne, Wydawnictwa AGH, Kraków, 2010
- Gielniak J. (red), Ćwiczenia laboratoryjne z inżynierii materiałowej w elektrotechnice, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2009
- Florkowska B., Furgał., Zydroń P., Inżynieria materiałowa w elektrotechnice, Wydawnictwa AGH, Kraków, 2012
Literatura dodatkowa
- Michael Ashby, Hugh Shercliff, David Cebon, Inżynieria materiałowa t. I i II, Galaktyka, Łódź, 2011
- Florkowska B., FurgałJ., Szczerbiński M., Włodek R., Zydroń P., Materiały elektrotechniczne - podstawy teoretyczne i zastosowania, Wydawnictwa Naukowo-Dydaktyczne AGH, 2012