Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (S1)
specjalność: Gospodarka regionalna i samorządowa
Sylabus przedmiotu Rekrutacja i selekcja:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rekrutacja i selekcja | ||
Specjalność | Zarządzanie zasobami ludzkimi | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Artur Wilczyński <Artur.Wilczynski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Lesław Rządziński <lrzadzinski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólna wiedza z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami i sposobem realizacji procesu rekrutacyjnego w organizacji |
C-2 | Nabywanie umiejętności wykorzystania technik stosowanych w procesie pozyskiwania pracowników |
C-3 | Przygotowanie narzędzi wykorzystywanych w procesie rekrutacyjnym |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Analiza zapotrzebowania i podaży ZL | 3 |
T-A-2 | Opis stanowiska pracy i profil kwalifikacyjny w naborze i doborze pracowników | 3 |
T-A-3 | Ogłoszenie rekrutacyjne - proces tworzenia i najlepsze praktyki | 4 |
T-A-4 | Rozmowa rekrutacyjna - przygotowanie, wdrożenie i wnioski z badania kandydatów | 4 |
T-A-5 | Badanie doświadczeń kandydata (Candidate Experience) | 3 |
T-A-6 | Kluczowe wskaźniki wydajności (KPI) w procesie rekrutacyjnym | 3 |
20 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Przygotowanie ogłoszenia o pracę umieszczonego w zakładce kariera | 5 |
T-L-2 | Budowa bazy danych kandydatów wykorzystywanej w metodzie Direct Search | 5 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Miejsce rekrutacji i selekcji w zarządzaniu zasobami ludzkimi i cyklu życia pracownika | 2 |
T-W-2 | Planowanie zasobów ludzkich | 2 |
T-W-3 | Modele marketingowe w rekrutacji | 2 |
T-W-4 | Metody i techniki rekrutacji - od rekrutacji 1.0 do rekrutacji 5.0 | 4 |
T-W-5 | Employer branding w rekrutacji | 2 |
T-W-6 | Selekcja wstępna (prescreening) | 2 |
T-W-7 | Rozmowa rekrutacyjna | 2 |
T-W-8 | Nieklasyczne metody selekcji kandydatów | 2 |
T-W-9 | Proces onboardingu | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć audytoryjnych | 10 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych | 10 |
20 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu | 20 |
A-W-3 | Przygotowanie do zajęć | 8 |
A-W-4 | Egzamin | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład konwersatoryjny |
M-3 | Metoda przypadków |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne |
M-5 | Ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena wykonanych ćwiczeń audytoryjnych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D7/02_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi charakteryzować proces rekrutacyjny w organizacji | Z_1A_W05, Z_1A_W06, Z_1A_W07 | — | C-1 | T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-W-9, T-W-5, T-W-2 | M-2, M-1 | S-1 |
Z_1A_D7/02_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien charakteryzować techniki i narzędzia stosowane w procesie rekrutacyjnym | Z_1A_W05, Z_1A_W06, Z_1A_W07, Z_1A_W13 | — | C-2 | T-W-3, T-W-6, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-2 | M-2, M-1, M-5 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D7/02_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć wykorzystywać dostępne rozwiązania w zakresie naboru i doboru pracowników | Z_1A_U06, Z_1A_U08, Z_1A_U09, Z_1A_U02 | — | C-2 | T-A-5, T-A-6, T-A-4, T-A-2, T-A-1 | M-3, M-5 | S-3 |
Z_1A_D7/02_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć przeprowadzić proces rekrutacji i selekcji w organizacji | Z_1A_U09, Z_1A_U11, Z_1A_U03 | — | C-1, C-2 | T-A-4, T-A-2, T-A-3, T-A-1 | M-3, M-5 | S-3 |
Z_1A_D7/02_U03 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi przygotować podstawowe narzędzia stosowane w procesie rekrutacyjnym | Z_1A_U06, Z_1A_U09, Z_1A_U11, Z_1A_U10 | — | C-3 | T-A-6, T-L-1, T-L-2 | M-4 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D7/02_W01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi charakteryzować proces rekrutacyjny w organizacji | 2,0 | Student nie potrafi scharakteryzować procesu pozyskiwania pracowników |
3,0 | Student w sposób powierzchowny charakteryzuje proces pozyskiwania pracowników | |
3,5 | Student potrafi starannie opisać proces pozyskiwania pracowników | |
4,0 | Student potrafi szczegółowo opisać proces pozyskiwania pracowników oraz potrafi scharakteryzować wpływ niewłaściwie przeprowadzonego procesu pozyskiwania pracowników na organizację | |
4,5 | Student potrafi dokładnie opisać proces pozyskiwania pracowników oraz objaśnić jego wpływ na organizację wraz ze wskazaniem punktów mogących zaburzyć jego prawidłowe przeprowadzenie | |
5,0 | Student potrafi dokładnie opisać proces pozyskiwania pracowników oraz objaśnić jego wpływ na organizację wraz ze wskazaniem punktów mogących zaburzyć jego prawidłowe przeprowadzenie i metod stosowanych w poszczególnych etapach | |
Z_1A_D7/02_W02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien charakteryzować techniki i narzędzia stosowane w procesie rekrutacyjnym | 2,0 | Student nie potrafi wymienić i opisać podstawowych technik planowania zasobów ludzkich oraz rekrutacji i selekcji kandydatów |
3,0 | Student potrafi scharakteryzować jedynie kilka z podstawowych technik pozyskiwania pracowników do organizacji | |
3,5 | Student potrafi opisać w sposób ogólny wszystkie z przedstawionych technik i metod stosowanych w procesie rekrutacyjnym | |
4,0 | Student potrafi dokładnie opisać wszystkie z przedstawionych technik i metod stosowanych w procesie rekrutacyjnym | |
4,5 | Student potrafi scharakteryzować wszystkie z przedstawionych technik i metod stosowanych w procesie rekrutacyjnym i wskazać na ich wady i zalety | |
5,0 | Student potrafi scharakteryzować wszystkie z przedstawionych technik i metod stosowanych w procesie rekrutacyjnym, wskazać na ich wady i zalety i określić cel i możliwości ich stosowania |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D7/02_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć wykorzystywać dostępne rozwiązania w zakresie naboru i doboru pracowników | 2,0 | Student nie potrafi wykorzystywać przedstawionych rozwiązań w zakresie naboru i doboru kadr |
3,0 | Student potrafi wykorzystywać jedynie nieliczne z przedstawionych rozwiązań w zakresie rekrutacji i selekcji | |
3,5 | Student potrafi wykorzystać wszystkie z poznanych rozwiązań w zakresie pozyskiwania pracowników | |
4,0 | Student potrafi wykorzystać wszystkie z poznanych rozwiązań w zakresie pozyskiwania pracowników oraz dokonać analizy ich przydatności w konkretnych sytuacjach | |
4,5 | Student umie zastosować wszystkie poznane rozwiązania dotyczące naboru i doboru kadr, oszacować ich ograniczenia oraz łączyć je ze sobą | |
5,0 | Student potrafi stosować wszystkie poznane rozwiązania dotyczące pozyskiwania pracowników, dokonać ich analizy oraz przygotowywać własne rozwiązania w zakresie naboru i doboru kadr | |
Z_1A_D7/02_U02 W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć przeprowadzić proces rekrutacji i selekcji w organizacji | 2,0 | Student nie umie przeprowadzić żadnego z etapów procesu rekrutacji i selekcji |
3,0 | Student potrafi przeprowadzić proces rekrutacji i selekcji wykorzystując jedynie typowe metody i techniki pozyskiwania pracowników | |
3,5 | Student potrafi przeprowadzić proces rekrutacji i selekcji w oparciu o większość poznanych metod i technik pozyskiwania pracowników | |
4,0 | Student potrafi przeprowadzić proces rekrutacji i selekcji w oparciu o wszystkie poznane metody i techniki oraz łączyć je ze sobą | |
4,5 | Student umie przeprowadzić proces rekrutacyjny opierając się na poznanych metodach i technikach pozyskiwania pracowników, łączyć je ze sobą oraz dokonać analizy podejmowanych działań | |
5,0 | Student umie przeprowadzić proces rekrutacji i selekcji opierając się na łączeniu ze sobą poznanych metod i technik, uzasadnić wybór podejmowanych działań oceniając ich efektywność | |
Z_1A_D7/02_U03 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi przygotować podstawowe narzędzia stosowane w procesie rekrutacyjnym | 2,0 | Student nie potrafi przygotować podstawowych narzędzi stosowanych w procesie rekrutacyjnym |
3,0 | Student umie przygotować podstawowe elementy narzędzi stosowanych w procesie rekrutacyjnym | |
3,5 | Student potrafi przygotować większość składników wchodzących w zakres narzędzi stosowanych w procesie rekrutacyjnym | |
4,0 | Student potrafi przygotować większość składników wchodzących w zakres narzędzi stosowanych w procesie rekrutacyjnym | |
4,5 | Student potrafi przygotować narzędzia stosowane w procesie rekrutacyjnym | |
5,0 | Student potrafi przygotować narzędzia stosowane w procesie rekrutacyjnym oraz określić ich mocne i słabe strony |
Literatura podstawowa
- Kozłowski M., Employer branding: budowanie wizerunku pracodawcy krok po kroku, Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2016, 2
- Marciniak J., Optymalizacja zatrudnienia, wynagrodzeń i struktur organizacyjnych, Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2016
- Suchar M., Rekrutacja i selekcja personelu, C.H. Beck, Warszawa, 2018, 4
- Jamka B., HR na zakręcie: zarządzanie przez pomiar czy aktywacja kreatywności?, Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2019
Literatura dodatkowa
- Listwan T., Sułkowski Ł., Metody i techniki zarządzania zasobami ludzkimi, Difin, Warszawa, 2016
- Okolie U., Ikechukwu E., E-Recruitment: Practices, Opportunities and Challenges, European Journal of Business and Management Vol.9, No.11, 2017, Dostęp online: https://core.ac.uk/download/pdf/234627826.pdf
- Lievens F., Slaughter J., Employer Image and Employer Branding: What We Know and What We Need to Know, Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior, vol. 3, no. 1, 2016, Dostęp online: https://biblio.ugent.be/publication/8100868
- Ikhwan K., Giovanni A., Rahardjo B., Online Recruitment: Does Social Networks Characteristic Matter? A Systematic Review of Literature, Proceedings of the 4th International Conference on Economics, Business and Economic Education Science, ICE-BEES 2021, 27-28 July 2021, Semarang, Indonesia, 2022, Dostęp online: https://eudl.eu/doi/10.4108/eai.27-7-2021.2316887