Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (N1)

Sylabus przedmiotu Analiza rynku pracy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Analiza rynku pracy
Specjalność Zarządzanie zasobami ludzkimi
Jednostka prowadząca Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Brelik <Agnieszka.Brelik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 2,00,50zaliczenie
wykładyW6 6 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien mieć opanowane treści kształcenia z zakresu mikro i makroekonomii, negocjacji, prawa.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest poznanie mechanizmów regulujących rynek pracy w Polsce i krajach UE.
C-2Problematyka zajęć koncentruje się na czynnikach warunkujących zmiany na rynku pracy i efektach działań interwencyjnych w skali lokalnej i globalnej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Specyfika oddziaływania instytucji krajowych i UE działających na rynku pracy2
T-A-2Wpływ zmian strukturalnych na dostosowania na rynku pracy ( ze szczególnym uwzględnieniem tzw. "trudnych rynków pracy"). Otwieranie się gospodarki polskiej, a zmiany na rynku pracy.1
T-A-3Prywatyzacja a rynek pracy. Opodatkowanie pracy a koszty pracy.1
T-A-4Wpływ restrukturyzacji i prywatyzacji na powstawanie i utrzymywanie się bezrobocia.1
T-A-5Pracownicy przyszłości, zawody zanikające i odradzające się. Bezrobocie a skuteczny powrót do aktywnego uczestnictwa w lokalnym rynku pracy.1
T-A-6Dobre praktyki: działania na rzecz aktywizacji kobiet, środowisk wiejskich, młodzieży, osób niepełnosprawnych.2
T-A-7Edukacja a szanse na zatrudnienie. Dostosowanie nauki do potrzeb rynku pracy.1
T-A-8Zróżnicowanie geograficzne bezrobocia w Polsce1
T-A-9Zawody nadwyżkowe i deficytowe w Polsce/ Z czego wynikają dysproporcje?2
T-A-10Migracje zarobkowe a mobilność społeczeństwa w Polsce1
T-A-11Zaliczenie1
T-A-12Prezentacja projektów1
15
wykłady
T-W-1Rynek pracy - podaż, popyt, determinanty2
T-W-2Bezrobocie - istota rodzaje, wskaźniki1
T-W-3Instytucje krajowe i UE działające na rynku pracy1
T-W-4Formy przeciwdziałania bezrobociu w Polsce (podział na aktywne i pasywne)1
T-W-5Zaliczenie1
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-A-2Przegląd i zapoznanie się z literaturą obowiązkową i uzupełniającą.14
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.8
A-A-4Konsultacje z osobą prowadzącą ćwiczenia.2
A-A-5Przygotowanie projektów11
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia7
A-W-3Analizowanie wskazanych tekstów źródłowych i danych10
A-W-4Konsultacje2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające - objaśnienia, informacje
M-2Prezentacje multimedialne - wykład informujący.
M-3Metoda aktywizująca - przygotowanie studentów do umiejętnej analizy rynku i wyboru stanowisk zgodnie ze zdobytą wiedzą podczas okresu nauki.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena aktywnego uczestnictwa w ćwiczeniach.
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium z wiadomości zdobytych podczas ćwiczeń.
S-3Ocena formująca: Ocena przygotowanego indywidualnie projektu dotyczącego rynku pracy
S-4Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D7/07_W01
Student posiada wiedzę na temat istoty i funcji rynku pracy.
Z_1A_W10, Z_1A_W01C-2, C-1T-A-1, T-A-5, T-A-6, T-A-4, T-A-7, T-A-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-2, T-A-8, T-A-9, T-A-11, T-A-12M-2, M-3, M-1S-2, S-1, S-3, S-4
Z_1A_D7/07_W02
Posiada wiedzę na temat wpływu zmian strukturalnych na dostosowania do rynku pracy.
Z_1A_W04, Z_1A_W06C-2, C-1T-A-1, T-A-4M-2, M-3, M-1S-2, S-1, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D7/07_U01
Student posiada umiejętność aktywnego poszukiwania pracy. Potrafi zaprezentować swoją wiedzę i umiejętności na rynku pracy.
Z_1A_U04, Z_1A_U06C-2, C-1T-A-1, T-A-5, T-A-6, T-A-4, T-A-7, T-A-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-2, T-A-8, T-A-9, T-A-11, T-A-12M-2, M-3, M-1S-2, S-1, S-3, S-4
Z_1A_D7/07_U02
Posiada umiejętność analizowania systemów płac i kosztów pracy.
Z_1A_U17, Z_1A_U09C-2, C-1T-A-1, T-A-5, T-A-6, T-A-4, T-A-7, T-A-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-2, T-A-8, T-A-9, T-A-11, T-A-12M-2, M-3, M-1S-2, S-1, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D7/07_K01
Posiada kompetencje do przeprowadzenia analizy wybranego (bądź wskazanego) rynku.
Z_1A_K07, Z_1A_K06, Z_1A_K05C-2, C-1T-A-1, T-A-5, T-A-6, T-A-4, T-A-7, T-A-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-2, T-A-8, T-A-9, T-A-11, T-A-12M-2, M-3, M-1S-2, S-1, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D7/07_W01
Student posiada wiedzę na temat istoty i funcji rynku pracy.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczącej sposobów i obszarów zastosowania
3,0W zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy.
3,5Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna)
4,04,0 Student: w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne)
4,5Student: w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności.
5,0Student: w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - ciekawość poznawcza, odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie.
Z_1A_D7/07_W02
Posiada wiedzę na temat wpływu zmian strukturalnych na dostosowania do rynku pracy.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczącej sposobów i obszarów zastosowania
3,0Student w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy.
3,5Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna)
4,0Student: w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne)
4,5Student: w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności.
5,0Student: w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - ciekawość poznawcza, odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D7/07_U01
Student posiada umiejętność aktywnego poszukiwania pracy. Potrafi zaprezentować swoją wiedzę i umiejętności na rynku pracy.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczącej sposobów i obszarów zastosowania
3,0Student w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy.
3,5Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna)
4,0Student: w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne)
4,5Student: w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności.
5,0Student: w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - ciekawość poznawcza, odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie.
Z_1A_D7/07_U02
Posiada umiejętność analizowania systemów płac i kosztów pracy.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczącej sposobów i obszarów zastosowania
3,0Student w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy.
3,5Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna)
4,0Student: w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne)
4,5Student: w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności.
5,0Student: w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - ciekawość poznawcza, odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D7/07_K01
Posiada kompetencje do przeprowadzenia analizy wybranego (bądź wskazanego) rynku.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczącej sposobów i obszarów zastosowania
3,0Student w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy.
3,5Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna)
4,0Student: w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne)
4,5Student: w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności.
5,0Student: w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - ciekawość poznawcza, odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie.

Literatura podstawowa

  1. Borkowska S., Rynek pracy wobec integracji z Unią Europejską, IPiPS, Warszawa, 2002
  2. Kotlarz D., Rynek pracy w teorii i praktyce, Wyd. Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice, 1998
  3. Boni M. (red., Elastyczny rynek pracy w Polsce. Jak sprostać temu wyzwaniu?, Zeszyty BRE Bank - CCASE nr 73, Centrum Analiz Społeczno-Ekonomicznych, Warszawa, 2004
  4. Kopycińska, Danuta, Competitiveness of labour market, Print Group Daniel Krzanowski, Szczecin, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Milewski R. (red.), Elementarne zagadnienia ekonomii, PWN, Warszawa, 1996
  2. Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa, 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Specyfika oddziaływania instytucji krajowych i UE działających na rynku pracy2
T-A-2Wpływ zmian strukturalnych na dostosowania na rynku pracy ( ze szczególnym uwzględnieniem tzw. "trudnych rynków pracy"). Otwieranie się gospodarki polskiej, a zmiany na rynku pracy.1
T-A-3Prywatyzacja a rynek pracy. Opodatkowanie pracy a koszty pracy.1
T-A-4Wpływ restrukturyzacji i prywatyzacji na powstawanie i utrzymywanie się bezrobocia.1
T-A-5Pracownicy przyszłości, zawody zanikające i odradzające się. Bezrobocie a skuteczny powrót do aktywnego uczestnictwa w lokalnym rynku pracy.1
T-A-6Dobre praktyki: działania na rzecz aktywizacji kobiet, środowisk wiejskich, młodzieży, osób niepełnosprawnych.2
T-A-7Edukacja a szanse na zatrudnienie. Dostosowanie nauki do potrzeb rynku pracy.1
T-A-8Zróżnicowanie geograficzne bezrobocia w Polsce1
T-A-9Zawody nadwyżkowe i deficytowe w Polsce/ Z czego wynikają dysproporcje?2
T-A-10Migracje zarobkowe a mobilność społeczeństwa w Polsce1
T-A-11Zaliczenie1
T-A-12Prezentacja projektów1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rynek pracy - podaż, popyt, determinanty2
T-W-2Bezrobocie - istota rodzaje, wskaźniki1
T-W-3Instytucje krajowe i UE działające na rynku pracy1
T-W-4Formy przeciwdziałania bezrobociu w Polsce (podział na aktywne i pasywne)1
T-W-5Zaliczenie1
6

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach15
A-A-2Przegląd i zapoznanie się z literaturą obowiązkową i uzupełniającą.14
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.8
A-A-4Konsultacje z osobą prowadzącą ćwiczenia.2
A-A-5Przygotowanie projektów11
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach6
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia7
A-W-3Analizowanie wskazanych tekstów źródłowych i danych10
A-W-4Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D7/07_W01Student posiada wiedzę na temat istoty i funcji rynku pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W10Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu regulacje prawne warunkujące działalność podmiotów gospodarczych
Z_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu problematykę nauk o zarządzaniu i jakości oraz ekonomii i finansów, ich miejsce i znaczenie w naukach społecznych i powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
Cel przedmiotuC-2Problematyka zajęć koncentruje się na czynnikach warunkujących zmiany na rynku pracy i efektach działań interwencyjnych w skali lokalnej i globalnej.
C-1Celem przedmiotu jest poznanie mechanizmów regulujących rynek pracy w Polsce i krajach UE.
Treści programoweT-A-1Specyfika oddziaływania instytucji krajowych i UE działających na rynku pracy
T-A-5Pracownicy przyszłości, zawody zanikające i odradzające się. Bezrobocie a skuteczny powrót do aktywnego uczestnictwa w lokalnym rynku pracy.
T-A-6Dobre praktyki: działania na rzecz aktywizacji kobiet, środowisk wiejskich, młodzieży, osób niepełnosprawnych.
T-A-4Wpływ restrukturyzacji i prywatyzacji na powstawanie i utrzymywanie się bezrobocia.
T-A-7Edukacja a szanse na zatrudnienie. Dostosowanie nauki do potrzeb rynku pracy.
T-A-3Prywatyzacja a rynek pracy. Opodatkowanie pracy a koszty pracy.
T-W-1Rynek pracy - podaż, popyt, determinanty
T-W-2Bezrobocie - istota rodzaje, wskaźniki
T-W-3Instytucje krajowe i UE działające na rynku pracy
T-W-4Formy przeciwdziałania bezrobociu w Polsce (podział na aktywne i pasywne)
T-A-2Wpływ zmian strukturalnych na dostosowania na rynku pracy ( ze szczególnym uwzględnieniem tzw. "trudnych rynków pracy"). Otwieranie się gospodarki polskiej, a zmiany na rynku pracy.
T-A-8Zróżnicowanie geograficzne bezrobocia w Polsce
T-A-9Zawody nadwyżkowe i deficytowe w Polsce/ Z czego wynikają dysproporcje?
T-A-11Zaliczenie
T-A-12Prezentacja projektów
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne - wykład informujący.
M-3Metoda aktywizująca - przygotowanie studentów do umiejętnej analizy rynku i wyboru stanowisk zgodnie ze zdobytą wiedzą podczas okresu nauki.
M-1Metody podające - objaśnienia, informacje
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium z wiadomości zdobytych podczas ćwiczeń.
S-1Ocena podsumowująca: Ocena aktywnego uczestnictwa w ćwiczeniach.
S-3Ocena formująca: Ocena przygotowanego indywidualnie projektu dotyczącego rynku pracy
S-4Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczącej sposobów i obszarów zastosowania
3,0W zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy.
3,5Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna)
4,04,0 Student: w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne)
4,5Student: w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności.
5,0Student: w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - ciekawość poznawcza, odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D7/07_W02Posiada wiedzę na temat wpływu zmian strukturalnych na dostosowania do rynku pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu relacje i zależności między podmiotami gospodarczymi a organizacjami i ich otoczeniem
Z_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu problemy kierowania ludźmi w organizacjach oraz cechy człowieka jako podmiotu tworzącego strukturę organizacyjną
Cel przedmiotuC-2Problematyka zajęć koncentruje się na czynnikach warunkujących zmiany na rynku pracy i efektach działań interwencyjnych w skali lokalnej i globalnej.
C-1Celem przedmiotu jest poznanie mechanizmów regulujących rynek pracy w Polsce i krajach UE.
Treści programoweT-A-1Specyfika oddziaływania instytucji krajowych i UE działających na rynku pracy
T-A-4Wpływ restrukturyzacji i prywatyzacji na powstawanie i utrzymywanie się bezrobocia.
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne - wykład informujący.
M-3Metoda aktywizująca - przygotowanie studentów do umiejętnej analizy rynku i wyboru stanowisk zgodnie ze zdobytą wiedzą podczas okresu nauki.
M-1Metody podające - objaśnienia, informacje
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium z wiadomości zdobytych podczas ćwiczeń.
S-1Ocena podsumowująca: Ocena aktywnego uczestnictwa w ćwiczeniach.
S-3Ocena formująca: Ocena przygotowanego indywidualnie projektu dotyczącego rynku pracy
S-4Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczącej sposobów i obszarów zastosowania
3,0Student w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy.
3,5Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna)
4,0Student: w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne)
4,5Student: w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności.
5,0Student: w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - ciekawość poznawcza, odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D7/07_U01Student posiada umiejętność aktywnego poszukiwania pracy. Potrafi zaprezentować swoją wiedzę i umiejętności na rynku pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U04Potrafi interpretować i analizować wpływ otoczenia na organizację w procesie podejmowania decyzji
Z_1A_U06Potrafi efektywnie zarządzać zasobami organizacji
Cel przedmiotuC-2Problematyka zajęć koncentruje się na czynnikach warunkujących zmiany na rynku pracy i efektach działań interwencyjnych w skali lokalnej i globalnej.
C-1Celem przedmiotu jest poznanie mechanizmów regulujących rynek pracy w Polsce i krajach UE.
Treści programoweT-A-1Specyfika oddziaływania instytucji krajowych i UE działających na rynku pracy
T-A-5Pracownicy przyszłości, zawody zanikające i odradzające się. Bezrobocie a skuteczny powrót do aktywnego uczestnictwa w lokalnym rynku pracy.
T-A-6Dobre praktyki: działania na rzecz aktywizacji kobiet, środowisk wiejskich, młodzieży, osób niepełnosprawnych.
T-A-4Wpływ restrukturyzacji i prywatyzacji na powstawanie i utrzymywanie się bezrobocia.
T-A-7Edukacja a szanse na zatrudnienie. Dostosowanie nauki do potrzeb rynku pracy.
T-A-3Prywatyzacja a rynek pracy. Opodatkowanie pracy a koszty pracy.
T-W-1Rynek pracy - podaż, popyt, determinanty
T-W-2Bezrobocie - istota rodzaje, wskaźniki
T-W-3Instytucje krajowe i UE działające na rynku pracy
T-W-4Formy przeciwdziałania bezrobociu w Polsce (podział na aktywne i pasywne)
T-A-2Wpływ zmian strukturalnych na dostosowania na rynku pracy ( ze szczególnym uwzględnieniem tzw. "trudnych rynków pracy"). Otwieranie się gospodarki polskiej, a zmiany na rynku pracy.
T-A-8Zróżnicowanie geograficzne bezrobocia w Polsce
T-A-9Zawody nadwyżkowe i deficytowe w Polsce/ Z czego wynikają dysproporcje?
T-A-11Zaliczenie
T-A-12Prezentacja projektów
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne - wykład informujący.
M-3Metoda aktywizująca - przygotowanie studentów do umiejętnej analizy rynku i wyboru stanowisk zgodnie ze zdobytą wiedzą podczas okresu nauki.
M-1Metody podające - objaśnienia, informacje
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium z wiadomości zdobytych podczas ćwiczeń.
S-1Ocena podsumowująca: Ocena aktywnego uczestnictwa w ćwiczeniach.
S-3Ocena formująca: Ocena przygotowanego indywidualnie projektu dotyczącego rynku pracy
S-4Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczącej sposobów i obszarów zastosowania
3,0Student w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy.
3,5Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna)
4,0Student: w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne)
4,5Student: w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności.
5,0Student: w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - ciekawość poznawcza, odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D7/07_U02Posiada umiejętność analizowania systemów płac i kosztów pracy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U17Potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
Z_1A_U09Potrafi rozwiązywać problemy związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi
Cel przedmiotuC-2Problematyka zajęć koncentruje się na czynnikach warunkujących zmiany na rynku pracy i efektach działań interwencyjnych w skali lokalnej i globalnej.
C-1Celem przedmiotu jest poznanie mechanizmów regulujących rynek pracy w Polsce i krajach UE.
Treści programoweT-A-1Specyfika oddziaływania instytucji krajowych i UE działających na rynku pracy
T-A-5Pracownicy przyszłości, zawody zanikające i odradzające się. Bezrobocie a skuteczny powrót do aktywnego uczestnictwa w lokalnym rynku pracy.
T-A-6Dobre praktyki: działania na rzecz aktywizacji kobiet, środowisk wiejskich, młodzieży, osób niepełnosprawnych.
T-A-4Wpływ restrukturyzacji i prywatyzacji na powstawanie i utrzymywanie się bezrobocia.
T-A-7Edukacja a szanse na zatrudnienie. Dostosowanie nauki do potrzeb rynku pracy.
T-A-3Prywatyzacja a rynek pracy. Opodatkowanie pracy a koszty pracy.
T-W-1Rynek pracy - podaż, popyt, determinanty
T-W-2Bezrobocie - istota rodzaje, wskaźniki
T-W-3Instytucje krajowe i UE działające na rynku pracy
T-W-4Formy przeciwdziałania bezrobociu w Polsce (podział na aktywne i pasywne)
T-A-2Wpływ zmian strukturalnych na dostosowania na rynku pracy ( ze szczególnym uwzględnieniem tzw. "trudnych rynków pracy"). Otwieranie się gospodarki polskiej, a zmiany na rynku pracy.
T-A-8Zróżnicowanie geograficzne bezrobocia w Polsce
T-A-9Zawody nadwyżkowe i deficytowe w Polsce/ Z czego wynikają dysproporcje?
T-A-11Zaliczenie
T-A-12Prezentacja projektów
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne - wykład informujący.
M-3Metoda aktywizująca - przygotowanie studentów do umiejętnej analizy rynku i wyboru stanowisk zgodnie ze zdobytą wiedzą podczas okresu nauki.
M-1Metody podające - objaśnienia, informacje
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium z wiadomości zdobytych podczas ćwiczeń.
S-1Ocena podsumowująca: Ocena aktywnego uczestnictwa w ćwiczeniach.
S-3Ocena formująca: Ocena przygotowanego indywidualnie projektu dotyczącego rynku pracy
S-4Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczącej sposobów i obszarów zastosowania
3,0Student w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy.
3,5Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna)
4,0Student: w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne)
4,5Student: w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności.
5,0Student: w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - ciekawość poznawcza, odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D7/07_K01Posiada kompetencje do przeprowadzenia analizy wybranego (bądź wskazanego) rynku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K07Jest gotów do podejmowania odpowiedzialności w pełnieniu roli zawodowej tj. odpowiedzialności za swoje zadania oraz zespołu, którym kieruje
Z_1A_K06Jest gotów do skutecznej realizacji postawionych zadań, z jednoczesnym uwzględnieniem zasad etycznych
Z_1A_K05Jest gotów do uwzględniania aspektów rozwoju zrównoważonego w podejmowanych działaniach
Cel przedmiotuC-2Problematyka zajęć koncentruje się na czynnikach warunkujących zmiany na rynku pracy i efektach działań interwencyjnych w skali lokalnej i globalnej.
C-1Celem przedmiotu jest poznanie mechanizmów regulujących rynek pracy w Polsce i krajach UE.
Treści programoweT-A-1Specyfika oddziaływania instytucji krajowych i UE działających na rynku pracy
T-A-5Pracownicy przyszłości, zawody zanikające i odradzające się. Bezrobocie a skuteczny powrót do aktywnego uczestnictwa w lokalnym rynku pracy.
T-A-6Dobre praktyki: działania na rzecz aktywizacji kobiet, środowisk wiejskich, młodzieży, osób niepełnosprawnych.
T-A-4Wpływ restrukturyzacji i prywatyzacji na powstawanie i utrzymywanie się bezrobocia.
T-A-7Edukacja a szanse na zatrudnienie. Dostosowanie nauki do potrzeb rynku pracy.
T-A-3Prywatyzacja a rynek pracy. Opodatkowanie pracy a koszty pracy.
T-W-1Rynek pracy - podaż, popyt, determinanty
T-W-2Bezrobocie - istota rodzaje, wskaźniki
T-W-3Instytucje krajowe i UE działające na rynku pracy
T-W-4Formy przeciwdziałania bezrobociu w Polsce (podział na aktywne i pasywne)
T-A-2Wpływ zmian strukturalnych na dostosowania na rynku pracy ( ze szczególnym uwzględnieniem tzw. "trudnych rynków pracy"). Otwieranie się gospodarki polskiej, a zmiany na rynku pracy.
T-A-8Zróżnicowanie geograficzne bezrobocia w Polsce
T-A-9Zawody nadwyżkowe i deficytowe w Polsce/ Z czego wynikają dysproporcje?
T-A-11Zaliczenie
T-A-12Prezentacja projektów
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne - wykład informujący.
M-3Metoda aktywizująca - przygotowanie studentów do umiejętnej analizy rynku i wyboru stanowisk zgodnie ze zdobytą wiedzą podczas okresu nauki.
M-1Metody podające - objaśnienia, informacje
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Kolokwium z wiadomości zdobytych podczas ćwiczeń.
S-1Ocena podsumowująca: Ocena aktywnego uczestnictwa w ćwiczeniach.
S-3Ocena formująca: Ocena przygotowanego indywidualnie projektu dotyczącego rynku pracy
S-4Ocena podsumowująca: Ocena z zaliczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczącej sposobów i obszarów zastosowania
3,0Student w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy.
3,5Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna)
4,0Student: w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne)
4,5Student: w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności.
5,0Student: w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - ciekawość poznawcza, odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie.