Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Rachunkowość zarządcza

Sylabus przedmiotu Systemy informatyczne zarządzania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systemy informatyczne zarządzania
Specjalność Zarządzanie informacją w przedsiębiorstwie
Jednostka prowadząca Katedra Analizy Systemowej i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Henryk Marjak <Henryk.Marjak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 10 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL5 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza i umiejętności uzyskane w trakcie realizacji programów przedmiotów „Technologie informacyjne” i „Informatyka w zarządzaniu”.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z problematyką dotyczącą Informatycznych Systemów Zarządzania i ich wpływu na wspomaganie procesów decyzyjnych w przedsiębiorstwie.
C-2Zapoznanie studenta z funkcjonalnością wybranych modułów ISZ, zasadami wyboru, instalowania i administrowania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Organizacja danych ekonomicznych w systemach informacyjnych przedsiębiorstwa1
T-L-2Zapoznanie z architekturą, zakresem funkcjonalnym oraz zastosowaniem systemów informatycznych1
T-L-3Praca z wybranymi modułami Informatycznych Systemów Zarządzania (obsługa sprzedaży i gospodarki magazynowej). Elektroniczna rejestracja operacji gospodarczych i transakcji handlowych.4
T-L-4Systemy kadrowo-płacowym. Procedury i tryb generowania raportów.3
T-L-5Systemy zarzadzania relacjami z klientami3
T-L-6Systemy finansowo-księgowe. Raportowanie dla potrzeb sprawozdawczości ekonomiczno-finansowej przedsiębiorstwa.3
15
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu systemów informatycznych zarządzania1
T-W-2Typologia systemów informatycznych zarządzania.1
T-W-3Struktura systemu informatycznego: funkcjonalna, informacyjna, organizacyjno-przestrzenna i techniczna. Funkcjonalność informatycznych systemów zarządzania.2
T-W-4Systemy informatyczne klasy MRP/MRPII1
T-W-5Systemy informatyczne klasy ERP1
T-W-6Systemy informatyczne klasy CRM1
T-W-7Systemy Informatyczne dla logistyki SCM (Supply Chain Management);1
T-W-8Systemy DSS (Decision Support Systems); ES (Expert Systems); KM (Knowledge Management Systems)2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych.15
A-L-2Samodzielne przygotowanie się do laboratoriów5
A-L-3Przygotowanie projektu i dokumentacji5
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki zajęć.15
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacjny
M-2Objaśnienie
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Metoda projektów
M-5Wykład problemowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne lub pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D5/09_W01
Student zna wpływ ISZ na wspomaganie procesów decyzyjnych w przedsiębiorstwie.
Z_1A_W07, Z_1A_W11C-2, C-1T-W-6, T-W-7, T-W-4, T-W-8, T-W-5M-2, M-4, M-1, M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D5/09_U01
Student posiada podstawowe umiejętność wykorzystania systemów informatycznych w obszarach obsługi klienta, handlu, magazynów, księgowości, kadr i płac. Potrafi w systemie informatycznym definiowac, generowac okreslone raporty i zestawienia.
Z_1A_U11, Z_1A_U04, Z_1A_U17C-2T-L-6, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-2, M-4, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D5/09_W01
Student zna wpływ ISZ na wspomaganie procesów decyzyjnych w przedsiębiorstwie.
2,0Student nie zna podstawowych pojeć dotyczących systemów informatycznych zarządzania i ich wpływu na wspomaganie procesów decyzyjnych w przedsiębiorstwie.
3,0Student zna w stopniu dostatecznym zagadnienia związane z zastosowaniami informatycznych systemów zarządzania i ich wpływu na zmiany w przedsiębiorstwie.
3,5Student zna i analizuje zagadnienia związane z zastosowaniami systemów informatycznych i ich wpływu na zmiany w systemie zarządzania w przedsiębiorstwie.
4,0Student zna i analizuje rozszerzone zagadnienia związane z zastosowaniami technologii ICT, ich wpływu na gospodarkę w przedsębiorstwie i zwiększenie efektywności procesów informacyjno-decyzyjnych.
4,5Student zna i analizuje rozszerzone zagadnienia związane z zastosowaniami technologii ICT, ich wpływu na gospodarkę przedsiębiorstwa, zmianę struktury produkcji i zaopatrzenia. Rozwiązuje problemy informacyjno-decyzyjne dotyczące planowania operacyjnego, taktycznego.
5,0Student zna i analizuje rozszerzone zagadnienia związane z zastosowaniami technologii ICT, ich wpływu na gospodarkę przedsiębiorstwa, zmianę struktury produkcji i zaopatrzenia. Rozwiązuje problemy informacyjno-decyzyjne dotyczące planowania operacyjnego, taktycznego.Student zna i analizuje zagadnienia związane z gospodarką elektroniczną i jej wpływem na zmiany struktury kanałów dystrybucji i zaopatrzenia.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D5/09_U01
Student posiada podstawowe umiejętność wykorzystania systemów informatycznych w obszarach obsługi klienta, handlu, magazynów, księgowości, kadr i płac. Potrafi w systemie informatycznym definiowac, generowac okreslone raporty i zestawienia.
2,0Student nie posiada umiejętność wykorzystania systemów informatycznych w obszarach obsługi klienta, handlu, magazynów, księgowości, kadr i płac.
3,0Student posiada dostateczne umiejętności wykorzystania systemów informatycznych w obszarach obsługi klienta, handlu, magazynów, księgowości, kadr i płac.
3,5Student posiada dostateczne umiejętności z zakresu wykorzystania systemów informatycznych w obszarach obsługi klienta, handlu, magazynów, księgowości, kadr i płac.
4,0Student posiada dobre umiejętności z zakresu wykorzystania systemów informatycznych w obszarach obsługi klienta, handlu, magazynów, księgowości, kadr i płac.
4,5Student posiada dobre umiejętności z zakresu u wykorzystania systemów informatycznych w obszarach obsługi klienta, handlu, magazynów, księgowości, kadr i płac. Potrafi w systemie informatycznym definiowac, generowac okreslone raporty i zestawienia.
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu wykorzystania systemów informatycznych w obszarach obsługi klienta, handlu, magazynów, księgowości, kadr i płac. Potrafi w systemie informatycznym definiowac, generowac okreslone raporty i zestawienia.

Literatura podstawowa

  1. Januszewski A., Funkcjonalność informatycznych systemów zarządzania. T 1. Zintegrowane systemy transakcyjne., MIKOM, Warszawa, 2010
  2. Januszewski A., Funkcjonalność informatycznych systemów zarządzania. T 2. Systemy Business Intelligence, MIKOM, Warszawa, 2010
  3. Kisielnicki J., Sroka H., Systemy informacyjne biznesu. Informatyka dla zarządzania, Placet, Warszawa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Adamczewski P., Zintegrowane systemy informatyczne w praktyce, MIKOM, Warszawa, 2010
  2. Lech P., Zintegrowane Systemy Zarządzania ERP/ERPII. Wykorzystanie w biznesie, wdrożenie., Difin, Warszawa, 2003
  3. Klonowski Z. J., Systemy Informatyczne Zarządzania Przedsiębiorstwem. Modele rozwoju i właściwości funkcjonalne., Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej., Wrocław, 2004
  4. Dulhare, U. N., Ahmad, K., Bin, A. K. A. (Eds.), Machine learning and big data : Concepts, algorithms, tools and applications, John Wiley & Sons, Incorporated, 2020, Proquest

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Organizacja danych ekonomicznych w systemach informacyjnych przedsiębiorstwa1
T-L-2Zapoznanie z architekturą, zakresem funkcjonalnym oraz zastosowaniem systemów informatycznych1
T-L-3Praca z wybranymi modułami Informatycznych Systemów Zarządzania (obsługa sprzedaży i gospodarki magazynowej). Elektroniczna rejestracja operacji gospodarczych i transakcji handlowych.4
T-L-4Systemy kadrowo-płacowym. Procedury i tryb generowania raportów.3
T-L-5Systemy zarzadzania relacjami z klientami3
T-L-6Systemy finansowo-księgowe. Raportowanie dla potrzeb sprawozdawczości ekonomiczno-finansowej przedsiębiorstwa.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu systemów informatycznych zarządzania1
T-W-2Typologia systemów informatycznych zarządzania.1
T-W-3Struktura systemu informatycznego: funkcjonalna, informacyjna, organizacyjno-przestrzenna i techniczna. Funkcjonalność informatycznych systemów zarządzania.2
T-W-4Systemy informatyczne klasy MRP/MRPII1
T-W-5Systemy informatyczne klasy ERP1
T-W-6Systemy informatyczne klasy CRM1
T-W-7Systemy Informatyczne dla logistyki SCM (Supply Chain Management);1
T-W-8Systemy DSS (Decision Support Systems); ES (Expert Systems); KM (Knowledge Management Systems)2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych.15
A-L-2Samodzielne przygotowanie się do laboratoriów5
A-L-3Przygotowanie projektu i dokumentacji5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki zajęć.15
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D5/09_W01Student zna wpływ ISZ na wspomaganie procesów decyzyjnych w przedsiębiorstwie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W07Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody i narzędzia gromadzenia informacji oraz ich znaczenie na potrzeby zarządzania organizacjami
Z_1A_W11Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym istotę funkcjonowania organizacji oraz instrumenty i zasady zarządzania
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z funkcjonalnością wybranych modułów ISZ, zasadami wyboru, instalowania i administrowania.
C-1Zapoznanie studenta z problematyką dotyczącą Informatycznych Systemów Zarządzania i ich wpływu na wspomaganie procesów decyzyjnych w przedsiębiorstwie.
Treści programoweT-W-6Systemy informatyczne klasy CRM
T-W-7Systemy Informatyczne dla logistyki SCM (Supply Chain Management);
T-W-4Systemy informatyczne klasy MRP/MRPII
T-W-8Systemy DSS (Decision Support Systems); ES (Expert Systems); KM (Knowledge Management Systems)
T-W-5Systemy informatyczne klasy ERP
Metody nauczaniaM-2Objaśnienie
M-4Metoda projektów
M-1Wykład informacjny
M-5Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne lub pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojeć dotyczących systemów informatycznych zarządzania i ich wpływu na wspomaganie procesów decyzyjnych w przedsiębiorstwie.
3,0Student zna w stopniu dostatecznym zagadnienia związane z zastosowaniami informatycznych systemów zarządzania i ich wpływu na zmiany w przedsiębiorstwie.
3,5Student zna i analizuje zagadnienia związane z zastosowaniami systemów informatycznych i ich wpływu na zmiany w systemie zarządzania w przedsiębiorstwie.
4,0Student zna i analizuje rozszerzone zagadnienia związane z zastosowaniami technologii ICT, ich wpływu na gospodarkę w przedsębiorstwie i zwiększenie efektywności procesów informacyjno-decyzyjnych.
4,5Student zna i analizuje rozszerzone zagadnienia związane z zastosowaniami technologii ICT, ich wpływu na gospodarkę przedsiębiorstwa, zmianę struktury produkcji i zaopatrzenia. Rozwiązuje problemy informacyjno-decyzyjne dotyczące planowania operacyjnego, taktycznego.
5,0Student zna i analizuje rozszerzone zagadnienia związane z zastosowaniami technologii ICT, ich wpływu na gospodarkę przedsiębiorstwa, zmianę struktury produkcji i zaopatrzenia. Rozwiązuje problemy informacyjno-decyzyjne dotyczące planowania operacyjnego, taktycznego.Student zna i analizuje zagadnienia związane z gospodarką elektroniczną i jej wpływem na zmiany struktury kanałów dystrybucji i zaopatrzenia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D5/09_U01Student posiada podstawowe umiejętność wykorzystania systemów informatycznych w obszarach obsługi klienta, handlu, magazynów, księgowości, kadr i płac. Potrafi w systemie informatycznym definiowac, generowac okreslone raporty i zestawienia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U11Potrafi posługiwać się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi wspomagającymi proces podejmowania decyzji
Z_1A_U04Potrafi interpretować i analizować wpływ otoczenia na organizację w procesie podejmowania decyzji
Z_1A_U17Potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z funkcjonalnością wybranych modułów ISZ, zasadami wyboru, instalowania i administrowania.
Treści programoweT-L-6Systemy finansowo-księgowe. Raportowanie dla potrzeb sprawozdawczości ekonomiczno-finansowej przedsiębiorstwa.
T-L-5Systemy zarzadzania relacjami z klientami
T-L-1Organizacja danych ekonomicznych w systemach informacyjnych przedsiębiorstwa
T-L-2Zapoznanie z architekturą, zakresem funkcjonalnym oraz zastosowaniem systemów informatycznych
T-L-3Praca z wybranymi modułami Informatycznych Systemów Zarządzania (obsługa sprzedaży i gospodarki magazynowej). Elektroniczna rejestracja operacji gospodarczych i transakcji handlowych.
T-L-4Systemy kadrowo-płacowym. Procedury i tryb generowania raportów.
Metody nauczaniaM-2Objaśnienie
M-4Metoda projektów
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne lub pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętność wykorzystania systemów informatycznych w obszarach obsługi klienta, handlu, magazynów, księgowości, kadr i płac.
3,0Student posiada dostateczne umiejętności wykorzystania systemów informatycznych w obszarach obsługi klienta, handlu, magazynów, księgowości, kadr i płac.
3,5Student posiada dostateczne umiejętności z zakresu wykorzystania systemów informatycznych w obszarach obsługi klienta, handlu, magazynów, księgowości, kadr i płac.
4,0Student posiada dobre umiejętności z zakresu wykorzystania systemów informatycznych w obszarach obsługi klienta, handlu, magazynów, księgowości, kadr i płac.
4,5Student posiada dobre umiejętności z zakresu u wykorzystania systemów informatycznych w obszarach obsługi klienta, handlu, magazynów, księgowości, kadr i płac. Potrafi w systemie informatycznym definiowac, generowac okreslone raporty i zestawienia.
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu wykorzystania systemów informatycznych w obszarach obsługi klienta, handlu, magazynów, księgowości, kadr i płac. Potrafi w systemie informatycznym definiowac, generowac okreslone raporty i zestawienia.