Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Wycena i zarządzanie nieruchomościami
Sylabus przedmiotu Zarządzanie strategiczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zarządzanie strategiczne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zarządzania i Marketingu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Sworowska-Baranowska <Anna.Sworowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Anna Sworowska-Baranowska <Anna.Sworowska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 5 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość zagadnień z zakresu podstaw zarządzania. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie z rodzajami modelowych strategii organizacji. |
C-2 | Nabycie umiejętności przeprowadzenia analizy strategicznej. |
C-3 | Nabycie umiejętności formułowania strategii organizacji na podstawie dokonanej analizy strategicznej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wprowadzenie do przedmiotu. Pojęcie strategii. Wybór i charakterystyka przedsiębiorstwa. | 2 |
T-A-2 | Analiza makrootoczenia (scenariusze stanów otoczenia) | 3 |
T-A-3 | Analiza mikrootoczenia (5 sił Portera, mapy grup strategicznych) | 4 |
T-A-4 | Analiza potencjału strategicznego (bilans strategiczny przedsiębiorstwa, analiza kluczowych czynników sukcesu, analiza łańcucha wartości) | 6 |
T-A-5 | Cykl życia produktu. Metody portfelowe. | 2 |
T-A-6 | Analiza SWOT TOWS | 2 |
T-A-7 | Formułowanie wyborów strategicznych | 2 |
T-A-8 | Zaliczenie | 4 |
25 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 25 |
A-A-2 | Przygotowanie prac grupowych | 10 |
A-A-3 | Studiowanie literatury | 10 |
A-A-4 | Przygotowanie się do zaliczenia | 4 |
A-A-5 | Konsultacje | 1 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład konwersatoryjny |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna w grupach roboczych |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ćwiczenia realizowane w grupach |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_O05_W01 Student zna podstawowe typy strategii organizacji | Z_1A_W01, Z_1A_W13 | — | C-1 | T-A-1, T-A-6, T-A-7, T-A-8 | M-1 | S-2 |
Z_1A_O05_W02 Student zna metody analizy strategicznej. | Z_1A_W07, Z_1A_W08, Z_1A_W09, Z_1A_W11 | — | C-2 | T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-2, T-A-3, T-A-8 | M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_O05_U01 Student potrafi sformułować strategię na podstawie dokonanej analizy strategicznej. | Z_1A_U04 | — | C-3 | T-A-1, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-2, T-A-3, T-A-8 | M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_O05_K01 Postrzeganie relacji między organizacją a otoczeniem | Z_1A_K05 | — | C-2, C-3, C-1 | T-A-6, T-A-7, T-A-2, T-A-3, T-A-8 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_O05_W01 Student zna podstawowe typy strategii organizacji | 2,0 | Student nie zna podstawowych założeń modelowych strategii. |
3,0 | Student zna podstawowe założenia modelowych strategii. | |
3,5 | Student zna szczegółowe założenia modelowych strategii i potrafi podać przykłady. | |
4,0 | Student zna szczegółowe założenia modelowych strategii, potrafi je porównać oraz podać przykłady. | |
4,5 | Student zna szczegółowe założenia modelowych strategii, potrafi je porównać oraz podać przykłady potrafi wskazać uwarunkowania ich stosowania. | |
5,0 | Student zna szczegółowe założenia modelowych strategii, potrafi je porównać oraz podać przykłady, potrafi wskazać uwarunkowania ich stosowania oraz przewidzieć konsekwencje podjętych wyborów strategicznych. | |
Z_1A_O05_W02 Student zna metody analizy strategicznej. | 2,0 | Student nie potrafi ogólnie scharakteryzować wybranych metod analizy strategicznej. |
3,0 | Student potrafi ogólnie scharakteryzować wybrane metody analizy strategicznej. | |
3,5 | Student potrafi szczegółowo scharakteryzować wybrane metody analizy strategicznej. | |
4,0 | Student potrafi szczegółowo scharakteryzować wybrane metody analizy strategicznej, a także zna narzędzia pomiaru. | |
4,5 | Student potrafi szczegółowo scharakteryzować wybrane metody analizy strategicznej, a także zna narzędzia pomiaru. Student potrafi wskazać kilka różnych metod analizy strategicznej do oceny mikrootoczenia, makrootoczenia i potencjału wewnętrznego organizacji. | |
5,0 | Student potrafi szczegółowo scharakteryzować wybrane metody analizy strategicznej, a także zna narzędzia pomiaru. Student potrafi wskazać kilka różnych metod analizy strategicznej do oceny mikrootoczenia, makrootoczenia i potencjału wewnętrznego organizacji. Student potrafi wskazać warunki niezbędne do zastosowania poszczególnych metod analizy. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_O05_U01 Student potrafi sformułować strategię na podstawie dokonanej analizy strategicznej. | 2,0 | Student nie potrafi zdefiniować podstawowych problemów organizacji na podstawie pozyskanych wyników analizy. |
3,0 | Student potrafi zdefiniować podstawowe problemy organizacji na podstawie pozyskanych wyników analizy. | |
3,5 | Student potrafi zdefiniować specyficzne problemy organizacji na podstawie pozyskanych wyników analizy oraz łączyć je ze sobą. | |
4,0 | Student potrafi zdefiniować specyficzne problemy organizacji na podstawie pozyskanych wyników analizy oraz łączyć je ze sobą i rozpoznawać związki przyczynowo-skutkowe. | |
4,5 | Student potrafi zdefiniować specyficzne problemy organizacji na podstawie pozyskanych wyników analizy oraz łączyć je ze sobą i rozpoznawać związki przyczynowo-skutkowe. Student potrafi wskazać rozwiązania problemów dobierając elementy standardowych modelowych strategii. | |
5,0 | Student potrafi zdefiniować specyficzne problemy organizacji na podstawie pozyskanych wyników analizy oraz łączyć je ze sobą i rozpoznawać związki przyczynowo-skutkowe. Student potrafi wskazać rozwiązania problemów dobierając elementy modelowych strategii w sposób twórczy. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_O05_K01 Postrzeganie relacji między organizacją a otoczeniem | 2,0 | Nie dostrzega relacji między organizacją a otoczeniem. |
3,0 | Dostrzega relacje organizacji z otoczeniem i potrafi je zdefiniować. | |
3,5 | Dostrzega relacje organizacji z otoczeniem, potrafi je zdefiniować i sklasyfikować. | |
4,0 | Dostrzega relacje organizacji z otoczeniem, potrafi je zdefiniować, dokonać klasyfikacji oraz zebrać podstawowe informacje o problemie. | |
4,5 | Dostrzega relacje organizacji z otoczeniem, potrafi je zdefiniować i sklasyfikować. Jest zdolny do opracowania projektu decyzji dostosowawczej. | |
5,0 | Dostrzega relacje organizacji z otoczeniem, potrafi je zdefiniować i sklasyfikować. Jest zdolny do opracowania projektu decyzji dostosowawczej, jest zdeterminowany do jej realizacji. |
Literatura podstawowa
- Gierszewska G., Romanowska K., Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa, 2017, 5
- Pierścionek Z., Zarządzanie strategiczne w przedsiębiorstwie, PWN, Warszawa, 2011
- David F.R., Strategic Management. Concepts and Cases., Prentice Hall, Boston, 2011, 13th, https://pracownik.kul.pl/files/12439/public/3_David.pdf
Literatura dodatkowa
- Gregorczyk S., Urbanek G. (red.), Zarządzanie strategiczne w dobie cyfrowej gospodarki sieciowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 2020, ibuk
- Krzakiewicz K., Cyfert S. (red. nauk.), Strategiczny wymiar dynamicznych zdolności polskich przedsiębiorstw, Wydawnictwo UEP, Poznań, 2017, ibuk
- Ho, J. K.-H., Formulation of a Systemic PEST Analysis for Strategic Analysis, European Academic Research, 2014, Nr 2(5), ss. 6478-6492, https://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.433.5631&rep=rep1&type=pdf
- Rudnicki W., Vagner I., Methods of strategic analysis and proposal method of measuring productivity of a company, The Małopolska School of Economics in Tarnów Research Papers Collection, 2014, Nr 25 (2), ss. 175-184, http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-1f3e5d27-3aa2-4367-90f4-4e04c765b2ee