Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (N1)
Sylabus przedmiotu Polityka gospodarcza:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Polityka gospodarcza | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Natalia Oleszczyk <noleszczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Wojciech Lewicki <Wojciech.Lewicki@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy wiedzy o gospodarce rynkowej, mechanizmach funkcjonowania rynku |
W-2 | Podstawowa znajomość istoty i czynników wzrostu gospodarczego, popytu, inflacji i bezrobocia. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowych kategorii polityki gospodarczej oraz istoty relacji między państwem a gospodarką |
C-2 | Ukształtowanie umiejetności analizy roli instrumentów polityki gospodarczej w rozwoju gospodarczym |
C-3 | Omówienie relacji przyczynowo - skutkowych w procesach rynkowych w aspekcie realizacji polityki gospodarczej państwa, ze wskazaniem konketnych instrumentów i obszarów interwencji |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcie polityki gospodarczej, cele, krtyteria oceny. Modele społeczno-ekonomiczne, słabości mechanizmu rynkowego. Uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne polityki gospodarczej. | 6 |
T-W-2 | Instrumenty polityki gospodarczej w ujęciu sektorowym: polityka przemysłowa, inwestycyjna, strukturalna, regionalna, polityka ochrony środowiska. | 5 |
T-W-3 | Polityka fiskalna, polityka budżetowa. Budżet państwa, deficyt budżetowy i dług publiczny, a rozwój gospodarczy. Aktywna i pasywna polityka pieniężna. Bank centralny w kreowaniu polityki pieniężno-kredytowej | 4 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury, raportów ekonomicznych | 17 |
A-W-3 | Przygotowanie się do egzaminy | 16 |
A-W-4 | Egzamin | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny z prezentacja multimedialną |
M-2 | wykład konwersatoryjny, objaśnienia i wyjaśnienia |
M-3 | metody aktywizujące - analiza przypadków, dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu końcowego |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_C02_W01 Zrozumienie istoty polityki gospodarczej, rozpoznawanie celów polityki gospodarczej, identyfikowanie relacji między polityką a gospodarką | Z_1A_W03 | — | C-3, C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-3, M-1, M-2 | S-1 |
Z_1A_C02_W02 Rozróżnia uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne rozwoju gospodarczego, prawidłowo interpretuje związki przyczynowo-skutkowe w gospodarce rynkowej, w aspekcie reazlizacji zadań polityki gospodarczej w odniesieniu do konkretnych narzędzi | Z_1A_W01 | — | C-3, C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-3, M-1, M-2 | S-1 |
Z_1A_C02_W03 Identyfikuje konsekwencje budżetowe wywołane kosztami długu publicznego, relacje pomiędzy deficytem budżetowym i długiem publicznym, a fiskalizmem państwa. Zna cele, zadania i instrumenty Banku Centralnego oraz znaczenie interwenizmu państwowego w kreowaniu polityki pieniężnej i fiskalnej. | Z_1A_W05 | — | C-3, C-1, C-2 | T-W-3 | M-3, M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_C02_U01 Potrafi analizować związki między polityką pieniężno-kredytową banku centralnego a gospodarką. | Z_1A_U01 | — | C-3, C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-3, M-1, M-2 | S-1 |
Z_1A_C02_U02 Identyfikuje i potrafi analizować aktywne i pasywne wersje rozwiązań budżetowych | Z_1A_U05 | — | C-3, C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-3, M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_C02_K01 Zorientowany i świadomy obserwator relacji wzajemnych między państwem a gospodarką | Z_1A_K05 | — | C-3, C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-3, M-1, M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_C02_W01 Zrozumienie istoty polityki gospodarczej, rozpoznawanie celów polityki gospodarczej, identyfikowanie relacji między polityką a gospodarką | 2,0 | nie dostrzega istoty relacji między państwem a gospodarką, nie umie zidentyfikować celów polityki gospodarczej panstwa |
3,0 | dostrzega niektóre relacje łączące państwo i gospodarkę, umie zidentyfikować cele polityki gospodarczej panstwa | |
3,5 | rozróżnia relacje łączące państwo i gospodarkę, umie zidentyfikować cele polityki gospodarczej panstwa | |
4,0 | rozróżnia i analitycznie charakteryzuje relacje łączące państwo i gospodarkę, umie zidentyfikować cele i niektóre konsekwencje realizowanych celów | |
4,5 | rozróżnia i analitycznie charakteryzuje relacje łączące państwo i gospodarkę, umie zidentyfikować cele i konsekwencje ich realizacji | |
5,0 | rozróżnia i analitycznie charakteryzuje wszystkie omawiane na zajęciach relacje łączące państwo i gospodarkę, umie zidentyfikować cele i konsekwencje gospodarcze projektowanych celów | |
Z_1A_C02_W02 Rozróżnia uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne rozwoju gospodarczego, prawidłowo interpretuje związki przyczynowo-skutkowe w gospodarce rynkowej, w aspekcie reazlizacji zadań polityki gospodarczej w odniesieniu do konkretnych narzędzi | 2,0 | nie umie wskazać uwarunkowań polityki gospodarczej, nie potrafi wskazać roli państaw w kreowaniunzjawisk rynkowych |
3,0 | potrafi wskazać uwarunkowania polityki gospodarczej, umie określić niektóre konsekwencje interwencji państwa w rynek | |
3,5 | potrafi wskazać uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne polityki gospodarczej, umie przewidzieć niektóre konsekwencje państawa w rynek | |
4,0 | potrafi wskazać uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne polityki gospodarczej, umie zidentyfikować związki przyczynowo-skutkowe w gospodarce rynkowej wywołane inetrwencją państwa | |
4,5 | potrafi wskazać i dokonać analizy uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych polityki gospodarczej, umie zidentyfikować i przewidzieć skutki i przyczyny interwencji państwa w wybranych sektorach gospodarki | |
5,0 | potrafi przeprowadzić analizę uwarunkowań wewnętrznych i zewnętrznych polityki gospodarczej, w sposób prawidłowy identyfikuje narzędzia, przyczyny i skutki interwencjonizmu państwowego w gospodarce rynkowej | |
Z_1A_C02_W03 Identyfikuje konsekwencje budżetowe wywołane kosztami długu publicznego, relacje pomiędzy deficytem budżetowym i długiem publicznym, a fiskalizmem państwa. Zna cele, zadania i instrumenty Banku Centralnego oraz znaczenie interwenizmu państwowego w kreowaniu polityki pieniężnej i fiskalnej. | 2,0 | nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu polityki fiskalnej i pieniężnej |
3,0 | prawidłwo definiuje podstawowe pojęcia z zakresu polityki fiskalnej i pieniężnej, ze szczególnym uwzględnieniem budżetu państwa i zadań Banku Centralnego, oraz relacje pomiędzy deficytem budżetowym, długiem publicznym, a fiskalizmem państwa | |
3,5 | identyfikuje relacje przyczynowo-skutkowe w obrębie polityki fiskalnej i budżetowej, zadnia Banku Centralnego i znaczenia polityki budżetowej | |
4,0 | Prawidłowo identyfikuje relacje pomiędzy deficytem budżetowym i długiem publicznym w odniesieniu do podstawowych wskażników makroekonomicznych, oraz znaczenie interwencjonizmu państwowego w kreowaniu polityki fiskalnej i pieniężnej | |
4,5 | Prawidłowo interpretuje wskazniki makroekonomiczne, szczególnie w obszarze polityki pieniężnej i fiskalnej oraz ich zmiany wywołane interwencjonizmem państwowym | |
5,0 | Prawidłowo definiuje relacje i zależnosci pomiędzy polityką fiskalną i pieniężną, dokonując analizy zmian ilościowych i jakościowych w zakresie podstawowych parametrów budżetowych i makroekonomicznych w odniesieniu do poszczególnych instrumentów interwencjonizmu państwowego |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_C02_U01 Potrafi analizować związki między polityką pieniężno-kredytową banku centralnego a gospodarką. | 2,0 | nie dostrzega związku między ilością pieniądza na rynku a aktywnością gospodarczą |
3,0 | dostrzega związek między ilością pieniądza na rynku a aktywnością gospodarczą | |
3,5 | dostrzega związek między ilością pieniądza na rynku a aktywnością gospodarczą, zna mechanizm regulowania przez bank centralny ilości pieniądza na rynku | |
4,0 | rozumie istote relacji między ilością pieniądza na rynku a aktywnością gospodarczą, zna mechanizmy regulowania przez bank centralny ilości pieniądza na rynku | |
4,5 | rozumie istotę związków między ilością pieniądza na rynku a aktywnością gospodarczą, zna mechanizmy regulowania przez bank centralny ilości pieniądza na rynku, potrafi wyjaśnić istotę działania poszczególnych instrumentów banku centralnego | |
5,0 | rozumie istotę związków łączących ilość pieniądza na rynku z aktywnością gospodarczą, zna mechanizmy regulowania przez bank centralny ilości pieniądza na rynku, potrafi wyjaśnić istotę działania instrumentów banku centralnego prezentowanych na zajęciach | |
Z_1A_C02_U02 Identyfikuje i potrafi analizować aktywne i pasywne wersje rozwiązań budżetowych | 2,0 | nie potrafi dokonać charakterystyki aktywnych i pasywnych rozwiązań budżetowych |
3,0 | potrafi określić cechy aktywnych i pasywnych rozwiązań budżetowych | |
3,5 | potrafi sprawnie określić aktywne i pasywne rozwiązania budżetowe, potrafi oceniać ich wpływ na niektóre obszary gospodarki | |
4,0 | analizuje aktywne i pasywne rozwiązania budżetowe, potrafi oceniać ich wpływ na na poszczególne obszary gospodarki | |
4,5 | sprawnie analizuje najczęściej prezentowane w literaturze przedmiotu aktywne i pasywne rozwiązania budżetowe, potrafi oceniać ich wpływ na poszczególne obszary gospodarki - podsystemy | |
5,0 | sprawnie analizuje prezentowane w literaturze przedmiotu aktywne i pasywne rozwiązania budżetowe, potrafi , bez większych problemów, oceniać ich wpływ na poszczególne obszary gospodarki - podsystemy |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_C02_K01 Zorientowany i świadomy obserwator relacji wzajemnych między państwem a gospodarką | 2,0 | Student nie jest świadomym obserwatorem relacji wzajemnych między państwem a gospodarką |
3,0 | Student jest świadomym obserwatorem relacji wzajemnych między państwem a gospodarką | |
3,5 | Student jest zorientowanym i świadomym obserwatorem relacji wzajemnych między państwem a gospodarką | |
4,0 | Student jest dobrze zorientowanym i świadomym obserwatorem relacji wzajemnych między państwem a gospodarką | |
4,5 | Student jest dobrze zorientowanym i świadomym obserwatorem relacji wzajemnych między państwem a gospodarką; treść i forma wypowiedzi poprawne | |
5,0 | Student jest dobrze zorientowanym i świadomym obserwatorem relacji wzajemnych między państwem a gospodarką; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń |
Literatura podstawowa
- Ćwikliński H. (red.), Polityka gospodarcza, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2004, IV
- Winiarski B. (red.), Polityka gospodarcza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012
Literatura dodatkowa
- Stiglitz J. E., Ekonomia sektora publicznego, PWE, Warszawa, 2015, pierwsze wydanie - 2004 r.
- Pronobis. M, Polityka ekonomiczna i rynki finansowe a funkcjonowanie gospodarki, CeDuWu, 2013
- Grosse T.G., Polityki europejskie w dobie kryzysu, SCHOLAR, Warszawa, 2016
- Stone D., The Art of Political Decision Making, W.W Norton, New York, 2001, www.amozon.com 0393976254