Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Zarządzanie informacją w przedsiębiorstwie
Sylabus przedmiotu Finanse:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Finanse | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wojciech Zbaraszewski <Wojciech.Zbaraszewski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Emilia Barej-Kaczmarek <Emilia.Barej@zut.edu.pl>, Dawid Dawidowicz <Dawid.Dawidowicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw mikroekonomii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student po ukończeniu przedmiotu powinien znać problematykę systemu finansowego w gospodarce rynkowej. |
C-2 | Student powinien posiadać wiedzę na temat transformacji systemu bankowego w Polsce. |
C-3 | Student powinien posiadać wiedzę dotyczącą publicznego systemu finansowego i systemu ubezpieczeń. |
C-4 | Student powinien wykazać się wiedzą na temat funkcjonowania przedsiębiorstw i gospodarstw domowych oraz praktyczną umiejętnością dokonania podstawowych czynności z zakresu analizy finansowej przedsiębiorstw. |
C-5 | Student ma świadomość swojej wiedzy i konieczności uczenia się przez całe życie |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Funkcje finansów. Zjawiska finansowe. | 2 |
T-A-2 | Wprowadzenie do finansów przedsiębiorstw. | 3 |
T-A-3 | Obciążenie podatkowe przedsiębiorstw. | 4 |
T-A-4 | Formy finansowania działalności przedsiębiorstw. | 2 |
T-A-5 | Elementy analizy finansowej | 5 |
T-A-6 | Znaczenie i rola narzędzi wspomagania zarządzania w przedsiębiorstwie | 3 |
T-A-7 | Dźwignia finansowa | 3 |
T-A-8 | Dźwignia operacyjna | 2 |
T-A-9 | Metody oceny projektów inwestycyjnych | 4 |
T-A-10 | Zaliczenie | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Finanse i system finansowy państwa. | 2 |
T-W-2 | Ogniwa systemu finansowego i powiązania między nimi. | 4 |
T-W-3 | Stopy procentowe i ich wpływ na uczestników rynku finansowego | 4 |
T-W-4 | Czytanie sprawozdań finansowych | 3 |
T-W-5 | Cel działalności przedsiębiorstw | 1 |
T-W-6 | Formy organizacyjno prawne przedsiębiorstw | 2 |
T-W-7 | Wprowadzenie do finansów publicznych | 4 |
T-W-8 | Budżet państwa procedura budżetowa oraz zasady budżetowe | 4 |
T-W-9 | Podstawy gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego | 2 |
T-W-10 | Dług publiczny | 2 |
T-W-11 | Finanse ubezpieczeń | 3 |
T-W-12 | Finanse gospodarstw domowych | 4 |
35 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Przygotowywanie się do zajęć. | 5 |
A-A-2 | Czytanie zalecanej literatury. | 15 |
A-A-3 | Przygotowywanie się do zaliczenia. | 8 |
A-A-4 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-5 | Konsultaje | 2 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Przygotowywanie się do zajęć. | 8 |
A-W-2 | Czytanie zalecanej literatury. | 8 |
A-W-3 | Uczestnictwo w wykładach. | 35 |
A-W-4 | Przygotowanie się do egzaminu. | 8 |
A-W-5 | Egzamin | 2 |
A-W-6 | Konsultacje | 4 |
65 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Zajęcia informacyjne. |
M-2 | Zajęcia problemowe. |
M-3 | Zajęcia multimedialne. |
M-4 | Metoda przypadków. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ustne lub pisemne lub testowe zaliczenie ćwiczeń w trakcie semestru. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin ustny lub pisemny lub test, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na wykładach. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_B08_W01 Student posiada wiedzę na temat funkcjonowania finansów oraz zna zjawiska finansowe. | Z_1A_W03 | — | C-1 | T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-W-2, T-A-10 | M-2, M-3, M-1 | S-1, S-2 |
Z_1A_B08_W02 Student posiada podstawową wiedzę z zakresu bankowości i miejsca banków w systemie gospodarczym. | Z_1A_W04 | — | C-2 | T-A-3, T-A-5, T-W-2, T-W-8, T-W-7, T-W-9, T-W-3, T-A-10 | M-2, M-3, M-1 | S-1, S-2 |
Z_1A_B08_W03 Student posiada wiedzę na temat sposobu funkcjonowania finansów publicznych i systemu ubezpieczeń. | Z_1A_W02, Z_1A_W10 | — | C-3 | T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-10, T-W-7, T-W-11, T-A-10 | M-2, M-3, M-1 | S-1, S-2 |
Z_1A_B08_W04 Student posiada wiedzę na temat funkcjonowania przedsiębiorstw i gospodarstw domowych, a także analizy ich sytuacji finansowej. | Z_1A_W09, Z_1A_W10, Z_1A_W13, Z_1A_W15 | — | C-4 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-2, T-W-9, T-W-12, T-W-3, T-A-10, T-A-7, T-A-8, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-4, M-2, M-3, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_B08_U01 Student posiada umiejętność analizy sytuacji finansowej przedsiębiorstwa w oparciu o dane ze sprawozdań finansowych. | Z_1A_U13, Z_1A_U21 | — | C-4 | T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-2, T-W-11, T-W-12, T-A-10, T-A-9, T-A-7, T-A-8, T-W-4 | M-4, M-2, M-3, M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_B08_K01 Student ma świadomość swojej wiedzy i konieczności uczenia się przez całe życie | Z_1A_K02, Z_1A_K01 | — | C-5 | T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-11, T-W-12, T-A-10 | M-4, M-2, M-3, M-1 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_B08_W01 Student posiada wiedzę na temat funkcjonowania finansów oraz zna zjawiska finansowe. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy na temat funkcjonowania finansów oraz zjawisk finansowych. |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę na temat przedmiotu nauki finanse. | |
3,5 | Student posiada dobrą wiedzę na temat przedmiotu nauki finanse, funkcji finnasów i zjawisk finansowych, potrafi okreśłić ogniwa systemu finansowego. | |
4,0 | Student posiada dobrą wiedzę na temat przedmiotu nauki finanse, funkcji finnasów i zjawisk finansowych, potrafi okreśłić ogniwa systemu finansowego oraz relacje między nimi zachodzące. | |
4,5 | Student posiada dobrą wiedzę na temat przedmiotu nauki finansów, funkcji finansów i zjawisk finansowych, potrafi określić i opisać ogniwa systemu finansowego oraz relacje między nimi zachodzące. | |
5,0 | Student posiada bardzo dobrą wiedzę na temat przedmiotu nauki finansów, funkcji finansów i zjawisk finansowych, potrafi określić i opisać ogniwa systemu finansowego oraz relacje między nimi zachodzące. | |
Z_1A_B08_W02 Student posiada podstawową wiedzę z zakresu bankowości i miejsca banków w systemie gospodarczym. | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu bankowości i miejsca banków w systemie gospodarczym. |
3,0 | Student posiada wiedzę na temat podstaw systemu bankowego. | |
3,5 | Student posiada wiedzę na temat podstaw systemu bankowego oraz roli i znaczenia banku centralnego. | |
4,0 | Student posiada wiedzę na temat podstaw systemu bankowego oraz roli i znaczenia banku centralnego i banków komercyjnych. | |
4,5 | Student posiada wiedzę na temat podstaw systemu bankowego oraz roli i znaczenia banku centralnego i banków komercyjnych, potrafi określić i opisać usługi bankowe. | |
5,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu bankowości i miejsca banków w systemie gospodarczym. | |
Z_1A_B08_W03 Student posiada wiedzę na temat sposobu funkcjonowania finansów publicznych i systemu ubezpieczeń. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy na temat sposobu funkcjonowania finansów publicznych i systemu ubezpieczeń. |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę na temat państwa jako lelementu sysytemu finansowego i jego powiązań z innymi ogniwami, potrafi okreśłić czym jest ubezpieczenie i określić jego formy. | |
3,5 | Student posiada podstawową wiedzę na temat państwa jako lelementu sysytemu finansowego i jego powiązań z innymi ogniwami, potrafi okreśłić dochody i wydatki państwa. Potrafi okreśłić czym jest ubezpieczenie i określić jego formy, shcarakteryzować strony umowy ubezpieczeniowej oraz opisać funkcje i zasady ubezpieczeń. | |
4,0 | Student posiada podstawową wiedzę na temat państwa jako lelementu sysytemu finansowego i jego powiązań z innymi ogniwami, potrafi okreśłić dochody i wydatki państwa, posiada wiedzę na temat systemu podatkowego. Potrafi okreśłić czym jest ubezpieczenie i określić jego formy, shcarakteryzować strony umowy ubezpieczeniowej oraz opisać funkcje i zasady ubezpieczeń, a także scharakteryzować rodzaje ubezpieczeń. | |
4,5 | Student posiada dobrą wiedzę na temat sposobu funkcjonowania finansów publicznych i systemu ubezpieczeń. | |
5,0 | Student posiada dogłębną wiedzę na temat sposobu funkcjonowania finansów publicznych i systemu ubezpieczeń. | |
Z_1A_B08_W04 Student posiada wiedzę na temat funkcjonowania przedsiębiorstw i gospodarstw domowych, a także analizy ich sytuacji finansowej. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy na temat funkcjonowania przedsiębiorstw i gospodarstw domowych, a także analizy ich sytuacji finansowej. |
3,0 | Student potrafi okreśłić i opisać formy prowadzenia przedsiębiorstwa, zna strukturę kapitałowo-majątkową przedsiębiorstwa. | |
3,5 | Student potrafi okreśłić i opisać formy prowadzenia przedsiębiorstwa, zna strukturę kapitałowo-majątkową przedsiębiorstwa oraz elementy sprawozdania finansowego. | |
4,0 | Student potrafi okreśłić i opisać formy prowadzenia przedsiębiorstwa, zna strukturę kapitałowo-majątkową przedsiębiorstwa oraz elementy sprawozdania finansowego, potrafi scharakteryzować alternatywne źródła finansowania przedsiębiorstw. | |
4,5 | Student posiada dobrą wiedzę na temat funkcjonowania przedsiębiorstw i gospodarstw domowych, a także analizy ich sytuacji finansowej. | |
5,0 | Student posiada dogłębną wiedzę na temat funkcjonowania przedsiębiorstw i gospodarstw domowych, a także analizy ich sytuacji finansowej. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_B08_U01 Student posiada umiejętność analizy sytuacji finansowej przedsiębiorstwa w oparciu o dane ze sprawozdań finansowych. | 2,0 | Student nie posiada umiejętności z zakresu analizy sytuacji finansowej przedsiębiorstwa. |
3,0 | Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu analizy finansowej przedsiębiorstwa w oparciu o najważniejsze reguły i wskaźniki finansowe. | |
3,5 | Student posiada dobre umiejętności z zakresu analizy finansowej przedsiębiorstwa w oparciu o reguły i wskaźniki finansowe. | |
4,0 | Student posiada dobre umiejętności z zakresu analizy sytuacji finansowej przedsiębiorstwa w oparciu o dane ze sprawozdań finansowych. | |
4,5 | Student posiada dobre umiejętności z zakresu analizy sytuacji finansowej przedsiębiorstwa w oparciu o dane ze sprawozdań finansowych, a także oceny sytuacji finansowej otoczenia dalszego i bliższego. | |
5,0 | Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu analizy sytuacji finansowej przedsiębiorstwa w oparciu o dane ze sprawozdań finansowych, a także oceny sytuacji finansowej otoczenia dalszego i bliższego. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_B08_K01 Student ma świadomość swojej wiedzy i konieczności uczenia się przez całe życie | 2,0 | Student nie rozumie konieczności pogłębiania wiedzy o rynku finansowym |
3,0 | Student ma świadomość swojej wiedzy oraz rozumie konieczność ciągłego jej pogłębiania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- pod red. B. Pietrzak, Z. Polański, B. Wodniak, System finansowy w Polsce 1, PWN, Warszawa, 2008
- Stępień, Kinga., Bankowość : podstawy, Wydawnictwo i Handel Książkami KABE, Krosno, 2015
- S. Owsiak, Finanse publiczne. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa, 2008
- S. Owsiak, Finanse publiczne. Współczesne ujęcie, PWN, Warszwa, 2021
- S. Owsiak, Finanse, PWE, Warszawa, 2015
- Beata Kotowska, Jacek Sitko, Aldona Uziębło, Finanse przedsiębiorstw : przykłady, zadania i rozwiązania, CeDeWu, Warszawa, 2021
- Carl Shoup, Public Finance, Routledge, New York, 2017
Literatura dodatkowa
- E. Jarocka, Finanse, Difin, Warszawa, 2010
- redakcja Przemysław Bryksa, Piotr Romanicz, Finanse samorządowe wobec wyzwań przyszłości, Kancelaria Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Warszawa, 2020