Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Rachunkowość zarządcza
Sylabus przedmiotu Zarządzanie zasobami ludzkimi:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zarządzanie zasobami ludzkimi | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zarządzania i Marketingu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Artur Wilczyński <Artur.Wilczynski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Ewa Kołoszycz <Ewa.Koloszycz@zut.edu.pl>, Robert Rusielik <Robert.Rusielik@zut.edu.pl>, Lesław Rządziński <lrzadzinski@zut.edu.pl>, Anna Sworowska-Baranowska <Anna.Sworowska@zut.edu.pl>, Artur Wilczyński <Artur.Wilczynski@zut.edu.pl>, Michał Świtłyk <Michal.Switlyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna wiedza z zakresu zarządzania organizacjami |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z ideą i podstawową terminologią zarządzania zasobami ludzkimi |
C-2 | Zgłębianie wiedzy na temat organizacji procesów (zadań) zarządzania zasobami ludzkimi |
C-3 | Budowanie umiejętności analizy procesów zarządzania zasobami ludzkimi |
C-4 | Ocena rozwiązań w zakresie funkcji (zadań) zarządzania zasobami ludzkimi |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Elementy tworzące politykę personalną i strategię HR | 4 |
T-A-2 | Analiza organizacji procesów rekrutacyjnych | 6 |
T-A-3 | Wprowadzenie i adaptacja pracownika na stanowisko pracy | 2 |
T-A-4 | Analiza komponentów procesu rozwoju zasobów ludzkich, techniki budowania kapitału ludzkiego | 4 |
T-A-5 | Analiza sposobów budowania zaangażowania pracowników | 4 |
T-A-6 | Analiza organizacji procesu odejść pracowników z organizacji | 4 |
T-A-7 | Zarządzanie dobrostanem pracowników - case study | 2 |
T-A-8 | Badanie wskaźników efektywności działań w obszarze HR | 2 |
T-A-9 | Test zaliczeniowy | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do zarządzania zasobami ludzkimi | 4 |
T-W-2 | Model i strategia HR | 3 |
T-W-3 | Modele zarządzania zasobami ludzkimi | 3 |
T-W-4 | Pozyskiwanie pracowników | 6 |
T-W-5 | Rozwój zasobów ludzkich | 4 |
T-W-6 | Budowanie zaangażowania pracowników | 3 |
T-W-7 | Odejście pracownika z organizacji | 4 |
T-W-8 | Dobrostan pracowników | 3 |
T-W-9 | Organizacja funkcji HR | 2 |
T-W-10 | Analityka działań w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi | 3 |
35 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć | 20 |
A-A-3 | Przygotowanie do testu zaliczeniowego | 10 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 35 |
A-W-2 | Egzamin | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 28 |
65 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład konwersatoryjny |
M-3 | Metoda przypadków |
M-4 | Ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
S-2 | Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena ćwiczeń wykonywanych przez studentów |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_C08_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien wyjaśnić znaczenie zarządzania zasobami ludzkimi w zarządzaniu organizacjami | Z_1A_W05, Z_1A_W06, Z_1A_W11 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-10 | M-1, M-2 | S-1 |
Z_1A_C08_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi charakteryzować zadania/procesy zarządzania zasobami ludzkimi | Z_1A_W05, Z_1A_W06, Z_1A_W11 | — | C-3, C-2, C-4 | T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2 | S-1 |
Z_1A_C08_W03 W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna podstawowe metody stosowane w obszarach (zadaniach) zarządzania zasobami ludzkimi | Z_1A_W06, Z_1A_W07, Z_1A_W13, Z_1A_W11 | — | C-2, C-4 | T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-10 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_C08_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi korzystać z wybranych rozwiązań w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi | Z_1A_U06, Z_1A_U09, Z_1A_U01, Z_1A_U17 | — | C-3, C-4 | T-A-1, T-A-4, T-A-6, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-7, T-A-8, T-A-9 | M-3, M-4 | S-2, S-3 |
Z_1A_C08_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi analizować zaprezentowane metody i techniki zarządzania zasobami ludzkimi | Z_1A_U06, Z_1A_U09, Z_1A_U01 | — | C-3, C-2, C-4 | T-A-1, T-A-4, T-A-6, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-7, T-A-8 | M-3, M-4 | S-2, S-3 |
Z_1A_C08_U03 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć zaprezentować wyniki realizowanych ćwiczeń | Z_1A_U19 | — | C-3, C-2, C-4 | T-A-4, T-A-6, T-A-2, T-A-5, T-A-8 | M-3, M-4 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_C08_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien wyjaśnić znaczenie zarządzania zasobami ludzkimi w zarządzaniu organizacjami | 2,0 | Student nie potrafi definiować istoty zarządzania zasobami ludzkimi |
3,0 | Student powierzchownie definiuje znaczenie zarządzania zasobami ludzkimi w organizacjach | |
3,5 | Student definiuje znaczenie zarządzania zasobami ludzkimi w organizacjach oraz wskazuje na wybrane zadania zarządzania zasobami ludzkimi odnoszące się do celów zarządzania zasobami ludzkimi | |
4,0 | Student definiuje znaczenie zarządzania zasobami ludzkimi w organizacjach oraz wskazuje na zadania zarządzania zasobami ludzkimi odnoszące się do celów zarządzania zasobami ludzkimi | |
4,5 | Student definiuje znaczenie zarządzania zasobami ludzkimi w organizacjach, wskazuje na zadania zarządzania zasobami ludzkimi odnoszące się do celów zarządzania zasobami ludzkimi oraz określa ich znaczenie w polityce HR | |
5,0 | Student definiuje znaczenie zarządzania zasobami ludzkimi w organizacjach, wskazuje na zadania zarządzania zasobami ludzkimi odnoszące się do celów zarządzania zasobami ludzkimi, określa ich znaczenie w polityce HR i relacje między nimi | |
Z_1A_C08_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi charakteryzować zadania/procesy zarządzania zasobami ludzkimi | 2,0 | Student nie potrafi scharakteryzować żadnego z podstawowych procesów zarządzania zasobami ludzkimi |
3,0 | Student objaśnia w sposób powierzchowny wybrane procesy zarządzania zasobami ludzkimi | |
3,5 | Student charakteryzuje procesy zarządzania zasobami ludzkimi wraz z wydzieleniem ich najważniejszych etapów | |
4,0 | Student opisuje procesy zarządzania zasobami ludzkimi z określeniem ich etapów w sposób uporządkowanych (zna przebieg procesów) | |
4,5 | Student opisuje procesy zarządzania zasobami ludzkimi z określeniem ich etapów w sposób uporządkowany (zna przebieg procesów) oraz potrafi przypisać do nich metody zarządzania zasobami ludzkimi | |
5,0 | Student opisuje procesy zarządzania zasobami ludzkimi z określeniem ich etapów w sposób uporządkowany (zna przebieg procesów) oraz potrafi przypisać do nich metody zarządzania zasobami ludzkimi wraz z ich charakterystyką | |
Z_1A_C08_W03 W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna podstawowe metody stosowane w obszarach (zadaniach) zarządzania zasobami ludzkimi | 2,0 | Student nie zna żadnej z metod zarządzania zasobami ludzkimi |
3,0 | Student potrafi wymienić metody zarządzania zasobami ludzkimi, przypisać je do określonych zadań zarządzania zasobami ludzkimi i scharakteryzować nieliczne z tych metod | |
3,5 | Student potrafi wymienić metody zarządzania zasobami ludzkimi, przypisać je do określonych zadań zarządzania zasobami ludzkimi i scharakteryzować większość z tych metod | |
4,0 | Student potrafi wymienić metody zarządzania zasobami ludzkimi, przypisać je do określonych zadań zarządzania zasobami ludzkimi i scharakteryzować wszystkie z tych metod | |
4,5 | Student potrafi wymienić metody zarządzania zasobami ludzkimi, przypisać je do określonych zadań zarządzania zasobami ludzkimi oraz je scharakteryzować wraz ze wskazaniem możliwości ich zastosowania | |
5,0 | Student potrafi wymienić metody zarządzania zasobami ludzkimi, przypisać je do określonych zadań zarządzania zasobami ludzkimi, dokonać ich charakterystyki oraz określić ich mocne i słabe strony |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_C08_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi korzystać z wybranych rozwiązań w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystać wybranych rozwiązań w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi w praktyce zarządzania |
3,0 | Student potrafi wykorzystać jedynie kilka z poznanych rozwiązań w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi w praktyce zarządzania | |
3,5 | Student potrafi wykorzystać wszystkie z poznanych rozwiązań w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi w praktyce zarządzania | |
4,0 | Student potrafi wykorzystać wszystkie z poznanych rozwiązań w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi w praktyce zarządzania oraz uzasadnić ich przydatność | |
4,5 | Student potrafi wykorzystać wszystkie z poznanych rozwiązań w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi w praktyce zarządzania, uzasadnić ich przydatność i określić ich wady i zalety | |
5,0 | Student potrafi wykorzystać wszystkie z poznanych rozwiązań w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi w praktyce zarządzania, uzasadnić ich przydatność, określić ich wady i zalety oraz dokonać ich modyfikacji | |
Z_1A_C08_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi analizować zaprezentowane metody i techniki zarządzania zasobami ludzkimi | 2,0 | Student nie umie dokonać analizy poznanych metod i technik zarządzania zasobami ludzkimi |
3,0 | Student umie dokonać analizy jedynie wybranych metod i technik zarządzania zasobami ludzkimi | |
3,5 | Student umie analizować wszystkie poznane metod i technik zarządzania zasobami ludzkimi w wybranych obszarach funkcji HR | |
4,0 | Student umie analizować wszystkie poznane metod i technik zarządzania zasobami ludzkimi w wybranych obszarach funkcji HR oraz przewidzieć możliwe efekty ich wdrożenia | |
4,5 | Student umie analizować wszystkie poznane metod i technik zarządzania zasobami ludzkimi w wybranych obszarach funkcji HR, przewidzieć możliwe efekty ich wdrożenia oraz określić ich mocne i słabe strony | |
5,0 | Student umie analizować wszystkie poznane metod i technik zarządzania zasobami ludzkimi w wybranych obszarach funkcji HR, przewidzieć możliwe efekty ich wdrożenia, określić ich mocne i słabe strony oraz warunki ich zastosowania | |
Z_1A_C08_U03 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć zaprezentować wyniki realizowanych ćwiczeń | 2,0 | Student nie potrafi dokonać ustnej prezentacji wyników powierzonego mu zadania ćwiczeniowego |
3,0 | Student potrafi dokonać pobieżną prezentację otrzymanych wyników zadań ćwiczeniowych | |
3,5 | Student potrafi dokładnie przedstawić wyniki zrealizowanego zadania ćwiczeniowego oraz potrafi przeprowadzić analizę otrzymanych wyników | |
4,0 | Student umie wszechstronnie zaprezentować wyniki zrealizowanego zadania ćwiczeniowego oraz dokonać odniesienia otrzymanych wyników do treści literatury przedmiotu | |
4,5 | Student umie przedstawić otrzymane wyniki zadań ćwiczeniowych oraz potrafi przeprowadzić dyskusję wyników wyrażając swoje spostrzeżenia | |
5,0 | Student w sposób precyzyjny umie przedstawić wyniki zadania ćwiczeniowego, przeprowadzić analizę otrzymanych wyników oraz wskazać na wady i zalety proponowanych rozwiązań |
Literatura podstawowa
- Pocztowski A., Zarządzanie zasobami ludzkimi. Koncepcje - praktyki - wyzwania, PWE, Warszawa, 2018
- Armstrong M., Taylor S., Zarządzanie zasobami ludzkimi, Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2016
- Król H., Ludwiczyński A., Zarządzanie zasobami ludzkimi. Tworzenie kapitału ludzkiego organizacji, PWN, Warszawa, 2012
- Oczkowska R., Zarządzanie zasobami ludzkimi. Przesłanki, funkcje, instrumenty, PWN, Warszawa, 2019
- Walenda E. (red), Praktyki HRM: najlepsze studia przypadku z polskiego rynku, INFOR PL SA, Warszawa, 2018
- Armstrong M., Taylor S., Armstrong's handbook of human resource management practice, Kogan Page, London, 2014, 13th Edition, Dostęp online: https://www.academia.edu/32280546/ARMSTRONGS_HANDBOOK_OF_HUMAN_RESOURCE_MANAGEMENT_PRACTICE_i;
Literatura dodatkowa
- Popieluch H., HR Business Partner: rola, filar, perspektywy, PWN, Warszawa, 2018
- Dessler G., Human Resource Management, Pearson Eduction Inc., 2017, 15th Edition, Dostęp online - wyszukiwarka Google