Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (S1)

Sylabus przedmiotu Informatyka i programowanie obiektowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektrotechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Informatyka i programowanie obiektowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Elektrotechniki Teoretycznej i Informatyki Stosowanej
Nauczyciel odpowiedzialny Marcin Ziółkowski <Marcin.Ziolkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Barbara Grochowalska <Barbara.Szymanik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 30 2,00,62egzamin
laboratoriaL3 30 2,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończony moduł Podstawy algorytmizacji i programowania.
W-2Ukończony moduł Algebra.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami programowania funkcyjnego z wykorzystaniem metod statycznych zaimplementowanych w środowisku C#.
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami programowania z obiektową organizacją danych w języku C#.
C-3Ukształtowanie umiejętności z zakresu technik programowania obiektowego w języku C#.
C-4Ukształtowanie umiejętności praktycznych z zakresu procesu wytwarzania oprogramowania (tworzenie, kompilacja, debugowanie).

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zapoznanie się ze środowiskiem Visual Studio. Tworzenie pierwszych aplikacji w języku C#. Debuggowanie aplikacji.2
T-L-2Tworzenie i kompilowanie prostych aplikacji w konsoli. Typy wartościowe i referencyjne. Operacje na tablicach.2
T-L-3Deklarowanie i wywoływanie metod statycznych. Przekazywanie tablicy do metody i zwracanie tablicy.2
T-L-4Tworzenie dedykowanych metod do obliczania wartości funkcji matematycznych z określoną dokładnością za pomocą rozwinięcia w szereg.2
T-L-5Tworzenie własnych bibliotek zawierających metody rekurencyjne. Monitorowanie przepełnienia stosu.2
T-L-6Ćwiczenia w tworzeniu własnych bibliotek zawierających metody operujące na tablicach.2
T-L-7Sprawdzian 1.2
T-L-8Tworzenie własnych klas – pojęcie pola, metody składowej i konstruktora. Tworzenie obiektów klas, odwoływanie się do pól klasy, wywoływanie metody na rzecz obiektu.2
T-L-9Obiekt innej klasy i zmienna typu referencyjnego jako pole klasy - kopiowanie płytkie i głębokie obiektów. Tworzenie konstruktorów kopiujących.2
T-L-10Projektowanie oraz budowa złożonego programu bazującego na własnych klasach. Tworzenie interfejsu użytkownika – aplikacja konsolowa i okienkowa.4
T-L-11Struktury danych – lista. Lista jako pole klasy. Wykorzystanie struktur danych w klasach - projektowanie oraz budowa złożonego programu bazującego na układzie klas.4
T-L-12Implementacja mechanizmu dziedziczenia.2
T-L-13Sprawdzian 2, poprawki.2
30
wykłady
T-W-1Wstęp. Warunki uzyskania zaliczenia. Przegląd możliwości nowoczesnego języka programowania C#. Struktura aplikacji konsolowej C#. Formatowanie. Kompilacja i uruchomienie pierwszego programu. Środowisko Visual Studio i Visual C#.NET. Typy, deklaracja zmiennych. Wyrażenia kluczowe.2
T-W-2Typy wartości. Typ wyliczeniowy. Prosta struktura. Typy referencyjne. Literały. Debuggowanie. Konwersje danych.2
T-W-3Konwersje jawne i niejawne. Opakowywanie i rozpakowywanie. Operatory. Instrukcje sterujące, iteracyjne. Wyjątki.2
T-W-4Tablice. Tablice nieregularne. Operacje na tablicach. Klasa ArrayList.2
T-W-5Metody. Zwracanie wartości. Przesyłanie argumentów do metody: przez wartość, przez referencję, jako parametr wyjściowy. Przesyłanie dowolnej liczby argumentów. Przesyłanie tablic.2
T-W-6Przeciążanie nazwy metody. Argumenty metody MAIN. Algorytmy wyszukiwania liniowego i liniowego z wartownikiem. Wyszukiwanie binarne. Iteracyjne wyszukiwanie binarne.2
T-W-7Rekurencja. Wyszukiwanie rekurencyjne. Niebezpieczeństwa rekurencji. Zalety i wady rekurencji. Algorytmy typu "dziel-i-zwyciężaj". Algorytmy sortowania.2
T-W-8Struktury. Strukutra typu "baza kontaktów". Dostęp do plików. Pliki tekstowe, pliki binarne.2
T-W-9Programowanie obiektowe - wstęp, idea. Definicja klasy w języku C#. Ukrywanie informacji. Modyfikatory dostępu. Język UML.2
T-W-10Rekurencyjne struktury danych. Lista jednokierunkowa. Lista dwukierunkowa. Diagram klas. Konstruktor. Inicjalizacja struktur. Lista inicjalizacyjna konstruktorów.2
T-W-11Inicjalizatory. Finalizator. Wartości Null i typy Nullable. Właściwości. Indeksatory. Klasa StringBuilder.2
T-W-12Składowe statyczne. Konstruktor statyczny. Klasy statyczne. Metody rozszerzające. Dziedziczenie. wywoływanie konstruktorów klas bazowych. Przypisywanie klasy. Modyfikatory dostępu.2
T-W-13Dziedziczenie. Interfejsy. Metody abstrakcyjne. Atrybuty.2
T-W-14Wzorce projektowe. Kopiowanie obiektów. Metoda MemberwiseClone. Konstruktor kopiujący. Wzorzec projektowy pełnomocnik. Wzorzec proxy. Wzorzec projektowy Singleton.2
T-W-15Kolekcje niegeneryczne i generyczne. Geneza generyczności w programowaniu.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć.5
A-L-3Samodzielne wykonywanie programów (zadania domowe).6
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia poszczególnych sprawdzianów.9
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do zajęć (utrwalanie i powtarzanie materiału)5
A-W-3Praca własna z literaturą5
A-W-4Przygotowanie do egzaminu9
A-W-5Egzamin1
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład multimedialny z przykładami.
M-2Praca własna w laboratorium komputerowym.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie laboratorium.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe laboratorium.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_B05_W13
Student posiada wiedzę umożliwiającą napisanie programu komputerowego opartego o metodykę programowania funkcyjnego oraz proceduralnego z wykorzystaniem metod statycznych w języku C#.
EL_1A_W13C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-3M-1S-2
EL_1A_B06_W01
Student zna zasadę działania podstawowych składników klasy i potrafi na tej podstawie ocenić ich praktyczne wykorzystanie przy tworzeniu oprogramowania z obiektową organizacją danych w języku C#.
EL_1A_W13C-2T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-14, T-W-15, T-W-13M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_B05_U08
Student potrafi dokonać implementacji problemu programistycznego obejmującego tworzenie i wywoływanie własnych metod statycznych. Potrafi tworzyć własne moduły biblioteczne oraz podłączać gotowe moduły do aplikacji.
EL_1A_U01, EL_1A_U08C-4T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-1, T-L-7, T-L-5, T-L-6M-2S-1
EL_1A_B06_U01
Student potrafi dokonać implementacji problemu programistycznego posługując się paradygmatem obiektowym.
EL_1A_U08C-3T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_B05_W13
Student posiada wiedzę umożliwiającą napisanie programu komputerowego opartego o metodykę programowania funkcyjnego oraz proceduralnego z wykorzystaniem metod statycznych w języku C#.
2,0Student uzyskał punktację w zakresie poniżej 50% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
3,0Student uzyskał punktację w zakresie 50-60% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
3,5Student uzyskał punktację w zakresie 61-70% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
4,0Student uzyskał punktację w zakresie 71-80% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
4,5Student uzyskał punktację w zakresie 81-90% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
5,0Student uzyskał punktację w zakresie 91-100% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
EL_1A_B06_W01
Student zna zasadę działania podstawowych składników klasy i potrafi na tej podstawie ocenić ich praktyczne wykorzystanie przy tworzeniu oprogramowania z obiektową organizacją danych w języku C#.
2,0Student uzyskał punktację w zakresie poniżej 50% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
3,0Student uzyskał punktację w zakresie 50-60% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
3,5Student uzyskał punktację w zakresie 61-70% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
4,0Student uzyskał punktację w zakresie 71-80% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
4,5Student uzyskał punktację w zakresie 81-90% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
5,0Student uzyskał punktację w zakresie 91-100% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_B05_U08
Student potrafi dokonać implementacji problemu programistycznego obejmującego tworzenie i wywoływanie własnych metod statycznych. Potrafi tworzyć własne moduły biblioteczne oraz podłączać gotowe moduły do aplikacji.
2,0Student uzyskał punktację w zakresie poniżej 50% z pytań zadawanych podczas zaliczenia pierwszej części laboratorium.
3,0Student uzyskał punktację w zakresie 50-60% z pytań zadawanych podczas zaliczenia pierwszej części laboratorium.
3,5Student uzyskał punktację w zakresie 61-70% z pytań zadawanych podczas zaliczenia pierwszej części laboratorium.
4,0Student uzyskał punktację w zakresie 71-80% z pytań zadawanych podczas zaliczenia pierwszej części laboratorium.
4,5Student uzyskał punktację w zakresie 81-90% z pytań zadawanych podczas zaliczenia pierwszej części laboratorium.
5,0Student uzyskał punktację w zakresie 91-100% z pytań zadawanych podczas zaliczenia pierwszej części laboratorium.
EL_1A_B06_U01
Student potrafi dokonać implementacji problemu programistycznego posługując się paradygmatem obiektowym.
2,0Student uzyskał punktację w zakresie poniżej 50% z pytań zadawanych podczas zaliczenia drugiej części laboratorium.
3,0Student uzyskał punktację w zakresie 50-60% z pytań zadawanych podczas zaliczenia drugiej części laboratorium.
3,5Student uzyskał punktację w zakresie 61-70% z pytań zadawanych podczas zaliczenia drugiej części laboratorium.
4,0Student uzyskał punktację w zakresie 71-80% z pytań zadawanych podczas zaliczenia drugiej części laboratorium.
4,5Student uzyskał punktację w zakresie 81-90% z pytań zadawanych podczas zaliczenia drugiej części laboratorium.
5,0Student uzyskał punktację w zakresie 91-100% z pytań zadawanych podczas zaliczenia drugiej części laboratorium.

Literatura podstawowa

  1. J. Sharp, Microsoft Visual C# 2005 krok po kroku, APN PROMISE Sp. z o. o., Warszawa, 2006
  2. J. Liberty, B. MacDonald, C# 2005, Helion, Warszawa, 2006
  3. A. Stefańczyk, Sekrety języka C#, Złote Myśli Sp. z o.o., Warszawa, 2007
  4. Joseph Albahari, Ben Albahari, C# 7.0. Leksykon kieszonkowy, Helion, Gliwice, 2018, Wydanie pierwsze, ISBN 978-83-283-4077-0

Literatura dodatkowa

  1. M. Lis, C#. Ćwiczenia, Helion, Warszawa, 2005
  2. P. Wróblewski, Algorytmy struktury danych i techniki programowania, Helion, Warszawa, 2001

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie się ze środowiskiem Visual Studio. Tworzenie pierwszych aplikacji w języku C#. Debuggowanie aplikacji.2
T-L-2Tworzenie i kompilowanie prostych aplikacji w konsoli. Typy wartościowe i referencyjne. Operacje na tablicach.2
T-L-3Deklarowanie i wywoływanie metod statycznych. Przekazywanie tablicy do metody i zwracanie tablicy.2
T-L-4Tworzenie dedykowanych metod do obliczania wartości funkcji matematycznych z określoną dokładnością za pomocą rozwinięcia w szereg.2
T-L-5Tworzenie własnych bibliotek zawierających metody rekurencyjne. Monitorowanie przepełnienia stosu.2
T-L-6Ćwiczenia w tworzeniu własnych bibliotek zawierających metody operujące na tablicach.2
T-L-7Sprawdzian 1.2
T-L-8Tworzenie własnych klas – pojęcie pola, metody składowej i konstruktora. Tworzenie obiektów klas, odwoływanie się do pól klasy, wywoływanie metody na rzecz obiektu.2
T-L-9Obiekt innej klasy i zmienna typu referencyjnego jako pole klasy - kopiowanie płytkie i głębokie obiektów. Tworzenie konstruktorów kopiujących.2
T-L-10Projektowanie oraz budowa złożonego programu bazującego na własnych klasach. Tworzenie interfejsu użytkownika – aplikacja konsolowa i okienkowa.4
T-L-11Struktury danych – lista. Lista jako pole klasy. Wykorzystanie struktur danych w klasach - projektowanie oraz budowa złożonego programu bazującego na układzie klas.4
T-L-12Implementacja mechanizmu dziedziczenia.2
T-L-13Sprawdzian 2, poprawki.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wstęp. Warunki uzyskania zaliczenia. Przegląd możliwości nowoczesnego języka programowania C#. Struktura aplikacji konsolowej C#. Formatowanie. Kompilacja i uruchomienie pierwszego programu. Środowisko Visual Studio i Visual C#.NET. Typy, deklaracja zmiennych. Wyrażenia kluczowe.2
T-W-2Typy wartości. Typ wyliczeniowy. Prosta struktura. Typy referencyjne. Literały. Debuggowanie. Konwersje danych.2
T-W-3Konwersje jawne i niejawne. Opakowywanie i rozpakowywanie. Operatory. Instrukcje sterujące, iteracyjne. Wyjątki.2
T-W-4Tablice. Tablice nieregularne. Operacje na tablicach. Klasa ArrayList.2
T-W-5Metody. Zwracanie wartości. Przesyłanie argumentów do metody: przez wartość, przez referencję, jako parametr wyjściowy. Przesyłanie dowolnej liczby argumentów. Przesyłanie tablic.2
T-W-6Przeciążanie nazwy metody. Argumenty metody MAIN. Algorytmy wyszukiwania liniowego i liniowego z wartownikiem. Wyszukiwanie binarne. Iteracyjne wyszukiwanie binarne.2
T-W-7Rekurencja. Wyszukiwanie rekurencyjne. Niebezpieczeństwa rekurencji. Zalety i wady rekurencji. Algorytmy typu "dziel-i-zwyciężaj". Algorytmy sortowania.2
T-W-8Struktury. Strukutra typu "baza kontaktów". Dostęp do plików. Pliki tekstowe, pliki binarne.2
T-W-9Programowanie obiektowe - wstęp, idea. Definicja klasy w języku C#. Ukrywanie informacji. Modyfikatory dostępu. Język UML.2
T-W-10Rekurencyjne struktury danych. Lista jednokierunkowa. Lista dwukierunkowa. Diagram klas. Konstruktor. Inicjalizacja struktur. Lista inicjalizacyjna konstruktorów.2
T-W-11Inicjalizatory. Finalizator. Wartości Null i typy Nullable. Właściwości. Indeksatory. Klasa StringBuilder.2
T-W-12Składowe statyczne. Konstruktor statyczny. Klasy statyczne. Metody rozszerzające. Dziedziczenie. wywoływanie konstruktorów klas bazowych. Przypisywanie klasy. Modyfikatory dostępu.2
T-W-13Dziedziczenie. Interfejsy. Metody abstrakcyjne. Atrybuty.2
T-W-14Wzorce projektowe. Kopiowanie obiektów. Metoda MemberwiseClone. Konstruktor kopiujący. Wzorzec projektowy pełnomocnik. Wzorzec proxy. Wzorzec projektowy Singleton.2
T-W-15Kolekcje niegeneryczne i generyczne. Geneza generyczności w programowaniu.2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć.5
A-L-3Samodzielne wykonywanie programów (zadania domowe).6
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia poszczególnych sprawdzianów.9
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do zajęć (utrwalanie i powtarzanie materiału)5
A-W-3Praca własna z literaturą5
A-W-4Przygotowanie do egzaminu9
A-W-5Egzamin1
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_B05_W13Student posiada wiedzę umożliwiającą napisanie programu komputerowego opartego o metodykę programowania funkcyjnego oraz proceduralnego z wykorzystaniem metod statycznych w języku C#.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_W13Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie metodyki i technik programowania i symulacji
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami programowania funkcyjnego z wykorzystaniem metod statycznych zaimplementowanych w środowisku C#.
Treści programoweT-W-1Wstęp. Warunki uzyskania zaliczenia. Przegląd możliwości nowoczesnego języka programowania C#. Struktura aplikacji konsolowej C#. Formatowanie. Kompilacja i uruchomienie pierwszego programu. Środowisko Visual Studio i Visual C#.NET. Typy, deklaracja zmiennych. Wyrażenia kluczowe.
T-W-2Typy wartości. Typ wyliczeniowy. Prosta struktura. Typy referencyjne. Literały. Debuggowanie. Konwersje danych.
T-W-4Tablice. Tablice nieregularne. Operacje na tablicach. Klasa ArrayList.
T-W-5Metody. Zwracanie wartości. Przesyłanie argumentów do metody: przez wartość, przez referencję, jako parametr wyjściowy. Przesyłanie dowolnej liczby argumentów. Przesyłanie tablic.
T-W-6Przeciążanie nazwy metody. Argumenty metody MAIN. Algorytmy wyszukiwania liniowego i liniowego z wartownikiem. Wyszukiwanie binarne. Iteracyjne wyszukiwanie binarne.
T-W-7Rekurencja. Wyszukiwanie rekurencyjne. Niebezpieczeństwa rekurencji. Zalety i wady rekurencji. Algorytmy typu "dziel-i-zwyciężaj". Algorytmy sortowania.
T-W-3Konwersje jawne i niejawne. Opakowywanie i rozpakowywanie. Operatory. Instrukcje sterujące, iteracyjne. Wyjątki.
Metody nauczaniaM-1Wykład multimedialny z przykładami.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał punktację w zakresie poniżej 50% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
3,0Student uzyskał punktację w zakresie 50-60% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
3,5Student uzyskał punktację w zakresie 61-70% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
4,0Student uzyskał punktację w zakresie 71-80% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
4,5Student uzyskał punktację w zakresie 81-90% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
5,0Student uzyskał punktację w zakresie 91-100% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_B06_W01Student zna zasadę działania podstawowych składników klasy i potrafi na tej podstawie ocenić ich praktyczne wykorzystanie przy tworzeniu oprogramowania z obiektową organizacją danych w języku C#.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_W13Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie metodyki i technik programowania i symulacji
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami programowania z obiektową organizacją danych w języku C#.
Treści programoweT-W-8Struktury. Strukutra typu "baza kontaktów". Dostęp do plików. Pliki tekstowe, pliki binarne.
T-W-9Programowanie obiektowe - wstęp, idea. Definicja klasy w języku C#. Ukrywanie informacji. Modyfikatory dostępu. Język UML.
T-W-10Rekurencyjne struktury danych. Lista jednokierunkowa. Lista dwukierunkowa. Diagram klas. Konstruktor. Inicjalizacja struktur. Lista inicjalizacyjna konstruktorów.
T-W-11Inicjalizatory. Finalizator. Wartości Null i typy Nullable. Właściwości. Indeksatory. Klasa StringBuilder.
T-W-12Składowe statyczne. Konstruktor statyczny. Klasy statyczne. Metody rozszerzające. Dziedziczenie. wywoływanie konstruktorów klas bazowych. Przypisywanie klasy. Modyfikatory dostępu.
T-W-14Wzorce projektowe. Kopiowanie obiektów. Metoda MemberwiseClone. Konstruktor kopiujący. Wzorzec projektowy pełnomocnik. Wzorzec proxy. Wzorzec projektowy Singleton.
T-W-15Kolekcje niegeneryczne i generyczne. Geneza generyczności w programowaniu.
T-W-13Dziedziczenie. Interfejsy. Metody abstrakcyjne. Atrybuty.
Metody nauczaniaM-1Wykład multimedialny z przykładami.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał punktację w zakresie poniżej 50% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
3,0Student uzyskał punktację w zakresie 50-60% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
3,5Student uzyskał punktację w zakresie 61-70% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
4,0Student uzyskał punktację w zakresie 71-80% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
4,5Student uzyskał punktację w zakresie 81-90% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
5,0Student uzyskał punktację w zakresie 91-100% z pytań egzaminacyjnych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_B05_U08Student potrafi dokonać implementacji problemu programistycznego obejmującego tworzenie i wywoływanie własnych metod statycznych. Potrafi tworzyć własne moduły biblioteczne oraz podłączać gotowe moduły do aplikacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł, potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
EL_1A_U08Potrafi posłużyć się właściwie dobranymi środowiskami programistycznymi, symulatorami oraz narzędziami komputerowo wspomaganego projektowania do symulacji, projektowania i weryfikacji elementów, urządzeń i maszyn elektrycznych, przekształtników oraz prostych instalacji elektrycznych
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie umiejętności praktycznych z zakresu procesu wytwarzania oprogramowania (tworzenie, kompilacja, debugowanie).
Treści programoweT-L-3Deklarowanie i wywoływanie metod statycznych. Przekazywanie tablicy do metody i zwracanie tablicy.
T-L-4Tworzenie dedykowanych metod do obliczania wartości funkcji matematycznych z określoną dokładnością za pomocą rozwinięcia w szereg.
T-L-2Tworzenie i kompilowanie prostych aplikacji w konsoli. Typy wartościowe i referencyjne. Operacje na tablicach.
T-L-1Zapoznanie się ze środowiskiem Visual Studio. Tworzenie pierwszych aplikacji w języku C#. Debuggowanie aplikacji.
T-L-7Sprawdzian 1.
T-L-5Tworzenie własnych bibliotek zawierających metody rekurencyjne. Monitorowanie przepełnienia stosu.
T-L-6Ćwiczenia w tworzeniu własnych bibliotek zawierających metody operujące na tablicach.
Metody nauczaniaM-2Praca własna w laboratorium komputerowym.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie laboratorium.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał punktację w zakresie poniżej 50% z pytań zadawanych podczas zaliczenia pierwszej części laboratorium.
3,0Student uzyskał punktację w zakresie 50-60% z pytań zadawanych podczas zaliczenia pierwszej części laboratorium.
3,5Student uzyskał punktację w zakresie 61-70% z pytań zadawanych podczas zaliczenia pierwszej części laboratorium.
4,0Student uzyskał punktację w zakresie 71-80% z pytań zadawanych podczas zaliczenia pierwszej części laboratorium.
4,5Student uzyskał punktację w zakresie 81-90% z pytań zadawanych podczas zaliczenia pierwszej części laboratorium.
5,0Student uzyskał punktację w zakresie 91-100% z pytań zadawanych podczas zaliczenia pierwszej części laboratorium.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_B06_U01Student potrafi dokonać implementacji problemu programistycznego posługując się paradygmatem obiektowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_U08Potrafi posłużyć się właściwie dobranymi środowiskami programistycznymi, symulatorami oraz narzędziami komputerowo wspomaganego projektowania do symulacji, projektowania i weryfikacji elementów, urządzeń i maszyn elektrycznych, przekształtników oraz prostych instalacji elektrycznych
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności z zakresu technik programowania obiektowego w języku C#.
Treści programoweT-L-8Tworzenie własnych klas – pojęcie pola, metody składowej i konstruktora. Tworzenie obiektów klas, odwoływanie się do pól klasy, wywoływanie metody na rzecz obiektu.
T-L-9Obiekt innej klasy i zmienna typu referencyjnego jako pole klasy - kopiowanie płytkie i głębokie obiektów. Tworzenie konstruktorów kopiujących.
T-L-10Projektowanie oraz budowa złożonego programu bazującego na własnych klasach. Tworzenie interfejsu użytkownika – aplikacja konsolowa i okienkowa.
T-L-11Struktury danych – lista. Lista jako pole klasy. Wykorzystanie struktur danych w klasach - projektowanie oraz budowa złożonego programu bazującego na układzie klas.
T-L-12Implementacja mechanizmu dziedziczenia.
T-L-13Sprawdzian 2, poprawki.
Metody nauczaniaM-2Praca własna w laboratorium komputerowym.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe laboratorium.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał punktację w zakresie poniżej 50% z pytań zadawanych podczas zaliczenia drugiej części laboratorium.
3,0Student uzyskał punktację w zakresie 50-60% z pytań zadawanych podczas zaliczenia drugiej części laboratorium.
3,5Student uzyskał punktację w zakresie 61-70% z pytań zadawanych podczas zaliczenia drugiej części laboratorium.
4,0Student uzyskał punktację w zakresie 71-80% z pytań zadawanych podczas zaliczenia drugiej części laboratorium.
4,5Student uzyskał punktację w zakresie 81-90% z pytań zadawanych podczas zaliczenia drugiej części laboratorium.
5,0Student uzyskał punktację w zakresie 91-100% z pytań zadawanych podczas zaliczenia drugiej części laboratorium.