Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy marketingu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy marketingu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Zarządzania i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Hernik <joanna.hernik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Karolina Ertmańska <karolina.ertmanska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 25 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie wiedzy na temat zasad i narzędzi marketingowych
C-2Zdobycie wiedzy na temat sposobów efektywnego wykorzystywania narzędzi marketingowych w działalności gospodarczej przedsiębiorstw

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Wady i zalety marketingu2
T-A-2Otoczenie marketingowe3
T-A-3Segmentacja rynku2
T-A-4Badania marketingowe – zarys2
T-A-5Produkt – fortyfikacja3
T-A-6Cena jako narzędzie marketingu2
T-A-7Strategia dystrybucji2
T-A-8Wybrane narzędzia promocji - reklama i public relations4
T-A-9Wybrane narzędzia promocji - merchandising i sprzedaż osobista4
T-A-10Kolokwium zalczeniowe1
25
wykłady
T-W-1Istota i znaczenie marketingu2
T-W-2Zasady i rodzaje marketingu2
T-W-3Segmentacja rynku2
T-W-4Produkt – pojęcie, rodzaje, cykl życia2
T-W-5Ogólna charakterystyka promocji2
T-W-6Ogólna charakterystyka dystrybucji2
T-W-7Cena jako narzędzie marketingu2
T-W-8Zaliczenie przedmiotu1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach25
A-A-2Przygotowanie do kolokwium12
A-A-3Konsultacje2
A-A-4przygotowanie do zajęć11
50
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie do kolokwium5
A-W-3Przygotowaniedo zajęć5
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy
M-2Studia przypadków
M-3Praca w grupach
M-4Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Przygotowanie pracy indywidualnej na zajęcia
S-2Ocena formująca: Praca pisemna - grupowa i prezentacja podczas zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_C06_W01
powinien definiować marketing
E_1A_W13C-1T-W-2, T-W-1M-4, M-1S-1, S-3
E_1A_C06_W02
powinien wymieniać elementy marketingu mix, jak i otoczenia marketingowego podmiotu
E_1A_W15, E_1A_W13C-1T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8M-1, M-2S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_C06_U01
powinien przygotowywać plan segmentacji rynku
E_1A_U18C-2T-W-2, T-A-3M-3, M-1S-2
E_1A_C06_U02
powinein postrzegać narzędzia marketingu jako źródło potencjalnych sukcesów firmy
E_1A_U08, E_1A_U04C-1, C-2T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-A-7, T-A-8, T-A-9M-3, M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_C06_K01
powinni mieć świadomość konieczności obserwacji otoczenia i wyciągania wniosków ze zmian
E_1A_K04, E_1A_K01C-1, C-2T-W-2, T-A-1, T-A-2M-4, M-1, M-2S-1, S-2, S-3
E_1A_C06_K02
winien rozumieć rolę dobrze zorganizowanego marketingu w działaności gospodarczej podmiotów
E_1A_K03, E_1A_K01C-1, C-2T-A-2, T-A-3, T-A-8, T-A-9M-3, M-1, M-2S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_C06_W01
powinien definiować marketing
2,0
3,0powinien definiować marketing podając podstawowe elementy definicji
3,5powinien definiować marketing omawiając szerzej jej elementy
4,0studenci powinni samodzielnie interpretować definicję marketingu
4,5samodzielnie potrafią stworzyć specyficzną definicję w odniesieniu do wybranego rynku
5,0samodzielnie potrafią stworzyć specyficzną definicję pokazując przykłady z polskiego i międzynarodowego rynku
E_1A_C06_W02
powinien wymieniać elementy marketingu mix, jak i otoczenia marketingowego podmiotu
2,0
3,0student powinien wymieniać elementy w układzie klasycznym 4P
3,5powinien wymieniać elemety wychodzące poza 4P
4,0student powinien podawać inne rozwiązania dla elementów marketingu mix, w zależności od otoczenia podmiotu
4,5student powinien rozpoznawać elementy otoczenia istotne z punktu idzenia marketingu mix
5,0student powinien zaproponować rozwiązania w zakresie marketingu dla podmiotu działającego w konkretnym otoczeniu

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_C06_U01
powinien przygotowywać plan segmentacji rynku
2,0
3,0student potrafi okreslic potencjalne grupy docelowe działań
3,5student potrafi wybrać grupy docelowe najlepsze dla danej firmy
4,0student powinien określić dostępność rynku/segmentu
4,5student poinien planować kompleksowe działania ziązane z ofertą dla danego segmentu
5,0student powinien określić/oszacować skuteczność i efektywność działań w każdym segmencie
E_1A_C06_U02
powinein postrzegać narzędzia marketingu jako źródło potencjalnych sukcesów firmy
2,0
3,0strudnet powinien wytłumaczyć istotę innowacji we wdrażaniu noych produktów
3,5strudent powinien zaproponować strategię cenową dla danego rynku
4,0student powinien zaproponować strategie dystrybucji
4,5studnet powinien formułowac pełny zestaw działań marketingowych
5,0student powinien formułować zasady pozwalające na skuteczne wdrażanie marketingu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_C06_K01
powinni mieć świadomość konieczności obserwacji otoczenia i wyciągania wniosków ze zmian
2,0
3,0powinni mieć świadomość konieczności obserwacji otoczenia i wyciągania wniosków ze zmian
3,5
4,0
4,5
5,0
E_1A_C06_K02
winien rozumieć rolę dobrze zorganizowanego marketingu w działaności gospodarczej podmiotów
2,0
3,0winien rozumieć rolę dobrze zorganizowanego marketingu w działaności gospodarczej podmiotów
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kotler Philip, Keller Kevin Lane, Marketing, Dom Wydawniczy Rebis, Warszawa, 2018
  2. Kotler Ph, Armstrong G, Principles of marketing, Pearson, London, 2021, 18

Literatura dodatkowa

  1. Philip Kotler, Hermawan Kartajaya, Iwan Setiawan, Marketing 4.0. Era cyfrowa, MT Biznes, Warszawa, 2017
  2. Leonidas C. Leonidou Constantine S. Katsikeas Saeed Samiee Bilge Aykol, Advances in Global Marketing, Springer International Publishing AG, 2018, ISBN 978-3-319-61384-0

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Wady i zalety marketingu2
T-A-2Otoczenie marketingowe3
T-A-3Segmentacja rynku2
T-A-4Badania marketingowe – zarys2
T-A-5Produkt – fortyfikacja3
T-A-6Cena jako narzędzie marketingu2
T-A-7Strategia dystrybucji2
T-A-8Wybrane narzędzia promocji - reklama i public relations4
T-A-9Wybrane narzędzia promocji - merchandising i sprzedaż osobista4
T-A-10Kolokwium zalczeniowe1
25

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Istota i znaczenie marketingu2
T-W-2Zasady i rodzaje marketingu2
T-W-3Segmentacja rynku2
T-W-4Produkt – pojęcie, rodzaje, cykl życia2
T-W-5Ogólna charakterystyka promocji2
T-W-6Ogólna charakterystyka dystrybucji2
T-W-7Cena jako narzędzie marketingu2
T-W-8Zaliczenie przedmiotu1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach25
A-A-2Przygotowanie do kolokwium12
A-A-3Konsultacje2
A-A-4przygotowanie do zajęć11
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie do kolokwium5
A-W-3Przygotowaniedo zajęć5
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C06_W01powinien definiować marketing
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W13Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu poglądy na temat struktur, zjawisk i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych, a także ich historyczną ewolucję
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy na temat zasad i narzędzi marketingowych
Treści programoweT-W-2Zasady i rodzaje marketingu
T-W-1Istota i znaczenie marketingu
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Przygotowanie pracy indywidualnej na zajęcia
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0powinien definiować marketing podając podstawowe elementy definicji
3,5powinien definiować marketing omawiając szerzej jej elementy
4,0studenci powinni samodzielnie interpretować definicję marketingu
4,5samodzielnie potrafią stworzyć specyficzną definicję w odniesieniu do wybranego rynku
5,0samodzielnie potrafią stworzyć specyficzną definicję pokazując przykłady z polskiego i międzynarodowego rynku
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C06_W02powinien wymieniać elementy marketingu mix, jak i otoczenia marketingowego podmiotu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W15Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości wykorzystując wiedzę z zakresu ekonomii i finansów
E_1A_W13Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu poglądy na temat struktur, zjawisk i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych, a także ich historyczną ewolucję
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy na temat zasad i narzędzi marketingowych
Treści programoweT-A-5Produkt – fortyfikacja
T-A-6Cena jako narzędzie marketingu
T-A-7Strategia dystrybucji
T-A-8Wybrane narzędzia promocji - reklama i public relations
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Studia przypadków
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student powinien wymieniać elementy w układzie klasycznym 4P
3,5powinien wymieniać elemety wychodzące poza 4P
4,0student powinien podawać inne rozwiązania dla elementów marketingu mix, w zależności od otoczenia podmiotu
4,5student powinien rozpoznawać elementy otoczenia istotne z punktu idzenia marketingu mix
5,0student powinien zaproponować rozwiązania w zakresie marketingu dla podmiotu działającego w konkretnym otoczeniu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C06_U01powinien przygotowywać plan segmentacji rynku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U18Potrafi oceniać swoje działania ze względu na ich skutki ekonomiczno-finansowe, prawne i moralne
Cel przedmiotuC-2Zdobycie wiedzy na temat sposobów efektywnego wykorzystywania narzędzi marketingowych w działalności gospodarczej przedsiębiorstw
Treści programoweT-W-2Zasady i rodzaje marketingu
T-A-3Segmentacja rynku
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach
M-1Wykład problemowy
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Praca pisemna - grupowa i prezentacja podczas zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi okreslic potencjalne grupy docelowe działań
3,5student potrafi wybrać grupy docelowe najlepsze dla danej firmy
4,0student powinien określić dostępność rynku/segmentu
4,5student poinien planować kompleksowe działania ziązane z ofertą dla danego segmentu
5,0student powinien określić/oszacować skuteczność i efektywność działań w każdym segmencie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C06_U02powinein postrzegać narzędzia marketingu jako źródło potencjalnych sukcesów firmy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U08Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii i finansów
E_1A_U04Potrafi identyfikować struktury rynku i dobrać podstawowe narzędzia i metody ich analizy
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy na temat zasad i narzędzi marketingowych
C-2Zdobycie wiedzy na temat sposobów efektywnego wykorzystywania narzędzi marketingowych w działalności gospodarczej przedsiębiorstw
Treści programoweT-W-3Segmentacja rynku
T-W-4Produkt – pojęcie, rodzaje, cykl życia
T-W-5Ogólna charakterystyka promocji
T-A-7Strategia dystrybucji
T-A-8Wybrane narzędzia promocji - reklama i public relations
T-A-9Wybrane narzędzia promocji - merchandising i sprzedaż osobista
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach
M-1Wykład problemowy
M-2Studia przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Przygotowanie pracy indywidualnej na zajęcia
S-2Ocena formująca: Praca pisemna - grupowa i prezentacja podczas zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0strudnet powinien wytłumaczyć istotę innowacji we wdrażaniu noych produktów
3,5strudent powinien zaproponować strategię cenową dla danego rynku
4,0student powinien zaproponować strategie dystrybucji
4,5studnet powinien formułowac pełny zestaw działań marketingowych
5,0student powinien formułować zasady pozwalające na skuteczne wdrażanie marketingu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C06_K01powinni mieć świadomość konieczności obserwacji otoczenia i wyciągania wniosków ze zmian
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K04Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_1A_K01Jest gotów do określania priorytetów służących realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy na temat zasad i narzędzi marketingowych
C-2Zdobycie wiedzy na temat sposobów efektywnego wykorzystywania narzędzi marketingowych w działalności gospodarczej przedsiębiorstw
Treści programoweT-W-2Zasady i rodzaje marketingu
T-A-1Wady i zalety marketingu
T-A-2Otoczenie marketingowe
Metody nauczaniaM-4Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład problemowy
M-2Studia przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Przygotowanie pracy indywidualnej na zajęcia
S-2Ocena formująca: Praca pisemna - grupowa i prezentacja podczas zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0powinni mieć świadomość konieczności obserwacji otoczenia i wyciągania wniosków ze zmian
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_C06_K02winien rozumieć rolę dobrze zorganizowanego marketingu w działaności gospodarczej podmiotów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K03Jest gotów do opracowywania projektów społecznych uwzględniających aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
E_1A_K01Jest gotów do określania priorytetów służących realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy na temat zasad i narzędzi marketingowych
C-2Zdobycie wiedzy na temat sposobów efektywnego wykorzystywania narzędzi marketingowych w działalności gospodarczej przedsiębiorstw
Treści programoweT-A-2Otoczenie marketingowe
T-A-3Segmentacja rynku
T-A-8Wybrane narzędzia promocji - reklama i public relations
T-A-9Wybrane narzędzia promocji - merchandising i sprzedaż osobista
Metody nauczaniaM-3Praca w grupach
M-1Wykład problemowy
M-2Studia przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Praca pisemna - grupowa i prezentacja podczas zajęć
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0winien rozumieć rolę dobrze zorganizowanego marketingu w działaności gospodarczej podmiotów
3,5
4,0
4,5
5,0