Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Rachunkowość zarządcza

Sylabus przedmiotu Podstawy zarządzania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy zarządzania
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami
Nauczyciel odpowiedzialny Aleksandra Grzesiuk <agrzesiuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Ewa Kołoszycz <Ewa.Koloszycz@zut.edu.pl>, Robert Rusielik <Robert.Rusielik@zut.edu.pl>, Lesław Rządziński <lrzadzinski@zut.edu.pl>, Anna Sworowska-Baranowska <Anna.Sworowska@zut.edu.pl>, Artur Wilczyński <Artur.Wilczynski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 7,0 ECTS (formy) 7,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 45 3,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA1 45 4,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zrozumienie istoty i mechanizmów funkcjonowania organizacji.
C-2Zrozumienie istoty procesu i funkcji zarządzania.
C-3Zrozumienie wpływu otoczenia i jego zmienności na organizację.
C-4Budowa umiejętności wyknywania funkcji menadżerskich w przykladowych sytuacjach
C-5Kształtowanie umiejętności diagnozowania problemów w organizacji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Istota zarządzania i elementy procesu zarządzania2
T-A-2Analiza SWOT i PEST4
T-A-3Komunikacja interpersonalna2
T-A-4Planowanie w organizacji2
T-A-5Ustalanie celów organizacji2
T-A-6Struktury organizacyjne - tworzenie i zmiana4
T-A-7Kolokwium2
T-A-8Motywowanie w środowisku pracy4
T-A-9Proces i rodzaje kontroli4
T-A-10Role menadżerskie. Umiejętności menedżerskie4
T-A-11Podejmowanie decyzji w organizacji2
T-A-12Przywództwo i zarządzanie zespołem2
T-A-13Konflikt w organizacji. Rozwiązywanie konfliktów2
T-A-14Zarządzanie zmianą2
T-A-15Przygotowanie projektu grupowego. Prezentacja projektu7
45
wykłady
T-W-1Zarządzanie – jego istota i znaczenie2
T-W-2Cele i funkcje zarządzania2
T-W-3Otoczenie organizacji2
T-W-4Elementy organizacji – ludzie, technologie, procesy2
T-W-5Komunikacja interpersonalna2
T-W-6Planowanie jako funkcja zarządzania. Rodzaje planowania. Cele organizacji - rodzaje, sposoby wyznaczania4
T-W-7Organizowanie jako funkcja zarządzania4
T-W-8Motywowanie jako funkcja zarządzania4
T-W-9Kontrola jako funkcja zarządzania2
T-W-10Sprawność - skuteczność - efektywność organizacji2
T-W-11Istota pracy kierowniczej. Role kierownicze. Umiejętności menadżerskie.2
T-W-12Władza. Źródła władzy. Style przywodztwa.2
T-W-13Procesy decyzyjne w organizacji. Indywidualne i grupowe podejmowanie decyzji.2
T-W-14Zarządzanie jakością - istota koncepcji2
T-W-15Zarządzanie zmianą3
T-W-16Ewolucja teorii organizacji i zarządzania2
T-W-17Współczesne trendy w zarządzaniu2
T-W-18Zarządzanie w warunkach globalizacji2
T-W-19Etyczny i kulturowy kontekst zarządzania2
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-A-2Przygotowanie się do kolokwium zaliczeniowego10
A-A-3Przygotowanie się do zajęć10
A-A-4Praca z ćwiczeniami23
A-A-5Konsultacje12
100
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach45
A-W-2Zapoznawanie się z literaturą dodatkową14
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu12
A-W-4Egzamin2
A-W-5Konsultacje2
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Opis
M-5Objaśnienie
M-6Ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe
S-3Ocena formująca: Dyskusja wyników i propozycji w zakresie przyjetych rozwiązań ćwiczeń i zadań problemowych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_B03_W01
Ma wiedzę o zarządzaniu, która pozwala absolwentowi przypisywać problemy do funkcji zarządzania
Z_1A_W01, Z_1A_W06C-5, C-1, C-2T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-2, M-3S-1
Z_1A_B03_W02
Ma wiedzę o podstawach teorii zarządzania i ekonomii
Z_1A_W01C-1, C-3T-W-3, T-W-4, T-W-12, T-W-2, T-W-10, T-W-11, T-W-19, T-W-15, T-W-18, T-W-1M-1, M-2, M-3S-1
Z_1A_B03_W03
Rozumie kompleksowość organizacji i wpływ otoczenia na organizację
Z_1A_W04C-5, C-3T-W-3M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_B03_U01
Posiada umiejętność planowania pracy w organizacji, gospodarowania czasem, motywowania pracowników oraz przeprowadzania procesu kontroli
Z_1A_U06, Z_1A_U07, Z_1A_U04, Z_1A_U05, Z_1A_U03C-4T-A-12, T-A-8, T-A-9, T-A-6, T-A-10, T-A-11M-3, M-6S-3
Z_1A_B03_U02
Ma umiejętności korzystania z różnych źródeł wiedzy
Z_1A_U01, Z_1A_U02, Z_1A_U05C-1, C-3T-A-1M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_B03_K01
Absolwent jest przygotowany do podejmowania odpowiedzialności za swoje działania oraz zespołu
Z_1A_K07, Z_1A_K01C-1, C-3T-W-3, T-W-4, T-W-12, T-W-2, T-W-10, T-W-11, T-W-19, T-W-15, T-W-18, T-W-1, T-A-12, T-A-8, T-A-9, T-A-6, T-A-10, T-A-11, T-A-1M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_B03_W01
Ma wiedzę o zarządzaniu, która pozwala absolwentowi przypisywać problemy do funkcji zarządzania
2,0Niezadawalająca wiedza, nie potrafi definiować funkcji zarządzania, nie potrafi podać ich zakresu
3,0Zadawalająca wiedza, potrafi definiować funkcję zarządzania i ich zakres, zna pojęcie organicznych funkcji zarządzania, popełnia liczne błędy
3,5Zadawalająca wiedza, potrafi definiować funkcję zarządzania i ich zakres, zna pojęcie organicznych funkcji zarządzania. Zna zakresy kierowniczych funkcji planowania, organizowania, motywowania i kontroli
4,0Dobra wiedza, potrafi definiować funkcję zarządzania i ich zakres, zna pojęcie organicznych funkcji zarządzania. Zna zakresy kierowniczych funkcji planowania, organizowania, motywowania i kontroli oraz zna zasady ich realizacji
4,5Bardzo dobra wiedza, potrafi definiować funkcję zarządzania i ich zakres, zna pojęcie organicznych funkcji zarządzania. Zna zakresy kierowniczych funkcji planowania, organizowania, motywowania i kontroli oraz zna zasady ich realizacji, zdaje sobie sprawę z ograniczeń w ich realizacji
5,0Bardzo dobra wiedza, potrafi definiować funkcję zarządzania i ich zakres, zna pojęcie organicznych funkcji zarządzania. Zna zakresy kierowniczych funkcji planowania, organizowania, motywowania i kontroli oraz zna zasady ich realizacji, zdaje sobie sprawę z ograniczeń w ich realizacji i zna sposoby ich racjonalizacji
Z_1A_B03_W02
Ma wiedzę o podstawach teorii zarządzania i ekonomii
2,0niedostateczny poziom wiedzy o podstawach teorii zarządzania i ekonomii
3,0zadawalająca wiedza o podstawach teorii zarządzania i ekonomii, potrafi zdefiniować funkcje zarządzania
3,5zadawalająca wiedza o podstawach teorii zarządzania i ekonomii, potrafi zdefiniować funkcje zarządzania i podać definicję cyklu działania zorganizowanego
4,0dobra wiedza o podstawach teorii zarządzania i ekonomii, potrafi zdefiniować funkcje zarządzania, podać definicję cyklu działania zorganizowanego, tłumaczyć związki między nimi
4,5bardzo dobra wiedza wiedza o podstawach teorii zarządzania i ekonomii, potrafi zdefiniować funkcje zarządzania, podać definicję cyklu działania zorganizowanego oraz potrafi wytłumaczyć scharakteryzować podstawowe systemy kierowania
5,0znakomita wiedza potrafi identyfikować i tłumaczyć wpływ poszczególnych szkół zarządzania na teorię zarządzania
Z_1A_B03_W03
Rozumie kompleksowość organizacji i wpływ otoczenia na organizację
2,0niezadawalająca wiedza, nie potrafi definiować podstawowych pojęć z zakresu organizacji i nie potrafi podać definicji otoczenia organizacji
3,0zadawalająca wiedza, potrafi definiować podstawowe pojęcia z zakresu organizacji, potrafi podać definicję otoczenia organizacji i wyjaśnić wpływ poszczególnych elementów otoczenia na organizację z licznymi błedami
3,5zadawalająca wiedza, potrafi definiować podstawowe pojęcia z zakresu organizacji, potrafi podać definicję otoczenia organizacji i wyjaśnić wpływ poszczególnych elementów otoczenia na organizację
4,0dobra wiedza, potrafi definiować i objaśniać podstawowe pojęcia z zakresu organizacji, potrafi podać definicję otoczenia organizacji i wyjaśnić wpływ poszczególnych elementów otoczenia na organizację
4,5bardzo dobra wiedza, potrafi wyjaśniać podstawowe pojęcia z zakresu organizacji, potrafi podać definicję otoczenia organizacji i tłumaczyć wpływ poszczególnych elementów otoczenia na organizację
5,0znakomita wiedza, potrafi wyjaśniać podstawowe pojęcia z zakresu organizacji, potrafi podać definicję otoczenia organizacji i wyjaśnić wpływ poszczególnych elementów otoczenia na organizację, potrafi rozpoznać i zdefiniować związki między organizacją, jej otoczeniem i wiedzą ekonomiczną

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_B03_U01
Posiada umiejętność planowania pracy w organizacji, gospodarowania czasem, motywowania pracowników oraz przeprowadzania procesu kontroli
2,0Student nie potrafi odnieść wiedzy z zakresu planowania, organizowania, motywowania oraz kontroli do problemów praktycznych
3,0Student potrafi wykorzystać nieliczne zagadnienia z zakresu planowania, organizowania, motywowania oraz kontroli do rozwiązywania problemów praktycznych
3,5Student potrafi wykorzystać zagadnienia z zakresu planowania, organizowania, motywowania oraz kontroli do rozwiązywania problemów praktycznych
4,0Student poprawnie wykorzystuje zagadnienia z zakresu planowania, organizowania, motywowania oraz kontroli do rozwiązywania problemów praktycznych, a także potrafi odnaleźć powiązania między nimi
4,5Student dobrze potrafi wykorzystać zagadnienia z zakresu planowania, organizowania, motywowania oraz kontroli do rozwiązywania problemów praktycznych, a także potrafi odnaleźć powiązania między nimi
5,0Student wykorzystuje wszystkie zagadnienia z zakresu planowania, organizowania, motywowania oraz kontroli do rozwiązywania problemów praktycznych oraz potrafi odnaleźć powiązania między nimi, a także sam identyfikuje problemy w organizacji
Z_1A_B03_U02
Ma umiejętności korzystania z różnych źródeł wiedzy
2,0Nie ma umiejętności zdobywania wiedzy z różnych źródeł.
3,0Posiada umiejętność korzystania tylko wyłącznie z literatury podstawowej i podstawowych źródeł elektronicznych.
3,5Posiada umiejętność korzystania z literatury podstawowej, literatury dodatkowej oraz podstawowych źródeł elektronicznych krajowych.
4,0Posiada umiejętność korzystania z literatury podstawowej, literatury dodatkowej oraz zasobów bibliotek cyfrowych krajowych i zagranicznych baz danych.
4,5Posiada umiejętność korzystania z literatury podstawowej, literatury dodatkowej oraz zasobów bibliotek cyfrowych krajowych i zagranicznych baz danych.
5,0Potrafi wykorzystać literaturę podstawową, literaturę dodatkową oraz wykorzystywać zasoby bibliotek cyfrowych krajowych i zagranicznych baz danych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_B03_K01
Absolwent jest przygotowany do podejmowania odpowiedzialności za swoje działania oraz zespołu
2,0
3,0Zna podstawowe funkcje zarządzania
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Griffin R.W., Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa, 2020
  2. Korzeniowski Leszek, Podstawy zarządzania organizacjami, Difin, Warszawa, 2019
  3. Michalski Eugeniusz, Zarządzanie przedsiębiorstwem, PWN, Warszawa, 2021, można korzystać z wydań poprzednich

Literatura dodatkowa

  1. Kisielnicki Jerzy, Zarządzanie. Jak zarządzać i być zarządzanym., PWE, Warszawa, 2014
  2. Opracowanie zbiorowe, Podstawy zarządzania. Teoria i ćwiczenia., Wolters Kluwer, 2012
  3. Northouse Peter G., Introduction to Leadership: Concepts and Practice, Sage, 2020, 5th Edition
  4. Combe Colin, Introduction to managemnt, Glasgow Caledonian University, 2020

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Istota zarządzania i elementy procesu zarządzania2
T-A-2Analiza SWOT i PEST4
T-A-3Komunikacja interpersonalna2
T-A-4Planowanie w organizacji2
T-A-5Ustalanie celów organizacji2
T-A-6Struktury organizacyjne - tworzenie i zmiana4
T-A-7Kolokwium2
T-A-8Motywowanie w środowisku pracy4
T-A-9Proces i rodzaje kontroli4
T-A-10Role menadżerskie. Umiejętności menedżerskie4
T-A-11Podejmowanie decyzji w organizacji2
T-A-12Przywództwo i zarządzanie zespołem2
T-A-13Konflikt w organizacji. Rozwiązywanie konfliktów2
T-A-14Zarządzanie zmianą2
T-A-15Przygotowanie projektu grupowego. Prezentacja projektu7
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zarządzanie – jego istota i znaczenie2
T-W-2Cele i funkcje zarządzania2
T-W-3Otoczenie organizacji2
T-W-4Elementy organizacji – ludzie, technologie, procesy2
T-W-5Komunikacja interpersonalna2
T-W-6Planowanie jako funkcja zarządzania. Rodzaje planowania. Cele organizacji - rodzaje, sposoby wyznaczania4
T-W-7Organizowanie jako funkcja zarządzania4
T-W-8Motywowanie jako funkcja zarządzania4
T-W-9Kontrola jako funkcja zarządzania2
T-W-10Sprawność - skuteczność - efektywność organizacji2
T-W-11Istota pracy kierowniczej. Role kierownicze. Umiejętności menadżerskie.2
T-W-12Władza. Źródła władzy. Style przywodztwa.2
T-W-13Procesy decyzyjne w organizacji. Indywidualne i grupowe podejmowanie decyzji.2
T-W-14Zarządzanie jakością - istota koncepcji2
T-W-15Zarządzanie zmianą3
T-W-16Ewolucja teorii organizacji i zarządzania2
T-W-17Współczesne trendy w zarządzaniu2
T-W-18Zarządzanie w warunkach globalizacji2
T-W-19Etyczny i kulturowy kontekst zarządzania2
45

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach45
A-A-2Przygotowanie się do kolokwium zaliczeniowego10
A-A-3Przygotowanie się do zajęć10
A-A-4Praca z ćwiczeniami23
A-A-5Konsultacje12
100
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach45
A-W-2Zapoznawanie się z literaturą dodatkową14
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu12
A-W-4Egzamin2
A-W-5Konsultacje2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_B03_W01Ma wiedzę o zarządzaniu, która pozwala absolwentowi przypisywać problemy do funkcji zarządzania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu problematykę nauk o zarządzaniu i jakości oraz ekonomii i finansów, ich miejsce i znaczenie w naukach społecznych i powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
Z_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu problemy kierowania ludźmi w organizacjach oraz cechy człowieka jako podmiotu tworzącego strukturę organizacyjną
Cel przedmiotuC-5Kształtowanie umiejętności diagnozowania problemów w organizacji
C-1Zrozumienie istoty i mechanizmów funkcjonowania organizacji.
C-2Zrozumienie istoty procesu i funkcji zarządzania.
Treści programoweT-W-6Planowanie jako funkcja zarządzania. Rodzaje planowania. Cele organizacji - rodzaje, sposoby wyznaczania
T-W-7Organizowanie jako funkcja zarządzania
T-W-8Motywowanie jako funkcja zarządzania
T-W-9Kontrola jako funkcja zarządzania
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Niezadawalająca wiedza, nie potrafi definiować funkcji zarządzania, nie potrafi podać ich zakresu
3,0Zadawalająca wiedza, potrafi definiować funkcję zarządzania i ich zakres, zna pojęcie organicznych funkcji zarządzania, popełnia liczne błędy
3,5Zadawalająca wiedza, potrafi definiować funkcję zarządzania i ich zakres, zna pojęcie organicznych funkcji zarządzania. Zna zakresy kierowniczych funkcji planowania, organizowania, motywowania i kontroli
4,0Dobra wiedza, potrafi definiować funkcję zarządzania i ich zakres, zna pojęcie organicznych funkcji zarządzania. Zna zakresy kierowniczych funkcji planowania, organizowania, motywowania i kontroli oraz zna zasady ich realizacji
4,5Bardzo dobra wiedza, potrafi definiować funkcję zarządzania i ich zakres, zna pojęcie organicznych funkcji zarządzania. Zna zakresy kierowniczych funkcji planowania, organizowania, motywowania i kontroli oraz zna zasady ich realizacji, zdaje sobie sprawę z ograniczeń w ich realizacji
5,0Bardzo dobra wiedza, potrafi definiować funkcję zarządzania i ich zakres, zna pojęcie organicznych funkcji zarządzania. Zna zakresy kierowniczych funkcji planowania, organizowania, motywowania i kontroli oraz zna zasady ich realizacji, zdaje sobie sprawę z ograniczeń w ich realizacji i zna sposoby ich racjonalizacji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_B03_W02Ma wiedzę o podstawach teorii zarządzania i ekonomii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu problematykę nauk o zarządzaniu i jakości oraz ekonomii i finansów, ich miejsce i znaczenie w naukach społecznych i powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie istoty i mechanizmów funkcjonowania organizacji.
C-3Zrozumienie wpływu otoczenia i jego zmienności na organizację.
Treści programoweT-W-3Otoczenie organizacji
T-W-4Elementy organizacji – ludzie, technologie, procesy
T-W-12Władza. Źródła władzy. Style przywodztwa.
T-W-2Cele i funkcje zarządzania
T-W-10Sprawność - skuteczność - efektywność organizacji
T-W-11Istota pracy kierowniczej. Role kierownicze. Umiejętności menadżerskie.
T-W-19Etyczny i kulturowy kontekst zarządzania
T-W-15Zarządzanie zmianą
T-W-18Zarządzanie w warunkach globalizacji
T-W-1Zarządzanie – jego istota i znaczenie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0niedostateczny poziom wiedzy o podstawach teorii zarządzania i ekonomii
3,0zadawalająca wiedza o podstawach teorii zarządzania i ekonomii, potrafi zdefiniować funkcje zarządzania
3,5zadawalająca wiedza o podstawach teorii zarządzania i ekonomii, potrafi zdefiniować funkcje zarządzania i podać definicję cyklu działania zorganizowanego
4,0dobra wiedza o podstawach teorii zarządzania i ekonomii, potrafi zdefiniować funkcje zarządzania, podać definicję cyklu działania zorganizowanego, tłumaczyć związki między nimi
4,5bardzo dobra wiedza wiedza o podstawach teorii zarządzania i ekonomii, potrafi zdefiniować funkcje zarządzania, podać definicję cyklu działania zorganizowanego oraz potrafi wytłumaczyć scharakteryzować podstawowe systemy kierowania
5,0znakomita wiedza potrafi identyfikować i tłumaczyć wpływ poszczególnych szkół zarządzania na teorię zarządzania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_B03_W03Rozumie kompleksowość organizacji i wpływ otoczenia na organizację
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu relacje i zależności między podmiotami gospodarczymi a organizacjami i ich otoczeniem
Cel przedmiotuC-5Kształtowanie umiejętności diagnozowania problemów w organizacji
C-3Zrozumienie wpływu otoczenia i jego zmienności na organizację.
Treści programoweT-W-3Otoczenie organizacji
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0niezadawalająca wiedza, nie potrafi definiować podstawowych pojęć z zakresu organizacji i nie potrafi podać definicji otoczenia organizacji
3,0zadawalająca wiedza, potrafi definiować podstawowe pojęcia z zakresu organizacji, potrafi podać definicję otoczenia organizacji i wyjaśnić wpływ poszczególnych elementów otoczenia na organizację z licznymi błedami
3,5zadawalająca wiedza, potrafi definiować podstawowe pojęcia z zakresu organizacji, potrafi podać definicję otoczenia organizacji i wyjaśnić wpływ poszczególnych elementów otoczenia na organizację
4,0dobra wiedza, potrafi definiować i objaśniać podstawowe pojęcia z zakresu organizacji, potrafi podać definicję otoczenia organizacji i wyjaśnić wpływ poszczególnych elementów otoczenia na organizację
4,5bardzo dobra wiedza, potrafi wyjaśniać podstawowe pojęcia z zakresu organizacji, potrafi podać definicję otoczenia organizacji i tłumaczyć wpływ poszczególnych elementów otoczenia na organizację
5,0znakomita wiedza, potrafi wyjaśniać podstawowe pojęcia z zakresu organizacji, potrafi podać definicję otoczenia organizacji i wyjaśnić wpływ poszczególnych elementów otoczenia na organizację, potrafi rozpoznać i zdefiniować związki między organizacją, jej otoczeniem i wiedzą ekonomiczną
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_B03_U01Posiada umiejętność planowania pracy w organizacji, gospodarowania czasem, motywowania pracowników oraz przeprowadzania procesu kontroli
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U06Potrafi efektywnie zarządzać zasobami organizacji
Z_1A_U07Potrafi interpretować, przewidywać oraz wpływać na poprawne zachowania ludzi w organizacjach
Z_1A_U04Potrafi interpretować i analizować wpływ otoczenia na organizację w procesie podejmowania decyzji
Z_1A_U05Potrafi realnie ocenić ograniczenia procesu podejmowania decyzji
Z_1A_U03Potrafi planować i organizować pracę własną i zespołu
Cel przedmiotuC-4Budowa umiejętności wyknywania funkcji menadżerskich w przykladowych sytuacjach
Treści programoweT-A-12Przywództwo i zarządzanie zespołem
T-A-8Motywowanie w środowisku pracy
T-A-9Proces i rodzaje kontroli
T-A-6Struktury organizacyjne - tworzenie i zmiana
T-A-10Role menadżerskie. Umiejętności menedżerskie
T-A-11Podejmowanie decyzji w organizacji
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
M-6Ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Dyskusja wyników i propozycji w zakresie przyjetych rozwiązań ćwiczeń i zadań problemowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi odnieść wiedzy z zakresu planowania, organizowania, motywowania oraz kontroli do problemów praktycznych
3,0Student potrafi wykorzystać nieliczne zagadnienia z zakresu planowania, organizowania, motywowania oraz kontroli do rozwiązywania problemów praktycznych
3,5Student potrafi wykorzystać zagadnienia z zakresu planowania, organizowania, motywowania oraz kontroli do rozwiązywania problemów praktycznych
4,0Student poprawnie wykorzystuje zagadnienia z zakresu planowania, organizowania, motywowania oraz kontroli do rozwiązywania problemów praktycznych, a także potrafi odnaleźć powiązania między nimi
4,5Student dobrze potrafi wykorzystać zagadnienia z zakresu planowania, organizowania, motywowania oraz kontroli do rozwiązywania problemów praktycznych, a także potrafi odnaleźć powiązania między nimi
5,0Student wykorzystuje wszystkie zagadnienia z zakresu planowania, organizowania, motywowania oraz kontroli do rozwiązywania problemów praktycznych oraz potrafi odnaleźć powiązania między nimi, a także sam identyfikuje problemy w organizacji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_B03_U02Ma umiejętności korzystania z różnych źródeł wiedzy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do diagnozowania i rozwiązywania typowych oraz nietypowych problemów dotyczących złożonych zjawisk społeczno-gospodarczych w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez właściwy dobór danych, metod i narzędzi
Z_1A_U02Potrafi podejmować główne funkcje zarządzania
Z_1A_U05Potrafi realnie ocenić ograniczenia procesu podejmowania decyzji
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie istoty i mechanizmów funkcjonowania organizacji.
C-3Zrozumienie wpływu otoczenia i jego zmienności na organizację.
Treści programoweT-A-1Istota zarządzania i elementy procesu zarządzania
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma umiejętności zdobywania wiedzy z różnych źródeł.
3,0Posiada umiejętność korzystania tylko wyłącznie z literatury podstawowej i podstawowych źródeł elektronicznych.
3,5Posiada umiejętność korzystania z literatury podstawowej, literatury dodatkowej oraz podstawowych źródeł elektronicznych krajowych.
4,0Posiada umiejętność korzystania z literatury podstawowej, literatury dodatkowej oraz zasobów bibliotek cyfrowych krajowych i zagranicznych baz danych.
4,5Posiada umiejętność korzystania z literatury podstawowej, literatury dodatkowej oraz zasobów bibliotek cyfrowych krajowych i zagranicznych baz danych.
5,0Potrafi wykorzystać literaturę podstawową, literaturę dodatkową oraz wykorzystywać zasoby bibliotek cyfrowych krajowych i zagranicznych baz danych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_B03_K01Absolwent jest przygotowany do podejmowania odpowiedzialności za swoje działania oraz zespołu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K07Jest gotów do podejmowania odpowiedzialności w pełnieniu roli zawodowej tj. odpowiedzialności za swoje zadania oraz zespołu, którym kieruje
Z_1A_K01Jest gotów do określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie istoty i mechanizmów funkcjonowania organizacji.
C-3Zrozumienie wpływu otoczenia i jego zmienności na organizację.
Treści programoweT-W-3Otoczenie organizacji
T-W-4Elementy organizacji – ludzie, technologie, procesy
T-W-12Władza. Źródła władzy. Style przywodztwa.
T-W-2Cele i funkcje zarządzania
T-W-10Sprawność - skuteczność - efektywność organizacji
T-W-11Istota pracy kierowniczej. Role kierownicze. Umiejętności menadżerskie.
T-W-19Etyczny i kulturowy kontekst zarządzania
T-W-15Zarządzanie zmianą
T-W-18Zarządzanie w warunkach globalizacji
T-W-1Zarządzanie – jego istota i znaczenie
T-A-12Przywództwo i zarządzanie zespołem
T-A-8Motywowanie w środowisku pracy
T-A-9Proces i rodzaje kontroli
T-A-6Struktury organizacyjne - tworzenie i zmiana
T-A-10Role menadżerskie. Umiejętności menedżerskie
T-A-11Podejmowanie decyzji w organizacji
T-A-1Istota zarządzania i elementy procesu zarządzania
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna podstawowe funkcje zarządzania
3,5
4,0
4,5
5,0