Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Wycena i zarządzanie nieruchomościami

Sylabus przedmiotu Negocjacje i konflikt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Negocjacje i konflikt
Specjalność Zarządzanie zasobami ludzkimi
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami
Nauczyciel odpowiedzialny Robert Rusielik <Robert.Rusielik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 10 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien znać podstawy zarządzania
W-2Student powinien znać podstawy zarządzania zasobami ludzkimi

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z rodzajami konfliktów w organizacji ich typologią, źródłami, dynamiką i sposobami rozwiązań
C-2Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z procesem negocjacji
C-3Ukształtowanie umiejętności z zakresu diagnozy konfliktu i sposobu jego rozwiązania.
C-4Ukształtowanie umiejętności z zakresu uczestniczenia w procesie negocjacji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Temperament w konflikcie.2
T-A-2Postawy w konflikcie.2
T-A-3Diagnoza rodzaju konfliktu2
T-A-4Diagnoza preferencji w rozwiązywaniu konfliktów2
T-A-5Diagnoza eskalacji konfliktu - eskalator konfliktu4
T-A-6Plan i role w konflikcie.2
T-A-7Umiejętność komunikacji.2
T-A-8Rodzaje negocjacji.4
T-A-9Przygotowanie negocjacji.2
T-A-10Strategie negocjacyjne4
T-A-11BATNA4
30
wykłady
T-W-1Konflikty. Istota, znaczenie, definicje.1
T-W-2Ewolucja poglądów na konflikt.1
T-W-3Przyczyny/Źródła konfliktów1
T-W-4Rodzaje konfliktów1
T-W-5Fazy i dynamika konfliktów1
T-W-6Umiejętności i techniki w konflikcie.1
T-W-7Metody rozwiązywania konfliktów. Negocjacje.1
T-W-8Komunikacja w procesie negocjacji1
T-W-9Style negocjacji i strategie negocjacyjne.1
T-W-10Zaliczenie1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń4
A-A-3Przygotowanie studium konfliktu16
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia13
A-W-3Konsultacje2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia przedmiotowe
M-4Analiza przypadku

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie każdego ćwiczenia
S-2Ocena podsumowująca: Zaaliczenie pisemne części teoretycznej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D7/01_W01
Student jest w stanie zdefiniować istotę i źródła konfliktów w organizacjach, sposobów ich diagnozy i rozwiązywania
Z_1A_W05, Z_1A_W06C-1T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-7M-1, M-2S-2
Z_1A_D7/01_W02
Jest w stanie scharakteryzować proces negocjacji, modele negocjacji i style negocjacji
Z_1A_W05, Z_1A_W06C-2T-W-6, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D7/01_U01
Potrafi diagnozować sytuacje konfliktowe i zachowania ludzi w konflikcie.
Z_1A_U07, Z_1A_U09, Z_1A_U01, Z_1A_U17C-3T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-3, M-4S-1
Z_1A_D7/01_U02
Umiejętność wykorzystania negocjacji w zarządzaniu konfliktami w organizacji
Z_1A_U07, Z_1A_U09, Z_1A_U01, Z_1A_U17C-4T-A-8, T-A-11, T-A-10, T-A-7M-3, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D7/01_W01
Student jest w stanie zdefiniować istotę i źródła konfliktów w organizacjach, sposobów ich diagnozy i rozwiązywania
2,0Nie umie sformułować podstawowych definicji i wyjaśnić podstawowych zagadnień na temat istoty i źródeł konfliktów w organizacjach.
3,0Student fragmentarycznie charakteryzuje istotę i źródła konfliktów w organizacjach, sposób ich diagnozy i rozwiązywania.
3,5Student poprawnie charakteryzuje istotę i źródła konfliktów w organizacjach, sposób ich diagnozy i rozwiązywania.
4,0Student poprawnie charakteryzuje istotę i źródła konfliktów w organizacjach, sposób ich diagnozy i rozwiązywania oraz potrafi analiztycznie je porównać.
4,5Student bardzo dobrze definiuje istotę i źródła konfliktów w organizacjach, sposobów ich diagnozy i rozwiązywania. Potrafi porównać i zaproponować odpowiednie teorie w zależności od zaproponowanej sytuacji konfliktowej.
5,0Student wyczerpująco definiuje istotę i źródła konfliktów w organizacjach, sposoby ich diagnozy i rozwiązywania. Potrafi porównać i zaproponować odpowiednie teorie w zależności od samodzielnie zidentyfikowanej sytuacji konfliktowej.
Z_1A_D7/01_W02
Jest w stanie scharakteryzować proces negocjacji, modele negocjacji i style negocjacji
2,0Student nie potrafi zdefiniować podstawowych zagadnień związanych procesem negocjacjacji.
3,0Student potrafi zdefiniować tylko niektóre elementy procesu negocjacji i wyjaśnić niektóre modele i style negocjacji.
3,5Student poprawnie definiuje proces negocjacji, modele negocjacji i style negocjacji.
4,0Student poprawnie definiuje proces negocjacji, modele negocjacji i style negocjacji ponadto potrafi je analitycznie porównać.
4,5Student bardzo dobrze definiuje proces negocjacji, modele negocjacji i style negocjacji. Samodzielnie identyfikuje sytuacje negocjacyjne. Potrafi porównać i ocenić poznane modele w zależności od zadanej sytuacji negocjacyjnej.
5,0Student wyczerpujaco definiuje proces negocjacji, modele negocjacji i style negocjacji. Samodzielnie identyfikuje sytuacje negocjacyjne. Potrafi porównać i zaproponować własne rozwiązania w zależności od samodzielnie zidentyfikowanej sytuacji negocjacyjnej.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D7/01_U01
Potrafi diagnozować sytuacje konfliktowe i zachowania ludzi w konflikcie.
2,0Student w niezadowalający sposób wykorzystuje zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia diagnozy sytuacji konfliktowych i nie potrafi ich porównać.
3,0Student zadawalająco ale z licznymi błędami potrafi wykorzystywać niektóre z zaproponowanych w trakcie zajęć narzędzia diagnozy sytuacji konfliktowych i niektórte potrafi porównać.
3,5Student zadawalająco potrafi wykorzystywać większość zaproponowanych w trakcie zajęć narzędzi diagnozy sytuacji konfliktowych i potrafi je porównać z pewnymi niedociagnięciami
4,0Student dobrze potrafi wykorzystywać większość zaproponowane w trakcie zajęć narzędzi diagnozy sytuacji konfliktowych i potrafi je porównać pod względem efektywności
4,5Student bardzo dobrze potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia diagnozy sytuacji konfliktowych, potrafi je porównać i uzasadnić wybór w zależności od sytuacji.
5,0Student doskonale potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia diagnozy sytuacji konfliktowych, potrafi je porównać, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do diagnozy w zależności od napotkanej sytuacji problemowej z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.
Z_1A_D7/01_U02
Umiejętność wykorzystania negocjacji w zarządzaniu konfliktami w organizacji
2,0Student w niezadowalający sposób wykorzystuje zaproponowane w trakcie zajęć metody negocjacji i nie potrafi ich porównać.
3,0Student zadawalająco ale z licznymi błędami potrafi wykorzystywać niektóre z zaproponowanych w trakcie zajęć metod negocjacji i niektórte potrafi porównać.
3,5Student zadawalająco potrafi wykorzystywać większość zaproponowanych w trakcie zajęć metody negocjacji i potrafi je porównać z pewnymi niedociagnięciami.
4,0Student dobrze potrafi wykorzystywać większość zaproponowane w trakcie zajęć metod negocjacji i potrafi je porównać pod względem efektywności.
4,5Student bardzo dobrze potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć metody negocjacji, potrafi je porównać i uzasadnić wybór w zależności od sytuacji.
5,0Student doskonale potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć metody negocjacji, potrafi je porównać, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do diagnozy w zależności od napotkanej sytuacji problemowej z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.

Literatura podstawowa

  1. Ricky W. Griffin, Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2017
  2. Michael Armstrong, Stephen Taylor, Zarządzanie zasobami ludzkimi, Wolters Kluwer Polska, 2016
  3. A.K. Koźmiński, Zarządzanie. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa, 2018
  4. Deutsch M., P. T. Coleman, Rozwiązywanie konfliktów - teoria i praktyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagielońskiego, Kraków, 2005
  5. Fritchie R., Leary M., Konflikty w przedsiębiorstwie, Petit Warszawa, Warszawa, 1999
  6. Rzadca R.A., Wujec P, Negocjacje, PWE, Warszawa, 2001
  7. Fischer R., Ury W., Patton B., Dochodząc do TAK, PWE, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Brilman J., Nowoczesne koncepcje i metody zarządzania, PWE, Warszawa, 2002
  2. Digvijaysinh Thakore, Conflict and Conflict Management, IOSR Journal of Business and Management, 2013, Volume 8, Issue 6, Dostępne online

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Temperament w konflikcie.2
T-A-2Postawy w konflikcie.2
T-A-3Diagnoza rodzaju konfliktu2
T-A-4Diagnoza preferencji w rozwiązywaniu konfliktów2
T-A-5Diagnoza eskalacji konfliktu - eskalator konfliktu4
T-A-6Plan i role w konflikcie.2
T-A-7Umiejętność komunikacji.2
T-A-8Rodzaje negocjacji.4
T-A-9Przygotowanie negocjacji.2
T-A-10Strategie negocjacyjne4
T-A-11BATNA4
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Konflikty. Istota, znaczenie, definicje.1
T-W-2Ewolucja poglądów na konflikt.1
T-W-3Przyczyny/Źródła konfliktów1
T-W-4Rodzaje konfliktów1
T-W-5Fazy i dynamika konfliktów1
T-W-6Umiejętności i techniki w konflikcie.1
T-W-7Metody rozwiązywania konfliktów. Negocjacje.1
T-W-8Komunikacja w procesie negocjacji1
T-W-9Style negocjacji i strategie negocjacyjne.1
T-W-10Zaliczenie1
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Przygotowanie do ćwiczeń4
A-A-3Przygotowanie studium konfliktu16
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia13
A-W-3Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D7/01_W01Student jest w stanie zdefiniować istotę i źródła konfliktów w organizacjach, sposobów ich diagnozy i rozwiązywania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W05Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu podstawowe rodzaje relacji społecznych wpływających na zarządzanie organizacjami oraz rządzące nimi prawidłowości
Z_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu problemy kierowania ludźmi w organizacjach oraz cechy człowieka jako podmiotu tworzącego strukturę organizacyjną
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rodzajami konfliktów w organizacji ich typologią, źródłami, dynamiką i sposobami rozwiązań
Treści programoweT-W-1Konflikty. Istota, znaczenie, definicje.
T-W-2Ewolucja poglądów na konflikt.
T-W-5Fazy i dynamika konfliktów
T-W-4Rodzaje konfliktów
T-W-7Metody rozwiązywania konfliktów. Negocjacje.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaaliczenie pisemne części teoretycznej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie umie sformułować podstawowych definicji i wyjaśnić podstawowych zagadnień na temat istoty i źródeł konfliktów w organizacjach.
3,0Student fragmentarycznie charakteryzuje istotę i źródła konfliktów w organizacjach, sposób ich diagnozy i rozwiązywania.
3,5Student poprawnie charakteryzuje istotę i źródła konfliktów w organizacjach, sposób ich diagnozy i rozwiązywania.
4,0Student poprawnie charakteryzuje istotę i źródła konfliktów w organizacjach, sposób ich diagnozy i rozwiązywania oraz potrafi analiztycznie je porównać.
4,5Student bardzo dobrze definiuje istotę i źródła konfliktów w organizacjach, sposobów ich diagnozy i rozwiązywania. Potrafi porównać i zaproponować odpowiednie teorie w zależności od zaproponowanej sytuacji konfliktowej.
5,0Student wyczerpująco definiuje istotę i źródła konfliktów w organizacjach, sposoby ich diagnozy i rozwiązywania. Potrafi porównać i zaproponować odpowiednie teorie w zależności od samodzielnie zidentyfikowanej sytuacji konfliktowej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D7/01_W02Jest w stanie scharakteryzować proces negocjacji, modele negocjacji i style negocjacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W05Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu podstawowe rodzaje relacji społecznych wpływających na zarządzanie organizacjami oraz rządzące nimi prawidłowości
Z_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu problemy kierowania ludźmi w organizacjach oraz cechy człowieka jako podmiotu tworzącego strukturę organizacyjną
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zagadnieniami związanymi z procesem negocjacji
Treści programoweT-W-6Umiejętności i techniki w konflikcie.
T-W-8Komunikacja w procesie negocjacji
T-W-9Style negocjacji i strategie negocjacyjne.
T-W-10Zaliczenie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaaliczenie pisemne części teoretycznej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zdefiniować podstawowych zagadnień związanych procesem negocjacjacji.
3,0Student potrafi zdefiniować tylko niektóre elementy procesu negocjacji i wyjaśnić niektóre modele i style negocjacji.
3,5Student poprawnie definiuje proces negocjacji, modele negocjacji i style negocjacji.
4,0Student poprawnie definiuje proces negocjacji, modele negocjacji i style negocjacji ponadto potrafi je analitycznie porównać.
4,5Student bardzo dobrze definiuje proces negocjacji, modele negocjacji i style negocjacji. Samodzielnie identyfikuje sytuacje negocjacyjne. Potrafi porównać i ocenić poznane modele w zależności od zadanej sytuacji negocjacyjnej.
5,0Student wyczerpujaco definiuje proces negocjacji, modele negocjacji i style negocjacji. Samodzielnie identyfikuje sytuacje negocjacyjne. Potrafi porównać i zaproponować własne rozwiązania w zależności od samodzielnie zidentyfikowanej sytuacji negocjacyjnej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D7/01_U01Potrafi diagnozować sytuacje konfliktowe i zachowania ludzi w konflikcie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U07Potrafi interpretować, przewidywać oraz wpływać na poprawne zachowania ludzi w organizacjach
Z_1A_U09Potrafi rozwiązywać problemy związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi
Z_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do diagnozowania i rozwiązywania typowych oraz nietypowych problemów dotyczących złożonych zjawisk społeczno-gospodarczych w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez właściwy dobór danych, metod i narzędzi
Z_1A_U17Potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności z zakresu diagnozy konfliktu i sposobu jego rozwiązania.
Treści programoweT-A-1Temperament w konflikcie.
T-A-3Diagnoza rodzaju konfliktu
T-A-4Diagnoza preferencji w rozwiązywaniu konfliktów
T-A-5Diagnoza eskalacji konfliktu - eskalator konfliktu
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia przedmiotowe
M-4Analiza przypadku
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie każdego ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student w niezadowalający sposób wykorzystuje zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia diagnozy sytuacji konfliktowych i nie potrafi ich porównać.
3,0Student zadawalająco ale z licznymi błędami potrafi wykorzystywać niektóre z zaproponowanych w trakcie zajęć narzędzia diagnozy sytuacji konfliktowych i niektórte potrafi porównać.
3,5Student zadawalająco potrafi wykorzystywać większość zaproponowanych w trakcie zajęć narzędzi diagnozy sytuacji konfliktowych i potrafi je porównać z pewnymi niedociagnięciami
4,0Student dobrze potrafi wykorzystywać większość zaproponowane w trakcie zajęć narzędzi diagnozy sytuacji konfliktowych i potrafi je porównać pod względem efektywności
4,5Student bardzo dobrze potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia diagnozy sytuacji konfliktowych, potrafi je porównać i uzasadnić wybór w zależności od sytuacji.
5,0Student doskonale potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia diagnozy sytuacji konfliktowych, potrafi je porównać, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do diagnozy w zależności od napotkanej sytuacji problemowej z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D7/01_U02Umiejętność wykorzystania negocjacji w zarządzaniu konfliktami w organizacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U07Potrafi interpretować, przewidywać oraz wpływać na poprawne zachowania ludzi w organizacjach
Z_1A_U09Potrafi rozwiązywać problemy związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi
Z_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do diagnozowania i rozwiązywania typowych oraz nietypowych problemów dotyczących złożonych zjawisk społeczno-gospodarczych w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez właściwy dobór danych, metod i narzędzi
Z_1A_U17Potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie umiejętności z zakresu uczestniczenia w procesie negocjacji
Treści programoweT-A-8Rodzaje negocjacji.
T-A-11BATNA
T-A-10Strategie negocjacyjne
T-A-7Umiejętność komunikacji.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia przedmiotowe
M-4Analiza przypadku
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie każdego ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student w niezadowalający sposób wykorzystuje zaproponowane w trakcie zajęć metody negocjacji i nie potrafi ich porównać.
3,0Student zadawalająco ale z licznymi błędami potrafi wykorzystywać niektóre z zaproponowanych w trakcie zajęć metod negocjacji i niektórte potrafi porównać.
3,5Student zadawalająco potrafi wykorzystywać większość zaproponowanych w trakcie zajęć metody negocjacji i potrafi je porównać z pewnymi niedociagnięciami.
4,0Student dobrze potrafi wykorzystywać większość zaproponowane w trakcie zajęć metod negocjacji i potrafi je porównać pod względem efektywności.
4,5Student bardzo dobrze potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć metody negocjacji, potrafi je porównać i uzasadnić wybór w zależności od sytuacji.
5,0Student doskonale potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć metody negocjacji, potrafi je porównać, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do diagnozy w zależności od napotkanej sytuacji problemowej z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru.