Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (N1)
specjalność: Zarządzanie w kryzysie

Sylabus przedmiotu Gospodarka lokalna i komunalna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Gospodarka lokalna i komunalna
Specjalność Gospodarka regionalna i samorządowa
Jednostka prowadząca Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich
Nauczyciel odpowiedzialny Wojciech Lewicki <Wojciech.Lewicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 9 0,60,50zaliczenie
konwersatoriaK5 9 1,40,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczony kurs mikro i makroekonomii
W-2Zaliczone zajęcia z polityki gospodarczej i gospodarki regionalnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Wiedza o istocie i czynnikach rozwoju lokalnego
C-2Umiejetność identyfikacji czynników rozwoju lokalnego i regionalnego
C-3Wiedza o źródłach finansowania rozwoju lokalnej gospodarki

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Instrumenty polityki regionalnej i lokalnej1
T-K-2Gospodarka regionalna i lokalna w świetle danych statystycznych Głównego Urzędu Statystycznego1
T-K-3Gospodarka komunalna - zróżnicowanie regionalne. Analiza danych statystycznych GUS3
T-K-4Rola samorządu terytorialnego w procesie rozwoju gospodarki lokalnej i komunalnej.2
T-K-5Zadania gminy i powiatu a gospodarka lokalna i komunalna1
T-K-6Zaliczenie1
9
wykłady
T-W-1Funkcje gospodarki lokalnej i komunalnej1
T-W-2Polityka reginalna. Gospodarka lokalna a rozwój regionalny2
T-W-3Struktura gospodarki krajowej. Struktura w ujeciu regionalnym i lokalnym.2
T-W-4Dziedziny regionalnego i lokalnego rozwoju gospodarczego1
T-W-5Gospodarka komunalna na tle gospodarki reginu1
T-W-6Znaczenie gospodarki komunalnej dla rozwoju społeczności lokalnej1
T-W-7Zaliczenie1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1udział w zajęciach9
A-K-2praca własna studenta obejmująca: - przygotowanie prac tematycznych, - studiowanie literatury przedmiotu,20
A-K-3przygotownie do zaliczenia6
35
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach9
A-W-2praca własna studenta obejmująca: - przygotowanie prac tematycznych, - studiowanie literatury przedmiotu,6
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład z prezentacją multimadialną
M-2wykład konwersatoryjny, wyjaśnienia
M-3metody aktywizujące - analiza przypadków; dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena z aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: Ocena samodzielnego zdobywania wiedzy oraz jej prezentacji
S-3Ocena formująca: ocena z zaliczenia ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D1/05_W01
Ma podstawowa wiedzę o specyfice gospodarki lokalnej i komunalnej
Z_1A_W06C-2, C-3, C-1T-W-3, T-W-6, T-W-1, T-K-2M-2, M-1, M-3S-1, S-2, S-3, S-4
Z_1A_D1/05_W02
Zna czynniki rozwoju lokalnego
Z_1A_W01C-2, C-3, C-1T-W-4, T-W-3, T-W-6, T-W-1, T-K-3, T-K-1M-2, M-1, M-3S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D1/05_U01
Potrafi scharakteryzować uwarunkowania rozwoju gospodarki lokalnej i komunalnej
Z_1A_U01C-2, C-3, C-1T-W-4, T-W-3, T-W-6, T-W-2, T-K-5, T-K-4M-2, M-1, M-3S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_D1/05_K01
Jest świadomy znaczenia gospodarki lokalnej i komunalnej dla rozwoju miejscowej społeczności
Z_1A_K05C-2, C-3, C-1T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-2, T-K-3, T-K-5, T-K-4, T-K-2, T-K-1M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D1/05_W01
Ma podstawowa wiedzę o specyfice gospodarki lokalnej i komunalnej
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy o specyfice gospodarki lokalnej i komunalnej
3,0Student ma podstawowa wiedzę o specyfice gospodarki lokalnej i komunalnej
3,5Student opanował materiał programowy, ma podstawowa wiedzę o specyfice gospodarki lokalnej i komunalnej
4,0Student dobrze opanował materiał programowy, ma podstawowa wiedzę o specyfice gospodarki lokalnej i komunalnej
4,5Student dobrze opanował materiał programowy, ma podstawowa wiedzę o specyfice gospodarki lokalnej i komunalnej; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0Student bardzo dobrze opanował materiał programowy, ma podstawowa wiedzę o specyfice gospodarki lokalnej i komunalnej; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń
Z_1A_D1/05_W02
Zna czynniki rozwoju lokalnego
2,0Student nie zna czynników rozwoju lokalnego
3,0Student zna czynniki rozwoju lokalnego
3,5Student zna czynniki rozwoju lokalnego; treść i forma wypowiedzi zawierają błędy
4,0Student zna czynniki rozwoju lokalnego; treść i forma wypowiedzi zawierają drobne uchybienia
4,5Student zna czynniki rozwoju lokalnego; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0Student bardzo dobrze zna czynniki rozwoju lokalnego; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D1/05_U01
Potrafi scharakteryzować uwarunkowania rozwoju gospodarki lokalnej i komunalnej
2,0Student nie potrafi scharakteryzować uwarunkowań rozwoju gospodarki lokalnej i komunalnej
3,0Student potrafi scharakteryzować uwarunkowania rozwoju gospodarki lokalnej i komunalnej
3,5Student potrafi scharakteryzować uwarunkowania rozwoju gospodarki lokalnej i komunalnej; treść i forma wypowiedzi zawierają błędy
4,0Student dobrze opanował program kształcenia, potrafi scharakteryzować uwarunkowania rozwoju gospodarki lokalnej i komunalnej; treść i forma wypowiedzi zawierają drobne uchybienia
4,5Student dobrze opanował program kształcenia, potrafi scharakteryzować uwarunkowania rozwoju gospodarki lokalnej i komunalnej; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0Student bardzo dobrze opanował program kształcenia, potrafi scharakteryzować uwarunkowania rozwoju gospodarki lokalnej i komunalnej; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_D1/05_K01
Jest świadomy znaczenia gospodarki lokalnej i komunalnej dla rozwoju miejscowej społeczności
2,0Student nie jest świadomy znaczenia gospodarki lokalnej i komunalnej dla rozwoju miejscowej społeczności
3,0Student jest świadomy znaczenia gospodarki lokalnej i komunalnej dla rozwoju miejscowej społeczności
3,5Student opanował materiał programu kształcenia, jest świadomy znaczenia gospodarki lokalnej i komunalnej dla rozwoju miejscowej społeczności
4,0Student dobrze opanował materiał programu kształcenia, jest świadomy znaczenia gospodarki lokalnej i komunalnej dla rozwoju miejscowej społeczności; treść i forma wypowiedzi zawieraja drobne uchybienia
4,5Student dobrze opanował materiał programu kształcenia, jest świadomy znaczenia gospodarki lokalnej i komunalnej dla rozwoju miejscowej społeczności; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0Student bardzo dobrze opanował materiał programu kształcenia, jest świadomy znaczenia gospodarki lokalnej i komunalnej dla rozwoju miejscowej społeczności; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń

Literatura podstawowa

  1. Hanna Wolska, Michał Biliński, Wojciech Gonet, Gospodarka komunalna. Problematyka realizacji zadań publicznych, Wolters Kluwer Polska SA, Warszawa, 2020
  2. Cezary Banasiński, Krzysztof Jaroszyński, Ustawa o gospodarce komunalnej Komentarz, Wolters Kluwer, Warszawa, 2017

Literatura dodatkowa

  1. Winiarski B. (red.), Polityka gospodarcza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008
  2. Juan M. Lema, and Martinez, Sonia Suarez, Innovative Wastewater Treatment and Resource Recovery Technologies : Impacts on Energy, Economy and Environment, IWA Publishing, ProQuest Ebook Central, 2017, https://ebookcentral.proquest.com/lib/zutszczecin-ebooks/detail.action?docID=4939114.

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Instrumenty polityki regionalnej i lokalnej1
T-K-2Gospodarka regionalna i lokalna w świetle danych statystycznych Głównego Urzędu Statystycznego1
T-K-3Gospodarka komunalna - zróżnicowanie regionalne. Analiza danych statystycznych GUS3
T-K-4Rola samorządu terytorialnego w procesie rozwoju gospodarki lokalnej i komunalnej.2
T-K-5Zadania gminy i powiatu a gospodarka lokalna i komunalna1
T-K-6Zaliczenie1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Funkcje gospodarki lokalnej i komunalnej1
T-W-2Polityka reginalna. Gospodarka lokalna a rozwój regionalny2
T-W-3Struktura gospodarki krajowej. Struktura w ujeciu regionalnym i lokalnym.2
T-W-4Dziedziny regionalnego i lokalnego rozwoju gospodarczego1
T-W-5Gospodarka komunalna na tle gospodarki reginu1
T-W-6Znaczenie gospodarki komunalnej dla rozwoju społeczności lokalnej1
T-W-7Zaliczenie1
9

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1udział w zajęciach9
A-K-2praca własna studenta obejmująca: - przygotowanie prac tematycznych, - studiowanie literatury przedmiotu,20
A-K-3przygotownie do zaliczenia6
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach9
A-W-2praca własna studenta obejmująca: - przygotowanie prac tematycznych, - studiowanie literatury przedmiotu,6
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D1/05_W01Ma podstawowa wiedzę o specyfice gospodarki lokalnej i komunalnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu problemy kierowania ludźmi w organizacjach oraz cechy człowieka jako podmiotu tworzącego strukturę organizacyjną
Cel przedmiotuC-2Umiejetność identyfikacji czynników rozwoju lokalnego i regionalnego
C-3Wiedza o źródłach finansowania rozwoju lokalnej gospodarki
C-1Wiedza o istocie i czynnikach rozwoju lokalnego
Treści programoweT-W-3Struktura gospodarki krajowej. Struktura w ujeciu regionalnym i lokalnym.
T-W-6Znaczenie gospodarki komunalnej dla rozwoju społeczności lokalnej
T-W-1Funkcje gospodarki lokalnej i komunalnej
T-K-2Gospodarka regionalna i lokalna w świetle danych statystycznych Głównego Urzędu Statystycznego
Metody nauczaniaM-2wykład konwersatoryjny, wyjaśnienia
M-1wykład z prezentacją multimadialną
M-3metody aktywizujące - analiza przypadków; dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena z aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: Ocena samodzielnego zdobywania wiedzy oraz jej prezentacji
S-3Ocena formująca: ocena z zaliczenia ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy o specyfice gospodarki lokalnej i komunalnej
3,0Student ma podstawowa wiedzę o specyfice gospodarki lokalnej i komunalnej
3,5Student opanował materiał programowy, ma podstawowa wiedzę o specyfice gospodarki lokalnej i komunalnej
4,0Student dobrze opanował materiał programowy, ma podstawowa wiedzę o specyfice gospodarki lokalnej i komunalnej
4,5Student dobrze opanował materiał programowy, ma podstawowa wiedzę o specyfice gospodarki lokalnej i komunalnej; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0Student bardzo dobrze opanował materiał programowy, ma podstawowa wiedzę o specyfice gospodarki lokalnej i komunalnej; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D1/05_W02Zna czynniki rozwoju lokalnego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu problematykę nauk o zarządzaniu i jakości oraz ekonomii i finansów, ich miejsce i znaczenie w naukach społecznych i powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
Cel przedmiotuC-2Umiejetność identyfikacji czynników rozwoju lokalnego i regionalnego
C-3Wiedza o źródłach finansowania rozwoju lokalnej gospodarki
C-1Wiedza o istocie i czynnikach rozwoju lokalnego
Treści programoweT-W-4Dziedziny regionalnego i lokalnego rozwoju gospodarczego
T-W-3Struktura gospodarki krajowej. Struktura w ujeciu regionalnym i lokalnym.
T-W-6Znaczenie gospodarki komunalnej dla rozwoju społeczności lokalnej
T-W-1Funkcje gospodarki lokalnej i komunalnej
T-K-3Gospodarka komunalna - zróżnicowanie regionalne. Analiza danych statystycznych GUS
T-K-1Instrumenty polityki regionalnej i lokalnej
Metody nauczaniaM-2wykład konwersatoryjny, wyjaśnienia
M-1wykład z prezentacją multimadialną
M-3metody aktywizujące - analiza przypadków; dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena z aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: Ocena samodzielnego zdobywania wiedzy oraz jej prezentacji
S-3Ocena formująca: ocena z zaliczenia ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna czynników rozwoju lokalnego
3,0Student zna czynniki rozwoju lokalnego
3,5Student zna czynniki rozwoju lokalnego; treść i forma wypowiedzi zawierają błędy
4,0Student zna czynniki rozwoju lokalnego; treść i forma wypowiedzi zawierają drobne uchybienia
4,5Student zna czynniki rozwoju lokalnego; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0Student bardzo dobrze zna czynniki rozwoju lokalnego; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D1/05_U01Potrafi scharakteryzować uwarunkowania rozwoju gospodarki lokalnej i komunalnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U01Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do diagnozowania i rozwiązywania typowych oraz nietypowych problemów dotyczących złożonych zjawisk społeczno-gospodarczych w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez właściwy dobór danych, metod i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Umiejetność identyfikacji czynników rozwoju lokalnego i regionalnego
C-3Wiedza o źródłach finansowania rozwoju lokalnej gospodarki
C-1Wiedza o istocie i czynnikach rozwoju lokalnego
Treści programoweT-W-4Dziedziny regionalnego i lokalnego rozwoju gospodarczego
T-W-3Struktura gospodarki krajowej. Struktura w ujeciu regionalnym i lokalnym.
T-W-6Znaczenie gospodarki komunalnej dla rozwoju społeczności lokalnej
T-W-2Polityka reginalna. Gospodarka lokalna a rozwój regionalny
T-K-5Zadania gminy i powiatu a gospodarka lokalna i komunalna
T-K-4Rola samorządu terytorialnego w procesie rozwoju gospodarki lokalnej i komunalnej.
Metody nauczaniaM-2wykład konwersatoryjny, wyjaśnienia
M-1wykład z prezentacją multimadialną
M-3metody aktywizujące - analiza przypadków; dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena z aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: Ocena samodzielnego zdobywania wiedzy oraz jej prezentacji
S-3Ocena formująca: ocena z zaliczenia ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi scharakteryzować uwarunkowań rozwoju gospodarki lokalnej i komunalnej
3,0Student potrafi scharakteryzować uwarunkowania rozwoju gospodarki lokalnej i komunalnej
3,5Student potrafi scharakteryzować uwarunkowania rozwoju gospodarki lokalnej i komunalnej; treść i forma wypowiedzi zawierają błędy
4,0Student dobrze opanował program kształcenia, potrafi scharakteryzować uwarunkowania rozwoju gospodarki lokalnej i komunalnej; treść i forma wypowiedzi zawierają drobne uchybienia
4,5Student dobrze opanował program kształcenia, potrafi scharakteryzować uwarunkowania rozwoju gospodarki lokalnej i komunalnej; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0Student bardzo dobrze opanował program kształcenia, potrafi scharakteryzować uwarunkowania rozwoju gospodarki lokalnej i komunalnej; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_D1/05_K01Jest świadomy znaczenia gospodarki lokalnej i komunalnej dla rozwoju miejscowej społeczności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K05Jest gotów do uwzględniania aspektów rozwoju zrównoważonego w podejmowanych działaniach
Cel przedmiotuC-2Umiejetność identyfikacji czynników rozwoju lokalnego i regionalnego
C-3Wiedza o źródłach finansowania rozwoju lokalnej gospodarki
C-1Wiedza o istocie i czynnikach rozwoju lokalnego
Treści programoweT-W-3Struktura gospodarki krajowej. Struktura w ujeciu regionalnym i lokalnym.
T-W-1Funkcje gospodarki lokalnej i komunalnej
T-W-5Gospodarka komunalna na tle gospodarki reginu
T-W-2Polityka reginalna. Gospodarka lokalna a rozwój regionalny
T-K-3Gospodarka komunalna - zróżnicowanie regionalne. Analiza danych statystycznych GUS
T-K-5Zadania gminy i powiatu a gospodarka lokalna i komunalna
T-K-4Rola samorządu terytorialnego w procesie rozwoju gospodarki lokalnej i komunalnej.
T-K-2Gospodarka regionalna i lokalna w świetle danych statystycznych Głównego Urzędu Statystycznego
T-K-1Instrumenty polityki regionalnej i lokalnej
Metody nauczaniaM-2wykład konwersatoryjny, wyjaśnienia
M-3metody aktywizujące - analiza przypadków; dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena z aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: Ocena samodzielnego zdobywania wiedzy oraz jej prezentacji
S-3Ocena formująca: ocena z zaliczenia ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: ocena z zaliczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest świadomy znaczenia gospodarki lokalnej i komunalnej dla rozwoju miejscowej społeczności
3,0Student jest świadomy znaczenia gospodarki lokalnej i komunalnej dla rozwoju miejscowej społeczności
3,5Student opanował materiał programu kształcenia, jest świadomy znaczenia gospodarki lokalnej i komunalnej dla rozwoju miejscowej społeczności
4,0Student dobrze opanował materiał programu kształcenia, jest świadomy znaczenia gospodarki lokalnej i komunalnej dla rozwoju miejscowej społeczności; treść i forma wypowiedzi zawieraja drobne uchybienia
4,5Student dobrze opanował materiał programu kształcenia, jest świadomy znaczenia gospodarki lokalnej i komunalnej dla rozwoju miejscowej społeczności; treść i forma wypowiedzi poprawne
5,0Student bardzo dobrze opanował materiał programu kształcenia, jest świadomy znaczenia gospodarki lokalnej i komunalnej dla rozwoju miejscowej społeczności; treść i forma wypowiedzi nie budzą zastrzeżeń