Wydział Elektryczny - Automatyka i robotyka (S1)
Sylabus przedmiotu Robotyka przemysłowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Automatyka i robotyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Robotyka przemysłowa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Automatyki i Robotyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Rafał Osypiuk <Rafal.Osypiuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 14 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw robotyki w zakresie pozwalającym na efektywną i bezpieczną obsługę robotów przemysłowych. |
W-2 | Znajomość podstaw informatyki, a w szczególności programowania w dowolnym języku wysokiego poziomu. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z konstrukcjami komercyjnych robotów przemysłowych oraz szczegółowymi kryteriami doboru manipulatora do wymogów aplikacji. |
C-2 | Zapoznanie studentów ze współczesnymi architekturami sterowania robotów oraz językami i metodami ich programowania. |
C-3 | Zapoznanie studentów z metodami integracji prostych i złożonych czujników/aktuatorów z układem sterowania robota. |
C-4 | Wykształcenie u studentów umiejętności efektywnego programowania robotów przemysłowych. |
C-5 | Wykształcenie u studentów umiejętności tworzenia własnych aplikacji do zarządzania pracą robota. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do laboratorium robotyki. Szkolenie BHP. | 1 |
T-L-2 | Wprowadzenie do środowiska programistycznego robota przemysłowego oraz obsługi stanowisk dydaktycznych. | 1 |
T-L-3 | Obsługa panelu operatorskiego. Wybór odpowiednich układów oraz interpolacji ruchu. Uczenie i zapamiętywanie położenia robota. | 1 |
T-L-4 | Testowanie podstawowych komend dla generowania ruchu, sterowania programem i obsługą wejść/wyjść. | 1 |
T-L-5 | Realizacja prostej współpracy dwóch manipulatorów. | 1 |
T-L-6 | Interfejs komunikacji z robotem przemysłowym oraz jego obsługa z zewnętrznej aplikacji w wybranym języku programowania (cz. I). | 2 |
T-L-7 | Interfejs komunikacji z robotem przemysłowym oraz jego obsługa z zewnętrznej aplikacji w wybranym języku programowania (cz. II). | 2 |
T-L-8 | Integracja czujników z układem sterowania robota. | 2 |
T-L-9 | Obsługa dodatkowych stopni swobody ruchu na stanowisku zrobotyzowanym. | 2 |
T-L-10 | Zaliczenie formy zajęć. | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przegląd konstrukcji robotów przemysłowych, w tym rozwiązań dedykowanych do realizacji określonych zadań. | 2 |
T-W-2 | Szczegółowe kryteria doboru manipulatora do automatyzowanego procesu. | 1 |
T-W-3 | Języki i metody programowania robotów przemysłowych. | 3 |
T-W-4 | Komercyjne architektury sterowania. Współczesne rozwiązania sprzętowe i programowe. | 1 |
T-W-5 | Interfejsy komunikacji stosowane w robotyce. | 1 |
T-W-6 | Czujniki oraz dodatkowe stopnie swobody ruchu na stanowiskach zrobotyzowanych. | 2 |
T-W-7 | Zastosowanie systemów wizyjnych oraz metody sterowania momentem i siłą w robotyce. | 3 |
T-W-8 | Systemy zabezpieczeń przestrzeni roboczej manipulatora. Dyrektywy i normy bezpieczeństwa. | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | przygotowanie do zajęć | 10 |
A-L-3 | sporządzenie sprawozdań | 15 |
40 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | studiowanie literatury | 10 |
A-W-3 | przygotowanie do egzaminu | 9 |
A-W-4 | Egzamin | 1 |
35 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Ćwiczenia laboratoryjne realizowanie na stanowiskach wyposażonych w roboty przemysłowe. |
M-4 | Zajęcia projektowe realizowane w laboratorium robotyki na rzeczywistych urządzeniach. |
M-5 | Dyskusje dydaktyczne ukierunkowane na podniesienie zdolności korzystania z wiedzy. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie wykładów na podstawie pracy pisemnej i rozmowy ze studentem |
S-2 | Ocena formująca: Ocena wystawiana za złożenie sprawozdań po każdym cyklu ćwiczeń laboratoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana po zakończeniu ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen cząstkowych oraz zaangażowania pracy studenta w realizację wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych |
S-4 | Ocena formująca: Ocena wystawiana za złożenie sprawozdań po każdym cyklu zajęć projektowych |
S-5 | Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana po zakończeniu zajęć projektowych na podstawie ocen cząstkowych oraz zaangażowania pracy studenta |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_1A_O08-1_W10 Student zna konstrukcje manipulatorów przemysłowych oraz kryteria doboru robota do wymagań aplikacji. Ponadto zna języki i metody programowania robotów. | AR_1A_W10, AR_1A_W12 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8 | M-2, M-1, M-3, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_1A_O08-1_U12 Student potrafi zaprogramować manipulator przemysłowy dla z góry określonego zadania i przy zachowaniu wymaganych środków bezpieczeństwa. | AR_1A_U10, AR_1A_U12 | — | — | C-4, C-5 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-8, T-L-9, T-L-7, T-L-1, T-L-10, T-L-6 | M-3, M-4 | S-2, S-4, S-5, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AR_1A_O08-1_K04 Student angażuje się tylko do wykonywania podstawowych zadań. | AR_1A_K04 | — | — | C-1, C-2, C-3, C-4, C-5 | T-L-5, T-L-9, T-L-7, T-W-8 | M-2, M-1, M-3, M-5, M-4 | S-2, S-1, S-4, S-5, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_1A_O08-1_W10 Student zna konstrukcje manipulatorów przemysłowych oraz kryteria doboru robota do wymagań aplikacji. Ponadto zna języki i metody programowania robotów. | 2,0 | Student nie zna konstrukcji manipulatorów przemysłowych ani kryteria doboru robota do wymagań aplikacji. Student uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. |
3,0 | Student zna konstrukcje manipulatorów przemysłowych oraz kryteria doboru robota do wymagań aplikacji. Ponadto zna języki i metody programowania robotów. Student uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
3,5 | Student zna konstrukcje manipulatorów przemysłowych oraz kryteria doboru robota do wymagań aplikacji. Ponadto zna języki i metody programowania robotów. Student uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,0 | Student zna konstrukcje manipulatorów przemysłowych oraz kryteria doboru robota do wymagań aplikacji. Ponadto zna języki i metody programowania robotów. Student uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,5 | Student zna konstrukcje manipulatorów przemysłowych oraz kryteria doboru robota do wymagań aplikacji. Ponadto zna języki i metody programowania robotów. Student uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
5,0 | Student zna konstrukcje manipulatorów przemysłowych oraz kryteria doboru robota do wymagań aplikacji. Ponadto zna języki i metody programowania robotów. Student uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_1A_O08-1_U12 Student potrafi zaprogramować manipulator przemysłowy dla z góry określonego zadania i przy zachowaniu wymaganych środków bezpieczeństwa. | 2,0 | Student nie potrafi zaprogramować manipulatora przemysłowego dla z góry określonego zadania i przy zachowaniu wymaganych środków bezpieczeństwa. Student uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. |
3,0 | Student potrafi zaprogramować manipulator przemysłowy dla z góry określonego zadania i przy zachowaniu wymaganych środków bezpieczeństwa. Student uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
3,5 | Student potrafi zaprogramować manipulator przemysłowy dla z góry określonego zadania i przy zachowaniu wymaganych środków bezpieczeństwa. Student uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,0 | Student potrafi zaprogramować manipulator przemysłowy dla z góry określonego zadania i przy zachowaniu wymaganych środków bezpieczeństwa. Student uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,5 | Student potrafi zaprogramować manipulator przemysłowy dla z góry określonego zadania i przy zachowaniu wymaganych środków bezpieczeństwa. Student uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
5,0 | Student potrafi zaprogramować manipulator przemysłowy dla z góry określonego zadania i przy zachowaniu wymaganych środków bezpieczeństwa. Student uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AR_1A_O08-1_K04 Student angażuje się tylko do wykonywania podstawowych zadań. | 2,0 | Student nie angażuje się do wykonywania postawionych zadań. Student uzyskał poniżej 50% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. |
3,0 | Student angażuje się tylko do wykonywania podstawowych zadań. Student uzyskał 50-60% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
3,5 | Student angażuje się tylko do wykonywania podstawowych zadań. Student uzyskał 61-70% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,0 | Student angażuje się tylko do wykonywania podstawowych zadań. Student uzyskał 71-80% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
4,5 | Student angażuje się tylko do wykonywania podstawowych zadań. Student uzyskał 81-90% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. | |
5,0 | Student angażuje się tylko do wykonywania podstawowych zadań. Student uzyskał 91-100% łącznej liczby punktów z form ocen tego efektu. |
Literatura podstawowa
- Spong Mark W., Vidyasagar M., Dynamika i sterowanie robotów, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2010
- Craig J. J., Wprowadzenie do Robotyki: Mechanika i sterowanie, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1995, Wyd. drugie
- Mitsubishi, Tech Manual Mitsubishi RV-E2, http://mitsubishirobots.com/manuals.html, [online], 2011
- Stäubli, VAL3 Instruction Manual, http://www.staubli.com/, [online], 2011
Literatura dodatkowa
- Morecki A., Knapczyk J., Podstawy Robotyki, Teoria i elementy manipulatorów i robotów, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1999
- Pires J. N., Industrial Robots Programming: Building Applications for the Factories of the Future, Springer, 2007