Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (N2)
specjalność: Urządzenia i instalacje elektryczne
Sylabus przedmiotu Eksploatacja i diagnostyka wysokonapięciowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Elektrotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Eksploatacja i diagnostyka wysokonapięciowa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Wysokich Napięć i Elektroenergetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Mrozik <Andrzej.Mrozik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Szymon Banaszak <Szymon.Banaszak@zut.edu.pl>, Jan Subocz <Jan.Subocz@zut.edu.pl>, Marek Zenker <Marek.Zenker@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagana jest wiedza z zakresu podstaw elektrotechniki. |
W-2 | Wymagana jest wiedza z zakresu elektroenergetyki. |
W-3 | Wymagana jest podstawowa wiedza z zakresu inżynierii wysokich napięć |
W-4 | Wymagana jest podstawowa wiedza z zakresu inżynierii materiałowej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie się z podstawami zasad eksploatacji sieci wysokich napięć |
C-2 | Zapoznanie z tworzeniem instrukcji eksploatacji |
C-3 | Zapoznanie z tworzeniem instrukcji bezpiecznej pracy |
C-4 | Umiejętność sporządzenia specyfikacji technicznej do celów inwestycyjnych i remontowych |
C-5 | Zapoznanie się z podstawowymi metodami oceny stanu technicznego sieci wysokich napięć |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie i zapoznanie z zasadami bezpiecznej pracy | 1 |
T-L-2 | Termografia sieci napowietrznych wysokich napięć | 2 |
T-L-3 | Emisja wyładowań niezupełnych w sieciach wysokich napięć | 3 |
T-L-4 | Pomiary odpowiedzi częstotliwościowej uzwojeń transformatorów metodą FRA | 3 |
T-L-5 | Szacowanie zawilgocenia izolacji papierowo-olejowej transformatora za pomocą metody RVM oraz RVM+PDC | 3 |
T-L-6 | Zaliczenie przejściowe | 1 |
T-L-7 | Diagnostyka izolacji uzwojenia silnika WN metodą SVM | 3 |
T-L-8 | Szacowanie zawilgocenia izolacji papierowo-olejowej transformatora za pomocą metody FDS | 3 |
T-L-9 | Zaliczenie przejściowe | 1 |
T-L-10 | Diagnostyka izolacji przepustu transformatorowego metodą skojarzoną FDS+PDC | 3 |
T-L-11 | Odpowiedź dielektryczna modelu transformatora na podstawie metody PDC | 3 |
T-L-12 | Zaliczenie końcowe | 1 |
27 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do tematyki przedmiotu | 1 |
T-W-2 | Wybrane metody diagnostyczne stosowane w eksploatacji | 1 |
T-W-3 | Awaryjność sieci wysokich napięć | 1 |
T-W-4 | Awaryjność wysokonapięciowych urządzeń sieciowych | 1 |
T-W-5 | Podstawowe zasady eksploatacji i diagnostyki | 2 |
T-W-6 | Instrukcje eksploatacji i diagnostyki sieci wysokich napięć | 1 |
T-W-7 | Instrukcja organizacji bezpiecznej pracy | 1 |
T-W-8 | Podstawy planowania eksploatacji i diagnostyki | 2 |
T-W-9 | Konfiguracja i systemy pracy sieci wysokich napięć | 2 |
T-W-10 | Specyfikacje techniczne SIWZ | 2 |
T-W-11 | Wyładowania niezupełne w sieciach i urządzeniach WN | 2 |
T-W-12 | Diagnostyka suchych transformatorów WN | 2 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach laboratoryjnych | 27 |
A-L-2 | Przygotowanie sprawozdań z zajęć laboratoryjnych | 16 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia zajęć laboratoryjnych | 12 |
55 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładzie | 18 |
A-W-2 | Praca własna studenta, utrwalenie i poszerzenie wiadomości z wykładu | 14 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu | 11 |
A-W-4 | Egzamin | 2 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena formująca oparta na zaliczeniach ćwiczeń laboratoryjnych |
S-2 | Ocena formująca: Ocena formująca oparta na sprawozdaniach z ćwiczeń laboratoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca ćwiczenia laboratoryjne |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca zaliczająca wykład |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_2A_G01-02_W01 Student ma wiedzę w zakresie urządzeń wchodzących w skład systemów elektroenergetycznych, jak również ich cech materiałowych i metod diagnostycznych. | EL_2A_W11, EL_2A_W04 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-5 | M-2, M-1 | S-4 |
EL_2A_G01-02_W02 Student ma wiedzę w zakresie eksploatacji i diagnostyki sieci i urządzeń wysokonapięciowych. | EL_2A_W11 | — | — | C-5, C-1, C-4, C-3, C-2 | T-W-7, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-6, T-L-12 | M-2, M-1 | S-1, S-3, S-4, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_2A_G01-02_U01 Student potrafi opracować dokumentację wyników realizacji eksperymentu, zadania projektowego lub badawczego i przygotować opracowanie zawierające omówienie tych wyników z uwzględnieniem informacji pozyskanych z literatury, w oparciu o wyciągnięte z nich wnioski i uzasadnione opinie. | EL_2A_U01, EL_2A_U03, EL_2A_U09, EL_2A_U11 | — | — | C-5, C-4, C-3, C-2 | T-W-7, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-6, T-L-9 | M-2, M-1 | S-1, S-3, S-2 |
EL_2A_G01-02_U02 Student potrafi dokonać analizy, planować i przeprowadzać eksperymenty dotyczące wysokonapięciowych układów elektrycznych, w razie potrzeby modyfikując istniejące metody lub narzędzia, w tym pomiary i symulacje komputerowe. | EL_2A_U08, EL_2A_U10 | — | — | C-5, C-1, C-4, C-3, C-2 | T-W-7, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-12, T-L-3, T-L-4, T-L-7, T-L-1, T-L-2, T-L-6, T-L-8, T-L-11, T-L-9, T-L-10, T-L-5, T-L-12 | M-2, M-1 | S-1, S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_2A_G01-02_W01 Student ma wiedzę w zakresie urządzeń wchodzących w skład systemów elektroenergetycznych, jak również ich cech materiałowych i metod diagnostycznych. | 2,0 | Student uzyskał punktację poniżej 50% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. |
3,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 50-60% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
3,5 | Student uzyskał punktację w zakresie 61-70% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
4,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 71-80% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
4,5 | Student uzyskał punktację w zakresie 81-90% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
5,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 91-100% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
EL_2A_G01-02_W02 Student ma wiedzę w zakresie eksploatacji i diagnostyki sieci i urządzeń wysokonapięciowych. | 2,0 | Student uzyskał punktację poniżej 50% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. |
3,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 50-60% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
3,5 | Student uzyskał punktację w zakresie 61-70% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
4,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 71-80% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
4,5 | Student uzyskał punktację w zakresie 81-90% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. | |
5,0 | Student uzyskał punktację w zakresie 91-100% z pytań zaliczeniowych z tematyki dotyczącej ocenianego efektu przedmiotowego. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_2A_G01-02_U01 Student potrafi opracować dokumentację wyników realizacji eksperymentu, zadania projektowego lub badawczego i przygotować opracowanie zawierające omówienie tych wyników z uwzględnieniem informacji pozyskanych z literatury, w oparciu o wyciągnięte z nich wnioski i uzasadnione opinie. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi opracować podstawową dokumentację wyników realizacji eksperymentu, zadania projektowego lub badawczego i przygotować proste opracowanie zawierające omówienie tych wyników z uwzględnieniem informacji pozyskanych z literatury, w oparciu o wyciągnięte z nich wnioski i uzasadnione opinie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
EL_2A_G01-02_U02 Student potrafi dokonać analizy, planować i przeprowadzać eksperymenty dotyczące wysokonapięciowych układów elektrycznych, w razie potrzeby modyfikując istniejące metody lub narzędzia, w tym pomiary i symulacje komputerowe. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi dokonać podstawowej analizy, planować i przeprowadzać proste eksperymenty dotyczące wysokonapięciowych układów elektrycznych, w razie potrzeby modyfikując istniejące metody lub narzędzia, w tym pomiary i symulacje komputerowe. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- B. Florkowska, Diagnostyka wysokonapięciowych układów izolacyjnych urządzeń elektroenergetycznych, Wydawnictwo AGH, Kraków, 2018
- Mościcka-Grzesiak H. i inni, Inżynieria wysokich napięć w elektrotechnice, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań, 2009, tom I i II
- Z. Flisowski, Technika Wysokich Napięć, WNT, Warszawa, 1999
- Jarzy Wodziński, Wysokonapięciowa technika prób i pomiarów, PWN, Warszwa, 1997
- Barbara Florkowska, Szczepan Moskwa, Wiesław Nowak, Romuald Włodek, Paweł Zydroń, Modelowanie procedur diagnostycznych w eksploatacji układów izolacyjnych wysokiego napięcia, AGH, Kraków, 2006
Literatura dodatkowa
- Władysław Orlik, Badania i pomiary elektroenergetyczne dla praktyków, KaBe, Krosno, 2007
- Normy przedmiotowe, 2011