Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Zarządzanie informacją w przedsiębiorstwie
Sylabus przedmiotu Zarządzanie bazami danych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zarządzanie bazami danych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Henryk Marjak <Henryk.Marjak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wiedza i umiejętności uzyskane w trakcie realizacji przedmiotu „Technologie informacyjne” |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student po ukończeniu przedmiotu powinień posiadać elementarną wiedzę na temat zasady projektowania baz danych |
C-2 | Student powinien posiadać ogólna wiedzę z zagadnień implementacji, instalacji i administracji baz danych |
C-3 | Student powinień znać podstawy języka SQL |
C-4 | Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu systemów zarządzania bazami danych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wprowadzenie do baz danych. Systemy baz danych. | 2 |
T-P-2 | Bazy danych i systemy zarządzania bazami danych. Modele baz danych | 2 |
T-P-3 | Architektura Systemu Zarządzania Bazą Danych | 3 |
T-P-4 | Języki zapytań SQL (Structured Query Language) analiza, synteza i optymalizacja zapytań. | 4 |
T-P-5 | Zapytania w języku SQL: proste, kwalifikowane, z agregatami, zagnieżdżone i połączeniowe | 4 |
T-P-6 | Zagadnienia implementacji, instalacji i administracji baz danych | 4 |
T-P-7 | Podstawowe informacje o bazach rozproszonych i obiektowych | 2 |
T-P-8 | Modele danych - definicja i rodzaje. Model związków encji. Modele relacyjne i obiektowe. Podstawowe działania w algebrze relacji | 2 |
T-P-9 | Architektura hurtowni danych jako element systemu wspomagania podejmowania decyzji | 2 |
25 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 25 |
A-P-2 | Przygotowywanie się do zajęć laboratoryjnych | 14 |
A-P-3 | Studiowanie zalecanych treści | 11 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające/Objaśnienie |
M-2 | Metody aktywizujące/Dyskusja |
M-3 | Metody praktyczne/Metoda projektów |
M-4 | Metody praktyczne/Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ustne lub pisemne oceny formujące w trakcie semestru. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemny test na koniec semestru |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_O04_W01 Zna i rozumie podstawowe zasady projektowania baz danych i posiadać podstawową wiedzę z zakresu systemów zarządzania bazami danych. | Z_1A_W07, Z_1A_W11 | — | C-1, C-4 | T-P-5, T-P-2, T-P-7, T-P-1, T-P-8, T-P-6, T-P-3, T-P-4, T-P-9 | M-3, M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_O04_U01 Student posiada umiejętność formułowania prostych zapytań w języku SQL | Z_1A_U11, Z_1A_U17, Z_1A_U18 | — | C-1, C-3, C-2 | T-P-5, T-P-2, T-P-7, T-P-1, T-P-8, T-P-6, T-P-3, T-P-4, T-P-9 | M-3, M-2, M-1, M-4 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_O04_W01 Zna i rozumie podstawowe zasady projektowania baz danych i posiadać podstawową wiedzę z zakresu systemów zarządzania bazami danych. | 2,0 | Student nie zna i nie rozumie podstawowych zasady projektowania baz danych i nie posiada podstawowej wiedzę z zakresu systemów zarządzania bazami danych. |
3,0 | Student posiada dostateczną wiedzę z zasad projektowania baz danych i systemów zarządzania bazami danych. | |
3,5 | Student posiada lepiej niż dostateczną wiedzę z zasad projektowania baz danych i systemów zarządzania bazami danych. | |
4,0 | Student posiada dobrą wiedzę z zasad projektowania baz danych i systemów zarządzania bazami danych. | |
4,5 | Student posiada lepiej niż dobrą wiedzę z zasad projektowania baz danych i systemów zarządzania bazami danych. | |
5,0 | Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zasad projektowania baz danych i systemów zarządzania bazami danych. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_O04_U01 Student posiada umiejętność formułowania prostych zapytań w języku SQL | 2,0 | Student nie posiada umiejętności formułowania prostych zapytań w języku SQL. |
3,0 | Student posiada dostateczne umiejętności formułowania prostych zapytań w języku SQL. | |
3,5 | Student posiada lepiej niż dostateczne umiejętności formułowania prostych zapytań w języku SQL. | |
4,0 | Student posiada dobre umiejętności formułowania prostych zapytań w języku SQL. | |
4,5 | Student posiada lepiej niż dobre umiejętności formułowania prostych zapytań w języku SQL. | |
5,0 | Student posiada bardzo dobre umiejętności formułowania prostych zapytań w języku SQL. |
Literatura podstawowa
- T. Connolly, C. Begg, Systemy baz danych. Praktyczne metody projektowania, implementacji i zarządzania., Wydawnictwo RM, Warszawa, 2004, t. 1 i 2
- Richard Stones, Neil Matthew, Bazy Danych i MySQL, Helion, Gliwice, 2001
- Arkadiusz Jakubowski, Podstawy SQL, Helion, Gliwice, 2001
Literatura dodatkowa
- Ben Forta, Poznaj SQL w 10 minut, Intersoftland, Warszawa, 2000
- Ewa Łuszczyk, Microsoft SQL Server 2005 od środka: Zapytania w języku T-SQL, APN Promise, Warszawa, 2006
- Database Foundations, Oracle, Zasoby dostępne w module Database Foundations w ramach programu Oracle Academy
- Dulhare, U. N., Ahmad, K., & Bin, A. K. A. (Eds.), Machine learning and big data : Concepts, algorithms, tools and applications, John Wiley & Sons, Incorporated, 2020, Proquest