Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Zarządzanie informacją w przedsiębiorstwie

Sylabus przedmiotu Organizacje non-profit w kryzysie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Organizacje non-profit w kryzysie
Specjalność Zarządzanie w kryzysie
Jednostka prowadząca Katedra Analizy Systemowej i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Hernik <joanna.hernik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 10 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawy zarządzania

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1studenci mają otrzymać wiedzę na temat specyfiki organizacji pozarządowych
C-2studenci powinni analizowac źródła kryzysów w organizacjach nonprofit
C-3studenci zapoznani zostaną z metodami wychodzenia z kryzysów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Istota i znaczenie zarządzania kryzysowego - studia przypadków10
T-A-2Rola promocji w zarządzaniu kryzysowym4
T-A-3zaliczenie - kolokwium1
15
wykłady
T-W-1cechy organizacji pozarządowych2
T-W-2rola organizacji na rynku usług1
T-W-3organizacje pozarządowe - problemy zarządzania2
T-W-4organizacje na swiecie, organizacje międzynarodowe2
T-W-5rodzaje kryzysów i ich skutki2
T-W-6zarządzanie wizerunkiem organizacji1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie studium przypadku6
A-A-3Przygotowanie do zajęć4
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2przygotowanie case study2
A-W-3przygotowanie prezentacji3
A-W-4Uczestnictwo w konsultacjach4
A-W-5przygotowanie do kolokwium6
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład konwersatoryjny
M-2praca w grupach
M-3samodzielne prezentacje

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: prezentacja własnej pracy
S-2Ocena formująca: przygotowanie case study
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D6/07_W01
studenci będą posiadali wiedzę na temat specyfiki organizacji pozarządowych
Z_1A_W02C-1, C-2T-W-1, T-W-6M-1, M-2S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D6/07_U01
studenci potrafią tworzyć programy zapobiegania kryzysom
Z_1A_U06, Z_1A_U07, Z_1A_U04C-3T-W-1, T-W-3, T-W-5M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D6/07_K01
studenci potrafią postawić sie w roli lidera organizacji
Z_1A_K04, Z_1A_K01C-2T-W-2, T-A-1M-1, M-2S-1
Z_1A_D6/07_K02
studenci potrafią wartosciować zachowania organizacji
Z_1A_K05, Z_1A_K01C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-3, T-W-6M-1, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D6/07_W01
studenci będą posiadali wiedzę na temat specyfiki organizacji pozarządowych
2,0
3,0studenci potrafią wymienic typy organizacji pozarządowych
3,5studenci potrafią wymieniać potencjalne źródła kryzysów
4,0student potrafi opisać specyfikę klientów organziacji pzoarzadowych; student moze wytłumaczyc różnice w definiowaniu ceny w sferze komercyjnej i non-profit
4,5student moze wytłumaczyć spefycikę popytu na usługi organizacji
5,0student potrafi zaproponować działania antykryzysowe organziacji

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D6/07_U01
studenci potrafią tworzyć programy zapobiegania kryzysom
2,0
3,0student potrafi monitorować potencjalne źródła kryzysów
3,5student potrafi wykorzystać przygotowane programy zachwania się organziacji w sytuacjach kryzysowych
4,0student umie zorganizować współpracę organziacji z massmediami
4,5student potrafi przeanalizować historię organziacji i ocenić etap jej rozwoju
5,0student potrafi przygotować plan działań antykryzysowych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D6/07_K01
studenci potrafią postawić sie w roli lidera organizacji
2,0
3,0studenci potrafią postawić sie w roli lidera organizacji
3,5
4,0
4,5
5,0
Z_1A_D6/07_K02
studenci potrafią wartosciować zachowania organizacji
2,0
3,0studenci potrafią wartosciować zachowania organizacji
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Beckwith H, Sprzedawanie niewidzialnego. Przewodnik po nowoczesnym marketingu usług, Helion, Gliwice, 2006
  2. J. Hernik, Zarządzanie marketingowe organizacjami pozarządowymi, Wyd Naukowe ZUT, Szczecin, 2016
  3. Bogacz-Wojtanowska E., Zarządzanie organizacjami pozarządowymi na przykładzie stowarzyszeń krakowskich, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 2006
  4. Hernik J., Kluczowe kompetencje organizacji pozarządowej, [w]: T. Leczykiewicz, A. Springer (red.), Kompetencje pracownika a funkcjonowanie współczesnej organizacji, Poznań, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Andreasen A. R., Kotler Ph., Strategic marketing for nonprofit organizations, Pearson Education Inc., New Jersey, 2008
  2. D. Horton Smith, The Palgrave Handbook of Volunteering, Civic Participation, and Nonprofit Associations, Palgrave, 2016, 978-1-137-26317-9

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Istota i znaczenie zarządzania kryzysowego - studia przypadków10
T-A-2Rola promocji w zarządzaniu kryzysowym4
T-A-3zaliczenie - kolokwium1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1cechy organizacji pozarządowych2
T-W-2rola organizacji na rynku usług1
T-W-3organizacje pozarządowe - problemy zarządzania2
T-W-4organizacje na swiecie, organizacje międzynarodowe2
T-W-5rodzaje kryzysów i ich skutki2
T-W-6zarządzanie wizerunkiem organizacji1
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie studium przypadku6
A-A-3Przygotowanie do zajęć4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2przygotowanie case study2
A-W-3przygotowanie prezentacji3
A-W-4Uczestnictwo w konsultacjach4
A-W-5przygotowanie do kolokwium6
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D6/07_W01studenci będą posiadali wiedzę na temat specyfiki organizacji pozarządowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W02Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu formy instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich strukturę
Cel przedmiotuC-1studenci mają otrzymać wiedzę na temat specyfiki organizacji pozarządowych
C-2studenci powinni analizowac źródła kryzysów w organizacjach nonprofit
Treści programoweT-W-1cechy organizacji pozarządowych
T-W-6zarządzanie wizerunkiem organizacji
Metody nauczaniaM-1wykład konwersatoryjny
M-2praca w grupach
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0studenci potrafią wymienic typy organizacji pozarządowych
3,5studenci potrafią wymieniać potencjalne źródła kryzysów
4,0student potrafi opisać specyfikę klientów organziacji pzoarzadowych; student moze wytłumaczyc różnice w definiowaniu ceny w sferze komercyjnej i non-profit
4,5student moze wytłumaczyć spefycikę popytu na usługi organizacji
5,0student potrafi zaproponować działania antykryzysowe organziacji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D6/07_U01studenci potrafią tworzyć programy zapobiegania kryzysom
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U06Potrafi efektywnie zarządzać zasobami organizacji
Z_1A_U07Potrafi interpretować, przewidywać oraz wpływać na poprawne zachowania ludzi w organizacjach
Z_1A_U04Potrafi interpretować i analizować wpływ otoczenia na organizację w procesie podejmowania decyzji
Cel przedmiotuC-3studenci zapoznani zostaną z metodami wychodzenia z kryzysów
Treści programoweT-W-1cechy organizacji pozarządowych
T-W-3organizacje pozarządowe - problemy zarządzania
T-W-5rodzaje kryzysów i ich skutki
Metody nauczaniaM-2praca w grupach
M-3samodzielne prezentacje
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: prezentacja własnej pracy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi monitorować potencjalne źródła kryzysów
3,5student potrafi wykorzystać przygotowane programy zachwania się organziacji w sytuacjach kryzysowych
4,0student umie zorganizować współpracę organziacji z massmediami
4,5student potrafi przeanalizować historię organziacji i ocenić etap jej rozwoju
5,0student potrafi przygotować plan działań antykryzysowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D6/07_K01studenci potrafią postawić sie w roli lidera organizacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K04Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Z_1A_K01Jest gotów do określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
Cel przedmiotuC-2studenci powinni analizowac źródła kryzysów w organizacjach nonprofit
Treści programoweT-W-2rola organizacji na rynku usług
T-A-1Istota i znaczenie zarządzania kryzysowego - studia przypadków
Metody nauczaniaM-1wykład konwersatoryjny
M-2praca w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: prezentacja własnej pracy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0studenci potrafią postawić sie w roli lidera organizacji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D6/07_K02studenci potrafią wartosciować zachowania organizacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K05Jest gotów do uwzględniania aspektów rozwoju zrównoważonego w podejmowanych działaniach
Z_1A_K01Jest gotów do określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
Cel przedmiotuC-1studenci mają otrzymać wiedzę na temat specyfiki organizacji pozarządowych
C-2studenci powinni analizowac źródła kryzysów w organizacjach nonprofit
C-3studenci zapoznani zostaną z metodami wychodzenia z kryzysów
Treści programoweT-W-1cechy organizacji pozarządowych
T-W-3organizacje pozarządowe - problemy zarządzania
T-W-6zarządzanie wizerunkiem organizacji
Metody nauczaniaM-1wykład konwersatoryjny
M-3samodzielne prezentacje
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: prezentacja własnej pracy
S-2Ocena formująca: przygotowanie case study
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0studenci potrafią wartosciować zachowania organizacji
3,5
4,0
4,5
5,0