Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Wycena i zarządzanie nieruchomościami

Sylabus przedmiotu Praktyka zawodowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Praktyka zawodowa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Będzik <Beata.Bedzik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
praktykiPR4 90 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien znać podstawy zarządzania
W-2Student powinien posiadać podstawy wiedzy z obranej specjalności

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Cel główny: nabycie umiejętności praktycznych, uzupełniających i pogłębiających kompetencje uzyskane przez studenta w toku zajęć dydaktycznych (integracja wiedzy teoretycznej i praktycznej), w tym wykonywanie rutynowych i nietypowych zadań na określonym stanowisku pracy
C-2Poznanie warunków i specyfiki działalności danej jednostki gospodarczej
C-3Poznanie środowiska zawodowego przez obserwację i naśladowanie zachowań pracowników
C-4Poznanie oczekiwań pracodawców względem przyszłych pracowników w zakresie wiedzy, umiejętności i postaw, w tym podstaw etycznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
praktyki
T-PR-1Podczas praktyki student poznaje wybrane obszary funkcjonowania podmiotu i realizuje przynajmniej jedno z wymienionych zadań: 1. Poznanie zasad funcjonowania podmiotu, w tym: formy prawnej, podstaw prawnych działalności jednostki, misji, strategii i polityki jednostki, zakresu i przedmiotu działania, źródeł i sposobów generowania informacji, informacji na temat majątku jednostki i jego struktury, stosowanych przez jednostkę metod technik i narzędzi rządzania, makro- i mikrootoczenia jednostki, pozycji (np. rynkowej) danej jednostki, struktury organizacyjnej, zadań poszczegonych komórek organizacyjnych i powiązań między nimi, zakres obowiązków, uprawnień odpowiedzialności służbowej, materialnej i karnej pracowników, zasad oceny pracowników, regulaminu wewnętrznego jednostki i obowiązujących w jednostce przepisów bhp, p.poż., zakresu zadań realizowanych na wybranym stanowisku oraz zasad zagospodarowania przestrzennego stanowiska pracy i ergonomii stanowiska pracy. 2. Praca w dziale produkcji (handlu, usług) i logistyki, w tym: planowanie i organizowanie procesów produkcji/handlu/usług, w tym zaopatrzenie, magazynowanie i przechowywanie surowców i wyrobów gotowych, kontrola produkcji, zarządzanie łańcuchem dostaw. 3. Wykonywanie czynności z zakresu zarządzania finansami i działem finansowo-księgowym, w tym: generowanie i wykorzystanie informacji finansowych (pomiar i wycena kosztów i przychodów w rachunku kosztów i wyników, budżetowanie kosztów i przychodów, kalkulacja cen zbytu, dokumentacja finansowo-księgowa – obieg i kontrola, rozrachunki i rozliczenia z kontrahentami, pracownikami i publiczno-prawne, sprawozdawczość finansowa, analizy ekonomiczno-finansowe, w tym analiza bilansu i rachunku zysków i strat i/lub wykonania budżetu. 4. Zadania z zakresu zarządzanie zasobami ludzkimi, w tym: dokumentacja pracownicza, rozmiary i struktura zatrudnienia, metody i procedury doboru kadr, podnoszenie kwalifikacji zawodowych, zasady awansowania, obowiązki i odpowiedzialność pracowników, delegacja uprawnień, wynagrodzenia, systemy kadrowo-płacowe, warunki pracy oraz przestrzeganie przepisów i zasad bhp. 5. Organizacja pracy w dziale marketingu: planowanie i realizacja działań marketingowych, kontrola i ocena efektow działań marketingowych. 6. Generowanie informacji ekonomicznych, w tym przy wykorzystaniu systemów informatycznych wspomagających: tworzenie inforacji finansowych i podatkowych (finansowo-księgowe), zarządzanie procesami produkcji, zarządzanie zaopatrzeniem i dystrybucją, logistykę, zarządzanie projektami i inne. 7. Wykonywanie innych powierzonych przez opiekuna praktyk zadań na wybranym stanowisku pracy zgodnie z ramowym programem praktyk.90
90

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
praktyki
A-PR-1Szkolenie bhp8
A-PR-2Wdrożenie w tematykę praktyk8
A-PR-3Realizacja programu praktyk - wykonywanie w zakładzie pracy zadań powierzonych przez opiekuna praktyk zgodnie z ramowym programem praktyk57
A-PR-4Rejestracja przebiegu praktyki i przygotowanie sprawozdania z przebiegu praktyk1
A-PR-5Ustne złożenie sprawozdania z praktyk wraz z prezentacją uzyskanych efektów1
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Spotkanie informacyjne zaznajamiające studentów z zasadami realizacji praktyk studenckich, obowiazkami i prawami praktykanta i praktykodawcy (zakładu pracy). Spotkanie przeprowadza pełnomocnik dziakana ds. studenckich praktyk zawodowych
M-2Przeprowadzane w zakładzie pracy objaśnienia, szkolenia, prezentacje itp. mające na celu zapoznanie studenta z tematyką zadań realizowanych w zakładzie pracy i na danym stanowisku pracy
M-3Przez okres trwania praktyk nadzór i kontrola pracy praktykanta prowadzona przez zakładowego opiekuna praktyk

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Weryfikacja dokumentacji przebiegu praktyk, w tym poświadczenia odbycia praktyk i sprawozdania z przebiegu praktyk
S-2Ocena podsumowująca: Ustne kolokwium z zakresu zadań realizowanych podczas praktyk

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_P01_W01
Objaśnia zasady funkcjonowania podmiotu (zakładu pracy) i wykonywania zadań praktycznych na wybranym obszarze działania podmiotu
Z_1A_W04, Z_1A_W06, Z_1A_W07, Z_1A_W08, Z_1A_W09, Z_1A_W10, Z_1A_W14, Z_1A_W11C-3, C-2, C-4, C-1T-PR-1M-2, M-1, M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_P01_U01
Potrafi wykorzystać wiedzę i umiejętności uzyskane w toku zajęć dydaktycznych do wykonania konkretnych czynności zgodnie z ramowym programem praktyk
Z_1A_U01, Z_1A_U17, Z_1A_U03, Z_1A_U21C-3, C-1T-PR-1M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_P01_K01
Ma kompetencje otwartości i współpracy w innym środowisku niż uczelnia
Z_1A_K07, Z_1A_K01C-3, C-2, C-4T-PR-1M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_P01_W01
Objaśnia zasady funkcjonowania podmiotu (zakładu pracy) i wykonywania zadań praktycznych na wybranym obszarze działania podmiotu
2,0Student nie zna zasad funkcjonowania podmiotu gospodarczego.
3,0Student zna niektóre zasady funkcjonowania podmiotu gospodarczego.
3,5Student zna zasady funkcjonowania podmiotu gospodarczego.
4,0Student zna zasady funkcjonowania podmiotu gospodarczego i zakres podmiotowy i przedmiotowy czynności wykonywanych w wybranych komórkach organizacyjnych podmiotu.
4,5Student zna zasady funkcjonowania podmiotu gospodarczego, omawia zakres podmiotowy i przedmiotowy czynności wykonywanych w wybranych komórkach organizacyjnych podmiotu.
5,0Student zna i objaśnia zasady funkcjonowania podmiotu gospodarczego, omawia zakres podmiotowy i przedmiotowy czynności wykonywanych w wybranych komórkach organizacyjnych podmiotu, objaśnia przebieg zadań prowadzonych na danym stanowisku pracy.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_P01_U01
Potrafi wykorzystać wiedzę i umiejętności uzyskane w toku zajęć dydaktycznych do wykonania konkretnych czynności zgodnie z ramowym programem praktyk
2,0Student nie odbył praktyk lub nie wykonywał powierzonych czynności wynikających z ramowego programu praktyk.
3,0Student odbył praktyki i wykonywał niektóre z powierzonych czynności wynikających z ramowego programu praktyk.
3,5Student wykonywał powierzone zadania wynikające z ramowego programu praktyk.
4,0Student wykonywał powierzone zadania wynikające z ramowego programu praktyk i wykonywał wybrane czynności w sposób przyjęty w danym zakładzie pracy i na danym stanowisku.
4,5Student wykonywał powierzone zadania wynikające z ramowego programu praktyk, objaśniał ich przebieg, wykonywał wybrane czynności w sposób przyjęty w danym zakładzie pracy i na danym stanowisku.
5,0Student wykonywał powierzone zadania wynikające z ramowego programu praktyk, objaśniał ich przebieg i skutki, planował i wykonywał wybrane czynności w sposób przyjęty w danym zakładzie pracy i na danym stanowisku.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_P01_K01
Ma kompetencje otwartości i współpracy w innym środowisku niż uczelnia
2,0Student nie wykazuje chęci podejmowania i wykonywania czynności w zakładzie pracy.
3,0Student wykazuje umiarkowaną chęć podejmowania wybranych czynności w zakładzie pracy.
3,5Student wykazuje umiarkowaną chęć podejmowania i wykonywania wybranych czynności w zakładzie pracy.
4,0Student wykazuje chęć podejmowania i wykonywania powierzonych czynności w zakładzie pracy.
4,5Student wykonuje powierzone zadania w sposób adekwatny do swoich umiejętności.
5,0Student wykonuje powierzone zadania w sposób adekwatny do swoich umiejętności, oczekiwań przełożonego i zespołu, w którym pracuje.

Literatura podstawowa

  1. http://www.ekonomia.zut.edu.pl/strona-studentow/studia/praktyki-zawodowe.html
  2. https://www.erasmusplus.zut.edu.pl/

Treści programowe - praktyki

KODTreść programowaGodziny
T-PR-1Podczas praktyki student poznaje wybrane obszary funkcjonowania podmiotu i realizuje przynajmniej jedno z wymienionych zadań: 1. Poznanie zasad funcjonowania podmiotu, w tym: formy prawnej, podstaw prawnych działalności jednostki, misji, strategii i polityki jednostki, zakresu i przedmiotu działania, źródeł i sposobów generowania informacji, informacji na temat majątku jednostki i jego struktury, stosowanych przez jednostkę metod technik i narzędzi rządzania, makro- i mikrootoczenia jednostki, pozycji (np. rynkowej) danej jednostki, struktury organizacyjnej, zadań poszczegonych komórek organizacyjnych i powiązań między nimi, zakres obowiązków, uprawnień odpowiedzialności służbowej, materialnej i karnej pracowników, zasad oceny pracowników, regulaminu wewnętrznego jednostki i obowiązujących w jednostce przepisów bhp, p.poż., zakresu zadań realizowanych na wybranym stanowisku oraz zasad zagospodarowania przestrzennego stanowiska pracy i ergonomii stanowiska pracy. 2. Praca w dziale produkcji (handlu, usług) i logistyki, w tym: planowanie i organizowanie procesów produkcji/handlu/usług, w tym zaopatrzenie, magazynowanie i przechowywanie surowców i wyrobów gotowych, kontrola produkcji, zarządzanie łańcuchem dostaw. 3. Wykonywanie czynności z zakresu zarządzania finansami i działem finansowo-księgowym, w tym: generowanie i wykorzystanie informacji finansowych (pomiar i wycena kosztów i przychodów w rachunku kosztów i wyników, budżetowanie kosztów i przychodów, kalkulacja cen zbytu, dokumentacja finansowo-księgowa – obieg i kontrola, rozrachunki i rozliczenia z kontrahentami, pracownikami i publiczno-prawne, sprawozdawczość finansowa, analizy ekonomiczno-finansowe, w tym analiza bilansu i rachunku zysków i strat i/lub wykonania budżetu. 4. Zadania z zakresu zarządzanie zasobami ludzkimi, w tym: dokumentacja pracownicza, rozmiary i struktura zatrudnienia, metody i procedury doboru kadr, podnoszenie kwalifikacji zawodowych, zasady awansowania, obowiązki i odpowiedzialność pracowników, delegacja uprawnień, wynagrodzenia, systemy kadrowo-płacowe, warunki pracy oraz przestrzeganie przepisów i zasad bhp. 5. Organizacja pracy w dziale marketingu: planowanie i realizacja działań marketingowych, kontrola i ocena efektow działań marketingowych. 6. Generowanie informacji ekonomicznych, w tym przy wykorzystaniu systemów informatycznych wspomagających: tworzenie inforacji finansowych i podatkowych (finansowo-księgowe), zarządzanie procesami produkcji, zarządzanie zaopatrzeniem i dystrybucją, logistykę, zarządzanie projektami i inne. 7. Wykonywanie innych powierzonych przez opiekuna praktyk zadań na wybranym stanowisku pracy zgodnie z ramowym programem praktyk.90
90

Formy aktywności - praktyki

KODForma aktywnościGodziny
A-PR-1Szkolenie bhp8
A-PR-2Wdrożenie w tematykę praktyk8
A-PR-3Realizacja programu praktyk - wykonywanie w zakładzie pracy zadań powierzonych przez opiekuna praktyk zgodnie z ramowym programem praktyk57
A-PR-4Rejestracja przebiegu praktyki i przygotowanie sprawozdania z przebiegu praktyk1
A-PR-5Ustne złożenie sprawozdania z praktyk wraz z prezentacją uzyskanych efektów1
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_P01_W01Objaśnia zasady funkcjonowania podmiotu (zakładu pracy) i wykonywania zadań praktycznych na wybranym obszarze działania podmiotu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu relacje i zależności między podmiotami gospodarczymi a organizacjami i ich otoczeniem
Z_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu problemy kierowania ludźmi w organizacjach oraz cechy człowieka jako podmiotu tworzącego strukturę organizacyjną
Z_1A_W07Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody i narzędzia gromadzenia informacji oraz ich znaczenie na potrzeby zarządzania organizacjami
Z_1A_W08Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody ilościowe i ich zastosowanie w procesie podejmowania decyzji
Z_1A_W09Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym metody badawcze wykorzystywane w ocenie sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstw
Z_1A_W10Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu regulacje prawne warunkujące działalność podmiotów gospodarczych
Z_1A_W14Zna i rozumie pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
Z_1A_W11Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym istotę funkcjonowania organizacji oraz instrumenty i zasady zarządzania
Cel przedmiotuC-3Poznanie środowiska zawodowego przez obserwację i naśladowanie zachowań pracowników
C-2Poznanie warunków i specyfiki działalności danej jednostki gospodarczej
C-4Poznanie oczekiwań pracodawców względem przyszłych pracowników w zakresie wiedzy, umiejętności i postaw, w tym podstaw etycznych
C-1Cel główny: nabycie umiejętności praktycznych, uzupełniających i pogłębiających kompetencje uzyskane przez studenta w toku zajęć dydaktycznych (integracja wiedzy teoretycznej i praktycznej), w tym wykonywanie rutynowych i nietypowych zadań na określonym stanowisku pracy
Treści programoweT-PR-1Podczas praktyki student poznaje wybrane obszary funkcjonowania podmiotu i realizuje przynajmniej jedno z wymienionych zadań: 1. Poznanie zasad funcjonowania podmiotu, w tym: formy prawnej, podstaw prawnych działalności jednostki, misji, strategii i polityki jednostki, zakresu i przedmiotu działania, źródeł i sposobów generowania informacji, informacji na temat majątku jednostki i jego struktury, stosowanych przez jednostkę metod technik i narzędzi rządzania, makro- i mikrootoczenia jednostki, pozycji (np. rynkowej) danej jednostki, struktury organizacyjnej, zadań poszczegonych komórek organizacyjnych i powiązań między nimi, zakres obowiązków, uprawnień odpowiedzialności służbowej, materialnej i karnej pracowników, zasad oceny pracowników, regulaminu wewnętrznego jednostki i obowiązujących w jednostce przepisów bhp, p.poż., zakresu zadań realizowanych na wybranym stanowisku oraz zasad zagospodarowania przestrzennego stanowiska pracy i ergonomii stanowiska pracy. 2. Praca w dziale produkcji (handlu, usług) i logistyki, w tym: planowanie i organizowanie procesów produkcji/handlu/usług, w tym zaopatrzenie, magazynowanie i przechowywanie surowców i wyrobów gotowych, kontrola produkcji, zarządzanie łańcuchem dostaw. 3. Wykonywanie czynności z zakresu zarządzania finansami i działem finansowo-księgowym, w tym: generowanie i wykorzystanie informacji finansowych (pomiar i wycena kosztów i przychodów w rachunku kosztów i wyników, budżetowanie kosztów i przychodów, kalkulacja cen zbytu, dokumentacja finansowo-księgowa – obieg i kontrola, rozrachunki i rozliczenia z kontrahentami, pracownikami i publiczno-prawne, sprawozdawczość finansowa, analizy ekonomiczno-finansowe, w tym analiza bilansu i rachunku zysków i strat i/lub wykonania budżetu. 4. Zadania z zakresu zarządzanie zasobami ludzkimi, w tym: dokumentacja pracownicza, rozmiary i struktura zatrudnienia, metody i procedury doboru kadr, podnoszenie kwalifikacji zawodowych, zasady awansowania, obowiązki i odpowiedzialność pracowników, delegacja uprawnień, wynagrodzenia, systemy kadrowo-płacowe, warunki pracy oraz przestrzeganie przepisów i zasad bhp. 5. Organizacja pracy w dziale marketingu: planowanie i realizacja działań marketingowych, kontrola i ocena efektow działań marketingowych. 6. Generowanie informacji ekonomicznych, w tym przy wykorzystaniu systemów informatycznych wspomagających: tworzenie inforacji finansowych i podatkowych (finansowo-księgowe), zarządzanie procesami produkcji, zarządzanie zaopatrzeniem i dystrybucją, logistykę, zarządzanie projektami i inne. 7. Wykonywanie innych powierzonych przez opiekuna praktyk zadań na wybranym stanowisku pracy zgodnie z ramowym programem praktyk.
Metody nauczaniaM-2Przeprowadzane w zakładzie pracy objaśnienia, szkolenia, prezentacje itp. mające na celu zapoznanie studenta z tematyką zadań realizowanych w zakładzie pracy i na danym stanowisku pracy
M-1Spotkanie informacyjne zaznajamiające studentów z zasadami realizacji praktyk studenckich, obowiazkami i prawami praktykanta i praktykodawcy (zakładu pracy). Spotkanie przeprowadza pełnomocnik dziakana ds. studenckich praktyk zawodowych
M-3Przez okres trwania praktyk nadzór i kontrola pracy praktykanta prowadzona przez zakładowego opiekuna praktyk
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ustne kolokwium z zakresu zadań realizowanych podczas praktyk
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna zasad funkcjonowania podmiotu gospodarczego.
3,0Student zna niektóre zasady funkcjonowania podmiotu gospodarczego.
3,5Student zna zasady funkcjonowania podmiotu gospodarczego.
4,0Student zna zasady funkcjonowania podmiotu gospodarczego i zakres podmiotowy i przedmiotowy czynności wykonywanych w wybranych komórkach organizacyjnych podmiotu.
4,5Student zna zasady funkcjonowania podmiotu gospodarczego, omawia zakres podmiotowy i przedmiotowy czynności wykonywanych w wybranych komórkach organizacyjnych podmiotu.
5,0Student zna i objaśnia zasady funkcjonowania podmiotu gospodarczego, omawia zakres podmiotowy i przedmiotowy czynności wykonywanych w wybranych komórkach organizacyjnych podmiotu, objaśnia przebieg zadań prowadzonych na danym stanowisku pracy.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_P01_U01Potrafi wykorzystać wiedzę i umiejętności uzyskane w toku zajęć dydaktycznych do wykonania konkretnych czynności zgodnie z ramowym programem praktyk
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do diagnozowania i rozwiązywania typowych oraz nietypowych problemów dotyczących złożonych zjawisk społeczno-gospodarczych w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez właściwy dobór danych, metod i narzędzi
Z_1A_U17Potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
Z_1A_U03Potrafi planować i organizować pracę własną i zespołu
Z_1A_U21Potrafi uczyć się przez całe życie, doskonaląc nabytą wiedzę i umiejętności
Cel przedmiotuC-3Poznanie środowiska zawodowego przez obserwację i naśladowanie zachowań pracowników
C-1Cel główny: nabycie umiejętności praktycznych, uzupełniających i pogłębiających kompetencje uzyskane przez studenta w toku zajęć dydaktycznych (integracja wiedzy teoretycznej i praktycznej), w tym wykonywanie rutynowych i nietypowych zadań na określonym stanowisku pracy
Treści programoweT-PR-1Podczas praktyki student poznaje wybrane obszary funkcjonowania podmiotu i realizuje przynajmniej jedno z wymienionych zadań: 1. Poznanie zasad funcjonowania podmiotu, w tym: formy prawnej, podstaw prawnych działalności jednostki, misji, strategii i polityki jednostki, zakresu i przedmiotu działania, źródeł i sposobów generowania informacji, informacji na temat majątku jednostki i jego struktury, stosowanych przez jednostkę metod technik i narzędzi rządzania, makro- i mikrootoczenia jednostki, pozycji (np. rynkowej) danej jednostki, struktury organizacyjnej, zadań poszczegonych komórek organizacyjnych i powiązań między nimi, zakres obowiązków, uprawnień odpowiedzialności służbowej, materialnej i karnej pracowników, zasad oceny pracowników, regulaminu wewnętrznego jednostki i obowiązujących w jednostce przepisów bhp, p.poż., zakresu zadań realizowanych na wybranym stanowisku oraz zasad zagospodarowania przestrzennego stanowiska pracy i ergonomii stanowiska pracy. 2. Praca w dziale produkcji (handlu, usług) i logistyki, w tym: planowanie i organizowanie procesów produkcji/handlu/usług, w tym zaopatrzenie, magazynowanie i przechowywanie surowców i wyrobów gotowych, kontrola produkcji, zarządzanie łańcuchem dostaw. 3. Wykonywanie czynności z zakresu zarządzania finansami i działem finansowo-księgowym, w tym: generowanie i wykorzystanie informacji finansowych (pomiar i wycena kosztów i przychodów w rachunku kosztów i wyników, budżetowanie kosztów i przychodów, kalkulacja cen zbytu, dokumentacja finansowo-księgowa – obieg i kontrola, rozrachunki i rozliczenia z kontrahentami, pracownikami i publiczno-prawne, sprawozdawczość finansowa, analizy ekonomiczno-finansowe, w tym analiza bilansu i rachunku zysków i strat i/lub wykonania budżetu. 4. Zadania z zakresu zarządzanie zasobami ludzkimi, w tym: dokumentacja pracownicza, rozmiary i struktura zatrudnienia, metody i procedury doboru kadr, podnoszenie kwalifikacji zawodowych, zasady awansowania, obowiązki i odpowiedzialność pracowników, delegacja uprawnień, wynagrodzenia, systemy kadrowo-płacowe, warunki pracy oraz przestrzeganie przepisów i zasad bhp. 5. Organizacja pracy w dziale marketingu: planowanie i realizacja działań marketingowych, kontrola i ocena efektow działań marketingowych. 6. Generowanie informacji ekonomicznych, w tym przy wykorzystaniu systemów informatycznych wspomagających: tworzenie inforacji finansowych i podatkowych (finansowo-księgowe), zarządzanie procesami produkcji, zarządzanie zaopatrzeniem i dystrybucją, logistykę, zarządzanie projektami i inne. 7. Wykonywanie innych powierzonych przez opiekuna praktyk zadań na wybranym stanowisku pracy zgodnie z ramowym programem praktyk.
Metody nauczaniaM-2Przeprowadzane w zakładzie pracy objaśnienia, szkolenia, prezentacje itp. mające na celu zapoznanie studenta z tematyką zadań realizowanych w zakładzie pracy i na danym stanowisku pracy
M-3Przez okres trwania praktyk nadzór i kontrola pracy praktykanta prowadzona przez zakładowego opiekuna praktyk
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Weryfikacja dokumentacji przebiegu praktyk, w tym poświadczenia odbycia praktyk i sprawozdania z przebiegu praktyk
S-2Ocena podsumowująca: Ustne kolokwium z zakresu zadań realizowanych podczas praktyk
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie odbył praktyk lub nie wykonywał powierzonych czynności wynikających z ramowego programu praktyk.
3,0Student odbył praktyki i wykonywał niektóre z powierzonych czynności wynikających z ramowego programu praktyk.
3,5Student wykonywał powierzone zadania wynikające z ramowego programu praktyk.
4,0Student wykonywał powierzone zadania wynikające z ramowego programu praktyk i wykonywał wybrane czynności w sposób przyjęty w danym zakładzie pracy i na danym stanowisku.
4,5Student wykonywał powierzone zadania wynikające z ramowego programu praktyk, objaśniał ich przebieg, wykonywał wybrane czynności w sposób przyjęty w danym zakładzie pracy i na danym stanowisku.
5,0Student wykonywał powierzone zadania wynikające z ramowego programu praktyk, objaśniał ich przebieg i skutki, planował i wykonywał wybrane czynności w sposób przyjęty w danym zakładzie pracy i na danym stanowisku.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_P01_K01Ma kompetencje otwartości i współpracy w innym środowisku niż uczelnia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K07Jest gotów do podejmowania odpowiedzialności w pełnieniu roli zawodowej tj. odpowiedzialności za swoje zadania oraz zespołu, którym kieruje
Z_1A_K01Jest gotów do określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
Cel przedmiotuC-3Poznanie środowiska zawodowego przez obserwację i naśladowanie zachowań pracowników
C-2Poznanie warunków i specyfiki działalności danej jednostki gospodarczej
C-4Poznanie oczekiwań pracodawców względem przyszłych pracowników w zakresie wiedzy, umiejętności i postaw, w tym podstaw etycznych
Treści programoweT-PR-1Podczas praktyki student poznaje wybrane obszary funkcjonowania podmiotu i realizuje przynajmniej jedno z wymienionych zadań: 1. Poznanie zasad funcjonowania podmiotu, w tym: formy prawnej, podstaw prawnych działalności jednostki, misji, strategii i polityki jednostki, zakresu i przedmiotu działania, źródeł i sposobów generowania informacji, informacji na temat majątku jednostki i jego struktury, stosowanych przez jednostkę metod technik i narzędzi rządzania, makro- i mikrootoczenia jednostki, pozycji (np. rynkowej) danej jednostki, struktury organizacyjnej, zadań poszczegonych komórek organizacyjnych i powiązań między nimi, zakres obowiązków, uprawnień odpowiedzialności służbowej, materialnej i karnej pracowników, zasad oceny pracowników, regulaminu wewnętrznego jednostki i obowiązujących w jednostce przepisów bhp, p.poż., zakresu zadań realizowanych na wybranym stanowisku oraz zasad zagospodarowania przestrzennego stanowiska pracy i ergonomii stanowiska pracy. 2. Praca w dziale produkcji (handlu, usług) i logistyki, w tym: planowanie i organizowanie procesów produkcji/handlu/usług, w tym zaopatrzenie, magazynowanie i przechowywanie surowców i wyrobów gotowych, kontrola produkcji, zarządzanie łańcuchem dostaw. 3. Wykonywanie czynności z zakresu zarządzania finansami i działem finansowo-księgowym, w tym: generowanie i wykorzystanie informacji finansowych (pomiar i wycena kosztów i przychodów w rachunku kosztów i wyników, budżetowanie kosztów i przychodów, kalkulacja cen zbytu, dokumentacja finansowo-księgowa – obieg i kontrola, rozrachunki i rozliczenia z kontrahentami, pracownikami i publiczno-prawne, sprawozdawczość finansowa, analizy ekonomiczno-finansowe, w tym analiza bilansu i rachunku zysków i strat i/lub wykonania budżetu. 4. Zadania z zakresu zarządzanie zasobami ludzkimi, w tym: dokumentacja pracownicza, rozmiary i struktura zatrudnienia, metody i procedury doboru kadr, podnoszenie kwalifikacji zawodowych, zasady awansowania, obowiązki i odpowiedzialność pracowników, delegacja uprawnień, wynagrodzenia, systemy kadrowo-płacowe, warunki pracy oraz przestrzeganie przepisów i zasad bhp. 5. Organizacja pracy w dziale marketingu: planowanie i realizacja działań marketingowych, kontrola i ocena efektow działań marketingowych. 6. Generowanie informacji ekonomicznych, w tym przy wykorzystaniu systemów informatycznych wspomagających: tworzenie inforacji finansowych i podatkowych (finansowo-księgowe), zarządzanie procesami produkcji, zarządzanie zaopatrzeniem i dystrybucją, logistykę, zarządzanie projektami i inne. 7. Wykonywanie innych powierzonych przez opiekuna praktyk zadań na wybranym stanowisku pracy zgodnie z ramowym programem praktyk.
Metody nauczaniaM-2Przeprowadzane w zakładzie pracy objaśnienia, szkolenia, prezentacje itp. mające na celu zapoznanie studenta z tematyką zadań realizowanych w zakładzie pracy i na danym stanowisku pracy
M-3Przez okres trwania praktyk nadzór i kontrola pracy praktykanta prowadzona przez zakładowego opiekuna praktyk
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Weryfikacja dokumentacji przebiegu praktyk, w tym poświadczenia odbycia praktyk i sprawozdania z przebiegu praktyk
S-2Ocena podsumowująca: Ustne kolokwium z zakresu zadań realizowanych podczas praktyk
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje chęci podejmowania i wykonywania czynności w zakładzie pracy.
3,0Student wykazuje umiarkowaną chęć podejmowania wybranych czynności w zakładzie pracy.
3,5Student wykazuje umiarkowaną chęć podejmowania i wykonywania wybranych czynności w zakładzie pracy.
4,0Student wykazuje chęć podejmowania i wykonywania powierzonych czynności w zakładzie pracy.
4,5Student wykonuje powierzone zadania w sposób adekwatny do swoich umiejętności.
5,0Student wykonuje powierzone zadania w sposób adekwatny do swoich umiejętności, oczekiwań przełożonego i zespołu, w którym pracuje.