Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (N1)
specjalność: Zarządzanie w kryzysie

Sylabus przedmiotu Systemy informatyczne zarządzania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systemy informatyczne zarządzania
Specjalność Zarządzanie informacją w przedsiębiorstwie
Jednostka prowadząca Katedra Analizy Systemowej i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Henryk Marjak <Henryk.Marjak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 9 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL5 9 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza i umiejętności uzyskane w trakcie realizacji programów przedmiotów „Technologie informacyjne” i „Informatyka w zarządzaniu”.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z problematyką dotyczącą Informatycznych Systemów Zarządzania i ich wpływu na wspomaganie procesów decyzyjnych w przedsiębiorstwie.
C-2Zapoznanie studenta z funkcjonalnością wybranych modułów ISZ, zasadami wyboru, instalowania i administrowania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Organizacja danych ekonomicznych w systemach informacyjnych przedsiębiorstwa1
T-L-2Zapoznanie z architekturą, zakresem funkcjonalnym oraz zastosowaniem systemów informatycznych1
T-L-3Praca z wybranymi modułami Informatycznych Systemów Zarządzania (obsługa sprzedaży i gospodarki magazynowej). Elektroniczna rejestracja operacji gospodarczych i transakcji handlowych.2
T-L-4Systemy kadrowo-płacowym. Procedury i tryb generowania raportów.2
T-L-5Systemy zarzadzania relacjami z klientami1
T-L-6Systemy finansowo-księgowe. Raportowanie dla potrzeb sprawozdawczości ekonomiczno-finansowej przedsiębiorstwa.2
9
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu systemów informatycznych zarządzania.1
T-W-2Typologia systemów informatycznych zarządzania.1
T-W-3Struktura systemu informatycznego: funkcjonalna, informacyjna, organizacyjno-przestrzenna i techniczna. Funkcjonalność informatycznych systemów zarządzania.1
T-W-4Systemy informatyczne klasy MRP/MRPII1
T-W-5Systemy informatyczne klasy ERP2
T-W-6Systemy informatyczne klasy CRM1
T-W-7Systemy Informatyczne dla logistyki SCM (Supply Chain Management);1
T-W-8Systemy DSS (Decision Support Systems); ES (Expert Systems); KM (Knowledge Management Systems)1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.9
A-L-2Samodzielne przygotowanie się do laboratoriów.8
A-L-3Przygotowanie projektu i dokumentacji8
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.9
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki zajęć.16
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacjny
M-2Objaśnienie
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Metoda projektów
M-5Wykład problemowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne lub pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D5/09_W01
Student zna wpływ ISZ na wspomaganie procesów decyzyjnych w przedsiębiorstwie.
Z_1A_W11, Z_1A_W07C-1, C-2T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-4, M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D5/09_U01
Student posiada podstawowe umiejętność wykorzystania systemów informatycznych w obszarach obsługi klienta, handlu, magazynów, księgowości, kadr i płac. Potrafi w systemie informatycznym definiowac, generowac okreslone raporty i zestawienia.
Z_1A_U04, Z_1A_U17, Z_1A_U11C-2T-L-4, T-L-6, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-1M-2, M-4, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D5/09_W01
Student zna wpływ ISZ na wspomaganie procesów decyzyjnych w przedsiębiorstwie.
2,0Student nie zna podstawowych pojeć dotyczących systemów informatycznych zarządzania i ich wpływu na wspomaganie procesów decyzyjnych w przedsiębiorstwie.
3,0Student zna w stopniu dostatecznym zagadnienia związane z zastosowaniami informatycznych systemów zarządzania i ich wpływu na zmiany w przedsiębiorstwie.
3,5Student zna i analizuje zagadnienia związane z zastosowaniami systemów informatycznych i ich wpływu na zmiany w systemie zarządzania w przedsiębiorstwie.
4,0Student zna i analizuje rozszerzone zagadnienia związane z zastosowaniami technologii ICT, ich wpływu na gospodarkę w przedsębiorstwie i zwiększenie efektywności procesów informacyjno-decyzyjnych.
4,5Student zna i analizuje rozszerzone zagadnienia związane z zastosowaniami technologii ICT, ich wpływu na gospodarkę przedsiębiorstwa, zmianę struktury produkcji i zaopatrzenia. Rozwiązuje problemy informacyjno-decyzyjne dotyczące planowania operacyjnego, taktycznego.
5,0Student zna i analizuje rozszerzone zagadnienia związane z zastosowaniami technologii ICT, ich wpływu na gospodarkę przedsiębiorstwa, zmianę struktury produkcji i zaopatrzenia. Rozwiązuje problemy informacyjno-decyzyjne dotyczące planowania operacyjnego, taktycznego.Student zna i analizuje zagadnienia związane z gospodarką elektroniczną i jej wpływem na zmiany struktury kanałów dystrybucji i zaopatrzenia.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D5/09_U01
Student posiada podstawowe umiejętność wykorzystania systemów informatycznych w obszarach obsługi klienta, handlu, magazynów, księgowości, kadr i płac. Potrafi w systemie informatycznym definiowac, generowac okreslone raporty i zestawienia.
2,0Student nie potrafi zainstalować i pracować ze wskazanym modułem Zintegrowanego Systemu Zarządzania (ZSZ) przedsiębiorstwem.
3,0Student potrafi zainstalować podstawowe moduły i elementy ZSZ, zarządzać nimi na poziomie podstawowym.
3,5Student potrafi zarządzać wskazanym modułem systemu zarządzania, potrafi dokonać wyboru modułu oraz jego elementów. Potrafi sprecyzować potrzeby informacyjne przedsiębiorstwa w trakcie wyboru ZSZ.
4,0Student potrafi zainstalować rozszerzone elementy i zarządzać wskazanym systemem zarządzania, potrafi dokonać optymalnego wyboru podsystemu oraz jego elementów.
4,5Student potrafi zainstalować rozszerzone elementy i zarządzać wskazanym systemem zarządzania, w tym dokonać podstawowej konfiguracji wszystkich modułów ZSZ, potrafi dokonać optymalnego wyboru funkcjonalności oraz jego elementów.
5,0Student potrafi zainstalować rozszerzone elementy i zarządzać wskazanym systemem zarządzania, w tym konfigurować moduły systemu dla potrzeb konkretnego przedsiębiorstwa, potrafi dokonać optymalnego wyboru funkcjonalności oraz jego elementów. Potrafi zaprojektować niestandardowe dokumenty żródłowe, raporty i sprawozdania mozliwe do wygenerowania przez system.

Literatura podstawowa

  1. Januszewski A., FunkcjonalnośFunkcjonalność informatycznych systemów zarządzania. T 1. Zintegrowane systemy transakcyjne., MIKOM, Warszawa, 2010
  2. Januszewski A., Funkcjonalność informatycznych systemów zarządzania. T 2. Systemy Business Intelligence, MIKOM, Warszawa, 2010
  3. Kisielnicki J., Sroka H., Systemy informacyjne biznesu. Informatyka dla zarządzania, Placet, Warszawa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Adamczewski P., Zintegrowane systemy informatyczne w praktyce, MIKOM, Warszawa, 2010
  2. Lech P., Zintegrowane Systemy Zarządzania ERP/ERPII. Wykorzystanie w biznesie, wdrożenie., Difin, Warszawa, 2003
  3. Klonowski Z. J., Systemy Informatyczne Zarządzania Przedsiębiorstwem. Modele rozwoju i właściwości funkcjonalne., Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej., Wrocław, 2004
  4. Dulhare, U. N., Ahmad, K., Bin, A. K. A. (Eds.), Machine learning and big data : Concepts, algorithms, tools and applications, John Wiley & Sons, Incorporated, 2020, Proquest

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Organizacja danych ekonomicznych w systemach informacyjnych przedsiębiorstwa1
T-L-2Zapoznanie z architekturą, zakresem funkcjonalnym oraz zastosowaniem systemów informatycznych1
T-L-3Praca z wybranymi modułami Informatycznych Systemów Zarządzania (obsługa sprzedaży i gospodarki magazynowej). Elektroniczna rejestracja operacji gospodarczych i transakcji handlowych.2
T-L-4Systemy kadrowo-płacowym. Procedury i tryb generowania raportów.2
T-L-5Systemy zarzadzania relacjami z klientami1
T-L-6Systemy finansowo-księgowe. Raportowanie dla potrzeb sprawozdawczości ekonomiczno-finansowej przedsiębiorstwa.2
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu systemów informatycznych zarządzania.1
T-W-2Typologia systemów informatycznych zarządzania.1
T-W-3Struktura systemu informatycznego: funkcjonalna, informacyjna, organizacyjno-przestrzenna i techniczna. Funkcjonalność informatycznych systemów zarządzania.1
T-W-4Systemy informatyczne klasy MRP/MRPII1
T-W-5Systemy informatyczne klasy ERP2
T-W-6Systemy informatyczne klasy CRM1
T-W-7Systemy Informatyczne dla logistyki SCM (Supply Chain Management);1
T-W-8Systemy DSS (Decision Support Systems); ES (Expert Systems); KM (Knowledge Management Systems)1
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.9
A-L-2Samodzielne przygotowanie się do laboratoriów.8
A-L-3Przygotowanie projektu i dokumentacji8
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.9
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki zajęć.16
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D5/09_W01Student zna wpływ ISZ na wspomaganie procesów decyzyjnych w przedsiębiorstwie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W11Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym istotę funkcjonowania organizacji oraz instrumenty i zasady zarządzania
Z_1A_W07Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody i narzędzia gromadzenia informacji oraz ich znaczenie na potrzeby zarządzania organizacjami
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z problematyką dotyczącą Informatycznych Systemów Zarządzania i ich wpływu na wspomaganie procesów decyzyjnych w przedsiębiorstwie.
C-2Zapoznanie studenta z funkcjonalnością wybranych modułów ISZ, zasadami wyboru, instalowania i administrowania.
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia z zakresu systemów informatycznych zarządzania.
T-W-4Systemy informatyczne klasy MRP/MRPII
T-W-5Systemy informatyczne klasy ERP
T-W-3Struktura systemu informatycznego: funkcjonalna, informacyjna, organizacyjno-przestrzenna i techniczna. Funkcjonalność informatycznych systemów zarządzania.
T-W-6Systemy informatyczne klasy CRM
T-W-7Systemy Informatyczne dla logistyki SCM (Supply Chain Management);
Metody nauczaniaM-1Wykład informacjny
M-2Objaśnienie
M-4Metoda projektów
M-5Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne lub pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych pojeć dotyczących systemów informatycznych zarządzania i ich wpływu na wspomaganie procesów decyzyjnych w przedsiębiorstwie.
3,0Student zna w stopniu dostatecznym zagadnienia związane z zastosowaniami informatycznych systemów zarządzania i ich wpływu na zmiany w przedsiębiorstwie.
3,5Student zna i analizuje zagadnienia związane z zastosowaniami systemów informatycznych i ich wpływu na zmiany w systemie zarządzania w przedsiębiorstwie.
4,0Student zna i analizuje rozszerzone zagadnienia związane z zastosowaniami technologii ICT, ich wpływu na gospodarkę w przedsębiorstwie i zwiększenie efektywności procesów informacyjno-decyzyjnych.
4,5Student zna i analizuje rozszerzone zagadnienia związane z zastosowaniami technologii ICT, ich wpływu na gospodarkę przedsiębiorstwa, zmianę struktury produkcji i zaopatrzenia. Rozwiązuje problemy informacyjno-decyzyjne dotyczące planowania operacyjnego, taktycznego.
5,0Student zna i analizuje rozszerzone zagadnienia związane z zastosowaniami technologii ICT, ich wpływu na gospodarkę przedsiębiorstwa, zmianę struktury produkcji i zaopatrzenia. Rozwiązuje problemy informacyjno-decyzyjne dotyczące planowania operacyjnego, taktycznego.Student zna i analizuje zagadnienia związane z gospodarką elektroniczną i jej wpływem na zmiany struktury kanałów dystrybucji i zaopatrzenia.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D5/09_U01Student posiada podstawowe umiejętność wykorzystania systemów informatycznych w obszarach obsługi klienta, handlu, magazynów, księgowości, kadr i płac. Potrafi w systemie informatycznym definiowac, generowac okreslone raporty i zestawienia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U04Potrafi interpretować i analizować wpływ otoczenia na organizację w procesie podejmowania decyzji
Z_1A_U17Potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
Z_1A_U11Potrafi posługiwać się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi wspomagającymi proces podejmowania decyzji
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z funkcjonalnością wybranych modułów ISZ, zasadami wyboru, instalowania i administrowania.
Treści programoweT-L-4Systemy kadrowo-płacowym. Procedury i tryb generowania raportów.
T-L-6Systemy finansowo-księgowe. Raportowanie dla potrzeb sprawozdawczości ekonomiczno-finansowej przedsiębiorstwa.
T-L-2Zapoznanie z architekturą, zakresem funkcjonalnym oraz zastosowaniem systemów informatycznych
T-L-3Praca z wybranymi modułami Informatycznych Systemów Zarządzania (obsługa sprzedaży i gospodarki magazynowej). Elektroniczna rejestracja operacji gospodarczych i transakcji handlowych.
T-L-5Systemy zarzadzania relacjami z klientami
T-L-1Organizacja danych ekonomicznych w systemach informacyjnych przedsiębiorstwa
Metody nauczaniaM-2Objaśnienie
M-4Metoda projektów
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Możliwa ustna lub pisemna ocena formująca w trakcie zajęć.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne lub pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zainstalować i pracować ze wskazanym modułem Zintegrowanego Systemu Zarządzania (ZSZ) przedsiębiorstwem.
3,0Student potrafi zainstalować podstawowe moduły i elementy ZSZ, zarządzać nimi na poziomie podstawowym.
3,5Student potrafi zarządzać wskazanym modułem systemu zarządzania, potrafi dokonać wyboru modułu oraz jego elementów. Potrafi sprecyzować potrzeby informacyjne przedsiębiorstwa w trakcie wyboru ZSZ.
4,0Student potrafi zainstalować rozszerzone elementy i zarządzać wskazanym systemem zarządzania, potrafi dokonać optymalnego wyboru podsystemu oraz jego elementów.
4,5Student potrafi zainstalować rozszerzone elementy i zarządzać wskazanym systemem zarządzania, w tym dokonać podstawowej konfiguracji wszystkich modułów ZSZ, potrafi dokonać optymalnego wyboru funkcjonalności oraz jego elementów.
5,0Student potrafi zainstalować rozszerzone elementy i zarządzać wskazanym systemem zarządzania, w tym konfigurować moduły systemu dla potrzeb konkretnego przedsiębiorstwa, potrafi dokonać optymalnego wyboru funkcjonalności oraz jego elementów. Potrafi zaprojektować niestandardowe dokumenty żródłowe, raporty i sprawozdania mozliwe do wygenerowania przez system.