Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Zarządzanie informacją w przedsiębiorstwie
Sylabus przedmiotu Doskonalenie i rozwój kadr:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Doskonalenie i rozwój kadr | ||
Specjalność | Zarządzanie zasobami ludzkimi | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zarządzania i Marketingu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Artur Wilczyński <Artur.Wilczynski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna wiedza z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z problematyką rozwoju zasobów ludzkich |
C-2 | Przygotowanie studentów do opracowania procesu rozwoju zasobów ludzkich |
C-3 | Kształtowanie umiejętności w zakresie pomiaru kompetencji i efektów rozwoju zasobów ludzkich |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wykorzystanie matrycy kompetencji w rozwoju zasobów ludzkich | 4 |
T-A-2 | Rozpoznawanie luki kompetencyjnej (badanie potrzeby szkoleniowej) | 4 |
T-A-3 | Analiza programów rozwoju pracowników w wybranych organizacjach | 4 |
T-A-4 | Budowa etapów procesu szkoleniowego | 4 |
T-A-5 | Pomiar rozwoju zasobów ludzkich | 2 |
T-A-6 | Badanie rynku szkoleń | 2 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe zagadnienia związane z rozwojem i uczeniem się zasobów ludzkich | 3 |
T-W-2 | Proces grupowy w uczeniu się | 2 |
T-W-3 | Rozpoznanie i analiza potrzeb szkoleniowych | 3 |
T-W-4 | Rola menedżera ds. szkoleń i rozwoju w procesie doskonalenie kompetencji pracowników | 2 |
T-W-5 | Proces i program szkolenia | 3 |
T-W-6 | Metody i techniki szkoleniowe | 6 |
T-W-7 | Warsztat trenerski | 3 |
T-W-8 | Ocena rozwoju zasobów ludzkich w organizacji | 2 |
T-W-9 | Zarządzanie talentami w organizacji | 3 |
T-W-10 | Strategia rozwoju zasobów ludzkich | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w zajęciach | 20 |
A-A-2 | Przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych | 15 |
35 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu | 29 |
A-W-3 | Egzamin | 2 |
A-W-4 | Przygotowanie do wykładów konwersatoryjnych | 4 |
65 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład konwersatoryjny |
M-3 | Metoda przypadków |
M-4 | Ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena wykonywanych przez studentów ćwiczeń audytoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D7/08_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi charakteryzować czynniki sprzyjające uczeniu się oraz bariery uczenia się | Z_1A_W05, Z_1A_W06, Z_1A_W11 | — | C-1 | T-W-1, T-W-7, T-W-2, T-W-9, T-W-4, T-W-10 | M-1, M-2 | S-2 |
Z_1A_D7/08_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi wyjaśnić przebieg procesu szkoleniowego | Z_1A_W05, Z_1A_W06, Z_1A_W11 | — | C-2 | T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-3, T-W-10 | M-1, M-2 | S-2 |
Z_1A_D7/08_W03 W wyniku przeprowadzonych zajęć student wskazuje na metody rozwoju i pomiaru kompetencji zasobów ludzkich | Z_1A_W05, Z_1A_W07, Z_1A_W08, Z_1A_W09, Z_1A_W13, Z_1A_W11 | — | C-3 | T-W-8, T-W-3 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D7/08_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada umiejętność badania kompetencji i określania luki kompetencyjnej | Z_1A_U06, Z_1A_U09, Z_1A_U10, Z_1A_U01 | — | C-2, C-3 | T-A-1, T-A-2 | M-3, M-4 | S-1 |
Z_1A_D7/08_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi przygotować zarys programu szkoleniowego | Z_1A_U06, Z_1A_U08, Z_1A_U09 | — | C-2, C-3 | T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6 | M-3, M-4 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D7/08_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest zorientowany na uczenie się przez całe życie i podnoszenie kwalifikacji | Z_1A_K02, Z_1A_K08 | — | C-1, C-2 | T-W-5, T-W-1, T-W-7, T-W-2, T-W-9, T-W-6, T-W-8, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D7/08_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi charakteryzować czynniki sprzyjające uczeniu się oraz bariery uczenia się | 2,0 | Student nie potrafi wymienić i opisać podstawowych determinant i barier uczenia się |
3,0 | Student potrafi wskazać i wytłumaczyć wpływ wybranych czynników i barier uczenia się na proces rozwoju zasobów ludzkich | |
3,5 | Student potrafi wymienić i scharakteryzować powierzchownie wpływ wszystkich poznanych czynników i barier uczenia się na proces rozwoju zasobów ludzkich | |
4,0 | Student potrafi wymienić i scharakteryzować dokładnie wpływ wszystkich poznanych czynników i barier uczenia się na proces rozwoju zasobów ludzkich | |
4,5 | Student potrafi wymienić i scharakteryzować szczegółowo wpływ wszystkich poznanych czynników i barier uczenia się na proces rozwoju zasobów ludzkich oraz dokonać ich klasyfikacji | |
5,0 | Student potrafi wymienić i scharakteryzować szczegółowo wszystkie z poznanych czynników sprzyjających uczeniu się, dokonać ich klasyfikacji i opisać bariery uczenia się wraz ze sposobami ich eliminacji | |
Z_1A_D7/08_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi wyjaśnić przebieg procesu szkoleniowego | 2,0 | Student nie wie, w jaki sposób przebiega proces szkoleniowy w organizacji oraz nie potrafi scharakteryzować żadnego z jego etapów |
3,0 | Student potrafi wskazać główne etapy procesu szkoleniowego i w sposób powierzchowny scharakteryzować jedynie wybrane etapy procesu szkoleniowego | |
3,5 | Student potrafi opisać w sposób ogólny wszystkie etapy procesu szkoleniowego oraz zna jego przebieg | |
4,0 | Student potrafi opisać dokładnie wszystkie etapy procesu szkoleniowego oraz zna jego przebieg | |
4,5 | Student potrafi szczegółowo opisać wszystkie etapy procesu szkoleniowego, zna jego przebieg oraz wybrane metody i techniki szkoleniowe | |
5,0 | Student potrafi szczegółowo opisać wszystkie etapy procesu szkoleniowego, zna jego przebieg oraz wybrane metody i techniki szkoleniowe wykorzystywane w poszczególnych jego etapach | |
Z_1A_D7/08_W03 W wyniku przeprowadzonych zajęć student wskazuje na metody rozwoju i pomiaru kompetencji zasobów ludzkich | 2,0 | Student nie zna metod rozwoju i pomiaru kompetencji zasobów ludzkich |
3,0 | Student jedynie definiuje wybrane metody rozwoju i pomiaru kompetencji zasobów ludzkich | |
3,5 | Student potrafi szczegółowo scharakteryzować metody rozwoju i pomiaru kompetencji zasobów ludzkich | |
4,0 | Student potrafi szczegółowo scharakteryzować metody rozwoju i pomiaru kompetencji zasobów ludzkich oraz wskazuje role aktorów w nich uczestniczących | |
4,5 | Student potrafi szczegółowo scharakteryzować metody rozwoju i pomiaru kompetencji zasobów ludzkich, wskazuje role aktorów w nich uczestniczących i określa wady i zalety poszczególnych metod | |
5,0 | Student potrafi szczegółowo scharakteryzować metody rozwoju i pomiaru kompetencji zasobów ludzkich, wskazuje role aktorów w nich uczestniczących, określa wady i zalety poszczególnych metod i przyporządkowuje je do luki kompetencyjnej |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D7/08_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student posiada umiejętność badania kompetencji i określania luki kompetencyjnej | 2,0 | Student nie potrafi ocenić kompetencji i określić lukę kompetencyjną |
3,0 | Student potrafi zastosować najprostsze metody oceny kompetencji pracowników | |
3,5 | Student ocenia kompetencje pracowników przy pomocy wszystkich poznanych metod | |
4,0 | Student potrafi ocenić kompetencje i lukę kompetencyjną przy pomocy wszystkich poznanych metod oraz umie opracować cel szkolenia | |
4,5 | Student potrafi ocenić kompetencje i lukę kompetencyjną przy pomocy wszystkich poznanych metod oraz umie opracować cel szkolenia i dobrać odpowiednie metody do uzupełnienia kompetencji przez pracowników | |
5,0 | Student potrafi ocenić kompetencje i lukę kompetencyjną przy pomocy wszystkich poznanych metod oraz umie opracować cel szkolenia, dobrać odpowiednie metody do uzupełnienia kompetencji przez pracowników i określić mocne i słabe strony zastosowanego rozwiązania | |
Z_1A_D7/08_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi przygotować zarys programu szkoleniowego | 2,0 | Student nie potrafi opracować żadnego z etapów programu szkoleniowego |
3,0 | Student potrafi opracować jedynie ogólny zarys programu szkoleniowego | |
3,5 | Student potrafi stworzyć dokładny zarys programu szkoleniowego | |
4,0 | Student potrafi stworzyć dokładny zarys programu szkoleniowego i dobrać do niego poznane metody rozwoju zasobów ludzkich | |
4,5 | Student potrafi stworzyć dokładny zarys programu szkoleniowego, dobrać do niego poznane metody rozwoju zasobów ludzkich i oceny kompetencji pracowników | |
5,0 | Student potrafi stworzyć dokładny zarys programu szkoleniowego, dobrać do niego poznane metody rozwoju zasobów ludzkich i oceny kompetencji oraz wskazać na etapy ich oceny |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D7/08_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student jest zorientowany na uczenie się przez całe życie i podnoszenie kwalifikacji | 2,0 | Student nie posiada aktywnej postawy do poszukiwania, zrozumienia i utrwalania treści na realizowanych zajęciach |
3,0 | Student jedynie w minimalnym stopniu jest otwarty na poszukiwanie i uzupełnianie wiedzy z zakresu prowadzonej tematyki na przedmiocie | |
3,5 | Student jest otwarty na przyswajanie nowych treści i ich uzupełnianie w trakcie realizowanych zajęć | |
4,0 | Student prezentuje aktywną postawę w poszukiwaniu informacji na temat zagadnień realizowanych na przedmiocie jest zdolny do przeprowadzenia analiz samodzielnie wyszukanych informacji oraz potrafi wyrażać własne oceny | |
4,5 | Student prezentuje aktywną postawę w poszukiwaniu i samodzielnym rozumieniu pozyskanej wiedzy poza uzyskaną w trakcie realizowanych zajęć, jest zdolny do wyrażania własnych ocen na temat przyswojonych zagadnień oraz cechuje się dbałością o szczegóły | |
5,0 | Student jest zdeterminowany do poszukiwania i przyswojenia nowych informacji na temat zagadnień poruszanych na przedmiocie, wyraża własne oceny na temat pozyskanej wiedzy, dba o szczegóły oraz zachęca innych uświadamiając im, jak duże znaczenie ma proces uczenia się przez całe życie |
Literatura podstawowa
- Mitoraj-Jaroszek M., Efektywne zarządzanie rozwojem pracowników w firmie: rezultaty przede wszystkim, Helion, Gliwice, 2019
- Sidor-Rządkowska M., Profesjonalny coaching: zasady i dylematy etyczne w pracy coacha, Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2012
- Kopijer P., Zarządzanie szkoleniami. Jak skutecznie realizować politykę szkoleniową w firmie, Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2016
- Kozioł M., Wykorzystanie e-learningu w procesie szkolenia pracowników małych i średnich przedsiębiorstw, Wydawnictwo Bernardinum, Pelplin, 2018
Literatura dodatkowa
- Popieluch K., HR Business Partner: rola, filary, perspektywy, PWN, Warszawa, 2018
- Rodriguez, J., and Walters, K., The Importance of Training and Development in Employee Performance and Evaluation, Worldwide Journal of Multidisciplinary Research and Development, 3(10), pp. 206–212, 2017, Dostęp online: https://www.researchgate.net/publication/332537797_The_Importance_of_Training_and_Development_in_Employee_Performance_and_Evaluation
- Akdere M., Egan T., Transformational leadership and human resource development: Linking employee learning, job satisfaction, and organizational performance, Human Resource Development Quarterly 31/4, 2020, Dostęp online: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/hrdq.21404
- McDonnell A.,Collings D., Mellahi K., Schuler R., Talent Management: A Systematic Review and Future Prospects, European J. Of International Management, vol. 11, no. 1, 2017, Dostęp online: https://fardapaper.ir/mohavaha/uploads/2019/09/Fardapaper-Talent-management-a-systematic-review-and-future-prospects.pdf