Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (N1)
Sylabus przedmiotu Zastosowania PLC w instalacjach elektrycznych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Elektrotechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zastosowania PLC w instalacjach elektrycznych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Automatyki i Robotyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bogdan Broel-Plater <Bogdan.Broel-Plater@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Bogdan Broel-Plater <Bogdan.Broel-Plater@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 9 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych działań na zmiennych logicznych |
W-2 | Znajomość podstaw elektrotechniki w zakresie pozwalającym na zrozumienie działania obwodów elektrycznych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student potrafi napisać, uruchomić i przetestować prosty program dla sterownika PLC |
C-2 | Student potrafi zaprojektować instalację elektryczną wykorzystującą sterownik PLC |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zajęcia organizacyjne. Środowisko programowania. Organizacja pamięci w PLC. Operacje bitowe. | 3 |
T-L-2 | Wykrywanie zbocza sygnału. Zadanie z wykorzystaniem zboczy – załączenie obwodów w tryb zależny od liczby przełączeń łącznika. | 3 |
T-L-3 | Układy odliczania czasu. Odliczanie liczby zdarzeń. | 3 |
T-L-4 | Wykorzystanie timerów – praca szeregowa urządzeń. | 3 |
T-L-5 | Odczyt kanałów analogowych. HMI – monitorowanie stanu urządzeń w instalacji. | 3 |
T-L-6 | Obliczenia arytmetyczne – generowanie diagnoz stanu urządzeń w instalacji. Zadanie podsumowujące – projekt instalacji i systemu sterowania. | 3 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Sterownik PLC i jego rola w instalacji elektrycznej. Budowa sterownika programowalnego. | 1 |
T-W-2 | Cykl pracy sterownika programowalnego. Języki programowania PLC. | 1 |
T-W-3 | Wykonywanie obliczeń logicznych przez sterowniki programowalne. Zbocze sygnału – reakcja na krotność załączenia obwodu wejściowego. | 1 |
T-W-4 | Zliczanie liczby zdarzeń – monitoring pracy urządzeń. Odmierzanie upływu czasu – załączenie obwodu na zadany czas. | 2 |
T-W-5 | Kanały analogowe – odczyt pomiarów z maszyn i urządzeń elektrycznych. Obliczenia arytmetyczne – sterowanie urządzeniami elektrycznymi. | 1 |
T-W-6 | Inne funkcje systemu. Przykład instalacji elektrycznej z PLC. | 2 |
T-W-7 | Podsumowanie. Zaliczenie formy zajęć. | 1 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-L-2 | Przygotowanie sie do zajęć | 18 |
A-L-3 | Pisanie sprawozdań z poszczególnych ćwiczeń | 18 |
A-L-4 | Przygotowanie się do końcowego zaliczenia zajęć laboratoryjnych | 11 |
65 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-W-2 | Uzupełnianie wiedzy z literatury | 14 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczania zajęć | 12 |
35 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena wystawiana na początku kolejnych ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie krótkiej pisemnej odpowiedzi na temat związany z danym ćwiczeniem laboratoryjnym |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie cyklu ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen cząstkowych z zaliczania poszczególnych ćwiczeń i złożonych sprawozdań oraz oceny pracy studenta podczas realizacji wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie wykładów na podstawie pracy pisemnej i rozmowy ze studentem |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_O02-02_W01 Student zna zasadę działania sterowników PLC i podstawowe języki ich programowania oraz zasady ich stosowania instalacjach elektrycznych i prostych układach automatyki | EL_1A_W24 | — | — | C-2, C-1 | T-W-5, T-W-2, T-W-7, T-W-6, T-W-1, T-W-3, T-W-4 | M-2, M-3, M-1 | S-3, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_C22.2x_U01 Student potrafi napisać prosty program dla sterownika PLC realizującego ściśle określone funkcje oraz uruchomić ten program, przeanalizować jego działanie i usunąć ewentualne błędy formalne | EL_1A_U22 | — | — | C-2, C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6 | M-2, M-3 | S-3, S-2, S-1 |
EL_1A_C22.2x_U02 Student potrafi zaprojektować prostą instalację elektryczną wykorzystującą sterownik programowalny z uwzględnieniem wymogów bezpieczeństwa. | EL_1A_U03, EL_1A_U21, EL_1A_U19 | — | — | C-2, C-1 | T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6 | M-2, M-3, M-1 | S-3, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
EL_1A_O02-02_K01 Student potrafi określić skutki wybranych błędów działania obsługi lub awarii urządzeń układu ze sterownikiem programowalnym | EL_1A_K02 | — | — | C-2 | T-W-7, T-W-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6 | M-2, M-1 | S-3 |
EL_1A_O02-02_K02 Student potrafi pracować w grupie oraz wykazuje własną inicjatywę podczas wykonywania podstawionych przed nim zadań | EL_1A_K04 | — | — | C-2, C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6 | M-3 | S-3, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_O02-02_W01 Student zna zasadę działania sterowników PLC i podstawowe języki ich programowania oraz zasady ich stosowania instalacjach elektrycznych i prostych układach automatyki | 2,0 | Student nie spełnia wymogów uzyskania oceny dostatecznej nie uzyskując 50% łacznej liczby punktów z pytań na zaliczaniu końcowym wykładów |
3,0 | Student posiada wiedzę na temat zastosowania sterowników PLC w instalacjach elektrycznych i uzyskał 50%-60% łączenj liczby punktów z pytań na zaliczaniu końcowym wykładów | |
3,5 | Student posiada wiedzę na temat zastosowania sterowników PLC w instalacjach elektrycznych i uzyskał 61%-70% łączenj liczby punktów z pytań na zaliczaniu końcowym wykładów | |
4,0 | Student posiada wiedzę na temat zastosowania sterowników PLC w instalacjach elektrycznych i uzyskał 71%-80% łączenj liczby punktów z pytań na zaliczaniu końcowym wykładów | |
4,5 | Student posiada wiedzę na temat zastosowania sterowników PLC w instalacjach elektrycznych i uzyskał 81%-90% łączenj liczby punktów z pytań na zaliczaniu końcowym wykładów | |
5,0 | Student posiada wiedzę na temat zastosowania sterowników PLC w instalacjach elektrycznych i uzyskał 91%-100% łączenj liczby punktów z pytań na zaliczaniu końcowym wykładów |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_C22.2x_U01 Student potrafi napisać prosty program dla sterownika PLC realizującego ściśle określone funkcje oraz uruchomić ten program, przeanalizować jego działanie i usunąć ewentualne błędy formalne | 2,0 | Student nie potrafi napisać prostego programu dla sterownika PLC realizującego ściśle określone funkcje oraz uruchomić ten program, przeanalizować jego działanie i usunąć ewentualne błędy formalne - uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów podczas zaliczania zajęć. |
3,0 | Student potrafi napisać prosty program dla sterownika PLC realizującego ściśle określone funkcje oraz uruchomić ten program, przeanalizować jego działanie i usunąć ewentualne błędy formalne - uzyskał 50%-60% łącznej liczby punktów podczas zaliczania zajęć. | |
3,5 | Student potrafi napisać prosty program dla sterownika PLC realizującego ściśle określone funkcje oraz uruchomić ten program, przeanalizować jego działanie i usunąć ewentualne błędy formalne - uzyskał 61%-70% łącznej liczby punktów podczas zaliczania zajęć. | |
4,0 | Student potrafi napisać prosty program dla sterownika PLC realizującego ściśle określone funkcje oraz uruchomić ten program, przeanalizować jego działanie i usunąć ewentualne błędy formalne - uzyskał 71%-80% łącznej liczby punktów podczas zaliczania zajęć. | |
4,5 | Student potrafi napisać prosty program dla sterownika PLC realizującego ściśle określone funkcje oraz uruchomić ten program, przeanalizować jego działanie i usunąć ewentualne błędy formalne - uzyskał 81%-90% łącznej liczby punktów podczas zaliczania zajęć. | |
5,0 | Student potrafi napisać prosty program dla sterownika PLC realizującego ściśle określone funkcje oraz uruchomić ten program, przeanalizować jego działanie i usunąć ewentualne błędy formalne - uzyskał 91%-100% łącznej liczby punktów podczas zaliczania zajęć. | |
EL_1A_C22.2x_U02 Student potrafi zaprojektować prostą instalację elektryczną wykorzystującą sterownik programowalny z uwzględnieniem wymogów bezpieczeństwa. | 2,0 | Student nie potrafi zaprojektować prostej instalację elektrycznej wykorzystującej sterownik programowalny z uwzględnieniem wymogów bezpieczeństwa - uzyskał poniżej 50% punktów podczas zaliczania tej kompetencji. |
3,0 | Student potrafi zaprojektować prostą instalację elektrycvzną wykorzystującą sterownik programowalny z uwzględnieniem wymogów bezpieczeństwa - uzyskał 50%-60% punktów podczas zaliczania tej kompetencji. | |
3,5 | Student potrafi zaprojektować prostą instalację elektryczną wykorzystującą sterownik programowalny z uwzględnieniem wymogów bezpieczeństwa - uzyskał 61%-70% punktów podczas zaliczania tej kompetencji. | |
4,0 | Student potrafi zaprojektować prostą instalację elektryczną wykorzystującą sterownik programowalny z uwzględnieniem wymogów bezpieczeństwa - uzyskał 71%-80% punktów podczas zaliczania tej kompetencji. | |
4,5 | Student potrafi zaprojektować prostą instalację elektryczną wykorzystującą sterownik programowalny z uwzględnieniem wymogów bezpieczeństwa - uzyskał 81%-90% punktów podczas zaliczania tej kompetencji. | |
5,0 | Student potrafi zaprojektować prostą instalację elektryczną wykorzystującą sterownik programowalny z uwzględnieniem wymogów bezpieczeństwa - uzyskał 90%-100% punktów podczas zaliczania tej kompetencji. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
EL_1A_O02-02_K01 Student potrafi określić skutki wybranych błędów działania obsługi lub awarii urządzeń układu ze sterownikiem programowalnym | 2,0 | Student nie potrafi określić skutków wybranych błędów działania obsługi lub awarii urządzeń układu ze sterownikiem programowalnym - uzyskał poniżej 50% łacznej liczby punktów podczas oceny stopnia uzyskania tej kompetencji |
3,0 | Student potrafi określić skutki wybranych błędów działania obsługi lub awarii urządzeń układu ze sterownikiem programowalnym - uzyskał 50%-60% łacznej liczby punktów podczas oceny stopnia uzyskania tej kompetencji | |
3,5 | Student potrafi określić skutki wybranych błędów działania obsługi lub awarii urządzeń układu ze sterownikiem programowalnym - uzyskał 61%-70% łacznej liczby punktów podczas oceny stopnia uzyskania tej kompetencji | |
4,0 | Student potrafi określić skutki wybranych błędów działania obsługi lub awarii urządzeń układu ze sterownikiem programowalnym - uzyskał 71%-80% łacznej liczby punktów podczas oceny stopnia uzyskania tej kompetencji | |
4,5 | Student potrafi określić skutki wybranych błędów działania obsługi lub awarii urządzeń układu ze sterownikiem programowalnym - uzyskał 81%-90% łacznej liczby punktów podczas oceny stopnia uzyskania tej kompetencji | |
5,0 | Student potrafi określić skutki wybranych błędów działania obsługi lub awarii urządzeń układu ze sterownikiem programowalnym - uzyskał 91%-100% łacznej liczby punktów podczas oceny stopnia uzyskania tej kompetencji | |
EL_1A_O02-02_K02 Student potrafi pracować w grupie oraz wykazuje własną inicjatywę podczas wykonywania podstawionych przed nim zadań | 2,0 | Student nie potrafi pracować w grupie oraz nie wykazuje własnej inicjatywy podczas wykonywania podstawionych przed nim zadań - uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów podczas oceny stopnia uzyskania tej kompetencji |
3,0 | Student potrafi pracować w grupie oraz wykazuje własną inicjatywę podczas wykonywania podstawionych przed nim zadań - uzyskał 50%-60% łącznej liczby punktów podczas oceny stopnia uzyskania tej kompetencji | |
3,5 | Student potrafi pracować w grupie oraz wykazuje własną inicjatywę podczas wykonywania podstawionych przed nim zadań - uzyskał 61%-70% łącznej liczby punktów podczas oceny stopnia uzyskania tej kompetencji | |
4,0 | Student potrafi pracować w grupie oraz wykazuje własną inicjatywę podczas wykonywania podstawionych przed nim zadań - uzyskał 71%-80% łącznej liczby punktów podczas oceny stopnia uzyskania tej kompetencji | |
4,5 | Student potrafi pracować w grupie oraz wykazuje własną inicjatywę podczas wykonywania podstawionych przed nim zadań - uzyskał 81%-90% łącznej liczby punktów podczas oceny stopnia uzyskania tej kompetencji | |
5,0 | Student potrafi pracować w grupie oraz wykazuje własną inicjatywę podczas wykonywania podstawionych przed nim zadań - uzyskał 91%-100% łącznej liczby punktów podczas oceny stopnia uzyskania tej kompetencji |
Literatura podstawowa
- Broel-Plater B.:, Układy wykorzystujące sterowniki PLC. projektowanie algorytmów sterowania, PWN, Warszawa, 2008
- Broel-Plater B., Sterowniki programowalne - właściwości i zasady stosowania, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2003
- Markiewicz H., Instalacje elektryczne, WNT, Warszawa, 2009, 8
- Gilewski T., Podstawy programowania sterowników SIMATIC S7-1200 w języku LAD, btc, Legionowo, 2017
Literatura dodatkowa
- Broel-PLater B., materiały pomocnicze do wykładów udostępniane przez prowadzącego zajęcia w postaci płyty CD, 2012
- producenci sterowników programowalnych, dokumentacja sterowników wykorzystywanych podczas zajęć, strony internetowe producentów sterowników, 2012