Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (N2)

Sylabus przedmiotu Wysokonapięciowe urządzenia elektroenergetyczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektrotechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wysokonapięciowe urządzenia elektroenergetyczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Wysokich Napięć i Elektroenergetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Marek Zenker <Marek.Zenker@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 18 2,00,62zaliczenie
laboratoriaL2 18 2,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy elektrotechniki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z urządzeniami elektroenergetycznymi wysokiego napięcia.
C-2Ukształtowanie umiejętności doboru urządzeń elektroenergetycznych i metod ich diagnozowania w układzie elektroenergetycznym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do laboratorium. Omówienie regulaminu laboratorium wysokonapięciowego i BHP2
T-L-2Pomiar wysokonapięciowych przekładników prądowych2
T-L-3Pomiar wysokonapięciowych przekładników napięciowych2
T-L-4Pomiar uziomów urządzeń elektroenergetycznych metodą techniczną i udarową2
T-L-5Instalacja odgromowa. Badanie rezystywności gruntu2
T-L-6Badanie PPZ (Podobciążeniowego Przełącznika Zaczepów)2
T-L-7Badanie kondensatora elektroenergetycznego2
T-L-8Próby napięciowe kabli elektroenergetycznych SN2
T-L-9Zaliczenie końcowe.2
18
wykłady
T-W-1Wysokonapięciowe przekładniki prądowe2
T-W-2Wysokonapięciowe przekładniki napięciowe2
T-W-3Hybrydowe łączniki wysokonapięciowe1
T-W-4Wysokonapięciowe układy oczyszczania gazów i spalin2
T-W-5Wysokonapięciowe układy oczyszczania cieczy1
T-W-6Aparatura pomiarowa SN, WN2
T-W-7Rozdzielnice WN2
T-W-8Kompensacja mocy biernej2
T-W-9Wysokonapięciowe wyłączniki, rozłączniki i odłączniki2
T-W-10Generatory i Transformatory WN. Zaliczenie wykładu2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia32
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury oraz przygotowanie do zaliczenia25
A-W-3Przygotowanie sprawozdań7
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena wystawiona na zakończenie cyklu ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen cząstkowych z zaliczania poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych, złożonych sprawozdań oraz pracy studenta podczas realizacji ćwiczeń.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiona na zakończenie wykładów na podstawie rozmowy ze studentem.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_2A_C10_W02
Student ma uporządkowaną wiedzę z zakresu urządzeń elektroenergetycznych wysokiego napięcia
EL_2A_W11, EL_2A_W04, EL_2A_W08C-2, C-1T-W-3, T-W-9, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-10M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_2A_C10_U02
Student potrafi dokonać analizy systemów elektroenergetycznych ze szczególnym uwzględnieniem urządzeń wysokiego napięcia pod kątem ich działania.
EL_2A_U08, EL_2A_U01, EL_2A_U10C-2, C-1T-L-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-9, T-L-8M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_2A_C10_W02
Student ma uporządkowaną wiedzę z zakresu urządzeń elektroenergetycznych wysokiego napięcia
2,0Student uzyskał pomiędzy 0 a 50% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,0Student uzyskał pomiędzy 51 a 60% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,5Student uzyskał pomiędzy 61 a 70% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,0Student uzyskał pomiędzy 71 a 80% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,5Student uzyskał pomiędzy 81 a 90% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
5,0Student uzyskał pomiędzy 91 a 100% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_2A_C10_U02
Student potrafi dokonać analizy systemów elektroenergetycznych ze szczególnym uwzględnieniem urządzeń wysokiego napięcia pod kątem ich działania.
2,0Student uzyskał pomiędzy 0 a 50% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,0Student uzyskał pomiędzy 51 a 60% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,5Student uzyskał pomiędzy 61 a 70% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,0Student uzyskał pomiędzy 71 a 80% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,5Student uzyskał pomiędzy 81 a 90% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
5,0Student uzyskał pomiędzy 91 a 100% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia

Literatura podstawowa

  1. Henryk Markiewicz, Urządzenia elektroenergetyczne, PWN, 2016
  2. Barbara Florkowska, Diagnostyka wysokonapięciowych układów izolacyjnych urządzeń elektroenergetycznych, AGH, 2016

Literatura dodatkowa

  1. Henryk Markiewicz, Konstanty Wołkowiński, Urządzenia elektroenergetyczne, WNT, Warszawa, 1985, wydanie czwarte

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do laboratorium. Omówienie regulaminu laboratorium wysokonapięciowego i BHP2
T-L-2Pomiar wysokonapięciowych przekładników prądowych2
T-L-3Pomiar wysokonapięciowych przekładników napięciowych2
T-L-4Pomiar uziomów urządzeń elektroenergetycznych metodą techniczną i udarową2
T-L-5Instalacja odgromowa. Badanie rezystywności gruntu2
T-L-6Badanie PPZ (Podobciążeniowego Przełącznika Zaczepów)2
T-L-7Badanie kondensatora elektroenergetycznego2
T-L-8Próby napięciowe kabli elektroenergetycznych SN2
T-L-9Zaliczenie końcowe.2
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wysokonapięciowe przekładniki prądowe2
T-W-2Wysokonapięciowe przekładniki napięciowe2
T-W-3Hybrydowe łączniki wysokonapięciowe1
T-W-4Wysokonapięciowe układy oczyszczania gazów i spalin2
T-W-5Wysokonapięciowe układy oczyszczania cieczy1
T-W-6Aparatura pomiarowa SN, WN2
T-W-7Rozdzielnice WN2
T-W-8Kompensacja mocy biernej2
T-W-9Wysokonapięciowe wyłączniki, rozłączniki i odłączniki2
T-W-10Generatory i Transformatory WN. Zaliczenie wykładu2
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2Przygotowanie do zajęć i zaliczenia32
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury oraz przygotowanie do zaliczenia25
A-W-3Przygotowanie sprawozdań7
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_2A_C10_W02Student ma uporządkowaną wiedzę z zakresu urządzeń elektroenergetycznych wysokiego napięcia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_2A_W11Ma pogłębioną wiedzę w zakresie eksploatacji i diagnostyki sieci i urządzeń wysokonapięciowych, układów izolacyjnych, a także wiedzę dotyczącą stosowania technologii wysokonapięciowych w procesach produkcyjnych
EL_2A_W04Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę w zakresie urządzeń wchodzących w skład sieci niskiego napięcia, systemów elektroenergetycznych oraz sieci inteligentnych jak również ich cech materiałowych i metod diagnostycznych
EL_2A_W08Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w zakresie elektrotechniki, elektroenergetyki, energoelektroniki i - w mniejszym stopniu – elektroniki, telekomunikacji, informatyki i automatyki oraz rozumie społeczne, ekonomiczne, prawne i inne pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności doboru urządzeń elektroenergetycznych i metod ich diagnozowania w układzie elektroenergetycznym.
C-1Zapoznanie studentów z urządzeniami elektroenergetycznymi wysokiego napięcia.
Treści programoweT-W-3Hybrydowe łączniki wysokonapięciowe
T-W-9Wysokonapięciowe wyłączniki, rozłączniki i odłączniki
T-W-5Wysokonapięciowe układy oczyszczania cieczy
T-W-1Wysokonapięciowe przekładniki prądowe
T-W-2Wysokonapięciowe przekładniki napięciowe
T-W-4Wysokonapięciowe układy oczyszczania gazów i spalin
T-W-6Aparatura pomiarowa SN, WN
T-W-7Rozdzielnice WN
T-W-8Kompensacja mocy biernej
T-W-10Generatory i Transformatory WN. Zaliczenie wykładu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiona na zakończenie wykładów na podstawie rozmowy ze studentem.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał pomiędzy 0 a 50% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,0Student uzyskał pomiędzy 51 a 60% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,5Student uzyskał pomiędzy 61 a 70% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,0Student uzyskał pomiędzy 71 a 80% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,5Student uzyskał pomiędzy 81 a 90% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
5,0Student uzyskał pomiędzy 91 a 100% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_2A_C10_U02Student potrafi dokonać analizy systemów elektroenergetycznych ze szczególnym uwzględnieniem urządzeń wysokiego napięcia pod kątem ich działania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_2A_U08Potrafi dokonać analizy złożonych systemów elektrycznych i systemów przetwarzania energii elektrycznej pod kątem różnych aspektów ich działania, w razie potrzeby modyfikując istniejące lub opracowując nowe metody lub narzędzia
EL_2A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł, potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
EL_2A_U10Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty dotyczące złożonych układów elektrotechnicznych, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskiwane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności doboru urządzeń elektroenergetycznych i metod ich diagnozowania w układzie elektroenergetycznym.
C-1Zapoznanie studentów z urządzeniami elektroenergetycznymi wysokiego napięcia.
Treści programoweT-L-6Badanie PPZ (Podobciążeniowego Przełącznika Zaczepów)
T-L-1Wprowadzenie do laboratorium. Omówienie regulaminu laboratorium wysokonapięciowego i BHP
T-L-2Pomiar wysokonapięciowych przekładników prądowych
T-L-3Pomiar wysokonapięciowych przekładników napięciowych
T-L-4Pomiar uziomów urządzeń elektroenergetycznych metodą techniczną i udarową
T-L-5Instalacja odgromowa. Badanie rezystywności gruntu
T-L-7Badanie kondensatora elektroenergetycznego
T-L-9Zaliczenie końcowe.
T-L-8Próby napięciowe kabli elektroenergetycznych SN
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena wystawiona na zakończenie cyklu ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen cząstkowych z zaliczania poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych, złożonych sprawozdań oraz pracy studenta podczas realizacji ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał pomiędzy 0 a 50% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,0Student uzyskał pomiędzy 51 a 60% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,5Student uzyskał pomiędzy 61 a 70% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,0Student uzyskał pomiędzy 71 a 80% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,5Student uzyskał pomiędzy 81 a 90% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
5,0Student uzyskał pomiędzy 91 a 100% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia