Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)

Sylabus przedmiotu Rynki międzynarodowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rynki międzynarodowe
Specjalność Międzynarodowe stosunki ekonomiczne
Jednostka prowadząca Katedra Analizy Systemowej i Marketingu
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Malkowski <Arkadiusz.Malkowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Zbigniew Mazur <Zbigniew.Mazur@zut.edu.pl>, Piotr Nowaczyk <Piotr.Nowaczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK5 25 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie wiedzy z zakresu makro, mikroekonomii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie przez studentów niezbędnych informacji do sprawnego poruszania się na rynkach międzynarodowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Przedmiot, znaczenie, specyfika i typologia badań rynków międzynarodowych.3
T-K-2Determinanty rozwoju badań rynku międzynarodowego.2
T-K-3Pojęcie i cechy zagranicznego otoczenia przedsiębiorstwa.2
T-K-4Czynniki zagranicznego otoczenia przedsiębiorstwa: geograficzne, demograficzne, ekonomiczne, technologiczne, polityczno-prawne i kulturowe.2
T-K-5Podstawowe decyzje podejmowane przez przedsiębiorstwo na rynku zagranicznym.2
T-K-6Wybór rynków, na których przedsiębiorstwo zamierza prowadzić działalność.2
T-K-7Metody badań rynków zagranicznych.2
T-K-8Wykorzystanie informacji pierwotnych i wtórnych w badaniach rynków.2
T-K-9Źródła i procedura zbierania informacji wtórnych.4
T-K-10Ocena atrakcyjności rynków zagranicznych.4
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1uczestnictwo w zajęciach25
A-K-2Przygotowanie się do zajęć i zaliczenia końcowego.25
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Test lub zaliczenie pisemne bądź ustne mające na celu ocenę stopnia realizacji celów.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D4/08_W01
Student posiada niezbędne informacje do sprawnego poruszania się na rynkach międzynarodowych.
E_1A_W01, E_1A_W03, E_1A_W04, E_1A_W02C-1T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7, T-K-8, T-K-9, T-K-10M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D4/08_U01
Student umie się poruszać po rynkach zagranicznych.
E_1A_U01, E_1A_U05, E_1A_U21, E_1A_U16C-1T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7, T-K-8, T-K-9, T-K-10M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D4/08_K01
Student posiada kwalifikacje do objaśniania zagadnień związanych z rynkami międzynarodowymi.
E_1A_K04, E_1A_K07, E_1A_K01, E_1A_K02C-1T-K-1, T-K-2, T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-6, T-K-7, T-K-8, T-K-9, T-K-10M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D4/08_W01
Student posiada niezbędne informacje do sprawnego poruszania się na rynkach międzynarodowych.
2,0Student posiada poniżej 60% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.
3,0Student posiada od 60 do 69% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.
3,5Student posiada od 70 do 79% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.
4,0Student posiada od 80 do 89% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.
4,5Student posiada od 90 do 95% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.
5,0Student posiada odj 96 do 100% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D4/08_U01
Student umie się poruszać po rynkach zagranicznych.
2,0Student posiada poniżej 60% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.
3,0Student posiada od 60 do 69% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.
3,5Student posiada od 70 do 79% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.
4,0Student posiada od 80 do 89% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.
4,5Student posiada od 90 do 95% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.
5,0Student posiada od 96 do 100% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D4/08_K01
Student posiada kwalifikacje do objaśniania zagadnień związanych z rynkami międzynarodowymi.
2,0Student posiada poniżej 60% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.
3,0Student posiada od 60 do 69% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.
3,5Student posiada od 70 do 79% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.
4,0Student posiada od 80 do 89% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.
4,5Student posiada od 90 do 95% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.
5,0Student posiada od 96 do 100% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.

Literatura podstawowa

  1. Karcz K., Międzynarodowe badania marketingowe, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne Warszawa, Warszawa, 2007
  2. red. B. Bernaś, Międzynarodowe transakcje ekonomiczne, Warszawa, 2002
  3. Wojciechowski H., Dudziński J., Międzynarodowe rynki zorganizowane, Wydawnictwo Zachodniopomorskiej Szkoły Biznesu w Szczecinie, Warszawa, 1997

Literatura dodatkowa

  1. J. Nacewski, K. Zabielski, Globalny rynek finansowy, Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Kupieckiej, Łódź, 2007
  2. red. B. Bernaś, Międzynarodowe transakcje ekonomiczne, Warszawa, 2002
  3. Grzegorczyk W., Szymańska K., Strategie marketingowe polskich przedsiębiorstw na rynkach międzynarodowych. Studia przypadku, Wydawnictwo Uniwersytetu lódzkiego, Łódź, 2018
  4. Blavasciunaite, Deimante, Lina Garsviene, and Kristina Matuzeviciute., Trade Balance Effects on Economic Growth: Evidence from European Union Countries, Economies 8 MDPI, 2020, https://www.mdpi.com/2227-7099/8/3/54

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Przedmiot, znaczenie, specyfika i typologia badań rynków międzynarodowych.3
T-K-2Determinanty rozwoju badań rynku międzynarodowego.2
T-K-3Pojęcie i cechy zagranicznego otoczenia przedsiębiorstwa.2
T-K-4Czynniki zagranicznego otoczenia przedsiębiorstwa: geograficzne, demograficzne, ekonomiczne, technologiczne, polityczno-prawne i kulturowe.2
T-K-5Podstawowe decyzje podejmowane przez przedsiębiorstwo na rynku zagranicznym.2
T-K-6Wybór rynków, na których przedsiębiorstwo zamierza prowadzić działalność.2
T-K-7Metody badań rynków zagranicznych.2
T-K-8Wykorzystanie informacji pierwotnych i wtórnych w badaniach rynków.2
T-K-9Źródła i procedura zbierania informacji wtórnych.4
T-K-10Ocena atrakcyjności rynków zagranicznych.4
25

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1uczestnictwo w zajęciach25
A-K-2Przygotowanie się do zajęć i zaliczenia końcowego.25
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D4/08_W01Student posiada niezbędne informacje do sprawnego poruszania się na rynkach międzynarodowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu ekonomii i finansów, ich miejsce w systemie nauk społecznych oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu relacje między instytucjami społecznymi i ich strukturami w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz rządzące nimi prawidłowości
E_1A_W02Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studentów niezbędnych informacji do sprawnego poruszania się na rynkach międzynarodowych.
Treści programoweT-K-1Przedmiot, znaczenie, specyfika i typologia badań rynków międzynarodowych.
T-K-2Determinanty rozwoju badań rynku międzynarodowego.
T-K-3Pojęcie i cechy zagranicznego otoczenia przedsiębiorstwa.
T-K-4Czynniki zagranicznego otoczenia przedsiębiorstwa: geograficzne, demograficzne, ekonomiczne, technologiczne, polityczno-prawne i kulturowe.
T-K-5Podstawowe decyzje podejmowane przez przedsiębiorstwo na rynku zagranicznym.
T-K-6Wybór rynków, na których przedsiębiorstwo zamierza prowadzić działalność.
T-K-7Metody badań rynków zagranicznych.
T-K-8Wykorzystanie informacji pierwotnych i wtórnych w badaniach rynków.
T-K-9Źródła i procedura zbierania informacji wtórnych.
T-K-10Ocena atrakcyjności rynków zagranicznych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test lub zaliczenie pisemne bądź ustne mające na celu ocenę stopnia realizacji celów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student posiada poniżej 60% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.
3,0Student posiada od 60 do 69% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.
3,5Student posiada od 70 do 79% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.
4,0Student posiada od 80 do 89% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.
4,5Student posiada od 90 do 95% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.
5,0Student posiada odj 96 do 100% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D4/08_U01Student umie się poruszać po rynkach zagranicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U05Potrafi prawidłowo posługiwać się normami oraz regułami prawno-organizacyjnymi w celu rozwiązywania konkretnego zadania z zakresu ekonomii i finansów
E_1A_U21Potrafi uczyć się przez całe życie
E_1A_U16Potrafi dostrzec trendy w gospodarce oraz wykorzystać zasady rozwoju zrównoważonego na poziomie globalnym, krajowym, regionalnym i lokalnym
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studentów niezbędnych informacji do sprawnego poruszania się na rynkach międzynarodowych.
Treści programoweT-K-1Przedmiot, znaczenie, specyfika i typologia badań rynków międzynarodowych.
T-K-2Determinanty rozwoju badań rynku międzynarodowego.
T-K-3Pojęcie i cechy zagranicznego otoczenia przedsiębiorstwa.
T-K-4Czynniki zagranicznego otoczenia przedsiębiorstwa: geograficzne, demograficzne, ekonomiczne, technologiczne, polityczno-prawne i kulturowe.
T-K-5Podstawowe decyzje podejmowane przez przedsiębiorstwo na rynku zagranicznym.
T-K-6Wybór rynków, na których przedsiębiorstwo zamierza prowadzić działalność.
T-K-7Metody badań rynków zagranicznych.
T-K-8Wykorzystanie informacji pierwotnych i wtórnych w badaniach rynków.
T-K-9Źródła i procedura zbierania informacji wtórnych.
T-K-10Ocena atrakcyjności rynków zagranicznych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test lub zaliczenie pisemne bądź ustne mające na celu ocenę stopnia realizacji celów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student posiada poniżej 60% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.
3,0Student posiada od 60 do 69% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.
3,5Student posiada od 70 do 79% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.
4,0Student posiada od 80 do 89% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.
4,5Student posiada od 90 do 95% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.
5,0Student posiada od 96 do 100% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D4/08_K01Student posiada kwalifikacje do objaśniania zagadnień związanych z rynkami międzynarodowymi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K04Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_1A_K07Jest gotów do wykazywania otwartości na świat i zrozumienia dla różnych kultur
E_1A_K01Jest gotów do określania priorytetów służących realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
E_1A_K02Jest gotów do prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-1Opanowanie przez studentów niezbędnych informacji do sprawnego poruszania się na rynkach międzynarodowych.
Treści programoweT-K-1Przedmiot, znaczenie, specyfika i typologia badań rynków międzynarodowych.
T-K-2Determinanty rozwoju badań rynku międzynarodowego.
T-K-3Pojęcie i cechy zagranicznego otoczenia przedsiębiorstwa.
T-K-4Czynniki zagranicznego otoczenia przedsiębiorstwa: geograficzne, demograficzne, ekonomiczne, technologiczne, polityczno-prawne i kulturowe.
T-K-5Podstawowe decyzje podejmowane przez przedsiębiorstwo na rynku zagranicznym.
T-K-6Wybór rynków, na których przedsiębiorstwo zamierza prowadzić działalność.
T-K-7Metody badań rynków zagranicznych.
T-K-8Wykorzystanie informacji pierwotnych i wtórnych w badaniach rynków.
T-K-9Źródła i procedura zbierania informacji wtórnych.
T-K-10Ocena atrakcyjności rynków zagranicznych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test lub zaliczenie pisemne bądź ustne mające na celu ocenę stopnia realizacji celów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student posiada poniżej 60% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.
3,0Student posiada od 60 do 69% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.
3,5Student posiada od 70 do 79% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.
4,0Student posiada od 80 do 89% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.
4,5Student posiada od 90 do 95% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.
5,0Student posiada od 96 do 100% wiedzy na temat rynków międzynarodowych.