Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (N1)
specjalność: Zarządzanie w kryzysie

Sylabus przedmiotu Wartościowanie i ocena pracy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wartościowanie i ocena pracy
Specjalność Zarządzanie zasobami ludzkimi
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwami
Nauczyciel odpowiedzialny Artur Wilczyński <Artur.Wilczynski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 18 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z przedmiotem wartościowania i oceny pracy
C-2Nabywanie umiejętności wykorzystania metod wartościowania pracy
C-3Wykorzystanie metod wartościowania pracy do szacowania wynagrodzeń pracowników
C-4Budowa umiejętności wykorzystania metod i technik oceniania pracy
C-5Analiza zróżnicowanych systemów oceny pracowników w organizacjach

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Pojęcie, przedmiot i zakres wartościowania i oceny pracy1
T-L-2Wykorzystanie metod relatywnych w wartościowaniu stanowisk pracy2
T-L-3Zastosowanie metody wyceny rynkowej w wartościowaniu stanowisk pracy2
T-L-4Zastosowanie metod analityczno-punktowych w wycenie stanowisk pracy2
T-L-5Wykorzystanie metod przeliczania wartości stanowiska pracy na wynagrodzenie pracownika2
T-L-6Kolokwium zaliczeniowe 12
T-L-7Charakterystyka systemu ocen pracowniczych w organizacji1
T-L-8Wykorzystanie metody zarządzanie przez cele w ocenie pracowników2
T-L-9Wykorzystanie nowoczesnych metod oceny pracowników w analizie efektów pracy2
T-L-10Kolokwium zaliczeniowe 22
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2Przygotowanie do kolokwiów zaliczeniowych25
A-L-3Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych7
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia laboratoryjne
M-2Symulacja z użyciem komputera
M-3Metoda projektów z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena sposobu wykonania zadań realizowanych przez studentów podczas ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D7/06_W01
Student potrafi scharakteryzować pojęcie, przedmiot i zakres oraz metody wartościowania i oceny pracy
Z_1A_W06, Z_1A_W05, Z_1A_W07C-1, C-3, C-4, C-5T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-8, T-L-9, T-L-7M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D7/06_U01
Student posiada umiejętność wykorzystania poszczególnych metod wartościowania pracy
Z_1A_U01, Z_1A_U03, Z_1A_U09, Z_1A_U06C-2T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-1, M-2, M-3S-1, S-2
Z_1A_D7/06_U02
Student posiada umiejętność wykorzystania poznanych metod i technik oceniania pracowników
Z_1A_U01, Z_1A_U03, Z_1A_U09, Z_1A_U06C-4, C-5T-L-8, T-L-9, T-L-7, T-L-10M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D7/06_W01
Student potrafi scharakteryzować pojęcie, przedmiot i zakres oraz metody wartościowania i oceny pracy
2,0Student nie potrafi scharakteryzować pojęcia, przedmiotu i zakresu oraz metod wartościowania i oceny pracy
3,0Student potrafi scharakteryzować pojęcie, przedmiot i zakres oraz wybrane metody wartościowania i oceny pracy
3,5Student potrafi ogólnie scharakteryzować pojęcie, przedmiot i zakres oraz wszystkie poznane metody wartościowania i oceny pracy
4,0Student potrafi scharakteryzować szczegółowo pojęcie, przedmiot i zakres oraz wszystkie poznane metody wartościowania i oceny pracy
4,5Student potrafi dokładnie scharakteryzować pojęcie, przedmiot i zakres oraz wszystkie poznane metody wartościowania i oceny pracy, a także wskazać ich wady i zalety
5,0Student potrafi dokładnie scharakteryzować pojęcie, przedmiot i zakres oraz wszystkie poznane metody wartościowania i oceny pracy, wskazać ich wady i zalety, a także ustalić ich znaczenie podczas tworzenia systemu wynagrodzeń

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D7/06_U01
Student posiada umiejętność wykorzystania poszczególnych metod wartościowania pracy
2,0Student nie potrafi wykorzystać żadnej z poznanych metod wartościowania pracy
3,0Student potrafi korzystać z wybranych metod wartościowania pracy
3,5Student korzystać z wybranych metod wartościowania pracy i dokonać przeliczenia wyników na wynagrodzenie pracownika
4,0Student korzystać z wszystkich poznanych metod wartościowania pracy i dokonać przeliczenia wyników na wynagrodzenie pracownika
4,5Student potrafi wykorzystać wszystkie metody wartościowania pracy, dokonać przeliczenia wyników na wynagrodzenie pracownika i ocenić ich przydatność
5,0Student potrafi wykorzystać wszystkie metody wartościowania pracy, dokonać przeliczenia wyników na wynagrodzenie pracownika oraz określić ich przydatność i wady i zalety
Z_1A_D7/06_U02
Student posiada umiejętność wykorzystania poznanych metod i technik oceniania pracowników
2,0Student nie potrafi wykorzystać żadnej z poznanych metod i technik oceniania pracowników
3,0Student potrafi wykorzystać wybrane metody i techniki oceniania pracowników
3,5Student potrafi wykorzystać większość poznanych metod i technik oceniania pracowników
4,0Student potrafi zastosować wszystkie poznane metody i techniki oceniania pracowników
4,5Student potrafi wykorzystać wszystkie poznane metody i techniki oceniania pracowników i dostosować je do organizacji
5,0Student potrafi wykorzystać wszystkie poznane metody i techniki oceniania pracowników, dostosować je do organizacji, a także wskazać na ich mocne i słabe strony

Literatura podstawowa

  1. Marciniak J., Optymalizacja zatrudnienia, wynagrodzeń i struktur organizacyjnych, Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2016
  2. Sidor-Rządkowska M., Kształtowanie nowoczesnych systemów ocen pracowników, Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2015, Także poprzednie wydania
  3. Sidor-Rządkowska M., Kompetencyjne systemy ocen pracowników. Przygotowanie, wdrażanie i integrowanie z innymi systemami ZZL, Wolters Kluwer Polska, Warszawa, 2020, 3
  4. Listwan T., Sułkowski Ł, Metody i techniki zarządzania zasobami ludzkimi, Difin, Warszawa, 2016

Literatura dodatkowa

  1. Murphy K., Performance Evaluation Will Not Die, but It Should, Human Resource Management Journal, vol. 30, no. 1, 2019, Dostęp online: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/1748-8583.12259
  2. Fogoroş T. E., Maftei M., Biţan G. E., Kurth B. L, Study on methods for evaluating employees performance in the context of digitization, Proceedings of the International Conference on Business Excellence, 14(1), 2020, Dostęp online: https://www.researchgate.net/publication/343702328_Study_on_methods_for_evaluating_employees_performance_in_the_context_of_digitization

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pojęcie, przedmiot i zakres wartościowania i oceny pracy1
T-L-2Wykorzystanie metod relatywnych w wartościowaniu stanowisk pracy2
T-L-3Zastosowanie metody wyceny rynkowej w wartościowaniu stanowisk pracy2
T-L-4Zastosowanie metod analityczno-punktowych w wycenie stanowisk pracy2
T-L-5Wykorzystanie metod przeliczania wartości stanowiska pracy na wynagrodzenie pracownika2
T-L-6Kolokwium zaliczeniowe 12
T-L-7Charakterystyka systemu ocen pracowniczych w organizacji1
T-L-8Wykorzystanie metody zarządzanie przez cele w ocenie pracowników2
T-L-9Wykorzystanie nowoczesnych metod oceny pracowników w analizie efektów pracy2
T-L-10Kolokwium zaliczeniowe 22
18

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2Przygotowanie do kolokwiów zaliczeniowych25
A-L-3Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych7
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D7/06_W01Student potrafi scharakteryzować pojęcie, przedmiot i zakres oraz metody wartościowania i oceny pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu problemy kierowania ludźmi w organizacjach oraz cechy człowieka jako podmiotu tworzącego strukturę organizacyjną
Z_1A_W05Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu podstawowe rodzaje relacji społecznych wpływających na zarządzanie organizacjami oraz rządzące nimi prawidłowości
Z_1A_W07Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody i narzędzia gromadzenia informacji oraz ich znaczenie na potrzeby zarządzania organizacjami
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z przedmiotem wartościowania i oceny pracy
C-3Wykorzystanie metod wartościowania pracy do szacowania wynagrodzeń pracowników
C-4Budowa umiejętności wykorzystania metod i technik oceniania pracy
C-5Analiza zróżnicowanych systemów oceny pracowników w organizacjach
Treści programoweT-L-1Pojęcie, przedmiot i zakres wartościowania i oceny pracy
T-L-2Wykorzystanie metod relatywnych w wartościowaniu stanowisk pracy
T-L-3Zastosowanie metody wyceny rynkowej w wartościowaniu stanowisk pracy
T-L-4Zastosowanie metod analityczno-punktowych w wycenie stanowisk pracy
T-L-5Wykorzystanie metod przeliczania wartości stanowiska pracy na wynagrodzenie pracownika
T-L-8Wykorzystanie metody zarządzanie przez cele w ocenie pracowników
T-L-9Wykorzystanie nowoczesnych metod oceny pracowników w analizie efektów pracy
T-L-7Charakterystyka systemu ocen pracowniczych w organizacji
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena sposobu wykonania zadań realizowanych przez studentów podczas ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi scharakteryzować pojęcia, przedmiotu i zakresu oraz metod wartościowania i oceny pracy
3,0Student potrafi scharakteryzować pojęcie, przedmiot i zakres oraz wybrane metody wartościowania i oceny pracy
3,5Student potrafi ogólnie scharakteryzować pojęcie, przedmiot i zakres oraz wszystkie poznane metody wartościowania i oceny pracy
4,0Student potrafi scharakteryzować szczegółowo pojęcie, przedmiot i zakres oraz wszystkie poznane metody wartościowania i oceny pracy
4,5Student potrafi dokładnie scharakteryzować pojęcie, przedmiot i zakres oraz wszystkie poznane metody wartościowania i oceny pracy, a także wskazać ich wady i zalety
5,0Student potrafi dokładnie scharakteryzować pojęcie, przedmiot i zakres oraz wszystkie poznane metody wartościowania i oceny pracy, wskazać ich wady i zalety, a także ustalić ich znaczenie podczas tworzenia systemu wynagrodzeń
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D7/06_U01Student posiada umiejętność wykorzystania poszczególnych metod wartościowania pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do diagnozowania i rozwiązywania typowych oraz nietypowych problemów dotyczących złożonych zjawisk społeczno-gospodarczych w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez właściwy dobór danych, metod i narzędzi
Z_1A_U03Potrafi planować i organizować pracę własną i zespołu
Z_1A_U09Potrafi rozwiązywać problemy związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi
Z_1A_U06Potrafi efektywnie zarządzać zasobami organizacji
Cel przedmiotuC-2Nabywanie umiejętności wykorzystania metod wartościowania pracy
Treści programoweT-L-3Zastosowanie metody wyceny rynkowej w wartościowaniu stanowisk pracy
T-L-4Zastosowanie metod analityczno-punktowych w wycenie stanowisk pracy
T-L-5Wykorzystanie metod przeliczania wartości stanowiska pracy na wynagrodzenie pracownika
T-L-6Kolokwium zaliczeniowe 1
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne
M-2Symulacja z użyciem komputera
M-3Metoda projektów z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena sposobu wykonania zadań realizowanych przez studentów podczas ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać żadnej z poznanych metod wartościowania pracy
3,0Student potrafi korzystać z wybranych metod wartościowania pracy
3,5Student korzystać z wybranych metod wartościowania pracy i dokonać przeliczenia wyników na wynagrodzenie pracownika
4,0Student korzystać z wszystkich poznanych metod wartościowania pracy i dokonać przeliczenia wyników na wynagrodzenie pracownika
4,5Student potrafi wykorzystać wszystkie metody wartościowania pracy, dokonać przeliczenia wyników na wynagrodzenie pracownika i ocenić ich przydatność
5,0Student potrafi wykorzystać wszystkie metody wartościowania pracy, dokonać przeliczenia wyników na wynagrodzenie pracownika oraz określić ich przydatność i wady i zalety
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D7/06_U02Student posiada umiejętność wykorzystania poznanych metod i technik oceniania pracowników
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do diagnozowania i rozwiązywania typowych oraz nietypowych problemów dotyczących złożonych zjawisk społeczno-gospodarczych w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez właściwy dobór danych, metod i narzędzi
Z_1A_U03Potrafi planować i organizować pracę własną i zespołu
Z_1A_U09Potrafi rozwiązywać problemy związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi
Z_1A_U06Potrafi efektywnie zarządzać zasobami organizacji
Cel przedmiotuC-4Budowa umiejętności wykorzystania metod i technik oceniania pracy
C-5Analiza zróżnicowanych systemów oceny pracowników w organizacjach
Treści programoweT-L-8Wykorzystanie metody zarządzanie przez cele w ocenie pracowników
T-L-9Wykorzystanie nowoczesnych metod oceny pracowników w analizie efektów pracy
T-L-7Charakterystyka systemu ocen pracowniczych w organizacji
T-L-10Kolokwium zaliczeniowe 2
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena sposobu wykonania zadań realizowanych przez studentów podczas ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać żadnej z poznanych metod i technik oceniania pracowników
3,0Student potrafi wykorzystać wybrane metody i techniki oceniania pracowników
3,5Student potrafi wykorzystać większość poznanych metod i technik oceniania pracowników
4,0Student potrafi zastosować wszystkie poznane metody i techniki oceniania pracowników
4,5Student potrafi wykorzystać wszystkie poznane metody i techniki oceniania pracowników i dostosować je do organizacji
5,0Student potrafi wykorzystać wszystkie poznane metody i techniki oceniania pracowników, dostosować je do organizacji, a także wskazać na ich mocne i słabe strony