Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Zarządzanie informacją w przedsiębiorstwie

Sylabus przedmiotu Organizacja rachunkowości:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Organizacja rachunkowości
Specjalność Rachunkowość zarządcza
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Jaworska <Elzbieta.Jaworska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 25 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Posiadanie wiedzy z zakresu rachunkowości

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie istoty, zakresu i narzędzi organizacji rachunkowości w jednostkach gospodarczych
C-2Poznanie zasad organizacji różnych aspektów rachunkowości w jednostkach gospodarczych
C-3Poznanie ogólnych zasady etyki w rachunkowości

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Istota, zakres, zasady, narzędzia organizacji rachunkowości4
T-A-2Organizacja rachunkowości a prawo bilansowe.3
T-A-3Etyka zawodowa2
T-A-4Dokumentacja zasad (polityki) rachunkowości4
T-A-5Organizacja dokumentacji księgowej2
T-A-6Organizacja ewidencji księgowej2
T-A-7Organizacja inwentaryzacji jako elementu systemu kontroli wewnętrzenej3
T-A-8Organizacja sprawozdawczości finansowej3
T-A-9Kolokwium zaliczeniowe2
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach25
A-A-2Przygotowanie do zajęć12
A-A-3Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego13
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Wykład konwersatoryjny
M-4Ćwiczenia problemowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku i w trakcie zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Aktywność na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium sprawdzające wiedzę i umiejętności

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D3/01_W01
Student zna istotę, zakres oraz narzędzia organizacji rachunkowości, zasady (politykę) rachunkowości, zasady organizacji dokumentacji oraz organizacji ksiąg rachunkowych, a także organizacji inwentaryzacji i prac sprawozdawczych.
Z_1A_W01, Z_1A_W04, Z_1A_W10C-1, C-2T-A-5, T-A-8, T-A-6, T-A-1, T-A-9, T-A-2, T-A-7, T-A-4, T-A-3M-2, M-1, M-3S-1, S-2, S-3
Z_1A_D3/01_W02
Student zna ogólne zasady etyki w rachunkowości
Z_1A_W10C-1, C-2, C-3T-A-2, T-A-4, T-A-3M-1, M-4S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D3/01_U01
Student potrafi rozróżnić narzędzia oraganizacji rachunkowości; dokumenty księgowe i sposoby ich przechowywania; księgi rachunkowe i terminy ich otwierania, zamykania; terminy, metody przeprowadzania inwentaryzacji, elementy sprawozdania finansowego
Z_1A_U01, Z_1A_U13, Z_1A_U16, Z_1A_U03C-1, C-2T-A-5, T-A-8, T-A-6, T-A-1, T-A-9, T-A-2, T-A-7, T-A-4, T-A-3M-2, M-4S-1, S-2, S-3
Z_1A_D3/01_U02
Student potrafi wykorzystać wiedzę z organizacji rachunkowości w zarządzaniu jednostką
Z_1A_U13, Z_1A_U14C-1, C-2, C-3T-A-5, T-A-8, T-A-6, T-A-1, T-A-9, T-A-2, T-A-7, T-A-4, T-A-3M-2, M-1, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D3/01_K01
Student posiada zdolność pracy pozwalającej rozwiązywać problemy analizowane podczas zajęć z uwzględnieniem zasad etycznych
Z_1A_K06, Z_1A_K01C-1, C-2, C-3T-A-5, T-A-8, T-A-6, T-A-1, T-A-2, T-A-7, T-A-4, T-A-3M-2, M-4S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D3/01_W01
Student zna istotę, zakres oraz narzędzia organizacji rachunkowości, zasady (politykę) rachunkowości, zasady organizacji dokumentacji oraz organizacji ksiąg rachunkowych, a także organizacji inwentaryzacji i prac sprawozdawczych.
2,0Student nie zna zasad (polityki) rachunkowości, zasad organizacji dokumentacji oraz organizacji ksiąg rachunkowych, a także organizacji inwentaryzacji i prac sprawozdawczych.
3,0Student zna zasady (politykę) rachunkowości, zasady organizacji dokumentacji oraz organizacji ksiąg rachunkowych, a także organizacji inwentaryzacji i prac sprawozdawczych w co najmniej 60%
3,5Student zna zasady (politykę) rachunkowości, zasady organizacji dokumentacji oraz organizacji ksiąg rachunkowych, a także organizacji inwentaryzacji i prac sprawozdawczych w co najmniej 70%.
4,0Student zna zasady (politykę) rachunkowości, zasady organizacji dokumentacji oraz organizacji ksiąg rachunkowych, a także organizacji inwentaryzacji i prac sprawozdawczych w co najmniej 80%
4,5Student zna zasady (politykę) rachunkowości, zasady organizacji dokumentacji oraz organizacji ksiąg rachunkowych, a także organizacji inwentaryzacji i prac sprawozdawczych w co najmniej 90%
5,0Student zna zasady (politykę) rachunkowości, zasady organizacji dokumentacji oraz organizacji ksiąg rachunkowych, a także organizacji inwentaryzacji i prac sprawozdawczych w co najmniej 95%
Z_1A_D3/01_W02
Student zna ogólne zasady etyki w rachunkowości
2,0Student nie zna zasad etyki w rachunkowości
3,0Student zna niektóre zasady etyki w rachunkowości
3,5Student zna i charakteryzuje niektóre zasady etyki w rachunkowści
4,0Student zna wszystkie i charakteryzuje niektóre zasady etyki w rachunkwości
4,5Student zna i charakteryzuje wszystkie zasady etyki w rachunkwości
5,0Student zna i charakteryzuje wszystkie zasady etyki w rachunkowości. Odnosi je do regulacji prawa bilansowego

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D3/01_U01
Student potrafi rozróżnić narzędzia oraganizacji rachunkowości; dokumenty księgowe i sposoby ich przechowywania; księgi rachunkowe i terminy ich otwierania, zamykania; terminy, metody przeprowadzania inwentaryzacji, elementy sprawozdania finansowego
2,0Student nie potrafi rozróżnić narzędzia oraganizacji rachunkowości; dokumenty księgowe i sposoby ich przechowywania; księgi rachunkowe i terminy ich otwierania, zamykania; terminy, metody przeprowadzania inwentaryzacji, elementy sprawozdania finansowego
3,0Student potrafi rozróżnić narzędzia oraganizacji rachunkowości; dokumenty księgowe i sposoby ich przechowywania; księgi rachunkowe i terminy ich otwierania, zamykania; terminy, metody przeprowadzania inwentaryzacji, elementy sprawozdania finansowego w co najmniej 60%
3,5Student potrafi rozróżnić narzędzia oraganizacji rachunkowości; dokumenty księgowe i sposoby ich przechowywania; księgi rachunkowe i terminy ich otwierania, zamykania; terminy, metody przeprowadzania inwentaryzacji, elementy sprawozdania finansowego w co najmniej 70%
4,0Student potrafi rozróżnić narzędzia oraganizacji rachunkowości; dokumenty księgowe i sposoby ich przechowywania; księgi rachunkowe i terminy ich otwierania, zamykania; terminy, metody przeprowadzania inwentaryzacji, elementy sprawozdania finansowego w co najmniej 80%
4,5Student potrafi rozróżnić narzędzia oraganizacji rachunkowości; dokumenty księgowe i sposoby ich przechowywania; księgi rachunkowe i terminy ich otwierania, zamykania; terminy, metody przeprowadzania inwentaryzacji, elementy sprawozdania finansowego w co najmniej 90%
5,0Student potrafi rozróżnić narzędzia oraganizacji rachunkowości; dokumenty księgowe i sposoby ich przechowywania; księgi rachunkowe i terminy ich otwierania, zamykania; terminy, metody przeprowadzania inwentaryzacji, elementy sprawozdania finansowego w co najmniej 95%
Z_1A_D3/01_U02
Student potrafi wykorzystać wiedzę z organizacji rachunkowości w zarządzaniu jednostką
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy z rachunkowości do kształtowania zasad (polityki) rachunkowości
3,0Student potrafi z pomocą lub częściowo ocenić niektóre obszary organizacji rachunkowości w przedsiębiorstwie
3,5Student potrafi z pomocą lub częściowo ocenić obszary organizacji rachunkowości w przedsiębiorstwie, przy czym proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe
4,0Student potrafi samodzielnie ocenić obszary organizacji rachunkowości w przedsiębiorstwie, przy czym proponowane rozwiązania z reguły są prawidłowe
4,5Student potrafi samodzielnie ocenić obszary organizacji rachunkowości w przedsiębiorstwie, przy czym proponowane rozwiązania są prawidłowe
5,0Student potrafi samodzielnie ocenić obszary organizacji rachunkowości w przedsiębiorstwie, przy czym proponowane rozwiązania są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu, przeprowadzić ocenę wyników i wskazać inne możliwości

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D3/01_K01
Student posiada zdolność pracy pozwalającej rozwiązywać problemy analizowane podczas zajęć z uwzględnieniem zasad etycznych
2,0Student nie jest zdolny do rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, nie uwzględnia zasad etycznych
3,0Student posiada zdolność do rozwiązywania niektórych zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, uwzględnia niektóre zasady etyczne
3,5Student posiada zdolność do rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania nie zawsz są prawidłowe, uwzględnia niektóre zasady etyczne
4,0Student posiada zdolność do rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania z reguły są prawidłowe, uwzględnia większość zasad etycznych
4,5Student posiada zdolność do rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania są prawidłowe, uwzględnia wszystkie zasady etyczne
5,0Student posiada zdolność do rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania są prawidłowe, uwzględnia wszystkie zasady etyczne. Potrafi uzasadnić wybór rozwiązania danego problemu.

Literatura podstawowa

  1. Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, Dz.U. z 2021 r. poz. 217
  2. Kiziukiewicz T. (red.), Ustawa o rachunkowości. Komentarz, Wolters Kluwer, Warszawa, 2021
  3. Kiziukiewicz T., Organizacja rachunkowości, PWN, Warszawa, 2002, 1
  4. Pfaff J. (red.), Rachunkowość finansowa z uwzględnieniem MSSF, PWN, Warszawa, 2020, Ibuk
  5. Winiarska K. (red.), Organizacja rachunkowości, PWE, Warszawa, 2011, 1
  6. Hass-Symotiuk M. (red.), Rachunkowość finansowa przedsiębiorstwa: od jego powstania do likwidacji, Wolters Kluwer, Warszawa, 2018
  7. Paul D. Kimmel, Jerry J. Weygandt, Donald E., Financial Accounting: Tools for Business Decision Making, Wiley, 2018

Literatura dodatkowa

  1. Walińska E. (red.), Meritum rachunkowości. Rachunkowość i sprawozdawczość finansowa, Wolters Kluwer, Warszawa, 2019
  2. Gos W. (red.), Zasady rachunkowości. Teoria, regulacje prawne, dobre praktyki, CeDeWu, Warszawa, 2020
  3. Robert Libby, Patricia Libby and Frank Hodge, Financial Accounting, McGraw Hill, 2020, e-book
  4. Pałka M., Zakładowy Plan Kont z komentarzem dla jednostek prowadzących działalność gospodarczą, Ekspert, Wrocław, 2015

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Istota, zakres, zasady, narzędzia organizacji rachunkowości4
T-A-2Organizacja rachunkowości a prawo bilansowe.3
T-A-3Etyka zawodowa2
T-A-4Dokumentacja zasad (polityki) rachunkowości4
T-A-5Organizacja dokumentacji księgowej2
T-A-6Organizacja ewidencji księgowej2
T-A-7Organizacja inwentaryzacji jako elementu systemu kontroli wewnętrzenej3
T-A-8Organizacja sprawozdawczości finansowej3
T-A-9Kolokwium zaliczeniowe2
25

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach25
A-A-2Przygotowanie do zajęć12
A-A-3Przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego13
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D3/01_W01Student zna istotę, zakres oraz narzędzia organizacji rachunkowości, zasady (politykę) rachunkowości, zasady organizacji dokumentacji oraz organizacji ksiąg rachunkowych, a także organizacji inwentaryzacji i prac sprawozdawczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu problematykę nauk o zarządzaniu i jakości oraz ekonomii i finansów, ich miejsce i znaczenie w naukach społecznych i powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
Z_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu relacje i zależności między podmiotami gospodarczymi a organizacjami i ich otoczeniem
Z_1A_W10Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu regulacje prawne warunkujące działalność podmiotów gospodarczych
Cel przedmiotuC-1Poznanie istoty, zakresu i narzędzi organizacji rachunkowości w jednostkach gospodarczych
C-2Poznanie zasad organizacji różnych aspektów rachunkowości w jednostkach gospodarczych
Treści programoweT-A-5Organizacja dokumentacji księgowej
T-A-8Organizacja sprawozdawczości finansowej
T-A-6Organizacja ewidencji księgowej
T-A-1Istota, zakres, zasady, narzędzia organizacji rachunkowości
T-A-9Kolokwium zaliczeniowe
T-A-2Organizacja rachunkowości a prawo bilansowe.
T-A-7Organizacja inwentaryzacji jako elementu systemu kontroli wewnętrzenej
T-A-4Dokumentacja zasad (polityki) rachunkowości
T-A-3Etyka zawodowa
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-1Wykład informacyjny
M-3Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku i w trakcie zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Aktywność na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium sprawdzające wiedzę i umiejętności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna zasad (polityki) rachunkowości, zasad organizacji dokumentacji oraz organizacji ksiąg rachunkowych, a także organizacji inwentaryzacji i prac sprawozdawczych.
3,0Student zna zasady (politykę) rachunkowości, zasady organizacji dokumentacji oraz organizacji ksiąg rachunkowych, a także organizacji inwentaryzacji i prac sprawozdawczych w co najmniej 60%
3,5Student zna zasady (politykę) rachunkowości, zasady organizacji dokumentacji oraz organizacji ksiąg rachunkowych, a także organizacji inwentaryzacji i prac sprawozdawczych w co najmniej 70%.
4,0Student zna zasady (politykę) rachunkowości, zasady organizacji dokumentacji oraz organizacji ksiąg rachunkowych, a także organizacji inwentaryzacji i prac sprawozdawczych w co najmniej 80%
4,5Student zna zasady (politykę) rachunkowości, zasady organizacji dokumentacji oraz organizacji ksiąg rachunkowych, a także organizacji inwentaryzacji i prac sprawozdawczych w co najmniej 90%
5,0Student zna zasady (politykę) rachunkowości, zasady organizacji dokumentacji oraz organizacji ksiąg rachunkowych, a także organizacji inwentaryzacji i prac sprawozdawczych w co najmniej 95%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D3/01_W02Student zna ogólne zasady etyki w rachunkowości
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W10Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu regulacje prawne warunkujące działalność podmiotów gospodarczych
Cel przedmiotuC-1Poznanie istoty, zakresu i narzędzi organizacji rachunkowości w jednostkach gospodarczych
C-2Poznanie zasad organizacji różnych aspektów rachunkowości w jednostkach gospodarczych
C-3Poznanie ogólnych zasady etyki w rachunkowości
Treści programoweT-A-2Organizacja rachunkowości a prawo bilansowe.
T-A-4Dokumentacja zasad (polityki) rachunkowości
T-A-3Etyka zawodowa
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-4Ćwiczenia problemowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna zasad etyki w rachunkowości
3,0Student zna niektóre zasady etyki w rachunkowości
3,5Student zna i charakteryzuje niektóre zasady etyki w rachunkowści
4,0Student zna wszystkie i charakteryzuje niektóre zasady etyki w rachunkwości
4,5Student zna i charakteryzuje wszystkie zasady etyki w rachunkwości
5,0Student zna i charakteryzuje wszystkie zasady etyki w rachunkowości. Odnosi je do regulacji prawa bilansowego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D3/01_U01Student potrafi rozróżnić narzędzia oraganizacji rachunkowości; dokumenty księgowe i sposoby ich przechowywania; księgi rachunkowe i terminy ich otwierania, zamykania; terminy, metody przeprowadzania inwentaryzacji, elementy sprawozdania finansowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do diagnozowania i rozwiązywania typowych oraz nietypowych problemów dotyczących złożonych zjawisk społeczno-gospodarczych w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez właściwy dobór danych, metod i narzędzi
Z_1A_U13Potrafi identyfikować źródła finansowania i posługiwać się wiedzą z rachunkowości w celu rozwiązywania zadań w zakresie zarządzania
Z_1A_U16Potrafi posługiwać się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, etycznymi) w celu rozwiązania problemów z zakresu nauk o zarzadzaniu i jakości oraz ekonomii i finansów
Z_1A_U03Potrafi planować i organizować pracę własną i zespołu
Cel przedmiotuC-1Poznanie istoty, zakresu i narzędzi organizacji rachunkowości w jednostkach gospodarczych
C-2Poznanie zasad organizacji różnych aspektów rachunkowości w jednostkach gospodarczych
Treści programoweT-A-5Organizacja dokumentacji księgowej
T-A-8Organizacja sprawozdawczości finansowej
T-A-6Organizacja ewidencji księgowej
T-A-1Istota, zakres, zasady, narzędzia organizacji rachunkowości
T-A-9Kolokwium zaliczeniowe
T-A-2Organizacja rachunkowości a prawo bilansowe.
T-A-7Organizacja inwentaryzacji jako elementu systemu kontroli wewnętrzenej
T-A-4Dokumentacja zasad (polityki) rachunkowości
T-A-3Etyka zawodowa
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia problemowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku i w trakcie zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Aktywność na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium sprawdzające wiedzę i umiejętności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozróżnić narzędzia oraganizacji rachunkowości; dokumenty księgowe i sposoby ich przechowywania; księgi rachunkowe i terminy ich otwierania, zamykania; terminy, metody przeprowadzania inwentaryzacji, elementy sprawozdania finansowego
3,0Student potrafi rozróżnić narzędzia oraganizacji rachunkowości; dokumenty księgowe i sposoby ich przechowywania; księgi rachunkowe i terminy ich otwierania, zamykania; terminy, metody przeprowadzania inwentaryzacji, elementy sprawozdania finansowego w co najmniej 60%
3,5Student potrafi rozróżnić narzędzia oraganizacji rachunkowości; dokumenty księgowe i sposoby ich przechowywania; księgi rachunkowe i terminy ich otwierania, zamykania; terminy, metody przeprowadzania inwentaryzacji, elementy sprawozdania finansowego w co najmniej 70%
4,0Student potrafi rozróżnić narzędzia oraganizacji rachunkowości; dokumenty księgowe i sposoby ich przechowywania; księgi rachunkowe i terminy ich otwierania, zamykania; terminy, metody przeprowadzania inwentaryzacji, elementy sprawozdania finansowego w co najmniej 80%
4,5Student potrafi rozróżnić narzędzia oraganizacji rachunkowości; dokumenty księgowe i sposoby ich przechowywania; księgi rachunkowe i terminy ich otwierania, zamykania; terminy, metody przeprowadzania inwentaryzacji, elementy sprawozdania finansowego w co najmniej 90%
5,0Student potrafi rozróżnić narzędzia oraganizacji rachunkowości; dokumenty księgowe i sposoby ich przechowywania; księgi rachunkowe i terminy ich otwierania, zamykania; terminy, metody przeprowadzania inwentaryzacji, elementy sprawozdania finansowego w co najmniej 95%
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D3/01_U02Student potrafi wykorzystać wiedzę z organizacji rachunkowości w zarządzaniu jednostką
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U13Potrafi identyfikować źródła finansowania i posługiwać się wiedzą z rachunkowości w celu rozwiązywania zadań w zakresie zarządzania
Z_1A_U14Potrafi analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie nauk o zarzadzaniu i jakości oraz ekonomii i finansów
Cel przedmiotuC-1Poznanie istoty, zakresu i narzędzi organizacji rachunkowości w jednostkach gospodarczych
C-2Poznanie zasad organizacji różnych aspektów rachunkowości w jednostkach gospodarczych
C-3Poznanie ogólnych zasady etyki w rachunkowości
Treści programoweT-A-5Organizacja dokumentacji księgowej
T-A-8Organizacja sprawozdawczości finansowej
T-A-6Organizacja ewidencji księgowej
T-A-1Istota, zakres, zasady, narzędzia organizacji rachunkowości
T-A-9Kolokwium zaliczeniowe
T-A-2Organizacja rachunkowości a prawo bilansowe.
T-A-7Organizacja inwentaryzacji jako elementu systemu kontroli wewnętrzenej
T-A-4Dokumentacja zasad (polityki) rachunkowości
T-A-3Etyka zawodowa
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-1Wykład informacyjny
M-3Wykład konwersatoryjny
M-4Ćwiczenia problemowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku i w trakcie zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Aktywność na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium sprawdzające wiedzę i umiejętności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wiedzy z rachunkowości do kształtowania zasad (polityki) rachunkowości
3,0Student potrafi z pomocą lub częściowo ocenić niektóre obszary organizacji rachunkowości w przedsiębiorstwie
3,5Student potrafi z pomocą lub częściowo ocenić obszary organizacji rachunkowości w przedsiębiorstwie, przy czym proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe
4,0Student potrafi samodzielnie ocenić obszary organizacji rachunkowości w przedsiębiorstwie, przy czym proponowane rozwiązania z reguły są prawidłowe
4,5Student potrafi samodzielnie ocenić obszary organizacji rachunkowości w przedsiębiorstwie, przy czym proponowane rozwiązania są prawidłowe
5,0Student potrafi samodzielnie ocenić obszary organizacji rachunkowości w przedsiębiorstwie, przy czym proponowane rozwiązania są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu, przeprowadzić ocenę wyników i wskazać inne możliwości
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D3/01_K01Student posiada zdolność pracy pozwalającej rozwiązywać problemy analizowane podczas zajęć z uwzględnieniem zasad etycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K06Jest gotów do skutecznej realizacji postawionych zadań, z jednoczesnym uwzględnieniem zasad etycznych
Z_1A_K01Jest gotów do określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
Cel przedmiotuC-1Poznanie istoty, zakresu i narzędzi organizacji rachunkowości w jednostkach gospodarczych
C-2Poznanie zasad organizacji różnych aspektów rachunkowości w jednostkach gospodarczych
C-3Poznanie ogólnych zasady etyki w rachunkowości
Treści programoweT-A-5Organizacja dokumentacji księgowej
T-A-8Organizacja sprawozdawczości finansowej
T-A-6Organizacja ewidencji księgowej
T-A-1Istota, zakres, zasady, narzędzia organizacji rachunkowości
T-A-2Organizacja rachunkowości a prawo bilansowe.
T-A-7Organizacja inwentaryzacji jako elementu systemu kontroli wewnętrzenej
T-A-4Dokumentacja zasad (polityki) rachunkowości
T-A-3Etyka zawodowa
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia problemowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku i w trakcie zajęć
S-2Ocena podsumowująca: Aktywność na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium sprawdzające wiedzę i umiejętności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest zdolny do rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, nie uwzględnia zasad etycznych
3,0Student posiada zdolność do rozwiązywania niektórych zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, uwzględnia niektóre zasady etyczne
3,5Student posiada zdolność do rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania nie zawsz są prawidłowe, uwzględnia niektóre zasady etyczne
4,0Student posiada zdolność do rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania z reguły są prawidłowe, uwzględnia większość zasad etycznych
4,5Student posiada zdolność do rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania są prawidłowe, uwzględnia wszystkie zasady etyczne
5,0Student posiada zdolność do rozwiązywania zagadnień analizowanych w trakcie zajęć, przy czym proponowane rozwiązania są prawidłowe, uwzględnia wszystkie zasady etyczne. Potrafi uzasadnić wybór rozwiązania danego problemu.