Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (N1)
Sylabus przedmiotu Podstawy zarządzania:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy zarządzania | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Kołoszycz <Ewa.Koloszycz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Ewa Kołoszycz <Ewa.Koloszycz@zut.edu.pl>, Robert Rusielik <Robert.Rusielik@zut.edu.pl>, Anna Sworowska-Baranowska <Anna.Sworowska@zut.edu.pl>, Michał Świtłyk <Michal.Switlyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 7,0 | ECTS (formy) | 7,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
dla tego przedmiotu nie są określone wymagania wstępneCele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zrozumienie istoty i mechanizmów funkcjonowania organizacji. |
C-2 | Zrozumienie istoty procesu i funkcji zarządzania. |
C-3 | Zrozumienie wpływu otoczenia i jego zmienności na organizację. |
C-4 | Budowa umiejętności wykonywania funkcji menadżerskich w przykładowych sytuacjach |
C-5 | Kształtowanie umiejętności diagnozowania problemów w organizacji |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Analiza otoczenia organizacji | 6 |
T-A-2 | Planowanie w organizacji | 2 |
T-A-3 | Struktury organizacyjne - tworzenie i zmiana | 4 |
T-A-4 | Motywowanie w środowisku pracy | 4 |
T-A-5 | Przywództwo i zarządzanie zespołem | 2 |
T-A-6 | Proces i rodzaje kontroli | 4 |
T-A-7 | Kolokwium pisemne | 2 |
24 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zarządzanie – jego istota i znaczenie | 2 |
T-W-2 | Otoczenie organizacji | 2 |
T-W-3 | Planowanie jako funkcja zarządzania. Rodzaje planowania. Cele organizacji - rodzaje, sposoby wyznaczania | 4 |
T-W-4 | Organizowanie jako funkcja zarządzania | 4 |
T-W-5 | Motywowanie jako funkcja zarządzania | 4 |
T-W-6 | Kontrola jako funkcja zarządzania | 2 |
T-W-7 | Istota pracy kierowniczej. Role kierownicze. Umiejętności menadżerskie. | 2 |
T-W-8 | Władza. Źródła władzy. Style przywództwa. | 2 |
T-W-9 | Ewolucja teorii organizacji i zarządzania | 2 |
24 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 24 |
A-A-2 | Przygotowanie się do kolokwium zaliczeniowego | 23 |
A-A-3 | Przygotowanie się do zajęć | 20 |
A-A-4 | Praca z ćwiczeniami | 33 |
100 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 24 |
A-W-2 | Studiowanie literatury przedmiotu | 9 |
A-W-3 | Przygotowanie się do egzaminu | 40 |
A-W-4 | Egzamin | 2 |
75 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
M-4 | Objaśnienie |
M-5 | Ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe |
S-3 | Ocena formująca: Dyskusja wyników i propozycji w zakresie przyjętych rozwiązań ćwiczeń i zadań problemowych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_B03_W01 Ma wiedzę o podstawach teorii zarządzania i ekonomii | Z_1A_W01 | — | C-1, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-7, T-W-8, T-W-9 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Z_1A_B03_W02 Rozumie kompleksowość organizacji i wpływ otoczenia na organizację | Z_1A_W04 | — | C-3, C-5 | T-W-1, T-W-2 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Z_1A_B03_W03 Ma wiedzę o zarządzaniu, która pozwala absolwentowi przypisywać problemy do funkcji zarządzania | Z_1A_W06, Z_1A_W01 | — | C-1, C-2, C-5 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_B03_U01 Posiada umiejętność planowania pracy w organizacji, gospodarowania czasem, motywowania pracowników oraz przeprowadzania procesu kontroli | Z_1A_U04, Z_1A_U03, Z_1A_U05, Z_1A_U07, Z_1A_U06 | — | C-4 | T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-7 | M-3, M-5, M-4 | S-2, S-3 |
Z_1A_B03_U02 Ma umiejętności korzystania z różnych źródeł wiedzy | Z_1A_U02, Z_1A_U01, Z_1A_U05 | — | C-1, C-2, C-3 | T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-7 | M-3, M-5, M-4 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_B03_K01 Absolwent jest przygotowany do podejmowania odpowiedzialności za swoje działania oraz zespołu | Z_1A_K07, Z_1A_K01 | — | C-1, C-3 | T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-A-5, T-W-1, T-W-2, T-W-7, T-W-8 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_B03_W01 Ma wiedzę o podstawach teorii zarządzania i ekonomii | 2,0 | Niedostateczny poziom wiedzy o podstawach teorii zarządzania i ekonomii |
3,0 | Zadawalająca wiedza o podstawach teorii zarządzania i ekonomii, potrafi zdefiniować funkcje zarządzania | |
3,5 | Zadawalająca wiedza o podstawach teorii zarządzania i ekonomii, potrafi zdefiniować funkcje zarządzania i podać definicję cyklu działania zorganizowanego | |
4,0 | Dobra wiedza o podstawach teorii zarządzania i ekonomii, potrafi zdefiniować funkcje zarządzania, podać definicję cyklu działania zorganizowanego, tłumaczyć związki między nimi | |
4,5 | Bardzo dobra wiedza o podstawach teorii zarządzania i ekonomii, potrafi zdefiniować funkcje zarządzania, podać definicję cyklu działania zorganizowanego oraz potrafi wytłumaczyć scharakteryzować podstawowe systemy kierowania | |
5,0 | Znakomita wiedza potrafi identyfikować i tłumaczyć wpływ poszczególnych szkół zarządzania na teorię zarządzania | |
Z_1A_B03_W02 Rozumie kompleksowość organizacji i wpływ otoczenia na organizację | 2,0 | Niezadawalająca wiedza, nie potrafi definiować podstawowych pojęć z zakresu organizacji i nie potrafi podać definicji otoczenia organizacji |
3,0 | Zadawalająca wiedza, potrafi definiować podstawowe pojęcia z zakresu organizacji, potrafi podać definicję otoczenia organizacji i wyjaśnić wpływ poszczególnych elementów otoczenia na organizację z licznymi błędami | |
3,5 | Zadawalająca wiedza, potrafi definiować podstawowe pojęcia z zakresu organizacji, potrafi podać definicję otoczenia organizacji i wyjaśnić wpływ poszczególnych elementów otoczenia na organizację | |
4,0 | Dobra wiedza, potrafi definiować i objaśniać podstawowe pojęcia z zakresu organizacji, potrafi podać definicję otoczenia organizacji i wyjaśnić wpływ poszczególnych elementów otoczenia na organizację | |
4,5 | Bardzo dobra wiedza, potrafi wyjaśniać podstawowe pojęcia z zakresu organizacji, potrafi podać definicję otoczenia organizacji i tłumaczyć wpływ poszczególnych elementów otoczenia na organizację | |
5,0 | Znakomita wiedza, potrafi wyjaśniać podstawowe pojęcia z zakresu organizacji, potrafi podać definicję otoczenia organizacji i wyjaśnić wpływ poszczególnych elementów otoczenia na organizację, potrafi rozpoznać i zdefiniować związki między organizacją, jej otoczeniem i wiedzą ekonomiczną | |
Z_1A_B03_W03 Ma wiedzę o zarządzaniu, która pozwala absolwentowi przypisywać problemy do funkcji zarządzania | 2,0 | Niezadawalająca wiedza, nie potrafi definiować funkcji zarządzania, nie potrafi podać ich zakresu |
3,0 | Zadawalająca wiedza, potrafi definiować funkcję zarządzania i ich zakres, zna pojęcie organicznych funkcji zarządzania, popełnia liczne błędy | |
3,5 | Zadawalająca wiedza, potrafi definiować funkcję zarządzania i ich zakres, zna pojęcie organicznych funkcji zarządzania. Zna zakresy kierowniczych funkcji planowania, organizowania, motywowania i kontroli | |
4,0 | Dobra wiedza, potrafi definiować funkcję zarządzania i ich zakres, zna pojęcie organicznych funkcji zarządzania. Zna zakresy kierowniczych funkcji planowania, organizowania, motywowania i kontroli oraz zna zasady ich realizacji | |
4,5 | Bardzo dobra wiedza, potrafi definiować funkcję zarządzania i ich zakres, zna pojęcie organicznych funkcji zarządzania. Zna zakresy kierowniczych funkcji planowania, organizowania, motywowania i kontroli oraz zna zasady ich realizacji, zdaje sobie sprawę z ograniczeń w ich realizacji | |
5,0 | Bardzo dobra wiedza, potrafi definiować funkcję zarządzania i ich zakres, zna pojęcie organicznych funkcji zarządzania. Zna zakresy kierowniczych funkcji planowania, organizowania, motywowania i kontroli oraz zna zasady ich realizacji, zdaje sobie sprawę z ograniczeń w ich realizacji i zna sposoby ich racjonalizacji |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_B03_U01 Posiada umiejętność planowania pracy w organizacji, gospodarowania czasem, motywowania pracowników oraz przeprowadzania procesu kontroli | 2,0 | Student nie potrafi odnieść wiedzy z zakresu planowania, organizowania, motywowania oraz kontroli do problemów praktycznych |
3,0 | Student potrafi wykorzystać nieliczne zagadnienia z zakresu planowania, organizowania, motywowania oraz kontroli do rozwiązywania problemów praktycznych | |
3,5 | Student potrafi wykorzystać zagadnienia z zakresu planowania, organizowania, motywowania oraz kontroli do rozwiązywania problemów praktycznych | |
4,0 | Student poprawnie wykorzystuje zagadnienia z zakresu planowania, organizowania, motywowania oraz kontroli do rozwiązywania problemów praktycznych, a także potrafi odnaleźć powiązania między nimi | |
4,5 | Student dobrze potrafi wykorzystać zagadnienia z zakresu planowania, organizowania, motywowania oraz kontroli do rozwiązywania problemów praktycznych, a także potrafi odnaleźć powiązania między nimi | |
5,0 | Student wykorzystuje wszystkie zagadnienia z zakresu planowania, organizowania, motywowania oraz kontroli do rozwiązywania problemów praktycznych oraz potrafi odnaleźć powiązania między nimi, a także sam identyfikuje problemy w organizacji | |
Z_1A_B03_U02 Ma umiejętności korzystania z różnych źródeł wiedzy | 2,0 | Student nie ma umiejętności zdobywania wiedzy z różnych źródeł. |
3,0 | Student posiada umiejętność korzystania tylko wyłącznie z literatury podstawowej i podstawowych źródeł elektronicznych. | |
3,5 | Student posiada umiejętność korzystania z literatury podstawowej, literatury dodatkowej oraz podstawowych źródeł elektronicznych krajowych. | |
4,0 | Student posiada umiejętność korzystania z literatury podstawowej, literatury dodatkowej oraz zasobów bibliotek cyfrowych krajowych i zagranicznych baz danych. | |
4,5 | Student posiada umiejętność korzystania z literatury podstawowej, literatury dodatkowej oraz zasobów bibliotek cyfrowych krajowych i zagranicznych baz danych. | |
5,0 | Student potrafi wykorzystać literaturę podstawową, literaturę dodatkową oraz wykorzystywać zasoby bibliotek cyfrowych krajowych i zagranicznych baz danych |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_B03_K01 Absolwent jest przygotowany do podejmowania odpowiedzialności za swoje działania oraz zespołu | 2,0 | |
3,0 | Zna podstawowe funkcje zarządzania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Griffin R.W., Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2020, Także 2017 - Ibuk libra
- Zakrzewska-Bielawska A. (red.), Podstawy zarządzania: teoria i ćwiczenia, Nieoczywiste, Warszawa, 2017
- Drucker P., Praktyka zarządzania, MT Biznes, Warszawa, 2017
- Krzysztof Klincewicz (red. nauk.), Zarządzanie, organizacje i organizowanie: przegląd perspektyw teoretycznych, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2016
- H., Hartmann, E., Parboteeah, K. P., Pierce, J. L., Reece, M., ... & O’Rourke, J. S., Principles of Management, OpenStax, 2019, online: https://assets.openstax.org/oscms-prodcms/media/documents/PrinciplesofManagement-OP_mGBMvoU.pdf
Literatura dodatkowa
- Waściński T., Teoria budowy modeli biznesowych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2019
- Northouse Peter G., Introduction to Leadership: Concepts and Practice, Sage, 2020, 5th Edition
- Combe Colin, Introduction to manegement, Glasgow Caledonian University, 2020