Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Rachunkowość zarządcza
Sylabus przedmiotu Organizacja jednostek gospodarczych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Organizacja jednostek gospodarczych | ||
Specjalność | Rachunkowość zarządcza | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Sworowska-Baranowska <Anna.Sworowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Ewa Kołoszycz <Ewa.Koloszycz@zut.edu.pl>, Robert Rusielik <Robert.Rusielik@zut.edu.pl>, Artur Wilczyński <Artur.Wilczynski@zut.edu.pl>, Michał Świtłyk <Michal.Switlyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy zarządzania, ekonomika przedsiębiorstw, mikroekonomia |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Pozyskanie szerokiej wiedzy o zasad tworzenia i działania, o procesach, metodach organizacji, miernikach efektywności oraz warunkach prowadzenia efektywnej działalności gospodarczej przedsiębiorstwa jako jednostki gospodarczej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Misja i wizja przedsiębiorstwa | 2 |
T-A-2 | Organizowanie środków gospodarczych | 4 |
T-A-3 | Organizacja pracy w przedsiębiorstwie | 4 |
T-A-4 | Wybór formy organizacyjno-prawnej | 2 |
T-A-5 | Model biznesowy przedsiębiorstwa | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przedsiębiorstwo – istota, cele i zasady działania organizacji | 2 |
T-W-2 | Potencjał gospodarczy przedsiębiorstwa | 3 |
T-W-3 | Podmioty gospodarcze i ich charakterystyka | 2 |
T-W-4 | Model biznesowy przedsiębiorstwa | 2 |
T-W-5 | Kolokwium (test) | 1 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Opracowanie zadań grupowych | 5 |
A-A-3 | Opracowanie zadania indywidualnego | 5 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo na zajęciach | 10 |
A-W-2 | Przygotowanie do zajęć i studiowanie literatury | 8 |
A-W-3 | Przygotowanie do kolokwium | 6 |
A-W-4 | Konsultacje | 1 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład konwersatoryjny |
M-3 | Ćwiczenia przedmiotowe |
M-4 | Seminarium |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Aktywność na wykładach |
S-2 | Ocena formująca: Ćwiczenia grupowe |
S-3 | Ocena formująca: Ćwiczenia indywidualne |
S-4 | Ocena podsumowująca: Kolokwium (pisemne) |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D3/05_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zidentyfikować najawżniejsze problemy organizacji jednostek gospodarczych | Z_1A_W01, Z_1A_W10 | — | C-1 | T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-A-5 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Z_1A_D3/05_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wskazać na kluczowe metody organizacji jednostek gospodarczych | Z_1A_W03, Z_1A_W11 | — | C-1 | T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D3/05_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć decydować jaką metodę organizacji należy zastosować w danym przypadku. | Z_1A_U02 | — | C-1 | T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-A-5 | M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D3/05_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie zidentyfikować najawżniejsze problemy organizacji jednostek gospodarczych | 2,0 | Student posiada niezadowalającą wiedzę na temat najważniejszych problemów organizacji jednostek gospodarczych. |
3,0 | Student posiada zadawalającą wiedzę na temat najważniejszych problemów organizacji jednostek gospodarczych. Rozpoznaje część omawianych zagadnień i z trudnościami je objaśnia. | |
3,5 | Student posiada zadawalającą wiedzę na temat najważniejszych problemów organizacji jednostek gospodarczych. Rozpoznaje większość omawianych zagadnień i z pewnymi niedociągnięciami je objaśnia. | |
4,0 | Student posiada dobrą wiedzę na temat najważniejszych problemów organizacji jednostek gospodarczych. Rozpoznaje większość omawianych zagadnień i w zrozumiały sposób je objaśnia. | |
4,5 | Student posiada bardzo dobrą wiedzę na temat najważniejszych problemów organizacji jednostek gospodarczych. Rozpoznaje wszystkie omawiane zagadnienia i w zrozumiały sposób je objaśnia. | |
5,0 | Student posiada doskonałą wiedzę na temat najważniejszych problemów organizacji jednostek gospodarczych. Rozpoznaje wszystkie omawiane zagadnienia i w wyczerpujący sposób je objaśnia. | |
Z_1A_D3/05_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie wskazać na kluczowe metody organizacji jednostek gospodarczych | 2,0 | Student posiada niezadowalającą wiedzę na temat istoty kluczowych metod organizacji jednostek gospodarczych. |
3,0 | Student posiada zadawalającą wiedzę na temat istotykluczowych metod organizacji jednostek gospodarczych. Rozpoznaje część omawianych zagadnień i z trudnościami je objaśnia. | |
3,5 | Student posiada zadawalającą wiedzę na temat kluczowych metod organizacji jednostek gospodarczych.. Rozpoznaje większość omawianych zagadnień i z pewnymi niedociągnięciami je objaśnia. | |
4,0 | Student posiada dobrą wiedzę na temat kluczowych metod organizacji jednostek gospodarczych.. Rozpoznaje większość omawianych zagadnień i w zrozumiały sposób je objaśnia. | |
4,5 | Student posiada bardzo dobrą wiedzę na temat kluczowych metod organizacji jednostek gospodarczych.. Rozpoznaje wszystkie omawiane zagadnienia i w zrozumiały sposób je objaśnia. | |
5,0 | Student posiada doskonałą wiedzę na temat kluczowych metod organizacji jednostek gospodarczych.. Rozpoznaje wszystkie omawiane zagadnienia i w wyczerpujący sposób je objaśnia. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D3/05_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć decydować jaką metodę organizacji należy zastosować w danym przypadku. | 2,0 | Student nie umie stosować żadnej z poznanych metod organizacji |
3,0 | Student potrafi zaplanować uczenie się przy użyciu najczęściej stosowanych metod organizacji | |
3,5 | Student umie zastosować wszystkie z poznanych metod organizacji w procesie uczenia się | |
4,0 | Student umie zastosować wszystkie z poznanych metod organizacji oraz dokonać analizy ograniczeń ich stosowania | |
4,5 | Student umie zastosować wszystkie z poznanych metod organizacji, dokonać analizy ograniczeń ich stosowania oraz łączyć je ze sobą | |
5,0 | Student potrafi stosować wszystkie z poznanych metod organizacji, łączyć je ze sobą, dokonać analizy ich ograniczeń oraz rozwiązywać problemy związane z ich wdrażaniem |
Literatura podstawowa
- Gospodarek T., Biała księga zarządzania, Difin, Warszawa, 2018
Literatura dodatkowa
- Osterwalder A., Pigneur Y., Tworzenie modeli biznesowych: podręcznik wizjonera, Helion, Gliwice, 2012
- Obłój K., Praktyka strategii firmy: jak zarządzać przeszłością, radzić sobie z teraźniejszością i tworzyć przyszłość, Poltext, Warszawa, 2020
- Fritscher B., Pigneur Y., Visualizing Business Model Evolution with the Business Model Canvas: Concept and Tool, 2014 IEEE 16th Conference on Business Informatics, 2014, https://ieeexplore.ieee.org/stamp/stamp.jsp?tp=&arnumber=6904149