Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (S1)
Sylabus przedmiotu Problemy ekologiczne w technice:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Elektrotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Problemy ekologiczne w technice | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Wysokich Napięć i Elektroenergetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Zenker <Marek.Zenker@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Jan Bursa <Jan.Bursa@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza ogólna typowa dla absolwenta szkoły ponadgimnazjalnej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uświadomienie studentom znaczenia ochrony środowiska we współczesnej technice. |
C-2 | Zapoznanie studentów z rolą elektrotechniki w ochronie środowiska. |
C-3 | Zapoznanie studentów z rolą ochrony środowiska w elektrotechnice. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Aspekty prawne ochrony środowiska. | 1 |
T-W-2 | Aspekty ekonomiczne ochrony środowiska. | 1 |
T-W-3 | Inspekcja Ochrony Środowiska. | 1 |
T-W-4 | Energetyka konwencjonalna. | 2 |
T-W-5 | Gospodarka odpadami przemysłowymi. | 2 |
T-W-6 | Recycling materiałów elektrotechnicznych. | 1 |
T-W-7 | Odnawialne źródła energii. | 1 |
T-W-8 | Wpływ promieniowania elektromagnetycznego o różnej częstotliwości na organizm człowieka. | 2 |
T-W-9 | Problematyka hałasu w technice. | 1 |
T-W-10 | Energetyka jądrowa. | 1 |
T-W-11 | Znaczenie ochrony środowiska w technice. | 1 |
T-W-12 | Rola elektrotechniki w ochronie środowiska. Zaliczenie wykładu. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Obecność na wykładach | 15 |
A-W-2 | Czytanie literatury oraz przygotowanie do zaliczenia wykładów | 9 |
A-W-3 | Zaliczenie wykładów | 1 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny. |
M-2 | Dyskusja problemowa. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Końcowa ocena podsumowująca. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_O32_W01 Potrafi porozumiewać się w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, przygotować dobrze udokumentowane opracowanie szczegółowych problemów z zakresu studiowanego kierunku, a w szczególności zna i rozumie aspekty prawne i techniczne dotyczące problemów ekologicznych w technice. | EL_1A_W20 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-10, T-W-12, T-W-11, T-W-9, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-8 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_O14-02_K01 Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera - elektryka, w tym jej wpływu na środowisko i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje. | EL_1A_K02 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-10, T-W-12, T-W-11, T-W-9, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-8 | M-1, M-2 | S-1 |
EL_1A_O14-02_K02 Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących działalności inżyniera elektryka. | EL_1A_K06 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-10, T-W-12, T-W-11, T-W-9, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-8 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_O32_W01 Potrafi porozumiewać się w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, przygotować dobrze udokumentowane opracowanie szczegółowych problemów z zakresu studiowanego kierunku, a w szczególności zna i rozumie aspekty prawne i techniczne dotyczące problemów ekologicznych w technice. | 2,0 | Student uzyskał punktację w zakresie poniżej 50% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. |
3,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 50-60% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
3,5 | Student uzyskał punktację w zakresie 61-70% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
4,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 71-80% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
4,5 | Student uzyskał punktację w zakresie 81-90% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
5,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 91-100% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_O14-02_K01 Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera - elektryka, w tym jej wpływu na środowisko i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje. | 2,0 | Student nie ma świadomości ważności i nie rozumie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżyniera automatyka, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Student uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. |
3,0 | Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera automatyka, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Student uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
3,5 | Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera automatyka, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Student uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,0 | Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera automatyka, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Student uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,5 | Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera automatyka, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Student uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
5,0 | Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera automatyka, w tym jej wpływ na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Student uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
EL_1A_O14-02_K02 Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących działalności inżyniera elektryka. | 2,0 | Student nie ma świadomości roli społecznej absolwenta uczelni technicznej oraz nie rozumie potrzeby formułowania i przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących działalności inżyniera. |
3,0 | Student ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących działalności inżyniera. Student uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
3,5 | Student ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących działalności inżyniera. Student uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,0 | Student ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących działalności inżyniera. Student uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,5 | Student ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących działalności inżyniera. Student uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
5,0 | Student ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących działalności inżyniera. Student uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. |
Literatura podstawowa
- Jerzy Kucowski, Damazy Laudyn, Mieczysław Przekwas, Energetyka a ochrona środowiska, WNT, Warszawa, 1994
- Zbigniew Ciok, Ochrona środowiska w elektroenergetyce, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, 2001, seria: Podstawowe Problemy Współczesnej Techniki, PAN
Literatura dodatkowa
- red. prof. dr hab. inż. Władysław Gajewski, Ekspertyza, Ekologiczne aspekty przetwarzania energii, "Uni-Service" Sp. z o. o., Częstochowa, 1996, Wydział IV Nauk Technicznych PAN
- Witald M. Lewandowski, Proekologiczne źródła energii, WNT, Warszawa, 2001