Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (N2)
specjalność: Urządzenia i instalacje elektryczne

Sylabus przedmiotu Instalacje zintegrowane:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektrotechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Instalacje zintegrowane
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Maszyn i Napędów Elektrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Marcin Wardach <Marcin.Wardach@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 21 2,00,38zaliczenie
wykładyW2 9 1,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw programowania sterowników PLC.
W-2Znajomość podstaw z zakresu instalacji elektrycznych w budownictwie.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze stosowanymi systemami automatyki budynkowej.
C-2Zapoznanie studentów z zasadami programowania nowoczesnych systemów automatyki budynkowej.
C-3Ukształtowanie umiejętności z zakresu wykonywania inteligentnych instalacji elektrycznych.
C-4Ukształtowanie umiejętności z zakresu programowania inteligentnych instalacji elektrycznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do laboratorium oraz zapoznanie z BHP.1
T-L-2Zasady łączenia zintegrowanych instalacji elektrycznych.2
T-L-3Tworzenie prostych zintegrowanych systemów automatyki budynkowej.2
T-L-4Zastosowanie sterowników programowalnych w układach zarządzania budynkiem.2
T-L-5Programowanie automatyki budynkowej ze sterownikami PLC.2
T-L-6Programowanie i uruchamianie układów z wykorzystaniem sterowników Siemens.2
T-L-7Intergacja tradycyjnego systemu oświetlenia z układami automatyki z wykorzystaniem systemów automatyki budynkowej.3
T-L-8Zarządzanie obwodami siłowymi z wykorzystaniem systemów automatyki budynkowej.3
T-L-9Integracja, programowanie i uruchamianie urządzeń należących do różnych systemów automatyki budynkowej.3
T-L-10Wykorzystanie układów z serii Comodis.1
21
wykłady
T-W-1Integracja systemów instalacyjnych stosowanych w nowoczesnych budynkach mieszkalnych oraz użyteczności publicznej.3
T-W-2Rozproszone i scentralizowane systemy sterowania.2
T-W-3Przedstawienie systemów realizujących i integrujących podstawowe funkcje w instalacjach budynkowych: sterowanie oświetleniem, ogrzewaniem, kontrola dostępu, oszczędzanie energii, rozliczanie zużycia mediów, zdalne zarządzanie funkcjami pomieszczeń, integracja z sieciami komputerowymi.2
T-W-4Zaawansowane rozwiązania zintegrowanych instalacji z wykorzystaniem nowoczesnych systemów automatyki budynkowej. Zaliczenie wykładu.2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.21
A-L-2Przygotowanie się do zajęć.29
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.9
A-W-2Praca własna z literaturą.16
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena wystawiona w trakcie trwania ćwiczeń laboratoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie cyklu ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen cząstkowych oraz oceny pracy studenta podczas realizacji ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wystawiona na zakończenie wykładów na podstawie zaliczenia pisemnego i/lub rozmowy ze studentem.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_2A_C03xx_W01
Student zna występujące na rynku systemy automatyki budynkowej.
EL_2A_W07, EL_2A_W08C-1T-W-1, T-W-2M-1S-3
EL_2A_C03xx_W02
Student zna charakterystyki, zasady doboru , parametry i funkcje urządzeń oraz aparatów wchodzących w skład prostych zintegrowanych systemów automatyki budynkowej.
EL_2A_W07, EL_2A_W08C-2T-W-4, T-W-3M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_2A_C03xx_U01
Student potrafi zaprojektować i zbudować prosty układ automatyki budynkowej
EL_2A_U13, EL_2A_U14C-3T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-L-3M-2S-2, S-1
EL_2A_C03xx_U02
Student potrafi zaprogramować urządzenia oraz aparaty wchodzące w skład prostych zintegrowanych systemów automatyki budynkowej.
EL_2A_U13, EL_2A_U14C-4T-L-5, T-L-8, T-L-6, T-L-9, T-L-10, T-L-7M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_2A_C03xx_W01
Student zna występujące na rynku systemy automatyki budynkowej.
2,0Student uzyskał poniżej 50% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,0Student uzyskał od pomiędzy 50% a 60% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,5Student uzyskał od pomiędzy 61% a 70% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,0Student uzyskał od pomiędzy 71% a 80% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,5Student uzyskał od pomiędzy 81% a 90% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
5,0Student uzyskał od pomiędzy 91% a 100% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
EL_2A_C03xx_W02
Student zna charakterystyki, zasady doboru , parametry i funkcje urządzeń oraz aparatów wchodzących w skład prostych zintegrowanych systemów automatyki budynkowej.
2,0Student uzyskał poniżej 50% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,0Student uzyskał od pomiędzy 50% a 60% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,5Student uzyskał od pomiędzy 61% a 70% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,0Student uzyskał od pomiędzy 71% a 80% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,5Student uzyskał od pomiędzy 81% a 90% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
5,0Student uzyskał od pomiędzy 91% a 100% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_2A_C03xx_U01
Student potrafi zaprojektować i zbudować prosty układ automatyki budynkowej
2,0Student uzyskał poniżej 50% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,0Student uzyskał od pomiędzy 50% a 60% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,5Student uzyskał od pomiędzy 61% a 70% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,0Student uzyskał od pomiędzy 71% a 80% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,5Student uzyskał od pomiędzy 81% a 90% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
5,0Student uzyskał od pomiędzy 91% a 100% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
EL_2A_C03xx_U02
Student potrafi zaprogramować urządzenia oraz aparaty wchodzące w skład prostych zintegrowanych systemów automatyki budynkowej.
2,0Student uzyskał poniżej 50% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,0Student uzyskał od pomiędzy 50% a 60% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,5Student uzyskał od pomiędzy 61% a 70% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,0Student uzyskał od pomiędzy 71% a 80% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,5Student uzyskał od pomiędzy 81% a 90% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
5,0Student uzyskał od pomiędzy 91% a 100% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia

Literatura podstawowa

  1. System KNX - materiały stowarzyszenia Konnex
  2. System KNX - materiały firmowe: ABB, Eaton, Siemens
  3. Paweł Petykiewicz, Technika systemowa budynku instabus EIB, Siemens, Warszawa, 1999
  4. System LonWorks: materiały firmowe Echelon i ZDANIA
  5. System LCN: materiały firmowe LCN

Literatura dodatkowa

  1. Materiały pomocnicze udostępniane na potrzeby laboratorium

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do laboratorium oraz zapoznanie z BHP.1
T-L-2Zasady łączenia zintegrowanych instalacji elektrycznych.2
T-L-3Tworzenie prostych zintegrowanych systemów automatyki budynkowej.2
T-L-4Zastosowanie sterowników programowalnych w układach zarządzania budynkiem.2
T-L-5Programowanie automatyki budynkowej ze sterownikami PLC.2
T-L-6Programowanie i uruchamianie układów z wykorzystaniem sterowników Siemens.2
T-L-7Intergacja tradycyjnego systemu oświetlenia z układami automatyki z wykorzystaniem systemów automatyki budynkowej.3
T-L-8Zarządzanie obwodami siłowymi z wykorzystaniem systemów automatyki budynkowej.3
T-L-9Integracja, programowanie i uruchamianie urządzeń należących do różnych systemów automatyki budynkowej.3
T-L-10Wykorzystanie układów z serii Comodis.1
21

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Integracja systemów instalacyjnych stosowanych w nowoczesnych budynkach mieszkalnych oraz użyteczności publicznej.3
T-W-2Rozproszone i scentralizowane systemy sterowania.2
T-W-3Przedstawienie systemów realizujących i integrujących podstawowe funkcje w instalacjach budynkowych: sterowanie oświetleniem, ogrzewaniem, kontrola dostępu, oszczędzanie energii, rozliczanie zużycia mediów, zdalne zarządzanie funkcjami pomieszczeń, integracja z sieciami komputerowymi.2
T-W-4Zaawansowane rozwiązania zintegrowanych instalacji z wykorzystaniem nowoczesnych systemów automatyki budynkowej. Zaliczenie wykładu.2
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.21
A-L-2Przygotowanie się do zajęć.29
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.9
A-W-2Praca własna z literaturą.16
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_2A_C03xx_W01Student zna występujące na rynku systemy automatyki budynkowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_2A_W07Ma niezbędną wiedzę dotyczącą układów automatyki stosowanych w instalacjach zintegrowanych i złożonych sieciach elektrycznych
EL_2A_W08Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w zakresie elektrotechniki, elektroenergetyki, energoelektroniki i - w mniejszym stopniu – elektroniki, telekomunikacji, informatyki i automatyki oraz rozumie społeczne, ekonomiczne, prawne i inne pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze stosowanymi systemami automatyki budynkowej.
Treści programoweT-W-1Integracja systemów instalacyjnych stosowanych w nowoczesnych budynkach mieszkalnych oraz użyteczności publicznej.
T-W-2Rozproszone i scentralizowane systemy sterowania.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena wystawiona na zakończenie wykładów na podstawie zaliczenia pisemnego i/lub rozmowy ze studentem.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał poniżej 50% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,0Student uzyskał od pomiędzy 50% a 60% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,5Student uzyskał od pomiędzy 61% a 70% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,0Student uzyskał od pomiędzy 71% a 80% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,5Student uzyskał od pomiędzy 81% a 90% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
5,0Student uzyskał od pomiędzy 91% a 100% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_2A_C03xx_W02Student zna charakterystyki, zasady doboru , parametry i funkcje urządzeń oraz aparatów wchodzących w skład prostych zintegrowanych systemów automatyki budynkowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_2A_W07Ma niezbędną wiedzę dotyczącą układów automatyki stosowanych w instalacjach zintegrowanych i złożonych sieciach elektrycznych
EL_2A_W08Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w zakresie elektrotechniki, elektroenergetyki, energoelektroniki i - w mniejszym stopniu – elektroniki, telekomunikacji, informatyki i automatyki oraz rozumie społeczne, ekonomiczne, prawne i inne pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zasadami programowania nowoczesnych systemów automatyki budynkowej.
Treści programoweT-W-4Zaawansowane rozwiązania zintegrowanych instalacji z wykorzystaniem nowoczesnych systemów automatyki budynkowej. Zaliczenie wykładu.
T-W-3Przedstawienie systemów realizujących i integrujących podstawowe funkcje w instalacjach budynkowych: sterowanie oświetleniem, ogrzewaniem, kontrola dostępu, oszczędzanie energii, rozliczanie zużycia mediów, zdalne zarządzanie funkcjami pomieszczeń, integracja z sieciami komputerowymi.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena wystawiona na zakończenie wykładów na podstawie zaliczenia pisemnego i/lub rozmowy ze studentem.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał poniżej 50% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,0Student uzyskał od pomiędzy 50% a 60% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,5Student uzyskał od pomiędzy 61% a 70% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,0Student uzyskał od pomiędzy 71% a 80% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,5Student uzyskał od pomiędzy 81% a 90% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
5,0Student uzyskał od pomiędzy 91% a 100% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_2A_C03xx_U01Student potrafi zaprojektować i zbudować prosty układ automatyki budynkowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_2A_U13Potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań związanych z modelowaniem i projektowaniem elementów, układów i systemów elektrycznych integrować wiedzę z dziedziny elektrotechniki, informatyki, automatyki i innych dyscyplin stosując podejście systemowe, z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych
EL_2A_U14Potrafi zaproponować ulepszenia istniejących rozwiązań technicznych układów i systemów elektrycznych
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności z zakresu wykonywania inteligentnych instalacji elektrycznych.
Treści programoweT-L-2Zasady łączenia zintegrowanych instalacji elektrycznych.
T-L-1Wprowadzenie do laboratorium oraz zapoznanie z BHP.
T-L-4Zastosowanie sterowników programowalnych w układach zarządzania budynkiem.
T-L-3Tworzenie prostych zintegrowanych systemów automatyki budynkowej.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie cyklu ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen cząstkowych oraz oceny pracy studenta podczas realizacji ćwiczeń.
S-1Ocena formująca: Ocena wystawiona w trakcie trwania ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał poniżej 50% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,0Student uzyskał od pomiędzy 50% a 60% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,5Student uzyskał od pomiędzy 61% a 70% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,0Student uzyskał od pomiędzy 71% a 80% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,5Student uzyskał od pomiędzy 81% a 90% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
5,0Student uzyskał od pomiędzy 91% a 100% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_2A_C03xx_U02Student potrafi zaprogramować urządzenia oraz aparaty wchodzące w skład prostych zintegrowanych systemów automatyki budynkowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_2A_U13Potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań związanych z modelowaniem i projektowaniem elementów, układów i systemów elektrycznych integrować wiedzę z dziedziny elektrotechniki, informatyki, automatyki i innych dyscyplin stosując podejście systemowe, z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych
EL_2A_U14Potrafi zaproponować ulepszenia istniejących rozwiązań technicznych układów i systemów elektrycznych
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie umiejętności z zakresu programowania inteligentnych instalacji elektrycznych.
Treści programoweT-L-5Programowanie automatyki budynkowej ze sterownikami PLC.
T-L-8Zarządzanie obwodami siłowymi z wykorzystaniem systemów automatyki budynkowej.
T-L-6Programowanie i uruchamianie układów z wykorzystaniem sterowników Siemens.
T-L-9Integracja, programowanie i uruchamianie urządzeń należących do różnych systemów automatyki budynkowej.
T-L-10Wykorzystanie układów z serii Comodis.
T-L-7Intergacja tradycyjnego systemu oświetlenia z układami automatyki z wykorzystaniem systemów automatyki budynkowej.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie cyklu ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen cząstkowych oraz oceny pracy studenta podczas realizacji ćwiczeń.
S-1Ocena formująca: Ocena wystawiona w trakcie trwania ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał poniżej 50% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,0Student uzyskał od pomiędzy 50% a 60% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
3,5Student uzyskał od pomiędzy 61% a 70% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,0Student uzyskał od pomiędzy 71% a 80% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
4,5Student uzyskał od pomiędzy 81% a 90% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia
5,0Student uzyskał od pomiędzy 91% a 100% punktów z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia