Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
Sylabus przedmiotu Samorząd terytorialny i administracja publiczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Samorząd terytorialny i administracja publiczna | ||
Specjalność | Gospodarka regionalna i samorządowa | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wojciech Lewicki <Wojciech.Lewicki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna wiedza o strukturze instytucjonalnej władzy w Polsce |
W-2 | Wiedza z zakresu makroekonomii |
W-3 | Elementy wiedzy z zakresu finansów publicznych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów o istocie i strukturze samorządu terytorialnego i administracji publicznej |
C-2 | Przygotowanie do zagadnień z zakresu kompetencji i zasad funkcjonowania samorządu terytorialnego i administracji publicznej |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności i wiedzy o sposobach finansowania zadań realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Ośrodki władzy publicznej w Polsce. Samorząd terytorialny w systemie władzy publicznej | 3 |
T-W-2 | Regulacje ustrojowe funkcjonowania samorządu terytorialnego | 4 |
T-W-3 | Samorząd trytorialny w procesie realizacji zadań administracji publicznej | 4 |
T-W-4 | Zadania własne i zadania zlecone na szczeblu gminnym | 3 |
T-W-5 | Zadania samorządu powiatowego | 4 |
T-W-6 | Kompetencje samorządu wojewódzkiego | 3 |
T-W-7 | Współpraca jednostek samorządu terytorialnego z samorządem gospodarczym i zawodowym | 4 |
25 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach i sprawdzianie zaliczeniowym | 25 |
A-W-2 | Praca własna studenta obejmująca: - opracowanie tematów zlecanych przez prowadzącego zajęcia, - studiowanie literatury przedmiotu, | 23 |
A-W-3 | Egzamin | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład z prezentacją multimedialną |
M-2 | wykład konwersatoryjny, objaśnienia i wyjaśnienia |
M-3 | matody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach - dla wypowiedzi ustnej, obejmująca: - zrozumienie polecenia, - stopień wyczerpania tematu, - samodzielność i trafność doboru argumentów, formułowania tez |
S-2 | Ocena formująca: ocena opracowań tematycznych (uwzględniająca: - zrozumienie problemu-tematu, - konspekt - organizacja pracy, - dobór materiałów, tezy, argumenty) |
S-3 | Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu pracy pisemnej |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D1/03_W01 Ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjonowaniu samorządu terytorialnego w Polsce | Z_1A_W02, Z_1A_W04 | — | C-1, C-3, C-2 | T-W-2, T-W-7, T-W-1, T-W-4 | M-3, M-1, M-2 | S-2, S-3, S-1 |
Z_1A_D1/03_W02 Zna ogólny zakres kompetencji jednostek samorządu terytorialnego | Z_1A_W03 | — | C-1, C-3, C-2 | T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-W-4 | M-3, M-1, M-2 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D1/03_U01 Potrafi scharakteryzować zadania własne samorządu terytorialnego na poszczególnych szczeblach (gmina, powiat, województwo) | Z_1A_U05 | — | C-1, C-3, C-2 | T-W-6, T-W-5, T-W-4 | M-3, M-1, M-2 | S-2, S-3, S-1 |
Z_1A_D1/03_U02 Umie określić rolę samorządu gminnego, powiatowego i wojewódzkiego w rozwoju społeczno-gospodarczym wspólnoty | Z_1A_U02, Z_1A_U12 | — | C-1, C-3, C-2 | T-W-2, T-W-7, T-W-3 | M-3, M-1, M-2 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D1/03_K01 Jest świadomy znaczenia aktywności samorzadu dla sprawnej realizacji celów jednostek terytorialnych | Z_1A_K03, Z_1A_K01 | — | C-1, C-3, C-2 | T-W-2, T-W-7, T-W-5, T-W-4 | M-3, M-1, M-2 | S-2, S-3, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D1/03_W01 Ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjonowaniu samorządu terytorialnego w Polsce | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy o strukturze i funkcjonowaniu samorządu terytorialnego w Polsce |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjonowaniu samorządu terytorialnego w Polsce | |
3,5 | Student opanował materiał programu kształcenia, ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjonowaniu samorządu terytorialnego w Polsce: treśc i forma wypowiedzi zawierają liczne błędy | |
4,0 | Student opanował materiał programu kształcenia, ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjonowaniu samorządu terytorialnego w Polsce: treśc i forma wypowiedzi zawierają drobne uchybienia | |
4,5 | Student opanował materiał programu kształcenia, ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjonowaniu samorządu terytorialnego w Polsce: treśc i forma wypowiedzi poprawne | |
5,0 | Student bardzo dobrze opanował materiał programu kształcenia, ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjonowaniu samorządu terytorialnego w Polsce: treśc i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń | |
Z_1A_D1/03_W02 Zna ogólny zakres kompetencji jednostek samorządu terytorialnego | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy z zakresu podziału kompetencji między różne szczeble samorządu teytorialnego |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę z zakresu podziału kompetencji między różne szczeble samorządu teytorialnego | |
3,5 | Student opanował materiał programu kształcenia, ma podstawową wiedzę z zakresu podziału kompetencji między różne szczeble samorządu teytorialnego | |
4,0 | Student dobrze opanował materiał programu kształcenia, ma podstawową wiedzę z zakresu podziału kompetencji między różne szczeble samorządu teytorialnego; treść i forma wypowiedzi zawierają drobne uchybienia | |
4,5 | Student opanował materiał programu kształcenia na poziomie ponad dobrym, ma podstawową wiedzę z zakresu podziału kompetencji między różne szczeble samorządu teytorialnego; treść i forma wypowiedzi poprawne | |
5,0 | Student bardzo dobrze opanował materiał programu kształcenia, ma wiedzę z zakresu podziału kompetencji między różne szczeble samorządu teytorialnego; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D1/03_U01 Potrafi scharakteryzować zadania własne samorządu terytorialnego na poszczególnych szczeblach (gmina, powiat, województwo) | 2,0 | Student nie potrafi scharakteryzować zadań własnych samorzadu terytorialnego |
3,0 | Student potrafi scharakteryzować zadania własne samorzadu terytorialnego | |
3,5 | Student opanował materiał objęty programem kształcenia, potrafi scharakteryzować zadania własne samorzadu terytorialnego na wszystkich jego szczeblach; treść i forma wypowiedzi zawierają jednak liczne błędy | |
4,0 | Student dobrze opanował materiał objęty programem kształcenia, potrafi scharakteryzować zadania własne samorzadu terytorialnego na wszystkich jego szczeblach; treść i forma wypowiedzi zawierają drobne uchybienia | |
4,5 | Student opanował materiał objęty programem kształceniana poziomie ponad dobrym, potrafi scharakteryzować zadania samorzadu terytorialnego na wszystkich jego szczeblach; treść i forma wypowiedzi poprawne | |
5,0 | Student bardzo dobrze opanował materiał objęty programem kształceniana, potrafi scharakteryzować zadania samorzadu terytorialnego na wszystkich jego szczeblach; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń | |
Z_1A_D1/03_U02 Umie określić rolę samorządu gminnego, powiatowego i wojewódzkiego w rozwoju społeczno-gospodarczym wspólnoty | 2,0 | Student nie ma podstawowych umiejetności pozwalajacyh mu okreslić roli samorzadu terytorialnego w rozwoju społeczno-gospodarczym wspólnoty |
3,0 | Student ma podstawowe umiejetności pozwalajace mu okreslić rolię samorzadu terytorialnego w rozwoju społeczno-gospodarczym danej wspólnoty | |
3,5 | Student ma umiejetności pozwalajace mu okreslić rolię samorzadu terytorialnego w rozwoju społeczno-gospodarczym danej wspólnoty; treść i forma wypowiedzi zawieraja jednak błędy | |
4,0 | Student ma umiejetności, oparte na dobrze ugruntowanej wiedzy, pozwalajace mu okreslić rolię samorzadu terytorialnego w rozwoju społeczno-gospodarczym danej wspólnoty; treść i forma wypowiedzi zawieraja drobne uchybienia | |
4,5 | Student ma umiejetności, oparte na opanowanej - na poziomie ponad dobrym - wiedzy, pozwalajace mu okreslić rolię samorzadu terytorialnego w rozwoju społeczno-gospodarczym danej wspólnoty; treść i forma wypowiedzi poprawne | |
5,0 | Student ma umiejetności, oparte na bardzo dobrze opanowanej wiedzy, pozwalajace mu okreslić rolię samorzadu terytorialnego w rozwoju społeczno-gospodarczym danej wspólnoty; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D1/03_K01 Jest świadomy znaczenia aktywności samorzadu dla sprawnej realizacji celów jednostek terytorialnych | 2,0 | Student nie jest świadomy znaczenia aktywności samorządu dla sprawnej realizacji celów jednostek terytorialnych |
3,0 | Student jest świadomy znaczenia aktywności samorządu dla sprawnej realizacji celów jednostek terytorialnych | |
3,5 | Student opanował materiał objęty programem kształcenia i jest świadomy znaczenia aktywności samorządu dla sprawnej realizacji celów jednostek terytorialnych; treść i forma wypowiedzi zawierają liczne błędy | |
4,0 | Student dobrze opanował materiał objęty programem kształcenia i jest świadomy znaczenia aktywności samorządu dla sprawnej realizacji celów jednostek terytorialnych; treść i forma wypowiedzi zawierają drobne uchybienia | |
4,5 | Student opanował materiał objęty programem kształcenia na poziomie ponad dobrym i jest świadomy znaczenia aktywności samorządu dla sprawnej realizacji celów jednostek terytorialnych; treść i forma wypowiedzi poprawne | |
5,0 | Student bardzo dobrze opanował materiał objęty programem kształcenia i jest świadomy znaczenia aktywności samorządu dla sprawnej realizacji celów jednostek terytorialnych; treść i forma wypowiedzi nei budzą zastrzeżeń |
Literatura podstawowa
- Wojciechowski Marek, Samorząd terytorialny w Polsce. Ustrój ekonomiczny, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódż, 2021
- Gliniecka Jolanta , Juchniewicz Edward , Sowiński Tadeusz, Finanse publiczne jednostek samorządu terytorialnego. Źródła finansowania samorządu terytorialnego we współczesnych regulacjach prawnych, CeDeWu Sp. z o.o., Warszawa, 2020
- Kogut-Jaworska Magdalena , Smalec Agnieszka, Partnerstwo i komunikacja w samorządzie terytorialnym. Wybrane aspekty zarządzania i fanansowania, edu-Libri, Warszawa, 2018
Literatura dodatkowa
- Piasecki Andrzej K., Samorząd terytorialny i wspólnoty lokalne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2020
- Wierzbowski M., Jasielski J., Lang J., Szubiakowski M., Wiktorowska A., prawo administracyjne, Wydawnictwo LexisNexis, Warszawa, 2008
- Jastrzębska M., Polityka budżetowa jednostek samorzadu terytorialnego, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2005
- Angela Espinosa, and Allenna Leonard, Cybernetics and public administration, Emerald Publishing Limited, ProQuest Ebook Central, 2006, https://ebookcentral.proquest.com/lib/zutszczecin-ebooks/detail.action?docID=258147.