Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (N1)

Sylabus przedmiotu Programowanie mikroprocesorów i architektura komputerów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektrotechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Programowanie mikroprocesorów i architektura komputerów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów, Sygnałów i Elektroniki
Nauczyciel odpowiedzialny Witold Mickiewicz <Witold.Mickiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Andrzej Biedka <Andrzej.Biedka@zut.edu.pl>, Tomasz Miłosławski <Tomasz.Miloslawski@zut.edu.pl>, Michał Raczyński <RM23892@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 2,00,62zaliczenie
laboratoriaL3 33 3,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Informatyka (podstawy programowania w C)

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z podstawami techniki cyfrowej oraz budową programowaniem i zastosowaniami mikroprocesorów, mikrokontrolerówi i procesorów sygnałowych do realizacji zadań sterowania i przetwarzania danych w elektrotechnice
C-2Rozbudzenie zainteresowania oraz ukształtowanie umiejętności programowania mikroprocesorów, mikrokontrolerów i procesorów sygnałowych
C-3Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z różnorodnymi architekturami systemów komputerowych do zastosowań ogólnych i specjalistycznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Organizacja zajęć. Omówienie stanowisk dydaktycznych. Badanie tablic prawdy podstawowych funktorów logicznych.2
T-L-2Badanie przerzutników cyfrowych.1
T-L-3Synteza i badanie rejestrów i liczników.3
T-L-4Wprowdzenie do języka C dla mikrokontrolera. Proste struktury programowe w języku C.1
T-L-5Obsługa portów I/O mikrokontrolera. Instrukcje logiczne i arytmetyczne w obsłudze portów.2
T-L-6Układy czasowo-licznikowe mikrokontrolera. Tworzenie programów z wykorzystaniem różnych trybów pracy układów czasowo-licznikowych.1
T-L-7Wektoryzowany układ przerwań mikrokontrolera. Tworzenie programów przerwaniowej obsługi układów czasowo-licznikowych.2
T-L-8Układy wyświetlania informacji z wyświetlaczami siedmio-segmentowymi.3
T-L-9Układy wprowadzania informacji: układy stykowe, klawiatury.1
T-L-10Sterowanie silnika krokowego.2
T-L-11Oprogramowanie kanałów PWM.1
T-L-12Oprogramowanie portu szeregowego UART. Transmisja informacji do komputera PC.2
T-L-13Podstawy programowania DSP. Wykorzystanie zasobów mikroprocesora do realizacji operacji DSP1
T-L-14Odtwarzanie okresowych sygnałów zmiennych przez przetwornik DAC.2
T-L-15Przetwarzanie sygnału sample-by-sample. Implementacja filtrów cyfrowych w dziedzinie czasu.3
T-L-16Implementacja miernika mocy czynnej i biernej z wykorzystaniem DSP.3
T-L-17Implementacja algorytmów sterowania silnikiem elektrycznym.1
T-L-18Zaliczenie zajęć.2
33
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do techniki cyfrowej. Sygnały cyfrowe. Kodowanie informacji. Algebra Boole'a.2
T-W-2Bramki logiczne. Synteza układów kombinacyjnych.1
T-W-3Opis i synteza układów sekwencyjnych. Wykorzystanie elementów techniki cyfrowej w konstrukcji układów mikroprogramowalnych.1
T-W-4Omówienie cech i budowy wewn. wybranych typów mikroprocesorów.1
T-W-5Wprowadzenie do programowania wybranych wewnętrznych struktur mikroprocesora: porty, timer.1
T-W-6Programowanie wybranych wewnętrznych struktur mikroprocesora: system przerwań.1
T-W-7Komunikacja szeregowa USART, I2C i SPI.1
T-W-8Sterowanie z wykorzystaniem modulacji szerokości impulsów (PWM).1
T-W-9Procesor sygałowy: podobieństwa i różnice w stosunku do mikroprocesora, obszar aplikacji.1
T-W-10Metody implementacji podstawowych algorytmów przetwarzania sygnałów w procesorze sygnałowym.2
T-W-11Architektury komputerów powszechnego użytku i systemów wbudowanych. Zaliczenie wykładu.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.33
A-L-2Przygotowanie do zajęć27
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia15
75
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie materiałów literaturowych i umiejętności programowania.25
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z wykorzystaniem prezentacji
M-2Demonstracja zrealizowanych algorytmów na procesorze
M-3Stanowisko laboratoryjne: nauka programowania procesora

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena z pracy pisemnej sprawdzającej przygotowanie studenta do wykonania ćwiczenia laboratoryjnego.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana po praktycznym zaliczeniu zajęć laboratoryjnych na podstawie nabytych umiejętności oraz ocen cząstkowych.
S-3Ocena formująca: Ocena pracy w zespole laboratoryjnym.
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_B08_W01
Student zna budowę i rozumie zasady działania podstawowych układów techniki cyfrowej.
EL_1A_W14, EL_1A_W07, EL_1A_W24C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1S-4
EL_1A_B08_W02
Student zna budowę i rozumie zasady działania mikroprocesorów, mikrokontrolerów i procesorów sygnałowych. Zna obszary zastosowań tych układów.
EL_1A_W14, EL_1A_W12, EL_1A_W13, EL_1A_W24C-1, C-2T-W-8, T-W-6, T-W-7, T-W-9, T-W-10, T-W-4, T-W-5M-1S-4
EL_1A_B08_W03
Student zna budowę i rozumie zasady działania systemów komputerowych.
EL_1A_W14, EL_1A_W13, EL_1A_W24C-3T-W-11M-1S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_B08_U01
Student umie zaprojektować, przeprowadzić symulację i zrealizować prosty układ cyfrowy z wykorzystaniem podstawowych elementów logicznych.
EL_1A_U01, EL_1A_U07, EL_1A_U17, EL_1A_U22C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3M-3, M-2S-1, S-2, S-3
EL_1A_B08_U02
Student potrafi zrozumieć i przeanalizować określony problem techniczny, stworzyć algorytm jego rozwiązania i zaprogramować mikrokontroler w systemie realizującym to zadanie.
EL_1A_U01, EL_1A_U07, EL_1A_U17, EL_1A_U22C-1, C-2T-L-4, T-L-5, T-L-7, T-L-10, T-L-12, T-L-9, T-L-6, T-L-8, T-L-11M-3, M-2S-1, S-2, S-3
EL_1A_B08_U03
Student potrafi zrozumieć i przeanalizować określony problem przetwarzania danych, stworzyć algorytm jego rozwiązania i zaprogramować procesor sygnałowy w systemie realizującym to zadanie.
EL_1A_U01, EL_1A_U07, EL_1A_U17, EL_1A_U22C-1, C-2T-L-16, T-L-13, T-L-15, T-L-17, T-L-18, T-L-14M-3, M-2S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_B08_W01
Student zna budowę i rozumie zasady działania podstawowych układów techniki cyfrowej.
2,0Student uzyskał poniżej 50% z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia.
3,0Student uzyskał pomiędzy 50% a 60% z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia.
3,5Student uzyskał pomiędzy 61% a 70% z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia.
4,0Student uzyskał pomiędzy 71% a 80% z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia.
4,5Student uzyskał pomiędzy 81% a 90% z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia.
5,0Student uzyskał powyżej 90% z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia.
EL_1A_B08_W02
Student zna budowę i rozumie zasady działania mikroprocesorów, mikrokontrolerów i procesorów sygnałowych. Zna obszary zastosowań tych układów.
2,0Student uzyskał poniżej 50% z części egzaminu dotyczącego efektu kształcenia.
3,0Student uzyskał pomiędzy 50% a 60% z części egzaminu dotyczącego efektu kształcenia.
3,5Student uzyskał pomiędzy 61% a 70% z części egzaminu dotyczącego efektu kształcenia.
4,0Student uzyskał pomiędzy 71% a 80% z części egzaminu dotyczącego efektu kształcenia.
4,5Student uzyskał pomiędzy 81% a 90% z części egzaminu dotyczącego efektu kształcenia.
5,0Student uzyskał powyżej 90% z części egzaminu dotyczącego efektu kształcenia.
EL_1A_B08_W03
Student zna budowę i rozumie zasady działania systemów komputerowych.
2,0Student uzyskał poniżej 50% z części egzaminu dotyczącego efektu kształcenia.
3,0Student uzyskał pomiędzy 50% a 60% z części egzaminu dotyczącego efektu kształcenia.
3,5Student uzyskał pomiędzy 61% a 70% z części egzaminu dotyczącego efektu kształcenia.
4,0Student uzyskał pomiędzy 71% a 80% z części egzaminu dotyczącego efektu kształcenia.
4,5Student uzyskał pomiędzy 81% a 90% z części egzaminu dotyczącego efektu kształcenia.
5,0Student uzyskał powyżej 90% z części egzaminu dotyczącego efektu kształcenia.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_B08_U01
Student umie zaprojektować, przeprowadzić symulację i zrealizować prosty układ cyfrowy z wykorzystaniem podstawowych elementów logicznych.
2,0Jedna z form ocen wynosi 2,0 (ndst).
3,0Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,00 do 3,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
3,5Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,25 do 3,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
4,0Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,75 do 4,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
4,5Średnia z form ocen jest w zakresie od 4,25 do 4,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
5,0Średnia z form ocen jest większa lub równa 4,75 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
EL_1A_B08_U02
Student potrafi zrozumieć i przeanalizować określony problem techniczny, stworzyć algorytm jego rozwiązania i zaprogramować mikrokontroler w systemie realizującym to zadanie.
2,0Jedna z form ocen wynosi 2,0 (ndst).
3,0Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,00 do 3,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
3,5Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,25 do 3,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
4,0Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,75 do 4,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
4,5Średnia z form ocen jest w zakresie od 4,25 do 4,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
5,0Średnia z form ocen jest większa lub równa 4,75 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
EL_1A_B08_U03
Student potrafi zrozumieć i przeanalizować określony problem przetwarzania danych, stworzyć algorytm jego rozwiązania i zaprogramować procesor sygnałowy w systemie realizującym to zadanie.
2,0Jedna z form ocen wynosi 2,0 (ndst).
3,0Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,00 do 3,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
3,5Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,25 do 3,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
4,0Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,75 do 4,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
4,5Średnia z form ocen jest w zakresie od 4,25 do 4,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
5,0Średnia z form ocen jest większa lub równa 4,75 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).

Literatura podstawowa

  1. Analog Devices, ADSP-21161 SHARC DSP Hardware Reference, 2002, wersja elektroniczna dostępna na stronie www.analog.com
  2. Kardaś Mirosław, Mikrokontrolery AVR. Język C - podstawy programowania, ATNEL, Szczecin, 2013
  3. Kernighan Brian, Ritchie Dennis, Język ANSI C. Programowanie. Wydanie II, Helion, Gliwice, 2010
  4. Francuz Tomasz, Język C dla mikrokontrolerów AVR. Od podstaw do zaawansowanych aplikacji. Wydanie II, Helion, Gliwice, 2015

Literatura dodatkowa

  1. John Tomarakos, Dan Ledger, Using The Low-Cost, High Performance ADSP-21161 SIMD Digital Signal Processor For Digital Audio Applications, DSP Applications Group, Analog Devices, 2001, Revision 2.0 - 8/9/01

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Organizacja zajęć. Omówienie stanowisk dydaktycznych. Badanie tablic prawdy podstawowych funktorów logicznych.2
T-L-2Badanie przerzutników cyfrowych.1
T-L-3Synteza i badanie rejestrów i liczników.3
T-L-4Wprowdzenie do języka C dla mikrokontrolera. Proste struktury programowe w języku C.1
T-L-5Obsługa portów I/O mikrokontrolera. Instrukcje logiczne i arytmetyczne w obsłudze portów.2
T-L-6Układy czasowo-licznikowe mikrokontrolera. Tworzenie programów z wykorzystaniem różnych trybów pracy układów czasowo-licznikowych.1
T-L-7Wektoryzowany układ przerwań mikrokontrolera. Tworzenie programów przerwaniowej obsługi układów czasowo-licznikowych.2
T-L-8Układy wyświetlania informacji z wyświetlaczami siedmio-segmentowymi.3
T-L-9Układy wprowadzania informacji: układy stykowe, klawiatury.1
T-L-10Sterowanie silnika krokowego.2
T-L-11Oprogramowanie kanałów PWM.1
T-L-12Oprogramowanie portu szeregowego UART. Transmisja informacji do komputera PC.2
T-L-13Podstawy programowania DSP. Wykorzystanie zasobów mikroprocesora do realizacji operacji DSP1
T-L-14Odtwarzanie okresowych sygnałów zmiennych przez przetwornik DAC.2
T-L-15Przetwarzanie sygnału sample-by-sample. Implementacja filtrów cyfrowych w dziedzinie czasu.3
T-L-16Implementacja miernika mocy czynnej i biernej z wykorzystaniem DSP.3
T-L-17Implementacja algorytmów sterowania silnikiem elektrycznym.1
T-L-18Zaliczenie zajęć.2
33

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do techniki cyfrowej. Sygnały cyfrowe. Kodowanie informacji. Algebra Boole'a.2
T-W-2Bramki logiczne. Synteza układów kombinacyjnych.1
T-W-3Opis i synteza układów sekwencyjnych. Wykorzystanie elementów techniki cyfrowej w konstrukcji układów mikroprogramowalnych.1
T-W-4Omówienie cech i budowy wewn. wybranych typów mikroprocesorów.1
T-W-5Wprowadzenie do programowania wybranych wewnętrznych struktur mikroprocesora: porty, timer.1
T-W-6Programowanie wybranych wewnętrznych struktur mikroprocesora: system przerwań.1
T-W-7Komunikacja szeregowa USART, I2C i SPI.1
T-W-8Sterowanie z wykorzystaniem modulacji szerokości impulsów (PWM).1
T-W-9Procesor sygałowy: podobieństwa i różnice w stosunku do mikroprocesora, obszar aplikacji.1
T-W-10Metody implementacji podstawowych algorytmów przetwarzania sygnałów w procesorze sygnałowym.2
T-W-11Architektury komputerów powszechnego użytku i systemów wbudowanych. Zaliczenie wykładu.3
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.33
A-L-2Przygotowanie do zajęć27
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia15
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Samodzielne studiowanie materiałów literaturowych i umiejętności programowania.25
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_B08_W01Student zna budowę i rozumie zasady działania podstawowych układów techniki cyfrowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_W14Ma podstawową wiedzę na temat układów mikroprocesorowych oraz języków i technik ich programowania
EL_1A_W07Ma podstawową wiedzę w zakresie prostych systemów elektronicznych oraz przyrządów i urządzeń stosowanych w energoelektronicznych przekształtnikach energii elektrycznej
EL_1A_W24Ma podstawową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z pokrewnych kierunków studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z podstawami techniki cyfrowej oraz budową programowaniem i zastosowaniami mikroprocesorów, mikrokontrolerówi i procesorów sygnałowych do realizacji zadań sterowania i przetwarzania danych w elektrotechnice
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do techniki cyfrowej. Sygnały cyfrowe. Kodowanie informacji. Algebra Boole'a.
T-W-2Bramki logiczne. Synteza układów kombinacyjnych.
T-W-3Opis i synteza układów sekwencyjnych. Wykorzystanie elementów techniki cyfrowej w konstrukcji układów mikroprogramowalnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład z wykorzystaniem prezentacji
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał poniżej 50% z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia.
3,0Student uzyskał pomiędzy 50% a 60% z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia.
3,5Student uzyskał pomiędzy 61% a 70% z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia.
4,0Student uzyskał pomiędzy 71% a 80% z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia.
4,5Student uzyskał pomiędzy 81% a 90% z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia.
5,0Student uzyskał powyżej 90% z części zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_B08_W02Student zna budowę i rozumie zasady działania mikroprocesorów, mikrokontrolerów i procesorów sygnałowych. Zna obszary zastosowań tych układów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_W14Ma podstawową wiedzę na temat układów mikroprocesorowych oraz języków i technik ich programowania
EL_1A_W12Ma podstawową wiedzę w zakresie sterowników programowalnych oraz języków i metod ich programowania, zna procedury doboru i konfigurowania typowych urządzeń, w tym zakresie oraz ich zastosowania w nowoczesnych układach elektrycznych
EL_1A_W13Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie metodyki i technik programowania i symulacji
EL_1A_W24Ma podstawową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z pokrewnych kierunków studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z podstawami techniki cyfrowej oraz budową programowaniem i zastosowaniami mikroprocesorów, mikrokontrolerówi i procesorów sygnałowych do realizacji zadań sterowania i przetwarzania danych w elektrotechnice
C-2Rozbudzenie zainteresowania oraz ukształtowanie umiejętności programowania mikroprocesorów, mikrokontrolerów i procesorów sygnałowych
Treści programoweT-W-8Sterowanie z wykorzystaniem modulacji szerokości impulsów (PWM).
T-W-6Programowanie wybranych wewnętrznych struktur mikroprocesora: system przerwań.
T-W-7Komunikacja szeregowa USART, I2C i SPI.
T-W-9Procesor sygałowy: podobieństwa i różnice w stosunku do mikroprocesora, obszar aplikacji.
T-W-10Metody implementacji podstawowych algorytmów przetwarzania sygnałów w procesorze sygnałowym.
T-W-4Omówienie cech i budowy wewn. wybranych typów mikroprocesorów.
T-W-5Wprowadzenie do programowania wybranych wewnętrznych struktur mikroprocesora: porty, timer.
Metody nauczaniaM-1Wykład z wykorzystaniem prezentacji
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał poniżej 50% z części egzaminu dotyczącego efektu kształcenia.
3,0Student uzyskał pomiędzy 50% a 60% z części egzaminu dotyczącego efektu kształcenia.
3,5Student uzyskał pomiędzy 61% a 70% z części egzaminu dotyczącego efektu kształcenia.
4,0Student uzyskał pomiędzy 71% a 80% z części egzaminu dotyczącego efektu kształcenia.
4,5Student uzyskał pomiędzy 81% a 90% z części egzaminu dotyczącego efektu kształcenia.
5,0Student uzyskał powyżej 90% z części egzaminu dotyczącego efektu kształcenia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_B08_W03Student zna budowę i rozumie zasady działania systemów komputerowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_W14Ma podstawową wiedzę na temat układów mikroprocesorowych oraz języków i technik ich programowania
EL_1A_W13Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie metodyki i technik programowania i symulacji
EL_1A_W24Ma podstawową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z pokrewnych kierunków studiów
Cel przedmiotuC-3Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z różnorodnymi architekturami systemów komputerowych do zastosowań ogólnych i specjalistycznych
Treści programoweT-W-11Architektury komputerów powszechnego użytku i systemów wbudowanych. Zaliczenie wykładu.
Metody nauczaniaM-1Wykład z wykorzystaniem prezentacji
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student uzyskał poniżej 50% z części egzaminu dotyczącego efektu kształcenia.
3,0Student uzyskał pomiędzy 50% a 60% z części egzaminu dotyczącego efektu kształcenia.
3,5Student uzyskał pomiędzy 61% a 70% z części egzaminu dotyczącego efektu kształcenia.
4,0Student uzyskał pomiędzy 71% a 80% z części egzaminu dotyczącego efektu kształcenia.
4,5Student uzyskał pomiędzy 81% a 90% z części egzaminu dotyczącego efektu kształcenia.
5,0Student uzyskał powyżej 90% z części egzaminu dotyczącego efektu kształcenia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_B08_U01Student umie zaprojektować, przeprowadzić symulację i zrealizować prosty układ cyfrowy z wykorzystaniem podstawowych elementów logicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł, potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
EL_1A_U07Potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne, a także symulacje komputerowe do analizy i oceny działania elementów, maszyn oraz urządzeń elektrycznych i przekształtników energii elektrycznej
EL_1A_U17Potrafi połączyć, zbudować, uruchomić oraz przetestować zaprojektowany układ, przekształtnik lub prostą instalację elektryczną, w tym instalację inteligentną
EL_1A_U22Ma umiejętności pozwalające na realizację wybranych zadań z kierunków studiów powiązanych z elektrotechniką
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z podstawami techniki cyfrowej oraz budową programowaniem i zastosowaniami mikroprocesorów, mikrokontrolerówi i procesorów sygnałowych do realizacji zadań sterowania i przetwarzania danych w elektrotechnice
C-2Rozbudzenie zainteresowania oraz ukształtowanie umiejętności programowania mikroprocesorów, mikrokontrolerów i procesorów sygnałowych
Treści programoweT-L-1Organizacja zajęć. Omówienie stanowisk dydaktycznych. Badanie tablic prawdy podstawowych funktorów logicznych.
T-L-2Badanie przerzutników cyfrowych.
T-L-3Synteza i badanie rejestrów i liczników.
Metody nauczaniaM-3Stanowisko laboratoryjne: nauka programowania procesora
M-2Demonstracja zrealizowanych algorytmów na procesorze
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena z pracy pisemnej sprawdzającej przygotowanie studenta do wykonania ćwiczenia laboratoryjnego.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana po praktycznym zaliczeniu zajęć laboratoryjnych na podstawie nabytych umiejętności oraz ocen cząstkowych.
S-3Ocena formująca: Ocena pracy w zespole laboratoryjnym.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Jedna z form ocen wynosi 2,0 (ndst).
3,0Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,00 do 3,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
3,5Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,25 do 3,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
4,0Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,75 do 4,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
4,5Średnia z form ocen jest w zakresie od 4,25 do 4,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
5,0Średnia z form ocen jest większa lub równa 4,75 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_B08_U02Student potrafi zrozumieć i przeanalizować określony problem techniczny, stworzyć algorytm jego rozwiązania i zaprogramować mikrokontroler w systemie realizującym to zadanie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł, potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
EL_1A_U07Potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne, a także symulacje komputerowe do analizy i oceny działania elementów, maszyn oraz urządzeń elektrycznych i przekształtników energii elektrycznej
EL_1A_U17Potrafi połączyć, zbudować, uruchomić oraz przetestować zaprojektowany układ, przekształtnik lub prostą instalację elektryczną, w tym instalację inteligentną
EL_1A_U22Ma umiejętności pozwalające na realizację wybranych zadań z kierunków studiów powiązanych z elektrotechniką
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z podstawami techniki cyfrowej oraz budową programowaniem i zastosowaniami mikroprocesorów, mikrokontrolerówi i procesorów sygnałowych do realizacji zadań sterowania i przetwarzania danych w elektrotechnice
C-2Rozbudzenie zainteresowania oraz ukształtowanie umiejętności programowania mikroprocesorów, mikrokontrolerów i procesorów sygnałowych
Treści programoweT-L-4Wprowdzenie do języka C dla mikrokontrolera. Proste struktury programowe w języku C.
T-L-5Obsługa portów I/O mikrokontrolera. Instrukcje logiczne i arytmetyczne w obsłudze portów.
T-L-7Wektoryzowany układ przerwań mikrokontrolera. Tworzenie programów przerwaniowej obsługi układów czasowo-licznikowych.
T-L-10Sterowanie silnika krokowego.
T-L-12Oprogramowanie portu szeregowego UART. Transmisja informacji do komputera PC.
T-L-9Układy wprowadzania informacji: układy stykowe, klawiatury.
T-L-6Układy czasowo-licznikowe mikrokontrolera. Tworzenie programów z wykorzystaniem różnych trybów pracy układów czasowo-licznikowych.
T-L-8Układy wyświetlania informacji z wyświetlaczami siedmio-segmentowymi.
T-L-11Oprogramowanie kanałów PWM.
Metody nauczaniaM-3Stanowisko laboratoryjne: nauka programowania procesora
M-2Demonstracja zrealizowanych algorytmów na procesorze
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena z pracy pisemnej sprawdzającej przygotowanie studenta do wykonania ćwiczenia laboratoryjnego.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana po praktycznym zaliczeniu zajęć laboratoryjnych na podstawie nabytych umiejętności oraz ocen cząstkowych.
S-3Ocena formująca: Ocena pracy w zespole laboratoryjnym.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Jedna z form ocen wynosi 2,0 (ndst).
3,0Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,00 do 3,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
3,5Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,25 do 3,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
4,0Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,75 do 4,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
4,5Średnia z form ocen jest w zakresie od 4,25 do 4,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
5,0Średnia z form ocen jest większa lub równa 4,75 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_B08_U03Student potrafi zrozumieć i przeanalizować określony problem przetwarzania danych, stworzyć algorytm jego rozwiązania i zaprogramować procesor sygnałowy w systemie realizującym to zadanie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł, potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
EL_1A_U07Potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne, a także symulacje komputerowe do analizy i oceny działania elementów, maszyn oraz urządzeń elektrycznych i przekształtników energii elektrycznej
EL_1A_U17Potrafi połączyć, zbudować, uruchomić oraz przetestować zaprojektowany układ, przekształtnik lub prostą instalację elektryczną, w tym instalację inteligentną
EL_1A_U22Ma umiejętności pozwalające na realizację wybranych zadań z kierunków studiów powiązanych z elektrotechniką
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z podstawami techniki cyfrowej oraz budową programowaniem i zastosowaniami mikroprocesorów, mikrokontrolerówi i procesorów sygnałowych do realizacji zadań sterowania i przetwarzania danych w elektrotechnice
C-2Rozbudzenie zainteresowania oraz ukształtowanie umiejętności programowania mikroprocesorów, mikrokontrolerów i procesorów sygnałowych
Treści programoweT-L-16Implementacja miernika mocy czynnej i biernej z wykorzystaniem DSP.
T-L-13Podstawy programowania DSP. Wykorzystanie zasobów mikroprocesora do realizacji operacji DSP
T-L-15Przetwarzanie sygnału sample-by-sample. Implementacja filtrów cyfrowych w dziedzinie czasu.
T-L-17Implementacja algorytmów sterowania silnikiem elektrycznym.
T-L-18Zaliczenie zajęć.
T-L-14Odtwarzanie okresowych sygnałów zmiennych przez przetwornik DAC.
Metody nauczaniaM-3Stanowisko laboratoryjne: nauka programowania procesora
M-2Demonstracja zrealizowanych algorytmów na procesorze
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena z pracy pisemnej sprawdzającej przygotowanie studenta do wykonania ćwiczenia laboratoryjnego.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana po praktycznym zaliczeniu zajęć laboratoryjnych na podstawie nabytych umiejętności oraz ocen cząstkowych.
S-3Ocena formująca: Ocena pracy w zespole laboratoryjnym.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Jedna z form ocen wynosi 2,0 (ndst).
3,0Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,00 do 3,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
3,5Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,25 do 3,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
4,0Średnia z form ocen jest w zakresie od 3,75 do 4,24 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
4,5Średnia z form ocen jest w zakresie od 4,25 do 4,74 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).
5,0Średnia z form ocen jest większa lub równa 4,75 (po zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku).