Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (N1)
Sylabus przedmiotu Eksploatacja i diagnostyka techniczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Elektrotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Eksploatacja i diagnostyka techniczna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Wysokich Napięć i Elektroenergetyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marek Zenker <Marek.Zenker@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Inzynieria wysokonapięciowa |
W-2 | Fizyka dielektryków |
W-3 | Inżynieria matriałowa |
W-4 | Podstawy metrologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie wiedzy z zakresu podstawowych zasad i systemów eksploatacji urządzeń elektroenergetycznych. |
C-2 | Zdobycie podstawowej wiedzy dotyczącej rodzaju narażeń eksploatacyjnych oraz ich wpływu na czas życia urządzeń elektroenergetycznych. |
C-3 | zdobycie wiedzy z zakresu podstawowych technologii diagnozujących stan techniczny urządzeń elektroenergetyvznych z zastosowaniem metod elektrycznych, optycznych. wibroakustycznych oraz chemicznych. |
C-4 | Zdobycie wiedzy dotyczących systemów on-line diagnostyki stanu technicznego urządzen. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie | 1 |
T-L-2 | Badanie eksploatacyjne baterii kondensatorów energetycznych | 2 |
T-L-3 | Próba skrócona oleju izolacyjnego | 2 |
T-L-4 | Badanie sprzętu ochronnego | 1 |
T-L-5 | Analiza gazów rozpuszczonych w oleju izolacyjnym | 1 |
T-L-6 | Przegląd transformatora energetycznego gr. I | 1 |
T-L-7 | Pomiar rezystancji izolacji oraz torów prądowych urządzeń elektrycznych | 1 |
T-L-8 | Termowizyjna diagnostyka urządzeń elektrycznych | 1 |
T-L-9 | Badanie eksploatacyjne kabla energetycznego | 1 |
T-L-10 | Wyznaczenie zawilgocenia izolacji papierowo-olejowej | 1 |
T-L-11 | Podstawowa diagnostyka przepustów izolacyjnych | 1 |
T-L-12 | Zaliczenia częściowe | 3 |
T-L-13 | Zaliczenie laboratorium | 2 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Narażenia eksploatacyjne i mechanizmy starzenia się urządzeń: starzenie cieplne, elektrochemiczne, wyładowania niezupełne, wilgoć. Modele starzenia się i czas życia urządzeń. | 2 |
T-W-2 | Badanie stanu technicznego i urządzeń w próbach pomontażowych | 2 |
T-W-3 | Metody polaryzacyjne w diagnostyce technicznej | 2 |
T-W-4 | Wykorzystanie pomiarów termowizyjnych do diagnostyki urządzeń | 2 |
T-W-5 | Metody pomiaru wyładowań niezupełnych | 2 |
T-W-6 | Testy chemiczne w diagnostyce maszyn i urządzeń | 2 |
T-W-7 | Podstawowe badania eksploatacyjne urządzeń elektrycznych | 3 |
T-W-8 | Systemy monitoringu on-line w diagnostyce urządzeń | 2 |
T-W-9 | Podstawowe zasady obsługi i sytemy eksploatacji urządzeń elektrycznych | 1 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych | 18 |
A-L-2 | praca wlasna nad tematyką ćwiczeń | 23 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczeń | 24 |
65 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładzie | 18 |
A-W-2 | praca własna na podstawie wskazanej literatury | 42 |
A-W-3 | przygotowanie do egzaminu | 23 |
A-W-4 | egzamin | 2 |
85 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z zastosowaniem środków audiowizualnych |
M-2 | Wykład problemowy dotyczący zaawansowanego systemu diagnostyki |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryje z zakresu wybranych metod diagnozowania stanu technicznego urządzeń |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena formująca przed każdym ćwiczeniem laboratoryjnym mająca na celu sprawdzenia stanu wiedzy dotyczącej przedmiotu ćwiczenia. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena formująca dotycząca sprawdzenia wiedzy po zakończeniu cyklu ćwiczeń laboratotyjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca efekty nauczania z zakresu ćwiczeń laboratoryjnych. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca efekty nauczania z zakresu calego modułu. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_C10_W01 Student posiada wiedzę dotyczącą zasad wykonywania przegladów i diagnostyki I-go stopnia wysokonapieciowych urządzeń elektroenergetycznych. | EL_1A_W16 | — | — | C-3 | T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-L-2, T-L-3, T-L-9, T-L-10 | M-1, M-3 | S-2, S-3, S-4 |
EL_1A_C10_W02 Rozumie wpływ narażeń eksploatacyjnych na stan techniczny urządzeń. Zna podstawowe systemy eksploatacji urządzeń. Ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą bieżącej obsługi urządzeń. Zna uwarukowania stosowania diagnostyki II-go stopnia oraz systemów on-line. | EL_1A_W19 | — | — | C-2, C-4, C-3, C-1 | T-W-1, T-W-8, T-W-2, T-L-11, T-L-8 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
EL_1A_C10_W03 Student ma podstawową wiedzy dotyczącą elementów urządzeń elektroenergetycznych podlegających okresowej obsłudze i diagnostyce. | EL_1A_W05 | — | — | C-3, C-1 | T-W-9, T-W-2 | M-1, M-3 | S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_C10_U01 Student potrafi sporządzić protokoł badań. Potrafi zaproponowć prosty system obsługi urzadzenia. | EL_1A_U03 | — | — | C-3, C-1 | T-L-2, T-L-4, T-L-8, T-L-5, T-L-3, T-L-9, T-L-7, T-L-6, T-L-10 | M-1, M-3 | S-2, S-3 |
EL_1A_C10_U02 Student potrafi dobrać podstwową metodę diagnostyczną do oceny wybranego elementu urządzenia elektrenergetycznego | EL_1A_U10 | — | — | C-3 | T-W-6, T-W-9, T-W-2, T-W-7, T-L-11, T-L-12, T-L-13 | M-3 | S-1 |
EL_1A_C10_U03 Student rozumie informacje zawarte w kartach katalogowych oraz w ofertach producentów sprzętu diagnostycznego. Potrafi wskazać na odpowiedni aparat do podstawowej diagnostyki. | EL_1A_U15 | — | — | C-3, C-1 | T-W-6, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-2, T-W-3, T-W-7 | M-3 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_C10_W01 Student posiada wiedzę dotyczącą zasad wykonywania przegladów i diagnostyki I-go stopnia wysokonapieciowych urządzeń elektroenergetycznych. | 2,0 | Student uzyskał 0 - 50% punktów z częsci zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia |
3,0 | Student posiada wiedzę dotyczącą zasad wykonywania przegladów i diagnostyki I-go stopnia wysokonapieciowych urządzeń elektroenergetycznych. Student uzyskał 51 - 60% punktów z częsci zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
3,5 | Student posiada wiedzę dotyczącą zasad wykonywania przegladów i diagnostyki I-go stopnia wysokonapieciowych urządzeń elektroenergetycznych. Student uzyskał 61 - 70% punktów z częsci zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
4,0 | Student posiada wiedzę dotyczącą zasad wykonywania przegladów i diagnostyki I-go stopnia wysokonapieciowych urządzeń elektroenergetycznych. Student uzyskał 71 - 80% punktów z częsci zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
4,5 | Student posiada wiedzę dotyczącą zasad wykonywania przegladów i diagnostyki I-go stopnia wysokonapieciowych urządzeń elektroenergetycznych. Student uzyskał 81 - 90% punktów z częsci zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
5,0 | Student posiada wiedzę dotyczącą zasad wykonywania przegladów i diagnostyki I-go stopnia wysokonapieciowych urządzeń elektroenergetycznych. Student uzyskał 91 - 100% punktów z częsci zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
EL_1A_C10_W02 Rozumie wpływ narażeń eksploatacyjnych na stan techniczny urządzeń. Zna podstawowe systemy eksploatacji urządzeń. Ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą bieżącej obsługi urządzeń. Zna uwarukowania stosowania diagnostyki II-go stopnia oraz systemów on-line. | 2,0 | Student uzyskał 0 - 50% punktów z częsci zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia |
3,0 | Rozumie wpływ narażeń eksploatacyjnych na stan techniczny urządzeń. Zna podstawowe systemy eksploatacji urządzeń. Ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą bieżącej obsługi urządzeń. Zna uwarukowania stosowania diagnostyki II-go stopnia oraz systemów on-line. Student uzyskał 51 - 60% punktów z częsci zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
3,5 | Rozumie wpływ narażeń eksploatacyjnych na stan techniczny urządzeń. Zna podstawowe systemy eksploatacji urządzeń. Ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą bieżącej obsługi urządzeń. Zna uwarukowania stosowania diagnostyki II-go stopnia oraz systemów on-line. Student uzyskał 61 - 70% punktów z częsci zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
4,0 | Rozumie wpływ narażeń eksploatacyjnych na stan techniczny urządzeń. Zna podstawowe systemy eksploatacji urządzeń. Ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą bieżącej obsługi urządzeń. Zna uwarukowania stosowania diagnostyki II-go stopnia oraz systemów on-line. Student uzyskał 71 - 80% punktów z częsci zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
4,5 | Rozumie wpływ narażeń eksploatacyjnych na stan techniczny urządzeń. Zna podstawowe systemy eksploatacji urządzeń. Ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą bieżącej obsługi urządzeń. Zna uwarukowania stosowania diagnostyki II-go stopnia oraz systemów on-line. Student uzyskał 81 - 90% punktów z częsci zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
5,0 | Rozumie wpływ narażeń eksploatacyjnych na stan techniczny urządzeń. Zna podstawowe systemy eksploatacji urządzeń. Ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą bieżącej obsługi urządzeń. Zna uwarukowania stosowania diagnostyki II-go stopnia oraz systemów on-line. Student uzyskał 91 - 100% punktów z częsci zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
EL_1A_C10_W03 Student ma podstawową wiedzy dotyczącą elementów urządzeń elektroenergetycznych podlegających okresowej obsłudze i diagnostyce. | 2,0 | Student uzyskał 0 - 50% punktów z częsci zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia |
3,0 | Student ma podstawową wiedzy dotyczącą elementów urządzeń elektroenergetycznych podlegających okresowej obsłudze i diagnostyce. Student uzyskał 51 - 60% punktów z częsci zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
3,5 | Student ma podstawową wiedzy dotyczącą elementów urządzeń elektroenergetycznych podlegających okresowej obsłudze i diagnostyce. Student uzyskał 61 - 70% punktów z częsci zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
4,0 | Student ma podstawową wiedzy dotyczącą elementów urządzeń elektroenergetycznych podlegających okresowej obsłudze i diagnostyce. Student uzyskał 71 - 80% punktów z częsci zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
4,5 | Student ma podstawową wiedzy dotyczącą elementów urządzeń elektroenergetycznych podlegających okresowej obsłudze i diagnostyce. Student uzyskał 81 - 90% punktów z częsci zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
5,0 | Student ma podstawową wiedzy dotyczącą elementów urządzeń elektroenergetycznych podlegających okresowej obsłudze i diagnostyce. Student uzyskał 91 - 100% punktów z częsci zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_C10_U01 Student potrafi sporządzić protokoł badań. Potrafi zaproponowć prosty system obsługi urzadzenia. | 2,0 | Student uzyskał 0 - 50% punktów z częsci zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia |
3,0 | Student potrafi sporządzić protokoł badań. Potrafi zaproponowć prosty system obsługi urzadzenia. Student uzyskał 51 - 60% punktów z częsci zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
3,5 | Student potrafi sporządzić protokoł badań. Potrafi zaproponowć prosty system obsługi urzadzenia. Student uzyskał 61 - 70% punktów z częsci zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
4,0 | Student potrafi sporządzić protokoł badań. Potrafi zaproponowć prosty system obsługi urzadzenia. Student uzyskał 71 - 80% punktów z częsci zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
4,5 | Student potrafi sporządzić protokoł badań. Potrafi zaproponowć prosty system obsługi urzadzenia. Student uzyskał 81 - 90% punktów z częsci zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
5,0 | Student potrafi sporządzić protokoł badań. Potrafi zaproponowć prosty system obsługi urzadzenia. Student uzyskał 91 - 100% punktów z częsci zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
EL_1A_C10_U02 Student potrafi dobrać podstwową metodę diagnostyczną do oceny wybranego elementu urządzenia elektrenergetycznego | 2,0 | Student uzyskał 0 - 50% punktów z częsci zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia |
3,0 | Student potrafi dobrać podstwową metodę diagnostyczną do oceny wybranego elementu urządzenia elektrenergetycznego. Student uzyskał 51 - 60% punktów z częsci zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
3,5 | Student potrafi dobrać podstwową metodę diagnostyczną do oceny wybranego elementu urządzenia elektrenergetycznego. Student uzyskał 61 - 70% punktów z częsci zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
4,0 | Student potrafi dobrać podstwową metodę diagnostyczną do oceny wybranego elementu urządzenia elektrenergetycznego. Student uzyskał 71 - 80% punktów z częsci zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
4,5 | Student potrafi dobrać podstwową metodę diagnostyczną do oceny wybranego elementu urządzenia elektrenergetycznego. Student uzyskał 81 - 90% punktów z częsci zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
5,0 | Student potrafi dobrać podstwową metodę diagnostyczną do oceny wybranego elementu urządzenia elektrenergetycznego. Student uzyskał 91 - 100% punktów z częsci zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
EL_1A_C10_U03 Student rozumie informacje zawarte w kartach katalogowych oraz w ofertach producentów sprzętu diagnostycznego. Potrafi wskazać na odpowiedni aparat do podstawowej diagnostyki. | 2,0 | Student uzyskał 0 - 50% punktów z częsci zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia |
3,0 | Student rozumie informacje zawarte w kartach katalogowych oraz w ofertach producentów sprzętu diagnostycznego. Potrafi wskazać na odpowiedni aparat do podstawowej diagnostyki. Student uzyskał 51 - 60% punktów z częsci zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
3,5 | Student rozumie informacje zawarte w kartach katalogowych oraz w ofertach producentów sprzętu diagnostycznego. Potrafi wskazać na odpowiedni aparat do podstawowej diagnostyki. Student uzyskał 61 - 70% punktów z częsci zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
4,0 | Student rozumie informacje zawarte w kartach katalogowych oraz w ofertach producentów sprzętu diagnostycznego. Potrafi wskazać na odpowiedni aparat do podstawowej diagnostyki. Student uzyskał 71 - 80% punktów z częsci zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
4,5 | Student rozumie informacje zawarte w kartach katalogowych oraz w ofertach producentów sprzętu diagnostycznego. Potrafi wskazać na odpowiedni aparat do podstawowej diagnostyki. Student uzyskał 81 - 90% punktów z częsci zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia | |
5,0 | Student rozumie informacje zawarte w kartach katalogowych oraz w ofertach producentów sprzętu diagnostycznego. Potrafi wskazać na odpowiedni aparat do podstawowej diagnostyki. Student uzyskał 91 - 100% punktów z częsci zaliczenia dotyczącego efektu kształcenia |
Literatura podstawowa
- Władysław Orlik, Badania i pomiary elektroenergetyczne dla praktyków, Wydawnictwo KaBe, 2004
- Z Gryżewski, Prace pomiarowo-kontrolne przy urządzeniach el-energ. do 1 kV, COSiW SEP, 2008
- R. Szczerski, Lokalizacja uszkodzeń kabli i wybrane zagadnienia badań eksploatacyjnych linii kablowych, WNT, 1999
- Jerzy Skubis, Emisja akustyczna w badaniach izolacji urządzeń elektroenergetycznych, IPPT PAN, 1998
- Barbara Florkowska i inni, Mechanizmy, pomiary i analiza wyładowań niezupełnych w diagnostyce układów izolacyjnych wysokiego napięcia, 2004
- Barabara Florkowsa, Diagnostyka wysokonapięciowych układów izolacyjnych urządzeń elektroeneretycznych, Wydawnictwa AGH, Kraków, 2009
Literatura dodatkowa
- Jerzy Skubis, Wybrane zagadnienia z techniki i diagnostyki wysokonapięciowej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Opolskiej, Opole, 1998
- Jan Subocz, Eksploatacja transformatorów energetycznych, Energo-Complex, 2008, tom I, II