Wydział Ekonomiczny - Wycena nieruchomości
Sylabus przedmiotu Podstawy statystyki i ekonometrii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Wycena nieruchomości | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy statystyki i ekonometrii | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Iwona Bąk <Iwona.Bak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagania w zakresie wiedzy: student posiada wiadomości z zakresu podstaw analizy matematycznej oraz ogólną wiedzę ekonomiczną. |
W-2 | Wymagania w zakresie umiejetości: student potrafi wykonywać operacje matematyczne oraz posługiwać się arkuszem kalkulacyjnym. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uzyskanie podstawowej wiedzy o: sposobach pozyskiwania i prezentacji danych statystycznych oraz statystycznych metodach badania prawidłowości w zakresie struktury, współzależności i dynamiki zjawisk społeczno-gospodarczych. |
C-2 | Zdobycie praktycznych umiejętności zastosowania metod statystycznych i ekonometrycznych z wykorzystaniem Excela i pakietu Statistica. |
C-3 | Przygotowanie do: aktywnego uczestniczenia w zespole, formułowania problemu badawczego, doboru odpowiedniej metodologii oraz wykonania, opracowania i interpretacji wyników badań. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wyznaczanie i interpretacja podstawowych parametrow opisowych w analizie struktury, dynamiki i współzależności. | 2 |
T-A-2 | Estymacja przedzialowa i weryfikacja hipotez statystycznych dla wybranych parametrów. | 2 |
T-A-3 | Weryfikacja i interpretacja wyników modelowania ekonometrycznego i zaliczenie | 1 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Badania statystyczne. Podstawowe charakterystki opisowe w badaniach struktury, dynamiki i współzależności | 1 |
T-W-2 | Podstawy wnioskowania statystycznego (rozkłady prawdopodobieństwa zmiennych losowych, przedziały ufności dla średniej i wariancji, weryfikacja hipotez statystycznych) | 2 |
T-W-3 | Podstawy ekonometrycznego modelowania (model ekonometryczny i jego struktura, postać analityczna modelu, szacowanie i weryfikacja modelu) | 2 |
5 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 5 |
A-A-2 | Studia literaturowe | 3 |
A-A-3 | Konsultacje | 3 |
A-A-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 4 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykladach | 5 |
A-W-2 | Studia literaturowe. | 5 |
10 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjno-problemowy z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. |
M-2 | Ćwiczenia audytoryjne z użyciem komputera oraz dyskusja dydaktyczna związana z wykładem. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie z wykładu w formie pisemnej (test) zawierający zagadnienia teoretyczne oraz interpretacje dla wybranych zagadnień. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych na podstawie samodzielnie wykonanego zadania. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
WNR_10-_12_W01 Zna i rozumie podstawowe pojęci ze statystyki opisowej, matematycznej i ekonometrycznego modelowania. | WNR_10-_W05, WNR_10-_W01 | — | C-1 | — | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
WNR_10-_12_W02 Zna i rozumie metody statystyczne i ekonometryczne do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej. | WNR_10-_W05, WNR_10-_W01 | — | C-1 | — | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
WNR_10-_12_U01 Potrafi zastosować odpowiednie metody oraz narzędzia statystyczne i ekonometryczne oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań. | WNR_10-_U06, WNR_10-_U08 | — | C-2 | — | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
WNR_10-_12_K01 Jest gotów myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy | WNR_10-_K02 | — | C-3 | — | M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
WNR_10-_12_W01 Zna i rozumie podstawowe pojęci ze statystyki opisowej, matematycznej i ekonometrycznego modelowania. | 2,0 | Student nie ma wiedzy na temat podstawowych pojęć ze statystyki opisowej, matematycznej i ekonometrycznego modelowania. |
3,0 | Student ma wiedzę na temat niektorych pojęć ze statystyki opisowej, matematycznej i ekonometrycznego modelowania. | |
3,5 | Student ma wiedzę na temat wiekszości pojęć ze statystyki opisowej, matematycznej i ekonometrycznego modelowania. | |
4,0 | Student ma wiedzę na temat pojęć ze statystyki opisowej, matematycznej i ekonometrycznego modelowania. Potrafi dobrać odpowiednie metody i je zinterpretować. | |
4,5 | Student ma wiedzę na temat pojęć ze statystyki opisowej, matematycznej i ekonometrycznego modelowania. Potrafi dobrać odpowiednie metody, uzasadnić ich wybór oraz dokonać interpretacji. | |
5,0 | Student ma wiedzę na temat pojęć ze statystyki opisowej, matematycznej i ekonometrycznego modelowania. Potrafi samodzielnie dobrać odpowiednie metody, uzasadnić ich wybór oraz dokonać wszechstronnej interpretacji. | |
WNR_10-_12_W02 Zna i rozumie metody statystyczne i ekonometryczne do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej. | 2,0 | Student nie wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną i ekonometryczną do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej. |
3,0 | Student w podstawowym zakresie przy pomocy prowadzącego wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną i ekonometryczną do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej. | |
3,5 | Student z pomocą prowadzącego zajęcia wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną i ekonometryczną do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej. | |
4,0 | Student samodzielnie wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną i ekonometryczną do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej. | |
4,5 | Student samodzielnie wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną i ekonometryczną do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej. Potrafi samodzielnie dobrać odpowiednie metody do badania. | |
5,0 | Student samodzielnie wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną i ekonometryczną do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej. Potrafi samodzielnie dobrać odpowiednie metody do badania i ocenić ich przydatność. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
WNR_10-_12_U01 Potrafi zastosować odpowiednie metody oraz narzędzia statystyczne i ekonometryczne oraz interpretować wyniki przeprowadzonych badań. | 2,0 | Student nie potrafi zastosować odpowiednich metod oraz narzędzi statystycznych i ekonometrycznych. Nie potrafi interpretować wyników przeprowadzonych badań. |
3,0 | Student przy pomocy prowadzącego potrafi zastosować tylko podstawowe metody oraz narzędzia statystyczne i ekonometryczne. Potrafi interpretować podstawowe wyniki przeprowadzonych badań. | |
3,5 | Student przy pomocy prowadzącego potrafi zastosować odpowiednie metody oraz narzędzia statystyczne i ekonometryczne. Potrafi interpretować wyniki przeprowadzonych badań. | |
4,0 | Student potrafi zastosować odpowiednie metody oraz narzędzia statystyczne i ekonometryczne. Potrafi interpretować wyniki przeprowadzonych badań. | |
4,5 | Student potrafi wybrać i zastosować odpowiednie metody oraz narzędzia statystyczne i ekonometryczne. Potrafi interpretować wyniki przeprowadzonych badań. | |
5,0 | Student potrafi wybrać i zastosować odpowiednie metody oraz narzędzia statystyczne i ekonometryczne. Potrafi interpretować wyniki przeprowadzonych badań orac ocenić ich przydatność. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
WNR_10-_12_K01 Jest gotów myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy | 2,0 | Student nie opanował zasad pracy indywidualnej oraz zespołowej |
3,0 | Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie z wykorzystaniem niektorych metod ilościowych, a z pomocą nauczyciela zorganizować pracę w grupie | |
3,5 | Student potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie z wykorzystaniem niektorych metod ilościowych i zorganizować pracę w grupie | |
4,0 | Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników | |
4,5 | Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników | |
5,0 | Student opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać poznane moduły pakietu statystycznego |
Literatura podstawowa
- Sobczyk M., Statystyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2021
- Luszniewicz A., Słaby T., Statystyka z pakietem komputerowym STATISTICA PL. Teoria i zastosowania, C.H. Beck, Warszawa, 2008
- Kukuła K. (red.), Wprowadzenie do ekonometrii, PWN, Warszawa, 2017
- Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Statystyka opisowa. Przykłady i zadania, CeDeWu, Warszawa, 2020, III
- Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Statystyka matematyczna. Przyklady i zadania., CedeWu, Warszawa, 2020
- Bąk I., Markowicz I., Mojsiewicz M., Wawrzyniak K., Wzory i tablice. Metody statystyczne i ekonometryczne, CeDeWu, Warszawa, 2019, II
Literatura dodatkowa
- Kukuła K., Elementy statystyki w zadaniach, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011
- Kukuła K. (red.), Wprowadzenie do ekonometrii w przykladach i zadaniach, PWN, Warszawa, 2008