Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Zarządzanie (N1)
specjalność: Gospodarka regionalna i samorządowa

Sylabus przedmiotu Gospodarka regionalna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Gospodarka regionalna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Brelik <Agnieszka.Brelik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 10 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student zna podstawowe wiadomości z zakresu polityki gospodarczej oraz geografii na poziomie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem zajęć jest ukazanie procesów rozwojowych zachodzących w gospodarce w skali lokalnej, regionalnej oraz globalnej.
C-2Celem przedmiotu jest umożliwienie studentom zdobycia praktycznej wiedzy dotyczącej regionu, polityki regionalnej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Istota i zakres gospodarki regionalnej1
T-A-2Rozwój regionalny i lokalny. Konkurencyjność i innowacyjność regionów2
T-A-3Globalizacja. Gospodarka globalna a gospodarka regionalna i lokalna1
T-A-4Prezentacja samodzielnych projektów4
T-A-5Zarządzanie rozwojem regionu. Pomiar i ocena rozwoju regionalnego.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie prezentacji wybranego przez siebie regionu Polski.8
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.10
A-A-4Przygotowanie do prezentacji wybranego przez siebie regionu z kraju Unii Europejskiej (pod względem gospodarczym)9
A-A-5Poszukiwanie informacji gospodarczych na portalach internetowych13
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające - objaśnienia
M-2Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna związana z przygotowanymi przez studentów informacjami nt. sytuacji społeczno-gospodarczej wybranych regionów Polski.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena samodzielnej prezentacji
S-2Ocena podsumowująca: ocena zaliczenia pisemnego z ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_O01_W01
Posiada wiedzę dotyczącą gospodarki regionów Polski a także wybranych regionów UE.
Z_1A_W02C-1, C-2T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1M-1, M-2S-1, S-2
Z_1A_O01_W02
Student posiada wiedzę na temat inicjatyw wspólnotowych a także Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Z_1A_W03, Z_1A_W11, Z_1A_W12, Z_1A_W13, Z_1A_W15C-1, C-2T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-A-5M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_O01_U01
Student posiada umiejętność zaprezentowania i opisania wybranego regionu Polski i Europy
Z_1A_U03, Z_1A_U07, Z_1A_U12, Z_1A_U18, Z_1A_U06C-1, C-2T-A-2M-1, M-2S-1, S-2
Z_1A_O01_U02
Posiada umiejętność rozróżniania regionów Polski i Europy pod względem gospodarczym.
Z_1A_U17, Z_1A_U07, Z_1A_U08, Z_1A_U18C-1, C-2T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-A-5M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Z_1A_O01_K01
Student ma świadomość kształcenia ustawicznego.
Z_1A_K04, Z_1A_K02, Z_1A_K08C-1, C-2T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-A-5M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_O01_W01
Posiada wiedzę dotyczącą gospodarki regionów Polski a także wybranych regionów UE.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczącej sposobów i obszarów zastosowania
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy; przyswoił zasadnicze treści programowe. Popełnia jeszcze wiele błędów w treści i języku wypowiedzi.
3,5Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna)
4,0Student: w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne)
4,5Student: w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności.
5,0Student: w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - ciekawość poznawcza, odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie.
Z_1A_O01_W02
Student posiada wiedzę na temat inicjatyw wspólnotowych a także Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczącej sposobów i obszarów zastosowania
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy; przyswoił zasadnicze treści programowe. Popełnia jeszcze wiele błędów w treści i języku wypowiedzi.
3,5Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna)
4,0Student: w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne)
4,5Student: w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności.
5,0Student: w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - ciekawość poznawcza, odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_O01_U01
Student posiada umiejętność zaprezentowania i opisania wybranego regionu Polski i Europy
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczącej sposobów i obszarów zastosowania
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy; przyswoił zasadnicze treści programowe. Popełnia jeszcze wiele błędów w treści i języku wypowiedzi.
3,5Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna)
4,0Student: w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne)
4,5Student: w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności.
5,0Student: w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - ciekawość poznawcza, odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie.
Z_1A_O01_U02
Posiada umiejętność rozróżniania regionów Polski i Europy pod względem gospodarczym.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczącej sposobów i obszarów zastosowania
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy; przyswoił zasadnicze treści programowe. Popełnia jeszcze wiele błędów w treści i języku wypowiedzi.
3,5Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna)
4,0Student: w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne)
4,5Student: w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności.
5,0Student: w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - ciekawość poznawcza, odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Z_1A_O01_K01
Student ma świadomość kształcenia ustawicznego.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczącej sposobów i obszarów zastosowania
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy; przyswoił zasadnicze treści programowe. Popełnia jeszcze wiele błędów w treści i języku wypowiedzi.
3,5Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna)
4,0Student: w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne)
4,5Student: w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności.
5,0Student: w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - ciekawość poznawcza, odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie.

Literatura podstawowa

  1. Kudełko Joanna, Wałachowski Karol, Żmija Dariusz, Gospodarka regionalna w obliczu kryzysu wywołanego pandemią COVID-19, DIFIN, 2020
  2. Marian Gorynia, Ewa Łaźniewska (red.), Konkurencyjność regionalna, PWN, Warszawa, 2012
  3. Strzelecki Zb. (red.), Gospodarka regionalna i lokalna, PWN, Warszawa, 2009
  4. Paweł Dahlke, Samorząd terytorialny w procesie kształtowania rozwoju gospodarczego regionu, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Stanisława Staszica w Pile, Piła, 2017
  5. Costas Spirou, Urban tourism and urban change : cities in a global economy, Routledge, New York, London, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Otok S., Geografia polityczna, PWE, Warszawa, 1999
  2. pod redakcją Elżbiety Sobczak, Regionalne i lokalne uwarunkowania rozwoju gospodarki Polski, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Istota i zakres gospodarki regionalnej1
T-A-2Rozwój regionalny i lokalny. Konkurencyjność i innowacyjność regionów2
T-A-3Globalizacja. Gospodarka globalna a gospodarka regionalna i lokalna1
T-A-4Prezentacja samodzielnych projektów4
T-A-5Zarządzanie rozwojem regionu. Pomiar i ocena rozwoju regionalnego.2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie prezentacji wybranego przez siebie regionu Polski.8
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu.10
A-A-4Przygotowanie do prezentacji wybranego przez siebie regionu z kraju Unii Europejskiej (pod względem gospodarczym)9
A-A-5Poszukiwanie informacji gospodarczych na portalach internetowych13
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_O01_W01Posiada wiedzę dotyczącą gospodarki regionów Polski a także wybranych regionów UE.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W02Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu formy instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich strukturę
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest ukazanie procesów rozwojowych zachodzących w gospodarce w skali lokalnej, regionalnej oraz globalnej.
C-2Celem przedmiotu jest umożliwienie studentom zdobycia praktycznej wiedzy dotyczącej regionu, polityki regionalnej
Treści programoweT-A-2Rozwój regionalny i lokalny. Konkurencyjność i innowacyjność regionów
T-A-3Globalizacja. Gospodarka globalna a gospodarka regionalna i lokalna
T-A-4Prezentacja samodzielnych projektów
T-A-1Istota i zakres gospodarki regionalnej
Metody nauczaniaM-1Metody podające - objaśnienia
M-2Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna związana z przygotowanymi przez studentów informacjami nt. sytuacji społeczno-gospodarczej wybranych regionów Polski.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena samodzielnej prezentacji
S-2Ocena podsumowująca: ocena zaliczenia pisemnego z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczącej sposobów i obszarów zastosowania
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy; przyswoił zasadnicze treści programowe. Popełnia jeszcze wiele błędów w treści i języku wypowiedzi.
3,5Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna)
4,0Student: w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne)
4,5Student: w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności.
5,0Student: w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - ciekawość poznawcza, odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_O01_W02Student posiada wiedzę na temat inicjatyw wspólnotowych a także Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu mechanizmy funkcjonowania systemu finansowego państwa i jego wpływu na zarządzanie organizacją, w tym zarządzanie finansami
Z_1A_W11Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym istotę funkcjonowania organizacji oraz instrumenty i zasady zarządzania
Z_1A_W12Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu procesy zmian w organizacjach, charakteryzuje ewolucję struktur organizacyjnych oraz wskazuje na czynniki strukturotwórcze
Z_1A_W13Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu różne czynniki i ich wpływ na zmiany zachodzące w organizacjach
Z_1A_W15Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystując wiedzę z zakresu nauk o zarządzaniu i jakości oraz ekonomii i finansów
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest ukazanie procesów rozwojowych zachodzących w gospodarce w skali lokalnej, regionalnej oraz globalnej.
C-2Celem przedmiotu jest umożliwienie studentom zdobycia praktycznej wiedzy dotyczącej regionu, polityki regionalnej
Treści programoweT-A-2Rozwój regionalny i lokalny. Konkurencyjność i innowacyjność regionów
T-A-3Globalizacja. Gospodarka globalna a gospodarka regionalna i lokalna
T-A-4Prezentacja samodzielnych projektów
T-A-1Istota i zakres gospodarki regionalnej
T-A-5Zarządzanie rozwojem regionu. Pomiar i ocena rozwoju regionalnego.
Metody nauczaniaM-1Metody podające - objaśnienia
M-2Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna związana z przygotowanymi przez studentów informacjami nt. sytuacji społeczno-gospodarczej wybranych regionów Polski.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena samodzielnej prezentacji
S-2Ocena podsumowująca: ocena zaliczenia pisemnego z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczącej sposobów i obszarów zastosowania
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy; przyswoił zasadnicze treści programowe. Popełnia jeszcze wiele błędów w treści i języku wypowiedzi.
3,5Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna)
4,0Student: w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne)
4,5Student: w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności.
5,0Student: w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - ciekawość poznawcza, odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_O01_U01Student posiada umiejętność zaprezentowania i opisania wybranego regionu Polski i Europy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U03Potrafi planować i organizować pracę własną i zespołu
Z_1A_U07Potrafi interpretować, przewidywać oraz wpływać na poprawne zachowania ludzi w organizacjach
Z_1A_U12Potrafi analizować i prognozować oczekiwania rynku
Z_1A_U18Potrafi przygotować typowe prace pisemne w języku polskim lub obcym z zakresu nauk o zarządzaniu i jakości oraz ekonomii i finansów
Z_1A_U06Potrafi efektywnie zarządzać zasobami organizacji
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest ukazanie procesów rozwojowych zachodzących w gospodarce w skali lokalnej, regionalnej oraz globalnej.
C-2Celem przedmiotu jest umożliwienie studentom zdobycia praktycznej wiedzy dotyczącej regionu, polityki regionalnej
Treści programoweT-A-2Rozwój regionalny i lokalny. Konkurencyjność i innowacyjność regionów
Metody nauczaniaM-1Metody podające - objaśnienia
M-2Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna związana z przygotowanymi przez studentów informacjami nt. sytuacji społeczno-gospodarczej wybranych regionów Polski.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena samodzielnej prezentacji
S-2Ocena podsumowująca: ocena zaliczenia pisemnego z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczącej sposobów i obszarów zastosowania
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy; przyswoił zasadnicze treści programowe. Popełnia jeszcze wiele błędów w treści i języku wypowiedzi.
3,5Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna)
4,0Student: w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne)
4,5Student: w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności.
5,0Student: w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - ciekawość poznawcza, odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_O01_U02Posiada umiejętność rozróżniania regionów Polski i Europy pod względem gospodarczym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_U17Potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
Z_1A_U07Potrafi interpretować, przewidywać oraz wpływać na poprawne zachowania ludzi w organizacjach
Z_1A_U08Potrafi zarządzać projektami
Z_1A_U18Potrafi przygotować typowe prace pisemne w języku polskim lub obcym z zakresu nauk o zarządzaniu i jakości oraz ekonomii i finansów
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest ukazanie procesów rozwojowych zachodzących w gospodarce w skali lokalnej, regionalnej oraz globalnej.
C-2Celem przedmiotu jest umożliwienie studentom zdobycia praktycznej wiedzy dotyczącej regionu, polityki regionalnej
Treści programoweT-A-2Rozwój regionalny i lokalny. Konkurencyjność i innowacyjność regionów
T-A-3Globalizacja. Gospodarka globalna a gospodarka regionalna i lokalna
T-A-4Prezentacja samodzielnych projektów
T-A-1Istota i zakres gospodarki regionalnej
T-A-5Zarządzanie rozwojem regionu. Pomiar i ocena rozwoju regionalnego.
Metody nauczaniaM-1Metody podające - objaśnienia
M-2Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna związana z przygotowanymi przez studentów informacjami nt. sytuacji społeczno-gospodarczej wybranych regionów Polski.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena samodzielnej prezentacji
S-2Ocena podsumowująca: ocena zaliczenia pisemnego z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczącej sposobów i obszarów zastosowania
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy; przyswoił zasadnicze treści programowe. Popełnia jeszcze wiele błędów w treści i języku wypowiedzi.
3,5Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna)
4,0Student: w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne)
4,5Student: w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności.
5,0Student: w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - ciekawość poznawcza, odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZ_1A_O01_K01Student ma świadomość kształcenia ustawicznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZ_1A_K04Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Z_1A_K02Jest gotów do identyfikacji i rozstrzygania dylematów oraz krytycznej oceny posiadanej wiedzy niezbędnej do wykonywania zawodu
Z_1A_K08Jest gotów do działania otwartego na otoczenie i wykazywania zrozumienia dla różnych kultur
Cel przedmiotuC-1Celem zajęć jest ukazanie procesów rozwojowych zachodzących w gospodarce w skali lokalnej, regionalnej oraz globalnej.
C-2Celem przedmiotu jest umożliwienie studentom zdobycia praktycznej wiedzy dotyczącej regionu, polityki regionalnej
Treści programoweT-A-2Rozwój regionalny i lokalny. Konkurencyjność i innowacyjność regionów
T-A-3Globalizacja. Gospodarka globalna a gospodarka regionalna i lokalna
T-A-4Prezentacja samodzielnych projektów
T-A-1Istota i zakres gospodarki regionalnej
T-A-5Zarządzanie rozwojem regionu. Pomiar i ocena rozwoju regionalnego.
Metody nauczaniaM-1Metody podające - objaśnienia
M-2Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna związana z przygotowanymi przez studentów informacjami nt. sytuacji społeczno-gospodarczej wybranych regionów Polski.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena samodzielnej prezentacji
S-2Ocena podsumowująca: ocena zaliczenia pisemnego z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczącej sposobów i obszarów zastosowania
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy; przyswoił zasadnicze treści programowe. Popełnia jeszcze wiele błędów w treści i języku wypowiedzi.
3,5Student: w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku (jakość wypowiedzi w przeważającej mierze błędna)
4,0Student: w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakresu materiału, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia (wypowiedzi na ogół poprawne)
4,5Student: w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiedzi - bez trudności.
5,0Student: w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - ciekawość poznawcza, odpowiada poprawnym językiem, prawidłowo i pewnie.