Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)
Sylabus przedmiotu Ekonomiczne podstawy rynku nieruchomości:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekonomiczne podstawy rynku nieruchomości | ||
Specjalność | Rzeczoznawstwo majątkowe i obrót nieruchomościami | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nieruchomości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Monika Śpiewak-Szyjka <monika.spiewak-szyjka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Blaszke <Malgorzata.Blaszke@zut.edu.pl>, Jacek Kiełducki <jkielducki@zut.edu.pl>, Teodor Skotarczak <Teodor.Skotarczak@zut.edu.pl>, Aneta Zaremba <Aneta.Zaremba@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagania w zakresie umiejętności: student potrafi analizować dane, wykonywać operacje matematyczne, posługiwać się programem excel |
W-2 | Wymagania w zakresie kompetencji: student potrafi pracować w grupie, samodzielnie opracować wskazany problem i formułować wnioski |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Wskazanie znaczenia nieruchomości, rynku nieruchomości oraz jego analizy w zawodach związanych z jego funkcjonowaniem oraz w gospodarce rynkowej |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Nieruchomości jako dobro ekonomiczne, cechy i funkcje nieruchomości w gospodarce rynkowej. Nieruchomość jako forma lokowania kapitału | 2 |
T-A-2 | Wartość a cena nieruchomości. Rodzaje wartości. Czynniki wpływające na wartość nieruchomości. | 2 |
T-A-3 | Rynek nieruchomości - definicja i klasyfikacja | 2 |
T-A-4 | Funkcje i specyficzne cechy rynku nieruchomości. Modele funkcjonowania rynku nieruchomości | 2 |
T-A-5 | Uczestnicy rynku nieruchomości, Determinanty rynku nieruchomości | 1 |
T-A-6 | Badania i analiza rynku nieruchomości. Analiza kryzysów na rynku nieruchomości | 3 |
T-A-7 | Funkcjonowanie rynków nieruchomości w Polsce oraz w wybranych krajach. Interwencjonizm państwowy na rynku nieruchomości | 2 |
T-A-8 | Zaliczenie przedmiotu | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach; | 15 |
A-A-2 | analiza literatury | 6 |
A-A-3 | przygotowanie do zaliczenia | 4 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody aktywizujące - studium przypadków, dyskusja dydaktyczna |
M-2 | Metody praktyczne - rozwiazywanie zadań |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena kolokwiów |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń na podstawie wyników kolokwium |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D7/04_W01 Zna i rozumie kierunki badań i analiz na rynku nieruchomości oraz kryteria podziału rynków nieruchomości | E_1A_W01 | — | C-1 | T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-A-7 | M-1 | S-2 |
E_1A_D7/04_W02 Zna i rozumie problemy formułowane przez nauczyciela w zakresie analizy rynku nieruchomości | E_1A_W01 | — | C-1 | T-A-1, T-A-3, T-A-6, T-A-5, T-A-7, T-A-2, T-A-4 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D7/04_U01 Potrafi przeprowadzać analizy i oceniać aktualną sytuację wybranych rynków nieruchomości | E_1A_U04 | — | C-1 | T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-A-7 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_D7/04_K01 Gotów do dokonywania analiz rynku nieruchomości i oceny aktualnej sytuacji na rynkach nieruchomości w wybranych krajach | E_1A_K02 | — | C-1 | T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-A-7, T-A-5, T-A-2 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D7/04_W01 Zna i rozumie kierunki badań i analiz na rynku nieruchomości oraz kryteria podziału rynków nieruchomości | 2,0 | nie identyfikuje kierunków badan i analiz na rynku nieruchomości oraz kryteria podziału rynków nieruchomości |
3,0 | identyfikuje kierunki badan i analiz na rynku nieruchomości oraz kryteria kryteria podziału rynków nieruchomości w stopniu dostatecznym | |
3,5 | identyfikuje kierunki badan i analiz na rynku nieruchomości oraz kryteria podziału rynków nieruchomości w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | identyfikuje kierunki badan i analiz na rynku nieruchomości oraz kryteria podziału rynków nieruchomości w stopniu dobrym | |
4,5 | identyfikuje kierunki badan i analiz na rynku nieruchomości oraz kryteria podziału rynków nieruchomości w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | identyfikuje kierunki badan i analiz na rynku nieruchomości orazkryteria podziału rynków nieruchomości w stopniu bardzo dobrym | |
E_1A_D7/04_W02 Zna i rozumie problemy formułowane przez nauczyciela w zakresie analizy rynku nieruchomości | 2,0 | nie potrafi rozwiązać problemów formułowanych przez nauczyciela w zakresie analizy rynku nieruchomości |
3,0 | rozwiązuje problemy formułowane przez nauczyciela w zakresie analizy rynku nieruchomości w stopniu dostatecznym | |
3,5 | rozwiązuje problemy formułowane przez nauczyciela w zakresie analizy rynku nieruchomości w stopniu więcej niż dostatecznym | |
4,0 | rozwiązuje problemy formułowane przez nauczyciela w zakresie analizy rynku nieruchomości w stopniu dobrym | |
4,5 | rozwiązuje problemy formułowane przez nauczyciela w zakresie analizy rynku nieruchomości w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | rozwiązuje problemy formułowane przez nauczyciela w zakresie analizy rynku nieruchomości w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D7/04_U01 Potrafi przeprowadzać analizy i oceniać aktualną sytuację wybranych rynków nieruchomości | 2,0 | nie potrafi przeprowadzać analizy i oceniać aktualnej sytuacji dla wybranych rynków nieruchomości |
3,0 | potrafi przeprowadzać analizy i oceniać aktualną sytuację wybranych rynków nieruchomości w stopniu dostatecznym | |
3,5 | potrafi przeprowadzać analizy i oceniać aktualną sytuację wybranych rynków nieruchomości w stopniu więcej niż dostatecznym dostatczenym | |
4,0 | potrafi przeprowadzać analizy i oceniać aktualną sytuację wybranych rynków nieruchomości w stopniu dobrym | |
4,5 | potrafi przeprowadzać analizy i oceniać aktualną sytuację wybranych rynków nieruchomości w stopniu więcej niż dobrym | |
5,0 | potrafi przeprowadzać analizy i oceniać aktualną sytuację wybranych rynków nieruchomości w stopniu bardzo dobrym |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_D7/04_K01 Gotów do dokonywania analiz rynku nieruchomości i oceny aktualnej sytuacji na rynkach nieruchomości w wybranych krajach | 2,0 | brak świadomości co do konieczności dokonywania analiz rynku nieruchomości i oceny aktualnej sytuacji na rynkach nieruchomości w wybranych krajach |
3,0 | świadomość konieczności dokonywania analiz rynku nieruchomości i oceny aktualnej sytuacji na rynkach nieruchomości w wybranych krajach w stopniu dostatecznym | |
3,5 | świadomość konieczności dokonywania analiz rynku nieruchomości i oceny aktualnej sytuacji na rynkach nieruchomości w wybranych krajach więcej niż dostatecznie | |
4,0 | świadomość konieczności dokonywania analiz rynku nieruchomości i oceny aktualnej sytuacji na rynkach nieruchomości w wybranych krajach w sposób dobry | |
4,5 | świadomość konieczności dokonywania analiz rynku nieruchomości i oceny aktualnej sytuacji na rynkach nieruchomości w wybranych krajach w sposób więcej niż dobry | |
5,0 | świadomość konieczności dokonywania analiz rynku nieruchomości i oceny aktualnej sytuacji na rynkach nieruchomości w wybranych krajach w sposób bardzo dobry |
Literatura podstawowa
- Ewa Kucharska Stasiak, Ekonomiczny wymiar nieruchomości, PWN, Warszawa, 2017
- Paweł Jamróz, Patrycja Kowalczyk-Rólczyńska, Dorota Ostrowska, Ewa Spigarska, Aleksandra Staniszewska, Rynek nieruchomości w Polsce. Teoria i praktyka., Warszawa, Wolters Kluwer, 2015
- Bryx M., Rynek nieruchomości - system i funkcjonowanie, Poltex, Warszawa, 2006
Literatura dodatkowa
- Świat nieruchomości, Fundacja Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków, 2020, kwartalnik
- Nieruchomości, C.H. Beck, Warszawa, 2020, kwartalnik
- Śpiewak-Szyjka M., Oleńczuk - Paszel A., Nowak M., Zaremba A., Gospodarowanie gminnym zasobem nieruchomości, CeDeWu, Warszawa, 2021
- J. Brzezicka, R. Wiśniewski, M. Figurska, Disequilibrium in the real estate market: Evidence from Poland, University of Warmia and Mazury in Olsztyn, Olsztyn, 2018
- Patrice Derrington, Built Up: An Historical Perspective on the Contemporary Principles and Practices of Real Estate Development, Routledge, New York, 2011