Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Elektrotechnika (N1)

Sylabus przedmiotu Zastosowania PLC w instalacjach elektrycznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Elektrotechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zastosowania PLC w instalacjach elektrycznych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Automatyki i Robotyki
Nauczyciel odpowiedzialny Bogdan Broel-Plater <Bogdan.Broel-Plater@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogdan Broel-Plater <Bogdan.Broel-Plater@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 9 1,40,62zaliczenie
laboratoriaL5 18 2,60,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych działań na zmiennych logicznych
W-2Znajomość podstaw elektrotechniki w zakresie pozwalającym na zrozumienie działania obwodów elektrycznych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student potrafi napisać, uruchomić i przetestować prosty program dla sterownika PLC
C-2Student potrafi zaprojektować instalację elektryczną wykorzystującą sterownik PLC

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zajęcia organizacyjne. Środowisko programowania. Organizacja pamięci w PLC. Operacje bitowe.3
T-L-2Wykrywanie zbocza sygnału. Zadanie z wykorzystaniem zboczy – załączenie obwodów w tryb zależny od liczby przełączeń łącznika.3
T-L-3Układy odliczania czasu. Odliczanie liczby zdarzeń.3
T-L-4Wykorzystanie timerów – praca szeregowa urządzeń.3
T-L-5Odczyt kanałów analogowych. HMI – monitorowanie stanu urządzeń w instalacji.3
T-L-6Obliczenia arytmetyczne – generowanie diagnoz stanu urządzeń w instalacji. Zadanie podsumowujące – projekt instalacji i systemu sterowania.3
18
wykłady
T-W-1Sterownik PLC i jego rola w instalacji elektrycznej. Budowa sterownika programowalnego.1
T-W-2Cykl pracy sterownika programowalnego. Języki programowania PLC.1
T-W-3Wykonywanie obliczeń logicznych przez sterowniki programowalne. Zbocze sygnału – reakcja na krotność załączenia obwodu wejściowego.1
T-W-4Zliczanie liczby zdarzeń – monitoring pracy urządzeń. Odmierzanie upływu czasu – załączenie obwodu na zadany czas.2
T-W-5Kanały analogowe – odczyt pomiarów z maszyn i urządzeń elektrycznych. Obliczenia arytmetyczne – sterowanie urządzeniami elektrycznymi.1
T-W-6Inne funkcje systemu. Przykład instalacji elektrycznej z PLC.2
T-W-7Podsumowanie. Zaliczenie formy zajęć.1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2Przygotowanie sie do zajęć18
A-L-3Pisanie sprawozdań z poszczególnych ćwiczeń18
A-L-4Przygotowanie się do końcowego zaliczenia zajęć laboratoryjnych11
65
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Uzupełnianie wiedzy z literatury14
A-W-3Przygotowanie do zaliczania zajęć12
35

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena wystawiana na początku kolejnych ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie krótkiej pisemnej odpowiedzi na temat związany z danym ćwiczeniem laboratoryjnym
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie cyklu ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen cząstkowych z zaliczania poszczególnych ćwiczeń i złożonych sprawozdań oraz oceny pracy studenta podczas realizacji wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie wykładów na podstawie pracy pisemnej i rozmowy ze studentem

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_O02-02_W01
Student zna zasadę działania sterowników PLC i podstawowe języki ich programowania oraz zasady ich stosowania instalacjach elektrycznych i prostych układach automatyki
EL_1A_W24C-2, C-1T-W-5, T-W-2, T-W-7, T-W-6, T-W-1, T-W-3, T-W-4M-2, M-3, M-1S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_C22.2x_U01
Student potrafi napisać prosty program dla sterownika PLC realizującego ściśle określone funkcje oraz uruchomić ten program, przeanalizować jego działanie i usunąć ewentualne błędy formalne
EL_1A_U22C-2, C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-2, M-3S-3, S-2, S-1
EL_1A_C22.2x_U02
Student potrafi zaprojektować prostą instalację elektryczną wykorzystującą sterownik programowalny z uwzględnieniem wymogów bezpieczeństwa.
EL_1A_U03, EL_1A_U21, EL_1A_U19C-2, C-1T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-2, M-3, M-1S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
EL_1A_O02-02_K01
Student potrafi określić skutki wybranych błędów działania obsługi lub awarii urządzeń układu ze sterownikiem programowalnym
EL_1A_K02C-2T-W-7, T-W-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-2, M-1S-3
EL_1A_O02-02_K02
Student potrafi pracować w grupie oraz wykazuje własną inicjatywę podczas wykonywania podstawionych przed nim zadań
EL_1A_K04C-2, C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-3S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_O02-02_W01
Student zna zasadę działania sterowników PLC i podstawowe języki ich programowania oraz zasady ich stosowania instalacjach elektrycznych i prostych układach automatyki
2,0Student nie spełnia wymogów uzyskania oceny dostatecznej nie uzyskując 50% łacznej liczby punktów z pytań na zaliczaniu końcowym wykładów
3,0Student posiada wiedzę na temat zastosowania sterowników PLC w instalacjach elektrycznych i uzyskał 50%-60% łączenj liczby punktów z pytań na zaliczaniu końcowym wykładów
3,5Student posiada wiedzę na temat zastosowania sterowników PLC w instalacjach elektrycznych i uzyskał 61%-70% łączenj liczby punktów z pytań na zaliczaniu końcowym wykładów
4,0Student posiada wiedzę na temat zastosowania sterowników PLC w instalacjach elektrycznych i uzyskał 71%-80% łączenj liczby punktów z pytań na zaliczaniu końcowym wykładów
4,5Student posiada wiedzę na temat zastosowania sterowników PLC w instalacjach elektrycznych i uzyskał 81%-90% łączenj liczby punktów z pytań na zaliczaniu końcowym wykładów
5,0Student posiada wiedzę na temat zastosowania sterowników PLC w instalacjach elektrycznych i uzyskał 91%-100% łączenj liczby punktów z pytań na zaliczaniu końcowym wykładów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_C22.2x_U01
Student potrafi napisać prosty program dla sterownika PLC realizującego ściśle określone funkcje oraz uruchomić ten program, przeanalizować jego działanie i usunąć ewentualne błędy formalne
2,0Student nie potrafi napisać prostego programu dla sterownika PLC realizującego ściśle określone funkcje oraz uruchomić ten program, przeanalizować jego działanie i usunąć ewentualne błędy formalne - uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów podczas zaliczania zajęć.
3,0Student potrafi napisać prosty program dla sterownika PLC realizującego ściśle określone funkcje oraz uruchomić ten program, przeanalizować jego działanie i usunąć ewentualne błędy formalne - uzyskał 50%-60% łącznej liczby punktów podczas zaliczania zajęć.
3,5Student potrafi napisać prosty program dla sterownika PLC realizującego ściśle określone funkcje oraz uruchomić ten program, przeanalizować jego działanie i usunąć ewentualne błędy formalne - uzyskał 61%-70% łącznej liczby punktów podczas zaliczania zajęć.
4,0Student potrafi napisać prosty program dla sterownika PLC realizującego ściśle określone funkcje oraz uruchomić ten program, przeanalizować jego działanie i usunąć ewentualne błędy formalne - uzyskał 71%-80% łącznej liczby punktów podczas zaliczania zajęć.
4,5Student potrafi napisać prosty program dla sterownika PLC realizującego ściśle określone funkcje oraz uruchomić ten program, przeanalizować jego działanie i usunąć ewentualne błędy formalne - uzyskał 81%-90% łącznej liczby punktów podczas zaliczania zajęć.
5,0Student potrafi napisać prosty program dla sterownika PLC realizującego ściśle określone funkcje oraz uruchomić ten program, przeanalizować jego działanie i usunąć ewentualne błędy formalne - uzyskał 91%-100% łącznej liczby punktów podczas zaliczania zajęć.
EL_1A_C22.2x_U02
Student potrafi zaprojektować prostą instalację elektryczną wykorzystującą sterownik programowalny z uwzględnieniem wymogów bezpieczeństwa.
2,0Student nie potrafi zaprojektować prostej instalację elektrycznej wykorzystującej sterownik programowalny z uwzględnieniem wymogów bezpieczeństwa - uzyskał poniżej 50% punktów podczas zaliczania tej kompetencji.
3,0Student potrafi zaprojektować prostą instalację elektrycvzną wykorzystującą sterownik programowalny z uwzględnieniem wymogów bezpieczeństwa - uzyskał 50%-60% punktów podczas zaliczania tej kompetencji.
3,5Student potrafi zaprojektować prostą instalację elektryczną wykorzystującą sterownik programowalny z uwzględnieniem wymogów bezpieczeństwa - uzyskał 61%-70% punktów podczas zaliczania tej kompetencji.
4,0Student potrafi zaprojektować prostą instalację elektryczną wykorzystującą sterownik programowalny z uwzględnieniem wymogów bezpieczeństwa - uzyskał 71%-80% punktów podczas zaliczania tej kompetencji.
4,5Student potrafi zaprojektować prostą instalację elektryczną wykorzystującą sterownik programowalny z uwzględnieniem wymogów bezpieczeństwa - uzyskał 81%-90% punktów podczas zaliczania tej kompetencji.
5,0Student potrafi zaprojektować prostą instalację elektryczną wykorzystującą sterownik programowalny z uwzględnieniem wymogów bezpieczeństwa - uzyskał 90%-100% punktów podczas zaliczania tej kompetencji.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
EL_1A_O02-02_K01
Student potrafi określić skutki wybranych błędów działania obsługi lub awarii urządzeń układu ze sterownikiem programowalnym
2,0Student nie potrafi określić skutków wybranych błędów działania obsługi lub awarii urządzeń układu ze sterownikiem programowalnym - uzyskał poniżej 50% łacznej liczby punktów podczas oceny stopnia uzyskania tej kompetencji
3,0Student potrafi określić skutki wybranych błędów działania obsługi lub awarii urządzeń układu ze sterownikiem programowalnym - uzyskał 50%-60% łacznej liczby punktów podczas oceny stopnia uzyskania tej kompetencji
3,5Student potrafi określić skutki wybranych błędów działania obsługi lub awarii urządzeń układu ze sterownikiem programowalnym - uzyskał 61%-70% łacznej liczby punktów podczas oceny stopnia uzyskania tej kompetencji
4,0Student potrafi określić skutki wybranych błędów działania obsługi lub awarii urządzeń układu ze sterownikiem programowalnym - uzyskał 71%-80% łacznej liczby punktów podczas oceny stopnia uzyskania tej kompetencji
4,5Student potrafi określić skutki wybranych błędów działania obsługi lub awarii urządzeń układu ze sterownikiem programowalnym - uzyskał 81%-90% łacznej liczby punktów podczas oceny stopnia uzyskania tej kompetencji
5,0Student potrafi określić skutki wybranych błędów działania obsługi lub awarii urządzeń układu ze sterownikiem programowalnym - uzyskał 91%-100% łacznej liczby punktów podczas oceny stopnia uzyskania tej kompetencji
EL_1A_O02-02_K02
Student potrafi pracować w grupie oraz wykazuje własną inicjatywę podczas wykonywania podstawionych przed nim zadań
2,0Student nie potrafi pracować w grupie oraz nie wykazuje własnej inicjatywy podczas wykonywania podstawionych przed nim zadań - uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów podczas oceny stopnia uzyskania tej kompetencji
3,0Student potrafi pracować w grupie oraz wykazuje własną inicjatywę podczas wykonywania podstawionych przed nim zadań - uzyskał 50%-60% łącznej liczby punktów podczas oceny stopnia uzyskania tej kompetencji
3,5Student potrafi pracować w grupie oraz wykazuje własną inicjatywę podczas wykonywania podstawionych przed nim zadań - uzyskał 61%-70% łącznej liczby punktów podczas oceny stopnia uzyskania tej kompetencji
4,0Student potrafi pracować w grupie oraz wykazuje własną inicjatywę podczas wykonywania podstawionych przed nim zadań - uzyskał 71%-80% łącznej liczby punktów podczas oceny stopnia uzyskania tej kompetencji
4,5Student potrafi pracować w grupie oraz wykazuje własną inicjatywę podczas wykonywania podstawionych przed nim zadań - uzyskał 81%-90% łącznej liczby punktów podczas oceny stopnia uzyskania tej kompetencji
5,0Student potrafi pracować w grupie oraz wykazuje własną inicjatywę podczas wykonywania podstawionych przed nim zadań - uzyskał 91%-100% łącznej liczby punktów podczas oceny stopnia uzyskania tej kompetencji

Literatura podstawowa

  1. Broel-Plater B.:, Układy wykorzystujące sterowniki PLC. projektowanie algorytmów sterowania, PWN, Warszawa, 2008
  2. Broel-Plater B., Sterowniki programowalne - właściwości i zasady stosowania, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2003
  3. Markiewicz H., Instalacje elektryczne, WNT, Warszawa, 2009, 8
  4. Gilewski T., Podstawy programowania sterowników SIMATIC S7-1200 w języku LAD, btc, Legionowo, 2017

Literatura dodatkowa

  1. Broel-PLater B., materiały pomocnicze do wykładów udostępniane przez prowadzącego zajęcia w postaci płyty CD, 2012
  2. producenci sterowników programowalnych, dokumentacja sterowników wykorzystywanych podczas zajęć, strony internetowe producentów sterowników, 2012

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zajęcia organizacyjne. Środowisko programowania. Organizacja pamięci w PLC. Operacje bitowe.3
T-L-2Wykrywanie zbocza sygnału. Zadanie z wykorzystaniem zboczy – załączenie obwodów w tryb zależny od liczby przełączeń łącznika.3
T-L-3Układy odliczania czasu. Odliczanie liczby zdarzeń.3
T-L-4Wykorzystanie timerów – praca szeregowa urządzeń.3
T-L-5Odczyt kanałów analogowych. HMI – monitorowanie stanu urządzeń w instalacji.3
T-L-6Obliczenia arytmetyczne – generowanie diagnoz stanu urządzeń w instalacji. Zadanie podsumowujące – projekt instalacji i systemu sterowania.3
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Sterownik PLC i jego rola w instalacji elektrycznej. Budowa sterownika programowalnego.1
T-W-2Cykl pracy sterownika programowalnego. Języki programowania PLC.1
T-W-3Wykonywanie obliczeń logicznych przez sterowniki programowalne. Zbocze sygnału – reakcja na krotność załączenia obwodu wejściowego.1
T-W-4Zliczanie liczby zdarzeń – monitoring pracy urządzeń. Odmierzanie upływu czasu – załączenie obwodu na zadany czas.2
T-W-5Kanały analogowe – odczyt pomiarów z maszyn i urządzeń elektrycznych. Obliczenia arytmetyczne – sterowanie urządzeniami elektrycznymi.1
T-W-6Inne funkcje systemu. Przykład instalacji elektrycznej z PLC.2
T-W-7Podsumowanie. Zaliczenie formy zajęć.1
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2Przygotowanie sie do zajęć18
A-L-3Pisanie sprawozdań z poszczególnych ćwiczeń18
A-L-4Przygotowanie się do końcowego zaliczenia zajęć laboratoryjnych11
65
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Uzupełnianie wiedzy z literatury14
A-W-3Przygotowanie do zaliczania zajęć12
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_O02-02_W01Student zna zasadę działania sterowników PLC i podstawowe języki ich programowania oraz zasady ich stosowania instalacjach elektrycznych i prostych układach automatyki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_W24Ma podstawową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z pokrewnych kierunków studiów
Cel przedmiotuC-2Student potrafi zaprojektować instalację elektryczną wykorzystującą sterownik PLC
C-1Student potrafi napisać, uruchomić i przetestować prosty program dla sterownika PLC
Treści programoweT-W-5Kanały analogowe – odczyt pomiarów z maszyn i urządzeń elektrycznych. Obliczenia arytmetyczne – sterowanie urządzeniami elektrycznymi.
T-W-2Cykl pracy sterownika programowalnego. Języki programowania PLC.
T-W-7Podsumowanie. Zaliczenie formy zajęć.
T-W-6Inne funkcje systemu. Przykład instalacji elektrycznej z PLC.
T-W-1Sterownik PLC i jego rola w instalacji elektrycznej. Budowa sterownika programowalnego.
T-W-3Wykonywanie obliczeń logicznych przez sterowniki programowalne. Zbocze sygnału – reakcja na krotność załączenia obwodu wejściowego.
T-W-4Zliczanie liczby zdarzeń – monitoring pracy urządzeń. Odmierzanie upływu czasu – załączenie obwodu na zadany czas.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie wykładów na podstawie pracy pisemnej i rozmowy ze studentem
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie cyklu ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen cząstkowych z zaliczania poszczególnych ćwiczeń i złożonych sprawozdań oraz oceny pracy studenta podczas realizacji wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych
S-1Ocena formująca: Ocena wystawiana na początku kolejnych ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie krótkiej pisemnej odpowiedzi na temat związany z danym ćwiczeniem laboratoryjnym
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie spełnia wymogów uzyskania oceny dostatecznej nie uzyskując 50% łacznej liczby punktów z pytań na zaliczaniu końcowym wykładów
3,0Student posiada wiedzę na temat zastosowania sterowników PLC w instalacjach elektrycznych i uzyskał 50%-60% łączenj liczby punktów z pytań na zaliczaniu końcowym wykładów
3,5Student posiada wiedzę na temat zastosowania sterowników PLC w instalacjach elektrycznych i uzyskał 61%-70% łączenj liczby punktów z pytań na zaliczaniu końcowym wykładów
4,0Student posiada wiedzę na temat zastosowania sterowników PLC w instalacjach elektrycznych i uzyskał 71%-80% łączenj liczby punktów z pytań na zaliczaniu końcowym wykładów
4,5Student posiada wiedzę na temat zastosowania sterowników PLC w instalacjach elektrycznych i uzyskał 81%-90% łączenj liczby punktów z pytań na zaliczaniu końcowym wykładów
5,0Student posiada wiedzę na temat zastosowania sterowników PLC w instalacjach elektrycznych i uzyskał 91%-100% łączenj liczby punktów z pytań na zaliczaniu końcowym wykładów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_C22.2x_U01Student potrafi napisać prosty program dla sterownika PLC realizującego ściśle określone funkcje oraz uruchomić ten program, przeanalizować jego działanie i usunąć ewentualne błędy formalne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_U22Ma umiejętności pozwalające na realizację wybranych zadań z kierunków studiów powiązanych z elektrotechniką
Cel przedmiotuC-2Student potrafi zaprojektować instalację elektryczną wykorzystującą sterownik PLC
C-1Student potrafi napisać, uruchomić i przetestować prosty program dla sterownika PLC
Treści programoweT-L-1Zajęcia organizacyjne. Środowisko programowania. Organizacja pamięci w PLC. Operacje bitowe.
T-L-2Wykrywanie zbocza sygnału. Zadanie z wykorzystaniem zboczy – załączenie obwodów w tryb zależny od liczby przełączeń łącznika.
T-L-3Układy odliczania czasu. Odliczanie liczby zdarzeń.
T-L-4Wykorzystanie timerów – praca szeregowa urządzeń.
T-L-5Odczyt kanałów analogowych. HMI – monitorowanie stanu urządzeń w instalacji.
T-L-6Obliczenia arytmetyczne – generowanie diagnoz stanu urządzeń w instalacji. Zadanie podsumowujące – projekt instalacji i systemu sterowania.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie wykładów na podstawie pracy pisemnej i rozmowy ze studentem
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie cyklu ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen cząstkowych z zaliczania poszczególnych ćwiczeń i złożonych sprawozdań oraz oceny pracy studenta podczas realizacji wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych
S-1Ocena formująca: Ocena wystawiana na początku kolejnych ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie krótkiej pisemnej odpowiedzi na temat związany z danym ćwiczeniem laboratoryjnym
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi napisać prostego programu dla sterownika PLC realizującego ściśle określone funkcje oraz uruchomić ten program, przeanalizować jego działanie i usunąć ewentualne błędy formalne - uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów podczas zaliczania zajęć.
3,0Student potrafi napisać prosty program dla sterownika PLC realizującego ściśle określone funkcje oraz uruchomić ten program, przeanalizować jego działanie i usunąć ewentualne błędy formalne - uzyskał 50%-60% łącznej liczby punktów podczas zaliczania zajęć.
3,5Student potrafi napisać prosty program dla sterownika PLC realizującego ściśle określone funkcje oraz uruchomić ten program, przeanalizować jego działanie i usunąć ewentualne błędy formalne - uzyskał 61%-70% łącznej liczby punktów podczas zaliczania zajęć.
4,0Student potrafi napisać prosty program dla sterownika PLC realizującego ściśle określone funkcje oraz uruchomić ten program, przeanalizować jego działanie i usunąć ewentualne błędy formalne - uzyskał 71%-80% łącznej liczby punktów podczas zaliczania zajęć.
4,5Student potrafi napisać prosty program dla sterownika PLC realizującego ściśle określone funkcje oraz uruchomić ten program, przeanalizować jego działanie i usunąć ewentualne błędy formalne - uzyskał 81%-90% łącznej liczby punktów podczas zaliczania zajęć.
5,0Student potrafi napisać prosty program dla sterownika PLC realizującego ściśle określone funkcje oraz uruchomić ten program, przeanalizować jego działanie i usunąć ewentualne błędy formalne - uzyskał 91%-100% łącznej liczby punktów podczas zaliczania zajęć.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_C22.2x_U02Student potrafi zaprojektować prostą instalację elektryczną wykorzystującą sterownik programowalny z uwzględnieniem wymogów bezpieczeństwa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_U03Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania
EL_1A_U21Stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy
EL_1A_U19Potrafi zaprojektować prosty układ automatyki
Cel przedmiotuC-2Student potrafi zaprojektować instalację elektryczną wykorzystującą sterownik PLC
C-1Student potrafi napisać, uruchomić i przetestować prosty program dla sterownika PLC
Treści programoweT-L-3Układy odliczania czasu. Odliczanie liczby zdarzeń.
T-L-4Wykorzystanie timerów – praca szeregowa urządzeń.
T-L-5Odczyt kanałów analogowych. HMI – monitorowanie stanu urządzeń w instalacji.
T-L-6Obliczenia arytmetyczne – generowanie diagnoz stanu urządzeń w instalacji. Zadanie podsumowujące – projekt instalacji i systemu sterowania.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie wykładów na podstawie pracy pisemnej i rozmowy ze studentem
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie cyklu ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen cząstkowych z zaliczania poszczególnych ćwiczeń i złożonych sprawozdań oraz oceny pracy studenta podczas realizacji wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych
S-1Ocena formująca: Ocena wystawiana na początku kolejnych ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie krótkiej pisemnej odpowiedzi na temat związany z danym ćwiczeniem laboratoryjnym
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zaprojektować prostej instalację elektrycznej wykorzystującej sterownik programowalny z uwzględnieniem wymogów bezpieczeństwa - uzyskał poniżej 50% punktów podczas zaliczania tej kompetencji.
3,0Student potrafi zaprojektować prostą instalację elektrycvzną wykorzystującą sterownik programowalny z uwzględnieniem wymogów bezpieczeństwa - uzyskał 50%-60% punktów podczas zaliczania tej kompetencji.
3,5Student potrafi zaprojektować prostą instalację elektryczną wykorzystującą sterownik programowalny z uwzględnieniem wymogów bezpieczeństwa - uzyskał 61%-70% punktów podczas zaliczania tej kompetencji.
4,0Student potrafi zaprojektować prostą instalację elektryczną wykorzystującą sterownik programowalny z uwzględnieniem wymogów bezpieczeństwa - uzyskał 71%-80% punktów podczas zaliczania tej kompetencji.
4,5Student potrafi zaprojektować prostą instalację elektryczną wykorzystującą sterownik programowalny z uwzględnieniem wymogów bezpieczeństwa - uzyskał 81%-90% punktów podczas zaliczania tej kompetencji.
5,0Student potrafi zaprojektować prostą instalację elektryczną wykorzystującą sterownik programowalny z uwzględnieniem wymogów bezpieczeństwa - uzyskał 90%-100% punktów podczas zaliczania tej kompetencji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_O02-02_K01Student potrafi określić skutki wybranych błędów działania obsługi lub awarii urządzeń układu ze sterownikiem programowalnym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_K02Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera - elektryka, w tym jej wpływu na środowisko i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Student potrafi zaprojektować instalację elektryczną wykorzystującą sterownik PLC
Treści programoweT-W-7Podsumowanie. Zaliczenie formy zajęć.
T-W-1Sterownik PLC i jego rola w instalacji elektrycznej. Budowa sterownika programowalnego.
T-L-3Układy odliczania czasu. Odliczanie liczby zdarzeń.
T-L-4Wykorzystanie timerów – praca szeregowa urządzeń.
T-L-5Odczyt kanałów analogowych. HMI – monitorowanie stanu urządzeń w instalacji.
T-L-6Obliczenia arytmetyczne – generowanie diagnoz stanu urządzeń w instalacji. Zadanie podsumowujące – projekt instalacji i systemu sterowania.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie wykładów na podstawie pracy pisemnej i rozmowy ze studentem
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi określić skutków wybranych błędów działania obsługi lub awarii urządzeń układu ze sterownikiem programowalnym - uzyskał poniżej 50% łacznej liczby punktów podczas oceny stopnia uzyskania tej kompetencji
3,0Student potrafi określić skutki wybranych błędów działania obsługi lub awarii urządzeń układu ze sterownikiem programowalnym - uzyskał 50%-60% łacznej liczby punktów podczas oceny stopnia uzyskania tej kompetencji
3,5Student potrafi określić skutki wybranych błędów działania obsługi lub awarii urządzeń układu ze sterownikiem programowalnym - uzyskał 61%-70% łacznej liczby punktów podczas oceny stopnia uzyskania tej kompetencji
4,0Student potrafi określić skutki wybranych błędów działania obsługi lub awarii urządzeń układu ze sterownikiem programowalnym - uzyskał 71%-80% łacznej liczby punktów podczas oceny stopnia uzyskania tej kompetencji
4,5Student potrafi określić skutki wybranych błędów działania obsługi lub awarii urządzeń układu ze sterownikiem programowalnym - uzyskał 81%-90% łacznej liczby punktów podczas oceny stopnia uzyskania tej kompetencji
5,0Student potrafi określić skutki wybranych błędów działania obsługi lub awarii urządzeń układu ze sterownikiem programowalnym - uzyskał 91%-100% łacznej liczby punktów podczas oceny stopnia uzyskania tej kompetencji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięEL_1A_O02-02_K02Student potrafi pracować w grupie oraz wykazuje własną inicjatywę podczas wykonywania podstawionych przed nim zadań
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówEL_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w grupie i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Cel przedmiotuC-2Student potrafi zaprojektować instalację elektryczną wykorzystującą sterownik PLC
C-1Student potrafi napisać, uruchomić i przetestować prosty program dla sterownika PLC
Treści programoweT-L-1Zajęcia organizacyjne. Środowisko programowania. Organizacja pamięci w PLC. Operacje bitowe.
T-L-2Wykrywanie zbocza sygnału. Zadanie z wykorzystaniem zboczy – załączenie obwodów w tryb zależny od liczby przełączeń łącznika.
T-L-3Układy odliczania czasu. Odliczanie liczby zdarzeń.
T-L-4Wykorzystanie timerów – praca szeregowa urządzeń.
T-L-5Odczyt kanałów analogowych. HMI – monitorowanie stanu urządzeń w instalacji.
T-L-6Obliczenia arytmetyczne – generowanie diagnoz stanu urządzeń w instalacji. Zadanie podsumowujące – projekt instalacji i systemu sterowania.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie wykładów na podstawie pracy pisemnej i rozmowy ze studentem
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie cyklu ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen cząstkowych z zaliczania poszczególnych ćwiczeń i złożonych sprawozdań oraz oceny pracy studenta podczas realizacji wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi pracować w grupie oraz nie wykazuje własnej inicjatywy podczas wykonywania podstawionych przed nim zadań - uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów podczas oceny stopnia uzyskania tej kompetencji
3,0Student potrafi pracować w grupie oraz wykazuje własną inicjatywę podczas wykonywania podstawionych przed nim zadań - uzyskał 50%-60% łącznej liczby punktów podczas oceny stopnia uzyskania tej kompetencji
3,5Student potrafi pracować w grupie oraz wykazuje własną inicjatywę podczas wykonywania podstawionych przed nim zadań - uzyskał 61%-70% łącznej liczby punktów podczas oceny stopnia uzyskania tej kompetencji
4,0Student potrafi pracować w grupie oraz wykazuje własną inicjatywę podczas wykonywania podstawionych przed nim zadań - uzyskał 71%-80% łącznej liczby punktów podczas oceny stopnia uzyskania tej kompetencji
4,5Student potrafi pracować w grupie oraz wykazuje własną inicjatywę podczas wykonywania podstawionych przed nim zadań - uzyskał 81%-90% łącznej liczby punktów podczas oceny stopnia uzyskania tej kompetencji
5,0Student potrafi pracować w grupie oraz wykazuje własną inicjatywę podczas wykonywania podstawionych przed nim zadań - uzyskał 91%-100% łącznej liczby punktów podczas oceny stopnia uzyskania tej kompetencji