Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Rachunkowość zarządcza
Sylabus przedmiotu Zarządzanie publiczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zarządzanie publiczne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zarządzania i Marketingu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Kołoszycz <Ewa.Koloszycz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Robert Rusielik <Robert.Rusielik@zut.edu.pl>, Lesław Rządziński <lrzadzinski@zut.edu.pl>, Anna Sworowska-Baranowska <Anna.Sworowska@zut.edu.pl>, Artur Wilczyński <Artur.Wilczynski@zut.edu.pl>, Michał Świtłyk <Michal.Switlyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien znać podstawy zarządzania |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zrozumienie specyfiki funkcjonowania organizacji sektora publicznego i zarządzania nimi |
C-2 | Znajomość głównych koncepcji zarządzania w sektorze publicznym |
C-3 | Zapoznanie z nowoczesnymi metodami i technikami zarządzania w sektorze publicznym |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Rozwój instytucjonalny i jego ocena w administracji publicznej | 4 |
T-A-2 | Model wspólnej oceny (CAF) administracji publicznej | 2 |
T-A-3 | Sprawność instytucjonalna samorządów lokalnych | 2 |
T-A-4 | Wskaźniki realizacji usług publicznych | 2 |
T-A-5 | Partycypacja obywatelskia w zarządzaniu publicznym | 3 |
T-A-6 | Identyfikacja i ocena zagrożeń bezpieczeństwa | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zarządzanie publiczne – istota, cel, funkcje | 2 |
T-W-2 | Zarządzanie w jednostkach samorządowych | 2 |
T-W-3 | Zarządzanie w sektorze obywatelskim | 2 |
T-W-4 | Instrumenty zarządzania publicznego | 2 |
T-W-5 | System zarządzania bezpieczeństwem publicznym | 2 |
10 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć | 18 |
A-A-3 | Konsultacje | 2 |
35 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu | 3 |
A-W-3 | Egzamin | 2 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną |
M-2 | Metoda przypadków |
M-3 | Ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena z wykonanych ćwiczeń |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_C05_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student rozumie znaczenie zarządzania publicznego w życiu społecznym i gospodarczym, zna zagrożenia bezpieczeństwa publicznego oraz charakteryzuje system zarządzania publicznego | Z_1A_W04, Z_1A_W05 | — | C-2, C-1 | T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-2 |
Z_1A_C05_W02 Student zna zakres oodziaływania instrumentów zarządzania publicznego oraz określa działania w zakresie profilaktyki w bezpieczeństwie publicznym | Z_1A_W02, Z_1A_W04, Z_1A_W10 | — | C-3, C-2 | T-W-5, T-W-4, T-W-3 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_C05_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student dobiera odpowiednie narządzia oceny sprawności i rozwoju organizacji publicznych | Z_1A_U01, Z_1A_U15 | — | C-3, C-1 | T-A-4, T-A-3, T-A-2, T-A-1 | M-2, M-3 | S-1 |
Z_1A_C05_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student analizuje zagrożenia bezpieczeństwa i ocenia ryzyko ich wystąpienia oraz proponuje rozwiązania w zakresie ograniczenia ryzyka | Z_1A_U01, Z_1A_U15 | — | C-3, C-2 | T-A-6, T-A-5, T-A-3 | M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_C05_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student rozumie znaczenie zarządzania publicznego w życiu społecznym i gospodarczym, zna zagrożenia bezpieczeństwa publicznego oraz charakteryzuje system zarządzania publicznego | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi scharakteryzować znaczenie zarządzania publicznego, wskazuje na podstawowe zagrożenia w ramach zarządzania bezpieczeństwem oraz zna elementy systemu zarządzania publicznego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Z_1A_C05_W02 Student zna zakres oodziaływania instrumentów zarządzania publicznego oraz określa działania w zakresie profilaktyki w bezpieczeństwie publicznym | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi określić profil działalności wybranych instytucji bezpieczeństwa publicznego, dostrzega ich działalność w otoczeniu oraz określa działania na różnych poziomach profilaktyki w bezpieczeństwe publicznym | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_C05_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student dobiera odpowiednie narządzia oceny sprawności i rozwoju organizacji publicznych | 2,0 | |
3,0 | Student rozumie znaczenie programów prewencyjnych. Wykazuje się znajomością podstawowych działań zapobiegawczych realizowanych w prewencji bezpieczeństwa publicznego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Z_1A_C05_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student analizuje zagrożenia bezpieczeństwa i ocenia ryzyko ich wystąpienia oraz proponuje rozwiązania w zakresie ograniczenia ryzyka | 2,0 | |
3,0 | Student identyfikuje podstawowe zagrożenia bezpieczeństwa dla podmiotu, potrafi określać ryzyko oraz działania profilaktyczne | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- red. K. Krukowski, M. Siemiński, Zarządzanie publiczne: teoria i praktyka w polskich organizacjach, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn, 2015
- Sześciło D., Administracja i zarządzanie publiczne, Stowarzyszenie Absolwentów Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2014, dostępna online: http://rszarf.ips.uw.edu.pl/apub/podrecznik.pdf
- Gierszewski J., Bezpieczeństwo wewnętrzne. Zarys systemu, Difin, Warszawa, 2013
- Rabin j., Hildreth W.B., Miller G.J, Handbook of Public Administration, Taylor&Francis, 2011, 3, dostępna online: https://hostnezt.com/cssfiles/publicadmin/Handbook%20of%20Public%20Administration%20By%20Jack%20Rabin.pdf
Literatura dodatkowa
- Kożuch A. i in., Obszary zarządzania publicznego, Monografie i Studia Instytutu Spraw Publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 2016, dostępne online: https://wzks.uj.edu.pl/documents/2103800/7252370/Obszary+zarz%C4%85dzania+publicznego/be686ebf-762d-46c6-815e-8e3ed0c122cf