Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Logistyka w przedsiębiorstwie produkcyjnym

Sylabus przedmiotu Marketing w handlu i usługach:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Marketing w handlu i usługach
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Rafał Mazur <Rafal.Mazur@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 25 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu podstaw marketingu

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze specyfiką działalności marketingowej w handlu i usługach
C-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu kształtowania kompozycji marketingowej w handlu i usługach

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Specyfika działalności usługowej2
T-A-2Przedsiębiorstwa handlowe i usługowe jako podmioty rynku2
T-A-3Hurt i detal w dystrybucji produktów2
T-A-4Handel internetowy2
T-A-5Opakowania w handlu2
T-A-6Promocja usług2
T-A-7Merchandising jako nowoczesna koncepcja zarządzania firmą2
T-A-8Sprzedaż osobista2
T-A-9Technika i technologia sprzedaży2
T-A-10Kształtowanie odpowiedniego poziomu obsługi2
T-A-11Segmentacja rynku usług1
T-A-12Strategie usług, cen usług, dystrybucji i promocji usług2
T-A-13Personel usługowy a marketing wewnętrzny i interakcyjny firmy1
T-A-14Zaliczenie przedmiotu1
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach25
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia13
A-A-3Przygotowanie studium przypadku12
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Pogadanka
M-3analiza studiów przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena z kolokwium
S-2Ocena formująca: Ocena kompetencji współdziałania i pracy w grupie podczas przygotowywania studium przypadku
S-3Ocena formująca: Ocena umiejętności samodzielnego wyszukiwania, analizowania, oceniania i użytkowania informacji
S-4Ocena formująca: Ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów
S-5Ocena podsumowująca: Ocena zaliczeniowa z ćwiczeń (średnia z wszystkich ocen formujących)

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_O02_W01
Student potrafi zdefiniować specyfikę działalności usługowej
Z_1A_W04C-1T-A-11, T-A-1, T-A-13, T-A-12M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_O02_U01
Student posiada umiejętność zaproponowania kompozycji marketingowej dla wybranej działalności usługowej
Z_1A_U04C-2T-A-5, T-A-7, T-A-4, T-A-1, T-A-6, T-A-2, T-A-3, T-A-8M-3S-3
Z_1A_O02_U02
umiejętność organizowania pracy swojej i zespołu
Z_1A_U03C-2T-A-11, T-A-13, T-A-9, T-A-12, T-A-10M-2, M-3S-4, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_O02_K01
Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów
Z_1A_K01C-2T-A-7, T-A-4, T-A-6, T-A-2, T-A-3, T-A-12M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_O02_W01
Student potrafi zdefiniować specyfikę działalności usługowej
2,0Nie posiada wystarczającej wiedzy
3,0Student zna specyficzne elementy działalności usługowej
3,5Opanował wiedzę w stopniu ponad dostatecznym
4,0Student zna specyficzne elementy działalności usługowej i potrafi podać przykłady
4,5Opanował wiedzę w stopniu ponad dobrym
5,0Opanował wiedzę w stopniu bardzo dobrym

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_O02_U01
Student posiada umiejętność zaproponowania kompozycji marketingowej dla wybranej działalności usługowej
2,0Nie posiada wystarczającej wiedzy
3,0Opanował wiedzę w stopniu dostatecznym
3,5Opanował wiedzę w stopniu ponad dostatecznym
4,0Opanował wiedzę w stopniu dobrym
4,5Student posiada umiejętność opracowania kompozycji marketingowej dla wybranej działalności usługowej
5,0Opanował wiedzę w stopniu bardzo dobrym
Z_1A_O02_U02
umiejętność organizowania pracy swojej i zespołu
2,0Nie posiada wstaczającej wiedzy
3,0Opanował wiedzę w stopniu dostatecznym
3,5Opanował wiedzę w stopniu ponad dostatecznym
4,0Umiejętność organizowania pracy własnej
4,5Opanował wiedzę w stopniu ponad dobrym
5,0Umiejętność organizowania pracy własnej i zespołu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_O02_K01
Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów
2,0Student nie opanował zasad samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych
3,0Student opanował zasad samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych w sposób odtwórczy
3,5Angażuje się w prace związane z rozwiązywaniem problemów mimo braku kompetencji do podejmowania bardziej skomplikowanych działań
4,0Angażuje się w prace związane z rozwiązywaniem problemów, podejmuje bardziej skomplikowane działania
4,5Angażuje się w prace związane z rozwiązywaniem problemów, podejmuje skomplikowane działania, samodzielnie pracuje nad wybranymi tematami
5,0Angażuje się w prace związane z rozwiązywaniem problemów, podejmuje wszechstronne działania, samodzielnie pracuje nad wybranymi tematami, prezentuje swoje poglądy

Literatura podstawowa

  1. A. Jonas, A. Czubała, J. Wiktor, T. Smoleń, Marketing usług, Wolters Kluwer, 2012
  2. J. DYCZKOWSKA, A. OCZACHOWSKA, D. OCZACHOWSKI, MARKETING USŁUG PODSTAWY TEORETYCZNE I PRAKTYKA, Wyd. PK, Koszalin, 2016
  3. J. Wirtz, Ch. Lovelock, Services Marketing: People, Technology, Strategy, World Scientific Publishing Company, 8 edition, 2016

Literatura dodatkowa

  1. Perenc J., Marketing usług, Wyd. US, Szczecin, 2005
  2. Mazur R., E-marketing w praktyce, w: Jak złowić klienta?, Szczecin, 2008
  3. Payne A., Marketing usług, PWE, Warszawa, 1997
  4. J. Wirtz, Ch. Lovelock, P. Chew, Essentials of Services Marketing: Wirtz Essentials of Services Marketing, Pearson, 2017, Global Edition 3

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Specyfika działalności usługowej2
T-A-2Przedsiębiorstwa handlowe i usługowe jako podmioty rynku2
T-A-3Hurt i detal w dystrybucji produktów2
T-A-4Handel internetowy2
T-A-5Opakowania w handlu2
T-A-6Promocja usług2
T-A-7Merchandising jako nowoczesna koncepcja zarządzania firmą2
T-A-8Sprzedaż osobista2
T-A-9Technika i technologia sprzedaży2
T-A-10Kształtowanie odpowiedniego poziomu obsługi2
T-A-11Segmentacja rynku usług1
T-A-12Strategie usług, cen usług, dystrybucji i promocji usług2
T-A-13Personel usługowy a marketing wewnętrzny i interakcyjny firmy1
T-A-14Zaliczenie przedmiotu1
25

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach25
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia13
A-A-3Przygotowanie studium przypadku12
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_O02_W01Student potrafi zdefiniować specyfikę działalności usługowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu relacje i zależności między podmiotami gospodarczymi a organizacjami i ich otoczeniem
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze specyfiką działalności marketingowej w handlu i usługach
Treści programoweT-A-11Segmentacja rynku usług
T-A-1Specyfika działalności usługowej
T-A-13Personel usługowy a marketing wewnętrzny i interakcyjny firmy
T-A-12Strategie usług, cen usług, dystrybucji i promocji usług
Metody nauczaniaM-2Pogadanka
M-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena z kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada wystarczającej wiedzy
3,0Student zna specyficzne elementy działalności usługowej
3,5Opanował wiedzę w stopniu ponad dostatecznym
4,0Student zna specyficzne elementy działalności usługowej i potrafi podać przykłady
4,5Opanował wiedzę w stopniu ponad dobrym
5,0Opanował wiedzę w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_O02_U01Student posiada umiejętność zaproponowania kompozycji marketingowej dla wybranej działalności usługowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U04Potrafi interpretować i analizować wpływ otoczenia na organizację w procesie podejmowania decyzji
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu kształtowania kompozycji marketingowej w handlu i usługach
Treści programoweT-A-5Opakowania w handlu
T-A-7Merchandising jako nowoczesna koncepcja zarządzania firmą
T-A-4Handel internetowy
T-A-1Specyfika działalności usługowej
T-A-6Promocja usług
T-A-2Przedsiębiorstwa handlowe i usługowe jako podmioty rynku
T-A-3Hurt i detal w dystrybucji produktów
T-A-8Sprzedaż osobista
Metody nauczaniaM-3analiza studiów przypadków
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena umiejętności samodzielnego wyszukiwania, analizowania, oceniania i użytkowania informacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada wystarczającej wiedzy
3,0Opanował wiedzę w stopniu dostatecznym
3,5Opanował wiedzę w stopniu ponad dostatecznym
4,0Opanował wiedzę w stopniu dobrym
4,5Student posiada umiejętność opracowania kompozycji marketingowej dla wybranej działalności usługowej
5,0Opanował wiedzę w stopniu bardzo dobrym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_O02_U02umiejętność organizowania pracy swojej i zespołu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U03Potrafi planować i organizować pracę własną i zespołu
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu kształtowania kompozycji marketingowej w handlu i usługach
Treści programoweT-A-11Segmentacja rynku usług
T-A-13Personel usługowy a marketing wewnętrzny i interakcyjny firmy
T-A-9Technika i technologia sprzedaży
T-A-12Strategie usług, cen usług, dystrybucji i promocji usług
T-A-10Kształtowanie odpowiedniego poziomu obsługi
Metody nauczaniaM-2Pogadanka
M-3analiza studiów przypadków
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów
S-3Ocena formująca: Ocena umiejętności samodzielnego wyszukiwania, analizowania, oceniania i użytkowania informacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada wstaczającej wiedzy
3,0Opanował wiedzę w stopniu dostatecznym
3,5Opanował wiedzę w stopniu ponad dostatecznym
4,0Umiejętność organizowania pracy własnej
4,5Opanował wiedzę w stopniu ponad dobrym
5,0Umiejętność organizowania pracy własnej i zespołu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_O02_K01Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K01Jest gotów do określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności z zakresu kształtowania kompozycji marketingowej w handlu i usługach
Treści programoweT-A-7Merchandising jako nowoczesna koncepcja zarządzania firmą
T-A-4Handel internetowy
T-A-6Promocja usług
T-A-2Przedsiębiorstwa handlowe i usługowe jako podmioty rynku
T-A-3Hurt i detal w dystrybucji produktów
T-A-12Strategie usług, cen usług, dystrybucji i promocji usług
Metody nauczaniaM-2Pogadanka
M-3analiza studiów przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena kompetencji współdziałania i pracy w grupie podczas przygotowywania studium przypadku
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował zasad samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych
3,0Student opanował zasad samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych w sposób odtwórczy
3,5Angażuje się w prace związane z rozwiązywaniem problemów mimo braku kompetencji do podejmowania bardziej skomplikowanych działań
4,0Angażuje się w prace związane z rozwiązywaniem problemów, podejmuje bardziej skomplikowane działania
4,5Angażuje się w prace związane z rozwiązywaniem problemów, podejmuje skomplikowane działania, samodzielnie pracuje nad wybranymi tematami
5,0Angażuje się w prace związane z rozwiązywaniem problemów, podejmuje wszechstronne działania, samodzielnie pracuje nad wybranymi tematami, prezentuje swoje poglądy