Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Rachunkowość zarządcza

Sylabus przedmiotu Ekologiczne aspekty zarządzania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekologiczne aspekty zarządzania
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich
Nauczyciel odpowiedzialny Milena Bera <Milena.Bera@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Milena Bera <Milena.Bera@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 14 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wybrane aspekty wiedzy z zakresu mikroekonomii i zarządzania. Podstawowa wiedza z zakresu biologii, w tym ekologii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu ekologicznych aspektów zarządzania środowiskiem, w tym w turystyce.
C-2Rozumienie wpływu środowiska na przedsiębiorstwo oraz gospodarki na środowisko.
C-3Znajomość i umiejętność interpretacji zjawisk oraz przepisów w zakresie zarządzania uwzględniającego zrównoważony rozwój.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Problemy ekonomiczne ochrony środowiska.3
T-W-2Instrumenty zarządzania ekologicznego na wybranym przykładzie.3
T-W-3Zarządzanie ekologiczne przedsiębiorstwem. System zarządzania środowiskowego.3
T-W-4Integracja systemów jakości i ochrony środowiska w przedsiębiorstwie.3
T-W-5System oddziaływania na środowisko i jego znaczenie (na przykładzie wybranej branży). Zaliczenie.2
14

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.14
A-W-2Lektura literatury przedmiotu.2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.9
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające (opowiadanie, opis, wyjaśnianie).
M-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).
M-3Metody eksponujące ( film, ekspozycja).
M-4Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Poprawne odpowiedzi na pytania sprawdzające zadawane w trakcie zajęć nagradzane są jako aktywność i podnoszą ocenę końcową.
S-2Ocena podsumowująca: Test z zakresu materiału realizowany na ostatnich zajęciach, czas na test do 1h zegarowej.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_C21_W01
Posiada wiedzę z zakresu instrumentów mających wpływ na gospodarowanie zgodne z ekologią.
Z_1A_W04, Z_1A_W15C-1, C-2, C-3T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5M-2, M-3, M-4, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_C21_U01
Student posiada umijętność zastosowania posiadanej wiedzy do analizy aspektów środowiskowych i wyboru znaczących aspektów środowiskowych w celu zaplanowania systemu zarządzania środowiskiem.
Z_1A_U01C-1, C-2, C-3T-W-5M-2, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_C21_K01
Posiada kompetencje do uwzględniania w działaniach gospodarczych zrównoważonego rozwoju jako podstawy współczesnego gospodarowania na poziomie kraju-członka UE.
Z_1A_K05C-1, C-2, C-3T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_C21_W01
Posiada wiedzę z zakresu instrumentów mających wpływ na gospodarowanie zgodne z ekologią.
2,0
3,0Zna instrumenty mające wpływ na gospodarowanie zgodne z ekologią oraz cechy przedsiębiorczości zgodnej z ekologicznymi zasadami gospodarowania w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_C21_U01
Student posiada umijętność zastosowania posiadanej wiedzy do analizy aspektów środowiskowych i wyboru znaczących aspektów środowiskowych w celu zaplanowania systemu zarządzania środowiskiem.
2,0
3,0Potrafi zastosować posiadaną wiedzę do analizy aspektów środowiskowych i wyboru znaczących aspektów środowiskowych w celu zaplanowania systemu zarządzania środowiskiem w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_C21_K01
Posiada kompetencje do uwzględniania w działaniach gospodarczych zrównoważonego rozwoju jako podstawy współczesnego gospodarowania na poziomie kraju-członka UE.
2,0
3,0Świadowmy w działaniach gospodarczych znaczenia zrównoważonego rozwoju jako podstawy współczesnego gospodarowania na poziomie kraju-członka UE w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Fiedor B., Podstawy ekonomii środowiska i zasobów naturalnych, Wyd. C.H. Beck, Warszawa, 2002
  2. Gołembski G., Przedsiebiorstwo turystyczne w gospodarce wolnorynkowej, AE, Poznań, 1997
  3. Krzysztof Małachowski, Gospodarka a środowisko i ekologia, CeDeWu Sp. z o. o., Warszawa, 2020
  4. Ligus Magdalena, Efektywność inwestycji w odnawialne źródła energii, CeDeWu Sp. z o.o, Warszawa, 2009
  5. Bazyli Poskrobko, Zarządzanie Środowiskiem, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2007
  6. Agnieszka Becla, Stanisław Czaja, Anetta Zielińska, Ecological information management in the context of sustainable development : chosen issues, I-BiS s.c. Andrzej Bieroński, Przemysław Bieroński, Wrocław, Jelenia Góra, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Górka K., Poskrobko B., Radecki W., Ochrona środowiska, PWE, Warszawa, 2005
  2. Kozłowski S., Ekorozwój – wyzwanie XXI wieku, PWN, Warszawa, 2000
  3. Janikowski R., Zarządzanie ekologiczne, Akademicka Oficyna Wydawnicza PLJ, Warszawa, 1999
  4. Wiktoria Sobczyk, ASPEKTY SPOŁECZNE I ŚRODOWISKOWE GOSPODARKI ODPADAMI, AGH, Kraków, 2016

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Problemy ekonomiczne ochrony środowiska.3
T-W-2Instrumenty zarządzania ekologicznego na wybranym przykładzie.3
T-W-3Zarządzanie ekologiczne przedsiębiorstwem. System zarządzania środowiskowego.3
T-W-4Integracja systemów jakości i ochrony środowiska w przedsiębiorstwie.3
T-W-5System oddziaływania na środowisko i jego znaczenie (na przykładzie wybranej branży). Zaliczenie.2
14

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.14
A-W-2Lektura literatury przedmiotu.2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.9
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_C21_W01Posiada wiedzę z zakresu instrumentów mających wpływ na gospodarowanie zgodne z ekologią.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu relacje i zależności między podmiotami gospodarczymi a organizacjami i ich otoczeniem
Z_1A_W15Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystując wiedzę z zakresu nauk o zarządzaniu i jakości oraz ekonomii i finansów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu ekologicznych aspektów zarządzania środowiskiem, w tym w turystyce.
C-2Rozumienie wpływu środowiska na przedsiębiorstwo oraz gospodarki na środowisko.
C-3Znajomość i umiejętność interpretacji zjawisk oraz przepisów w zakresie zarządzania uwzględniającego zrównoważony rozwój.
Treści programoweT-W-2Instrumenty zarządzania ekologicznego na wybranym przykładzie.
T-W-3Zarządzanie ekologiczne przedsiębiorstwem. System zarządzania środowiskowego.
T-W-1Problemy ekonomiczne ochrony środowiska.
T-W-4Integracja systemów jakości i ochrony środowiska w przedsiębiorstwie.
T-W-5System oddziaływania na środowisko i jego znaczenie (na przykładzie wybranej branży). Zaliczenie.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).
M-3Metody eksponujące ( film, ekspozycja).
M-4Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe).
M-1Metody podające (opowiadanie, opis, wyjaśnianie).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Poprawne odpowiedzi na pytania sprawdzające zadawane w trakcie zajęć nagradzane są jako aktywność i podnoszą ocenę końcową.
S-2Ocena podsumowująca: Test z zakresu materiału realizowany na ostatnich zajęciach, czas na test do 1h zegarowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna instrumenty mające wpływ na gospodarowanie zgodne z ekologią oraz cechy przedsiębiorczości zgodnej z ekologicznymi zasadami gospodarowania w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_C21_U01Student posiada umijętność zastosowania posiadanej wiedzy do analizy aspektów środowiskowych i wyboru znaczących aspektów środowiskowych w celu zaplanowania systemu zarządzania środowiskiem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do diagnozowania i rozwiązywania typowych oraz nietypowych problemów dotyczących złożonych zjawisk społeczno-gospodarczych w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez właściwy dobór danych, metod i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu ekologicznych aspektów zarządzania środowiskiem, w tym w turystyce.
C-2Rozumienie wpływu środowiska na przedsiębiorstwo oraz gospodarki na środowisko.
C-3Znajomość i umiejętność interpretacji zjawisk oraz przepisów w zakresie zarządzania uwzględniającego zrównoważony rozwój.
Treści programoweT-W-5System oddziaływania na środowisko i jego znaczenie (na przykładzie wybranej branży). Zaliczenie.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).
M-4Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Poprawne odpowiedzi na pytania sprawdzające zadawane w trakcie zajęć nagradzane są jako aktywność i podnoszą ocenę końcową.
S-2Ocena podsumowująca: Test z zakresu materiału realizowany na ostatnich zajęciach, czas na test do 1h zegarowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi zastosować posiadaną wiedzę do analizy aspektów środowiskowych i wyboru znaczących aspektów środowiskowych w celu zaplanowania systemu zarządzania środowiskiem w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_C21_K01Posiada kompetencje do uwzględniania w działaniach gospodarczych zrównoważonego rozwoju jako podstawy współczesnego gospodarowania na poziomie kraju-członka UE.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K05Jest gotów do uwzględniania aspektów rozwoju zrównoważonego w podejmowanych działaniach
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu ekologicznych aspektów zarządzania środowiskiem, w tym w turystyce.
C-2Rozumienie wpływu środowiska na przedsiębiorstwo oraz gospodarki na środowisko.
C-3Znajomość i umiejętność interpretacji zjawisk oraz przepisów w zakresie zarządzania uwzględniającego zrównoważony rozwój.
Treści programoweT-W-2Instrumenty zarządzania ekologicznego na wybranym przykładzie.
T-W-3Zarządzanie ekologiczne przedsiębiorstwem. System zarządzania środowiskowego.
T-W-4Integracja systemów jakości i ochrony środowiska w przedsiębiorstwie.
T-W-5System oddziaływania na środowisko i jego znaczenie (na przykładzie wybranej branży). Zaliczenie.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe (wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna).
M-3Metody eksponujące ( film, ekspozycja).
M-4Metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Poprawne odpowiedzi na pytania sprawdzające zadawane w trakcie zajęć nagradzane są jako aktywność i podnoszą ocenę końcową.
S-2Ocena podsumowująca: Test z zakresu materiału realizowany na ostatnich zajęciach, czas na test do 1h zegarowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Świadowmy w działaniach gospodarczych znaczenia zrównoważonego rozwoju jako podstawy współczesnego gospodarowania na poziomie kraju-członka UE w stopniu dostatecznym.
3,5
4,0
4,5
5,0