Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (N1)
Sylabus przedmiotu Finanse przedsiębiorstw:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Finanse przedsiębiorstw | ||
Specjalność | Gospodarka regionalna i samorządowa | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Analizy Systemowej i Marketingu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wojciech Zbaraszewski <Wojciech.Zbaraszewski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Emilia Barej-Kaczmarek <Emilia.Barej@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość mikroekonomii. |
W-2 | Znajomość finansoów i bankowości. |
W-3 | Znajomość mikroekonomii. |
W-4 | Znajomość finansoów i bankowości. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Student po ukończeniu przedmiotu powinien posiadać umiejętność podejmowania decyzji dotyczących ryzyka działalnośći przedsiębiorstwa i jego otoczenia. |
C-2 | Student powinien posiadać wiedzę dotyczącą zarządzania składnikami majątku przedsiębiorstwa. |
C-3 | Student powinien posiadać wiedzę dotyczącą pozyskiwania źródeł finansowania niezbędnych do prowadzenia działalności przedsiębiorstwa. |
C-4 | Student powinien posiadać umiejętność dokonania podstawowej analizy finansowej przedsiębiorstwa. |
C-5 | Student po ukończeniu przedmiotu powinien posiadać umiejętność podejmowania decyzji dotyczących ryzyka działalnośći przedsiębiorstwa i jego otoczenia. |
C-6 | Student powinien posiadać wiedzę dotyczącą zarządzania składnikami majątku przedsiębiorstwa. |
C-7 | Student powinien posiadać wiedzę dotyczącą pozyskiwania źródeł finansowania niezbędnych do prowadzenia działalności przedsiębiorstwa. |
C-8 | Student powinien posiadać umiejętność dokonania podstawowej analizy finansowej przedsiębiorstwa. |
C-9 | Student ma świadomość swojej wiedzy i konieczności uczenia się przez całe życie |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
T-K-1 | Istota finansów przedsiębiorstw. | 1 |
T-K-2 | Sprawozdanie finansowe jako źródło informacji o przedsiębiorstwie. Ocena kondycji finansowej przedsiębiorstwa. | 1 |
T-K-3 | Ocena przedsięwzięć inwestycyjnych w przedsiębiorstwie. | 1 |
T-K-4 | Źródła finansowania przesiębiorstwa. Kapitał w przedsiębiorstwie i jego zmiany. | 1 |
T-K-5 | Zarządzanie majątkiem w przedsiębiorstwie. | 1 |
T-K-6 | Zaliczenie | 1 |
6 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
A-K-1 | Przygotowanie się do zajęć. | 6 |
A-K-2 | Czytanie wskazanej literatury przedmiotu. | 6 |
A-K-3 | Rozwiązywanie zadań. | 4 |
A-K-4 | Przygotowanie się do zaliczenia. | 3 |
A-K-5 | uczestnictwo w zajęciach | 6 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Zajęcia informacyjne |
M-2 | Metoda przypadków. |
M-3 | Zajęcia multimedialne. |
M-4 | Metoda projektów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie semestru. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ustny lub pisemny, obejmujący pytania weryfikujące zagadnienia poruszane na zajęciach. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D1/01_W01 Student posiada wiedzę na temat zarządzania składnikami majątku przedsiębiorstwa. | Z_1A_W04, Z_1A_W10, Z_1A_W11, Z_1A_W13 | — | C-2 | T-K-1, T-K-3 | M-1, M-4, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Z_1A_D1/01_W02 Student posiada wiedzę na temat kształtu struktrury kapitału w przedsiębiorstwie. | Z_1A_W04, Z_1A_W10, Z_1A_W13 | — | C-3 | T-K-1, T-K-5 | M-1, M-4, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Z_1A_D1/01_W03 Student posiada wiedzę dotyczącą identyfikacji zagrożeń w działalności przedsiębiorstwa. | Z_1A_W03, Z_1A_W04, Z_1A_W13 | — | C-3 | T-K-2, T-K-3 | M-1, M-4, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D1/01_U01 Student posiada umiejętność oceny warunków funkcjonowania przedsiębiorstwa. | Z_1A_U04, Z_1A_U01, Z_1A_U13, Z_1A_U14 | — | C-1 | T-K-1, T-K-2 | M-1, M-4, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Z_1A_D1/01_U02 Student posiada umiejętność analizy sytuacji finansowej przedsiębiorstwa w oparciu o dane ze sprawozdań finansowych. | Z_1A_U16, Z_1A_U13, Z_1A_U14, Z_1A_U15, Z_1A_U21 | — | C-4 | T-K-4, T-K-2, T-K-3, T-K-5 | M-1, M-4, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
Z_1A_D1/01_K01 Student ma świadomość swojej wiedzy i konieczności uczenia się przez całe życie | Z_1A_K01 | — | C-9 | T-K-1 | M-1, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D1/01_W01 Student posiada wiedzę na temat zarządzania składnikami majątku przedsiębiorstwa. | 2,0 | Ztudent nie posiada wiedzy na temat składików majątku przedsiębiorstwa ani na sposobów zarządzania nimi. |
3,0 | Student posiada wiedzę na temat poszczególnych rodzajów majątku w przedsiębiorstwie oraz ich znaczenia dla działalności przedsiębiorstwa. | |
3,5 | Student posiada wiedzę na temat poszczególnych rodzajów majątku w przedsiębiorstwie oraz ich znaczenia dla działalności przedsiębiorstwa, ich miejsca w sprawozdaniu finansowym. | |
4,0 | Student posiada wiedzę na temat poszczególnych rodzajów majątku w przedsiębiorstwie, zna teoretyczne podstawy zarządzanai nimi, określania ich znaczenia dla działalności przedsiębiorstwa oraz ich miejsca w sprawozdaniu finansowym. | |
4,5 | Student posiada wiedzę z zakresu zarządzania składnikami majątku przedsiębiorstwa, zna teoretyczne podstawy oceny przedsięwzięc inwestycyjnych przez pryzmat struktury majątkowej. | |
5,0 | Student posiada pogłębioną wiedzę z zakresu zarządzania składnikami majątku przedsiębiorstwa. | |
Z_1A_D1/01_W02 Student posiada wiedzę na temat kształtu struktrury kapitału w przedsiębiorstwie. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy na temat struktury kapitału. |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę na temat struktury kapitałowej w przedsiębiorstwie oraz jej znaczenie dla działalności przedsiębiorstwa. | |
3,5 | Student posiada podstawową wiedzę na temat struktury kapitałowej w przedsiębiorstwie oraz jej znaczenie dla działalności przedsiębiorstwa, jej miejsce w sprawozdaniu finansowym. | |
4,0 | Student posiada wiedzę na temat struktury kapitałowej w przedsiębiorstwie, zna teoretyczne podstawy zarządzania strukturą kapitału oraz jej znaczenia dla działalności przedsiębiorstwa i jej miejsca w sprawozdaniu finansowym. | |
4,5 | Student posiada wiedzę z zakresu zarządzania strukturą kapitału przedsiębiorstwa, zna teoretyczne podstawy oceny przedsięwzięć inwestycyjnych przez pryzmat struktury kapitałowej. | |
5,0 | Student posiada pogłębioną wiedzę z zakresu zarządzania strukturą kapitału przedsiębiorstwa. | |
Z_1A_D1/01_W03 Student posiada wiedzę dotyczącą identyfikacji zagrożeń w działalności przedsiębiorstwa. | 2,0 | Student nie posiada wiedzy na temat identyfikacji zagrożeń w działalności przedsiębiorstwa. |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę na temat identyfikacji zagrożeń w działalności przedsiębiorstwa przez pryzmat kapitału i majątku. | |
3,5 | Student posiada podstawową wiedzę na temat identyfikacji zagrożeń w działalności przedsiębiorstwa przez pryzmat kapitału i majątku oraz działalności operacyjnej przedsiębiorstwa. | |
4,0 | Student posiada dobrą wiedzę na temat identyfikacji zagrożeń w działalności przedsiębiorstwa przez pryzmat kapitału i majątku oraz działalności operacyjnej przedsiębiorstwa. | |
4,5 | Student posiada dobrą wiedzę na temat identyfikacji zagrożeń w działalności przedsiębiorstwa przez pryzmat kapitału i majątku, symptomów zagrożenia upadłością. | |
5,0 | Student posiada szeroką wiedzę na temat identyfikacji zagrożeń w działalności przedsiębiorstwa przez pryzmat kapitału i majątku, symptomów zagrożenia upadłością. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D1/01_U01 Student posiada umiejętność oceny warunków funkcjonowania przedsiębiorstwa. | 2,0 | Student nie posiada umiejętności na temat oceny warunków funkcjonowania przedsiębiorstwa. |
3,0 | Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu oceny przedsięwzięć inwestycyjnych, sytuacji majątkowo-kapitałowej przedsiębiorstwa. | |
3,5 | Student posiada dobre umiejętności z zakresu oceny przedsięwzięć inwestycyjnych, sytuacji majątkowo-kapitałowej przedsiębiorstwa. | |
4,0 | Student posiada dobre umiejętności na temat oceny warunków funkcjonowania przedsiębiorstwa. | |
4,5 | Student posiada dobre umiejętności na temat oceny warunków funkcjonowania przedsiębiorstwa, potrafi wyciągać wnioski z informacji na temat otoczenia dalszego i bliższego przedsiębiorstwa. | |
5,0 | Student posiada bardzo dobre umiejętności na temat oceny warunków funkcjonowania przedsiębiorstwa, potrafi wyciągać wnioski z informacji na temat otoczenia dalszego i bliższego przedsiębiorstwa. | |
Z_1A_D1/01_U02 Student posiada umiejętność analizy sytuacji finansowej przedsiębiorstwa w oparciu o dane ze sprawozdań finansowych. | 2,0 | Student nie posiada umiejętności z zakresu analizy sytuacji finansowej przedsiębiorstwa. |
3,0 | Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu analizy finansowej przedsiębiorstwa w oparciu o najważniejsze reguły i wskaźniki finasowe. | |
3,5 | Student posiada dobre umiejętności z zakresu analizy finansowej przedsiębiorstwa w oparciu o reguły i wskaźniki finasowe. | |
4,0 | Student posiada dobre umiejętności z zakresu analizy sytuacji finansowej przedsiębiorstwa w oparciu o dane ze sprawozdań finansowych. | |
4,5 | Student posiada dobre umiejętności z zakresu analizy sytuacji finansowej przedsiębiorstwa w oparciu o dane ze sprawozdań finansowych, a także oceny sytuacji finansowej otoczenia dalszego i bliższego. | |
5,0 | Student posiada bardzo dobre umiejętności z zakresu analizy sytuacji finansowej przedsiębiorstwa w oparciu o dane ze sprawozdań finansowych, a także oceny sytuacji finansowej otoczenia dalszego i bliższego. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Z_1A_D1/01_K01 Student ma świadomość swojej wiedzy i konieczności uczenia się przez całe życie | 2,0 | Student nie rozumie konieczności pogłębiania wiedzy o rynku finansowym |
3,0 | Student ma świadomość swojej wiedzy oraz rozumie konieczność ciągłego jej pogłębiania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- W. Bień, Zarządzanie finansami przedsiębiorstwa, Difin, Warszawa, 2005
- M. Ciołek, Finanse przedsiębiorstw w zadaniach i przykładach, CeDeWu, Warszawa, 2010
- A. Uziębło, M. Kalinowski, Finanse przedsiębiorstw i finanse publioczne. Wybrane aspekty, CeDeWu, Warszawa, 2010
- Beata Kotowska, Jacek Sitko, Aldona Uziębło, Finanse przedsiębiorstw : przykłady, zadania i rozwiązania, CeDeWu, Warszawa, 2021
- S. C. Gherghina (eds.), Corporate Finance, MDPI / Risk and Financial Management, Basel, Switzerland, 2021, https://www.mdpi.com/books/pdfdownload/book/3734
Literatura dodatkowa
- A. Duliniec, Finansowanie przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa, 2010
- J. Grzywacz, Kapitał w przedsiębiorstwie i jego struktura, SGH, Warszawa, 2008
- M. Sierpińska, T. Jachna, Ocena przedsiębiorstwa według standardów światowych, PWN, Warszawa, 2009
- J. Gajdka, E. Walińska, Zarządzanie finansowe, FRR, Warszawa, 2001
- pod red. J. Fryc, J. Jaworski, Współczesne przedsiębiorstwo. Zasobowe czynniki sukcesu w konkurencyjnym otoczeniu, WSB, Gdańsk, 2009
- M. Hamrol, Analiza przedsiębiorstwa - ujęcie sytuacyjne, AE w Poznaniu, Poznań, 2005