Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Gospodarka regionalna i samorządowa

Sylabus przedmiotu Wykorzystanie metod ilościowych w ocenie kondycji finansowej firm:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wykorzystanie metod ilościowych w ocenie kondycji finansowej firm
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Cheba <Katarzyna.Cheba@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Cheba <Katarzyna.Cheba@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP4 25 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana znajomość podstawowych zagadnień z ekonometrii, a także ogólna wiedza ekonomiczna, w tym zwłaszcza analiza finansowa.
W-2Wymagana znajomość arkusza kalkulacyjnego Excel oraz wybranych programów statystycznych: Statistica, Statgraphics.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie podstawowej wiedzy i praktycznych umiejętności związanych z wykorzystaniem metod ilościowych służących badaniu sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
C-2Zdobycie praktycznych umiejętności posługiwania się wybranymi metodami służącymi do oceny zagrożenia sytuacji finansowej firm oraz konstruowania rankingów efektywności obiektów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Pierwotne i wtórne dokumenty finansowo-księgowe jako źródła danych statystycznych o sytuacji finansowej przedsiębiorstwa.4
T-P-2Wykorzystanie modeli ekonometrycznych w analizie sytuacji gospodarczej przedsiębiorstwa.2
T-P-3Wykorzystanie ważonych i nieważonych mierników syntetycznych do oceny sytuacji ekonomicznej firm.2
T-P-4Statyczne i dynamiczne metody badania kondycji finansowej.2
T-P-5Wielowymiarowe metody oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstwa.4
T-P-6Miary efektywności technologicznej i kosztowej, indeksy produktywności.2
T-P-7Wykorzystanie analizy dyskryminacyjnej do badania kondycji finansowej firm.4
T-P-8Wykorzystanie wybranych pakietów komputerowych w ocenie kondycji finansowej firm.5
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Studia literaturowe6
A-P-2Uczestnictwo w zajęciach25
A-P-3Przygotowanie projektu8
A-P-4Przygotowanie do testu6
A-P-5Konsultacje5
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjno-problemowy
M-2Ćwiczenia projektowe z użyciem komputera wraz z dyskusją dydaktyczną związaną z wykładem.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Test sprawdzający wiedzę, zarówno z teorii jak i zastosowań, umiejętności formułowania wniosków, logicznego myślenia oraz wyboru odpowiednich metod rozwiazywania postawionych problemów.
S-2Ocena podsumowująca: Praca projektowa sprawdzająca umiejętność stosowania w praktyce nabytej wiedzy oraz wykorzystania dostępnych źródeł danych statystycznych.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_O08_W01
Student posiada wiedzę na temat podstawowych metod oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
Z_1A_W01, Z_1A_W03, Z_1A_W04, Z_1A_W07, Z_1A_W08, Z_1A_W09, Z_1A_W10C-2, C-1T-P-8, T-P-1, T-P-6, T-P-7, T-P-4, T-P-5, T-P-2, T-P-3M-1S-2, S-1
Z_1A_O08_W02
Student ma wiedzę na temat możliwości i najważniejszych kierunków wykorzystania metod statystyczno-ekonometrycznych oraz modelowania optymalizacyjnego do badania kondycji finansowej przedsiębiorstw.
Z_1A_W01, Z_1A_W03, Z_1A_W04, Z_1A_W07, Z_1A_W08, Z_1A_W09, Z_1A_W10C-2, C-1T-P-8, T-P-1, T-P-6, T-P-7, T-P-4, T-P-5, T-P-2, T-P-3M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_O08_U01
Student wykorzystuje metody ilościowe do oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
Z_1A_U01, Z_1A_U04, Z_1A_U17, Z_1A_U03, Z_1A_U14, Z_1A_U15, Z_1A_U19, Z_1A_U18C-2, C-1T-P-8, T-P-1, T-P-6, T-P-7, T-P-4, T-P-5, T-P-2, T-P-3M-1S-2, S-1
Z_1A_O08_U02
Student wykorzystuje wybrane pakiety komputerowe do oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
Z_1A_U01, Z_1A_U04, Z_1A_U17, Z_1A_U03, Z_1A_U14, Z_1A_U15, Z_1A_U19, Z_1A_U18C-2, C-1T-P-8, T-P-1, T-P-6, T-P-7, T-P-4, T-P-5, T-P-2, T-P-3M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_O08_K01
Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów
Z_1A_K02, Z_1A_K04, Z_1A_K01C-2T-P-8, T-P-1, T-P-6, T-P-7, T-P-4, T-P-5, T-P-2, T-P-3M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_O08_W01
Student posiada wiedzę na temat podstawowych metod oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
2,0Student nie posiada wiedzy na temat podstawowych metod oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
3,0Student posiada wąską wiedzę na temat podstawowych metod oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
3,5Student posiada częściową wiedzę na temat podstawowych metod oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
4,0Student posiada wiedzę na temat podstawowych metod oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
4,5Student posiada szeroką wiedzę na temat podstawowych metod oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
5,0Student posiada bardzo szeroką wiedzę na temat podstawowych metod oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
Z_1A_O08_W02
Student ma wiedzę na temat możliwości i najważniejszych kierunków wykorzystania metod statystyczno-ekonometrycznych oraz modelowania optymalizacyjnego do badania kondycji finansowej przedsiębiorstw.
2,0Student nie ma wiedzy na temat możliwości i najważniejszych kierunków wykorzystania metod statystyczno-ekonometrycznych oraz modelowania optymalizacyjnego do badania kondycji finansowej przedsiębiorstw.
3,0Student ma wąską wiedzę na temat możliwości i najważniejszych kierunków wykorzystania metod statystyczno-ekonometrycznych oraz modelowania optymalizacyjnego do badania kondycji finansowej przedsiębiorstw.
3,5Student ma częściową wiedzę na temat możliwości i najważniejszych kierunków wykorzystania metod statystyczno-ekonometrycznych oraz modelowania optymalizacyjnego do badania kondycji finansowej przedsiębiorstw.
4,0Student ma wiedzę na temat możliwości i najważniejszych kierunków wykorzystania metod statystyczno-ekonometrycznych oraz modelowania optymalizacyjnego do badania kondycji finansowej przedsiębiorstw.
4,5Student ma szeroką wiedzę na temat możliwości i najważniejszych kierunków wykorzystania metod statystyczno-ekonometrycznych oraz modelowania optymalizacyjnego do badania kondycji finansowej przedsiębiorstw.
5,0Student ma bardzo szeroką wiedzę na temat możliwości i najważniejszych kierunków wykorzystania metod statystyczno-ekonometrycznych oraz modelowania optymalizacyjnego do badania kondycji finansowej przedsiębiorstw.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_O08_U01
Student wykorzystuje metody ilościowe do oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
2,0Student nie wykorzystuje metod ilościowych do oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
3,0Student potrafi przy pomocy nauczyciela wykorzystać niektóre metody ilościowe do oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
3,5Student potrafi przy pomocy nauczyciela wykorzystać większość metod ilościowych do oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
4,0Student potrafi samodzielnie wykorzystać większość metod ilościowych do oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
4,5Student potrafi samodzielnie wykorzystać metody ilościowe do oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
5,0Student potrafi samodzielnie i bezbłędnie wykorzystać metody ilościowe do oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
Z_1A_O08_U02
Student wykorzystuje wybrane pakiety komputerowe do oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
2,0Student nie potrafi wykorzystać wybranych pakietów komputerowych do oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
3,0Student wykorzystuje przy pomocy nauczyciela niektóre pakiety komputerowe do oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
3,5Student wykorzystuje przy pomocy nauczyciela większość pakietów komputerowych do oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
4,0Student wykorzystuje samodzielnie większość pakietów komputerowych do oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
4,5Student wykorzystuje samodzielnie pakiety komputerowe do oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
5,0Student wykorzystuje samodzielnie i bezbłędnie pakiety komputerowe do oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstw.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_O08_K01
Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów
2,0Student nie opanował zasad samodzielnego rozwiązywania problemąw badawczych
3,0Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie statystyczne, a z pomocą nauczyciela zorganizować pracę w grupie
3,5Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie statystyczne i zorganizować grupową pracę
4,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników
4,5Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników
5,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych

Literatura podstawowa

  1. Hozer J. (red.), Ekonometria stosowana w przykładach i zadaniach, Stowarzyszenie Pomoc i Rozwój, Szczecin, 2007
  2. Kukuła K. (red.), Badania operacyjne w przykladach i zadaniach, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2014, szóste
  3. Szapiro T., Decyzje menedżerskie z Excelem, PWE, Warszawa, 2000
  4. Hozer J. (red.), Metody ilościowe na rynku nieruchomości i na rynku pracy, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, 2012
  5. Hiller F.S., Lieberman G.J., Introduction to operational Research, McGraw-Hill, 2021
  6. Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Formulas and Tables. Statistical and Econometric Methods, CeDeWu, Warszawa, 2021

Literatura dodatkowa

  1. Prusak B., Nowoczesne metody prognozowania zagrożenia finansowego przedsiębiorstwa, DIFIN, Warszawa, 2005
  2. Hozer J., Tarczyński W., Gazińska M., Wawrzyniak K., Batóg J., Metody ilościowe w analizie finansowej przedsiębiorstw., Główny Urząd Statystyczny, Warszawa, 1997
  3. Anderson D.R., Sweeney D.J., Wiliams T.A., Statistics for Business and Economics, South-Western Cengage Learning, 2019, czternaste
  4. Iwona Bąk, Magdalena Zioło, Katarzyna Cheba, Anna Spoz, Environmental, social and governance factors in companies’ business models and the motives of incorporated them in the core business, Journal of Business, Economic and Management, 2022, 23(4)

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Pierwotne i wtórne dokumenty finansowo-księgowe jako źródła danych statystycznych o sytuacji finansowej przedsiębiorstwa.4
T-P-2Wykorzystanie modeli ekonometrycznych w analizie sytuacji gospodarczej przedsiębiorstwa.2
T-P-3Wykorzystanie ważonych i nieważonych mierników syntetycznych do oceny sytuacji ekonomicznej firm.2
T-P-4Statyczne i dynamiczne metody badania kondycji finansowej.2
T-P-5Wielowymiarowe metody oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstwa.4
T-P-6Miary efektywności technologicznej i kosztowej, indeksy produktywności.2
T-P-7Wykorzystanie analizy dyskryminacyjnej do badania kondycji finansowej firm.4
T-P-8Wykorzystanie wybranych pakietów komputerowych w ocenie kondycji finansowej firm.5
25

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Studia literaturowe6
A-P-2Uczestnictwo w zajęciach25
A-P-3Przygotowanie projektu8
A-P-4Przygotowanie do testu6
A-P-5Konsultacje5
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_O08_W01Student posiada wiedzę na temat podstawowych metod oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu problematykę nauk o zarządzaniu i jakości oraz ekonomii i finansów, ich miejsce i znaczenie w naukach społecznych i powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
Z_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu mechanizmy funkcjonowania systemu finansowego państwa i jego wpływu na zarządzanie organizacją, w tym zarządzanie finansami
Z_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu relacje i zależności między podmiotami gospodarczymi a organizacjami i ich otoczeniem
Z_1A_W07Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody i narzędzia gromadzenia informacji oraz ich znaczenie na potrzeby zarządzania organizacjami
Z_1A_W08Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody ilościowe i ich zastosowanie w procesie podejmowania decyzji
Z_1A_W09Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym metody badawcze wykorzystywane w ocenie sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstw
Z_1A_W10Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu regulacje prawne warunkujące działalność podmiotów gospodarczych
Cel przedmiotuC-2Zdobycie praktycznych umiejętności posługiwania się wybranymi metodami służącymi do oceny zagrożenia sytuacji finansowej firm oraz konstruowania rankingów efektywności obiektów.
C-1Uzyskanie podstawowej wiedzy i praktycznych umiejętności związanych z wykorzystaniem metod ilościowych służących badaniu sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
Treści programoweT-P-8Wykorzystanie wybranych pakietów komputerowych w ocenie kondycji finansowej firm.
T-P-1Pierwotne i wtórne dokumenty finansowo-księgowe jako źródła danych statystycznych o sytuacji finansowej przedsiębiorstwa.
T-P-6Miary efektywności technologicznej i kosztowej, indeksy produktywności.
T-P-7Wykorzystanie analizy dyskryminacyjnej do badania kondycji finansowej firm.
T-P-4Statyczne i dynamiczne metody badania kondycji finansowej.
T-P-5Wielowymiarowe metody oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstwa.
T-P-2Wykorzystanie modeli ekonometrycznych w analizie sytuacji gospodarczej przedsiębiorstwa.
T-P-3Wykorzystanie ważonych i nieważonych mierników syntetycznych do oceny sytuacji ekonomicznej firm.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Praca projektowa sprawdzająca umiejętność stosowania w praktyce nabytej wiedzy oraz wykorzystania dostępnych źródeł danych statystycznych.
S-1Ocena podsumowująca: Test sprawdzający wiedzę, zarówno z teorii jak i zastosowań, umiejętności formułowania wniosków, logicznego myślenia oraz wyboru odpowiednich metod rozwiazywania postawionych problemów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy na temat podstawowych metod oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
3,0Student posiada wąską wiedzę na temat podstawowych metod oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
3,5Student posiada częściową wiedzę na temat podstawowych metod oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
4,0Student posiada wiedzę na temat podstawowych metod oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
4,5Student posiada szeroką wiedzę na temat podstawowych metod oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
5,0Student posiada bardzo szeroką wiedzę na temat podstawowych metod oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_O08_W02Student ma wiedzę na temat możliwości i najważniejszych kierunków wykorzystania metod statystyczno-ekonometrycznych oraz modelowania optymalizacyjnego do badania kondycji finansowej przedsiębiorstw.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu problematykę nauk o zarządzaniu i jakości oraz ekonomii i finansów, ich miejsce i znaczenie w naukach społecznych i powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
Z_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu mechanizmy funkcjonowania systemu finansowego państwa i jego wpływu na zarządzanie organizacją, w tym zarządzanie finansami
Z_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu relacje i zależności między podmiotami gospodarczymi a organizacjami i ich otoczeniem
Z_1A_W07Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody i narzędzia gromadzenia informacji oraz ich znaczenie na potrzeby zarządzania organizacjami
Z_1A_W08Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody ilościowe i ich zastosowanie w procesie podejmowania decyzji
Z_1A_W09Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym metody badawcze wykorzystywane w ocenie sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstw
Z_1A_W10Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu regulacje prawne warunkujące działalność podmiotów gospodarczych
Cel przedmiotuC-2Zdobycie praktycznych umiejętności posługiwania się wybranymi metodami służącymi do oceny zagrożenia sytuacji finansowej firm oraz konstruowania rankingów efektywności obiektów.
C-1Uzyskanie podstawowej wiedzy i praktycznych umiejętności związanych z wykorzystaniem metod ilościowych służących badaniu sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
Treści programoweT-P-8Wykorzystanie wybranych pakietów komputerowych w ocenie kondycji finansowej firm.
T-P-1Pierwotne i wtórne dokumenty finansowo-księgowe jako źródła danych statystycznych o sytuacji finansowej przedsiębiorstwa.
T-P-6Miary efektywności technologicznej i kosztowej, indeksy produktywności.
T-P-7Wykorzystanie analizy dyskryminacyjnej do badania kondycji finansowej firm.
T-P-4Statyczne i dynamiczne metody badania kondycji finansowej.
T-P-5Wielowymiarowe metody oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstwa.
T-P-2Wykorzystanie modeli ekonometrycznych w analizie sytuacji gospodarczej przedsiębiorstwa.
T-P-3Wykorzystanie ważonych i nieważonych mierników syntetycznych do oceny sytuacji ekonomicznej firm.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Praca projektowa sprawdzająca umiejętność stosowania w praktyce nabytej wiedzy oraz wykorzystania dostępnych źródeł danych statystycznych.
S-1Ocena podsumowująca: Test sprawdzający wiedzę, zarówno z teorii jak i zastosowań, umiejętności formułowania wniosków, logicznego myślenia oraz wyboru odpowiednich metod rozwiazywania postawionych problemów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy na temat możliwości i najważniejszych kierunków wykorzystania metod statystyczno-ekonometrycznych oraz modelowania optymalizacyjnego do badania kondycji finansowej przedsiębiorstw.
3,0Student ma wąską wiedzę na temat możliwości i najważniejszych kierunków wykorzystania metod statystyczno-ekonometrycznych oraz modelowania optymalizacyjnego do badania kondycji finansowej przedsiębiorstw.
3,5Student ma częściową wiedzę na temat możliwości i najważniejszych kierunków wykorzystania metod statystyczno-ekonometrycznych oraz modelowania optymalizacyjnego do badania kondycji finansowej przedsiębiorstw.
4,0Student ma wiedzę na temat możliwości i najważniejszych kierunków wykorzystania metod statystyczno-ekonometrycznych oraz modelowania optymalizacyjnego do badania kondycji finansowej przedsiębiorstw.
4,5Student ma szeroką wiedzę na temat możliwości i najważniejszych kierunków wykorzystania metod statystyczno-ekonometrycznych oraz modelowania optymalizacyjnego do badania kondycji finansowej przedsiębiorstw.
5,0Student ma bardzo szeroką wiedzę na temat możliwości i najważniejszych kierunków wykorzystania metod statystyczno-ekonometrycznych oraz modelowania optymalizacyjnego do badania kondycji finansowej przedsiębiorstw.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_O08_U01Student wykorzystuje metody ilościowe do oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do diagnozowania i rozwiązywania typowych oraz nietypowych problemów dotyczących złożonych zjawisk społeczno-gospodarczych w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez właściwy dobór danych, metod i narzędzi
Z_1A_U04Potrafi interpretować i analizować wpływ otoczenia na organizację w procesie podejmowania decyzji
Z_1A_U17Potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
Z_1A_U03Potrafi planować i organizować pracę własną i zespołu
Z_1A_U14Potrafi analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie nauk o zarzadzaniu i jakości oraz ekonomii i finansów
Z_1A_U15Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod badawczych
Z_1A_U19Potrafi przygotować i przeprowadzić wystąpienie ustne (publiczne), uczestniczyć w debacie, w języku polskim lub obcym z zakresu nauk o zarządzaniu i jakości oraz ekonomii i finansów, w tym z wykorzystaniem nowoczesnych technologii IT
Z_1A_U18Potrafi przygotować typowe prace pisemne w języku polskim lub obcym z zakresu nauk o zarządzaniu i jakości oraz ekonomii i finansów
Cel przedmiotuC-2Zdobycie praktycznych umiejętności posługiwania się wybranymi metodami służącymi do oceny zagrożenia sytuacji finansowej firm oraz konstruowania rankingów efektywności obiektów.
C-1Uzyskanie podstawowej wiedzy i praktycznych umiejętności związanych z wykorzystaniem metod ilościowych służących badaniu sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
Treści programoweT-P-8Wykorzystanie wybranych pakietów komputerowych w ocenie kondycji finansowej firm.
T-P-1Pierwotne i wtórne dokumenty finansowo-księgowe jako źródła danych statystycznych o sytuacji finansowej przedsiębiorstwa.
T-P-6Miary efektywności technologicznej i kosztowej, indeksy produktywności.
T-P-7Wykorzystanie analizy dyskryminacyjnej do badania kondycji finansowej firm.
T-P-4Statyczne i dynamiczne metody badania kondycji finansowej.
T-P-5Wielowymiarowe metody oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstwa.
T-P-2Wykorzystanie modeli ekonometrycznych w analizie sytuacji gospodarczej przedsiębiorstwa.
T-P-3Wykorzystanie ważonych i nieważonych mierników syntetycznych do oceny sytuacji ekonomicznej firm.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Praca projektowa sprawdzająca umiejętność stosowania w praktyce nabytej wiedzy oraz wykorzystania dostępnych źródeł danych statystycznych.
S-1Ocena podsumowująca: Test sprawdzający wiedzę, zarówno z teorii jak i zastosowań, umiejętności formułowania wniosków, logicznego myślenia oraz wyboru odpowiednich metod rozwiazywania postawionych problemów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykorzystuje metod ilościowych do oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
3,0Student potrafi przy pomocy nauczyciela wykorzystać niektóre metody ilościowe do oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
3,5Student potrafi przy pomocy nauczyciela wykorzystać większość metod ilościowych do oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
4,0Student potrafi samodzielnie wykorzystać większość metod ilościowych do oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
4,5Student potrafi samodzielnie wykorzystać metody ilościowe do oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
5,0Student potrafi samodzielnie i bezbłędnie wykorzystać metody ilościowe do oceny zagrożenia sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_O08_U02Student wykorzystuje wybrane pakiety komputerowe do oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do diagnozowania i rozwiązywania typowych oraz nietypowych problemów dotyczących złożonych zjawisk społeczno-gospodarczych w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez właściwy dobór danych, metod i narzędzi
Z_1A_U04Potrafi interpretować i analizować wpływ otoczenia na organizację w procesie podejmowania decyzji
Z_1A_U17Potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
Z_1A_U03Potrafi planować i organizować pracę własną i zespołu
Z_1A_U14Potrafi analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie nauk o zarzadzaniu i jakości oraz ekonomii i finansów
Z_1A_U15Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod badawczych
Z_1A_U19Potrafi przygotować i przeprowadzić wystąpienie ustne (publiczne), uczestniczyć w debacie, w języku polskim lub obcym z zakresu nauk o zarządzaniu i jakości oraz ekonomii i finansów, w tym z wykorzystaniem nowoczesnych technologii IT
Z_1A_U18Potrafi przygotować typowe prace pisemne w języku polskim lub obcym z zakresu nauk o zarządzaniu i jakości oraz ekonomii i finansów
Cel przedmiotuC-2Zdobycie praktycznych umiejętności posługiwania się wybranymi metodami służącymi do oceny zagrożenia sytuacji finansowej firm oraz konstruowania rankingów efektywności obiektów.
C-1Uzyskanie podstawowej wiedzy i praktycznych umiejętności związanych z wykorzystaniem metod ilościowych służących badaniu sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
Treści programoweT-P-8Wykorzystanie wybranych pakietów komputerowych w ocenie kondycji finansowej firm.
T-P-1Pierwotne i wtórne dokumenty finansowo-księgowe jako źródła danych statystycznych o sytuacji finansowej przedsiębiorstwa.
T-P-6Miary efektywności technologicznej i kosztowej, indeksy produktywności.
T-P-7Wykorzystanie analizy dyskryminacyjnej do badania kondycji finansowej firm.
T-P-4Statyczne i dynamiczne metody badania kondycji finansowej.
T-P-5Wielowymiarowe metody oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstwa.
T-P-2Wykorzystanie modeli ekonometrycznych w analizie sytuacji gospodarczej przedsiębiorstwa.
T-P-3Wykorzystanie ważonych i nieważonych mierników syntetycznych do oceny sytuacji ekonomicznej firm.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Praca projektowa sprawdzająca umiejętność stosowania w praktyce nabytej wiedzy oraz wykorzystania dostępnych źródeł danych statystycznych.
S-1Ocena podsumowująca: Test sprawdzający wiedzę, zarówno z teorii jak i zastosowań, umiejętności formułowania wniosków, logicznego myślenia oraz wyboru odpowiednich metod rozwiazywania postawionych problemów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać wybranych pakietów komputerowych do oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
3,0Student wykorzystuje przy pomocy nauczyciela niektóre pakiety komputerowe do oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
3,5Student wykorzystuje przy pomocy nauczyciela większość pakietów komputerowych do oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
4,0Student wykorzystuje samodzielnie większość pakietów komputerowych do oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
4,5Student wykorzystuje samodzielnie pakiety komputerowe do oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
5,0Student wykorzystuje samodzielnie i bezbłędnie pakiety komputerowe do oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstw.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_O08_K01Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K02Jest gotów do identyfikacji i rozstrzygania dylematów oraz krytycznej oceny posiadanej wiedzy niezbędnej do wykonywania zawodu
Z_1A_K04Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Z_1A_K01Jest gotów do określania priorytetów służących do realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
Cel przedmiotuC-2Zdobycie praktycznych umiejętności posługiwania się wybranymi metodami służącymi do oceny zagrożenia sytuacji finansowej firm oraz konstruowania rankingów efektywności obiektów.
Treści programoweT-P-8Wykorzystanie wybranych pakietów komputerowych w ocenie kondycji finansowej firm.
T-P-1Pierwotne i wtórne dokumenty finansowo-księgowe jako źródła danych statystycznych o sytuacji finansowej przedsiębiorstwa.
T-P-6Miary efektywności technologicznej i kosztowej, indeksy produktywności.
T-P-7Wykorzystanie analizy dyskryminacyjnej do badania kondycji finansowej firm.
T-P-4Statyczne i dynamiczne metody badania kondycji finansowej.
T-P-5Wielowymiarowe metody oceny sytuacji finansowej przedsiębiorstwa.
T-P-2Wykorzystanie modeli ekonometrycznych w analizie sytuacji gospodarczej przedsiębiorstwa.
T-P-3Wykorzystanie ważonych i nieważonych mierników syntetycznych do oceny sytuacji ekonomicznej firm.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Praca projektowa sprawdzająca umiejętność stosowania w praktyce nabytej wiedzy oraz wykorzystania dostępnych źródeł danych statystycznych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował zasad samodzielnego rozwiązywania problemąw badawczych
3,0Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie statystyczne, a z pomocą nauczyciela zorganizować pracę w grupie
3,5Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie statystyczne i zorganizować grupową pracę
4,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników
4,5Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników
5,0Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych