Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Zarządzanie informacją w przedsiębiorstwie
Sylabus przedmiotu Sprawozdawczość w przedsiębiorstwie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Sprawozdawczość w przedsiębiorstwie | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Bożena Nadolna <Bozena.Nadolna@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Posiadanie wiedzy z zakresu podstaw rachunkowości |
W-2 | Posiadanie wiedzy z rachunkowości finansowej przedsiębiorstw |
W-3 | Znajomość podstaw ekonomii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie formalno-prawnych zasad sprawozdawczości finansowej i niefinansowej w jednostkach |
C-2 | Poznanie podstawowych elemetów sprawozdań jednostki gospodarczej |
C-3 | Nabycie umiejętności identyfikacji elementów sprawozdań w zależności od specyfiki jednostki gospodarczej |
C-4 | Nabycie umiejętności interpretowania informacji sprawozdawczych (finansowych i niefinansowych) w raportach rocznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wymogi formalno-organizacyjne rocznej sprawozdawczości finansowej | 1 |
T-A-2 | Struktura i treść bilansu oraz rachunku zysków i strat | 1 |
T-A-3 | Zakres treści pozostałych części rocznego sprawozdania finansowego | 1 |
T-A-4 | Sprawozdanie zarządu z działalności - zakres informacji finansowych i niefinansowych, w tym oświadczenie/sprawozdanie na temat informacji niefinansowych | 2 |
T-A-5 | Raporty zintegrowane/zrównoważonego rozwoju | 2 |
T-A-6 | Przygotowanie referatów i prezentacji na temat zakresu i sposobu ujawniania informacji sprawozdawczych w raportach wybranych jednostek | 10 |
T-A-7 | Wygłoszenie prezentacji | 8 |
25 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 25 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć, analiza i ocena raportów wybranych jednostek gospodarczych | 15 |
A-A-3 | Przygotowywanie referatów i prezentacji | 10 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody problemowe - wykład konwersatoryjny z wykorzystaniem technik multimedialnych, objaśnienie zagadnień |
M-2 | Metody aktywizujące - metoda sytuacyjna, dyskusja dydaktyczna na temat zakresu i treści elementów sprawozdania finansowego |
M-3 | Metody praktyczne - rozwiązywanie praktycznych problemów w zakresie sprawozdawczości |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Analiza i ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań podczas zajęć |
S-2 | Ocena formująca: Aktywność studentów na zajęciach |
S-3 | Ocena podsumowująca: Sporządzanie i wygłaszanie prezentacji dotyczących ujawnień finansowych i niefinansowych informacji sprawozdawczych w raportowaniu wybranych jednostek |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_O03_W01 Student zna elementy raportwów rocznych jednostek gospodarczych | Z_1A_W01, Z_1A_W08, Z_1A_W09 | — | C-2, C-4, C-1 | T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-2 | M-2, M-1, M-3 | S-3 |
Z_1A_O03_W02 Student zna zasady ustalania poszczególnym elementów raportów rocznych jednostek gospodarczych | Z_1A_W03, Z_1A_W10, Z_1A_W15 | — | C-2, C-4 | T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-2 | M-2, M-1 | S-2, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_O03_U01 Student potrafi porównać i ocenić zakres ujawnień informacji w raportach finansowych i niefinansowych jednostek gospodarczych | Z_1A_U13, Z_1A_U03, Z_1A_U21, Z_1A_U14 | — | C-2, C-4, C-1, C-3 | T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-2 | M-2, M-1, M-3 | S-2, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_O03_K01 Student posiada zdolność pracy pozwalającej rozwiązywać problemy analizowane w trakcie zajęć | Z_1A_K03, Z_1A_K07 | — | C-2, C-1 | T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-2 | M-1, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_O03_W01 Student zna elementy raportwów rocznych jednostek gospodarczych | 2,0 | Student nie zna podstawowych elementów składowych sprawozdań finansowych |
3,0 | Student potrafi rozróżnić podstawowe elementy sprawozdań finansowych | |
3,5 | Student prezentuje syntetyczne wyniki podstawowych elementów sprawozdań finansowych | |
4,0 | Student potrafi zinterpretować syntetyczne wyniki sprawozdań finansowych | |
4,5 | Student potrafi zaprezentować i zinterpretować cząstkowe wyniki sprawozdań finansowych | |
5,0 | Student potrafi analizować syntetyczne i cząstkowe wyniki sprawozdań finansowych oraz dokonywać analiz porównawczych pomiędzy wynikami poszczeglnych sprawozdań | |
Z_1A_O03_W02 Student zna zasady ustalania poszczególnym elementów raportów rocznych jednostek gospodarczych | 2,0 | Student nie zna zasad ustalania wartości poszczególnych elementów sprawozdań finansowych |
3,0 | Student zna podstawowe zasady ustalania wartości poszczególnych elementów sprawozdań finansowych | |
3,5 | Student potrafi samodzielnie ustalić wybrane czastkowe wartości sprawozdania finansowego | |
4,0 | Student samodzielnie potrafi ustalić i porównać wybrane cząstkowe wartości sprawozdania finansowego | |
4,5 | Student samodzielnie potrafi własciwie dobrać narzędzia do ustalenia i analizy określonych wartości sprawozdania finansowego | |
5,0 | Student samodzielnie potrafi dobrać i zastosować narzędzia do ustalenia i analizy wszystkich czastkowych i syntetycznych elementów sprawozdania finansowego |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_O03_U01 Student potrafi porównać i ocenić zakres ujawnień informacji w raportach finansowych i niefinansowych jednostek gospodarczych | 2,0 | Student nie potrafi porównać i ocenić zakres ujawnień informacji w raportach finansowych i niefinansowych jednostek gospodarczych |
3,0 | Student potrafi w 60% porównać i ocenić zakres ujawnień informacji w raportach finansowych i niefinansowych jednostek gospodarczych | |
3,5 | Student potrafi w 70% porównać i ocenić zakres ujawnień informacji w raportach finansowych i niefinansowych jednostek gospodarczych | |
4,0 | Student potrafi w 80% porównać i ocenić zakres ujawnień informacji w raportach finansowych i niefinansowych jednostek gospodarczych | |
4,5 | Student potrafi w 88 % porównać i ocenić zakres ujawnień informacji w raportach finansowych i niefinansowych jednostek gospodarczych | |
5,0 | Student potrafi w 95 % porównać i ocenić zakres ujawnień informacji w raportach finansowych i niefinansowych jednostek gospodarczych |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_O03_K01 Student posiada zdolność pracy pozwalającej rozwiązywać problemy analizowane w trakcie zajęć | 2,0 | Student nie jest zdolny do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć |
3,0 | Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania niektórych zagadnień analizowanych podczas zajęć | |
3,5 | Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, przy czym proponowane rozwiązania nie zawsze są prawidłowe | |
4,0 | Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponowane rozwiązania są z reguły prawidłowe | |
4,5 | Student posiada zdolność do samodzielnego lub zespołowego rozwiązywania zagadnień analizowanych podczas zajęć, proponowane rozwiązania są prawidłowe | |
5,0 | Student posiada zdolność samodzielnego i grupowego rozwiązywania zagadnień problemowych, a wyniki jego pracy i pracy zespołu są prawidłowe. Potrafi uzasadnić wybór zastosowanego rozwiązania do danego problemu, przeprowadzić ocenę wyników i wskazać inne możliwości |
Literatura podstawowa
- Nita B. (red.), Sprawozdawczość finansowa według polskiego prawa bilansowego, Difin, Warszawa, 2020
- Nita B., Sprawozdawczość zarządcza. Analizy i raporty wewnętrzne w controllingu, PWN, Warszawa, 2014, także na IBUK
- Pomykalska B., Pomykalski P., Analiza finansowa przedsiębiorstwa. Wskaźniki i decyzje w zarządzaniu, PWN, Warszawa, 2017
- Bucior G., Jaworska E., Kotapski R., Turowska W., Raportowanie finansowe, pozafinansowe i kosztowe w polskich instytucjach kultury, Wydawnictwo IUS PUBLICUM, Instytut Prawa Gospodarczego Sp. z oo., Katowice, 2021
- B. Nadolna, M. Rydzewska, Sprawozdawczość finansowa przedsiębiorstw i organizacji pozarządowych, ZUT, Szczecin, 2020
- Dyktus J., Gaertner M, Malik B., Sprawozdawczośc i analiza finansowa, Difin, Warszawa, 2017
- Elliott B., Elliott J., Financial Accounting and Reporting, Pearson Education Limited, 2022
Literatura dodatkowa
- Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, Dz.U. z 2021 r., poz. 217
- Sprawozdawczość finansowa i niefinansowa jednostek gospodarczych, Krajowy Rejestr Sądowy, strony internetowe jednostek gospodarczych
- Alan Malville, International Financial Reporting, Pearson Education Limited, Horlow, 2019, 7