Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)

Sylabus przedmiotu Wizualizacja i prezentacja danych ekonomicznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wizualizacja i prezentacja danych ekonomicznych
Specjalność Analityka gospodarcza
Jednostka prowadząca Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Aneta Becker <aneta.becker@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości z zakresu matematyki i statystyki oraz ekonometrii szkół wyższych, ogólna wiedza ekonomiczna, podstawy informatyki, a także elementarne umiejętności posługiwania się arkuszem kalkulacyjnym i pakietami statystycznymi.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przybliżenie wiadomości z zakresu wizualizacji danych.
C-2Zapoznanie z nowoczesnymi metodami i rozwiązaniami informatycznymi stosowanymi do wizualizacji danych ekonomicznych.
C-3Opanowanie umiejętności analizy, oceny i diagnozy informacji ekonomicznej na podstawie graficznej prezentacji.
C-4Przygotowanie do praktycznego stosowania technik wizualizacyjnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do wizualizacji danych. Elementy wpływające na poprawny odbiór i interpretację komunikatu zawierającego elementy graficzne. Wybór metody graficznej. Rola i przetwarzanie otrzymywanych informacji. Praktyczne przykłady wykorzystania techniki wizualizacji w zastosowaniach ekonomicznych i naukowo-technicznych. Propozycje stosowanych narzędzi do obrazowego przedstawienia informacji ze względu na rodzaj realizacji zadań i potrzeb użytkowników.2
T-L-2Tworzenie grafiki informacyjnej. Znaczenie, przygotowanie i realizacja infografiki.2
T-L-3Klasyfikacja obrazów graficznych ze względu na rodzaj zastosowanej metody wizualizacji. Omówienie wybranych typów obrazów np. tabeli, wykresów, diagramów i ich prezentacja w popularnych pakietach statystycznych oraz arkuszu kalkulacyjnym.3
T-L-4Dobór formy wizualizacji do kategorii danych. Rodzaje danych ekonomicznych i sposoby ich pozyskiwania oraz przygotowania do prezentacji graficznej. Zasady poprawnego i skutecznego przedstawiania informacji ekonomicznej. Etapy przygotowania do graficznej prezentacji danych.2
T-L-5Wizualizacja jako narzędzie wspomagające podejmowanie decyzji. Analiza, ocena i diagnoza danych ekonomicznych na podstawie graficznej prezentacji wyników.2
T-L-6Prezentacja prac zaliczeniowych.4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych15
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych4
A-L-3Czytanie wskazanej literatury2
A-L-4Analiza wyników z laboratorium2
A-L-5Wykonanie zadań domowych2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia z użyciem komputera oraz dyskusja dydaktyczna; wykorzystanie narzędzi informatycznych (pakietów statystycznych, arkusza kalkulacyjnego, narzędzi multimedialnych) stosowanych do wizualizacji danych ekonomicznych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zadania służące do oceny okresowych osiągnięć studenta.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wynikające ze średniej ocen uzyskanych z realizacji prac.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D1/04_W01
Student ma wiedzę na temat znaczenia wizualizacja danych w organizacjach gospodarczych. Zna zasady poprawnego i skutecznego przedstawiania informacji ekonomicznej oraz etapy przygotowania graficznej prezentacji danych.
E_1A_W01, E_1A_W07, E_1A_W06C-3, C-2, C-4, C-1T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5M-1S-2, S-1
E_1A_D1/04_W02
Student zna metody i rozwiązania informatyczne stosowane do wizualizacji danych ekonomicznych.
E_1A_W07, E_1A_W06C-2, C-4T-L-3, T-L-2, T-L-4, T-L-5M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D1/04_U01
Student umie analizować, ocenić i diagnozować informacje ekonomiczne na podstawie graficznej prezentacji.
E_1A_U08, E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U09, E_1A_U11, E_1A_U12, E_1A_U17C-3, C-1T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5M-1S-2, S-1
E_1A_D1/04_U02
Student umie praktycznie wykorzystać techniki wizualizacji do prezentowania i rozwiązywania problemów ekonomicznych i naukowo-technicznych.
E_1A_U08, E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03, E_1A_U09, E_1A_U11, E_1A_U12, E_1A_U17C-2, C-4T-L-3, T-L-2, T-L-4, T-L-5M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D1/04_K01
Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów
E_1A_K06, E_1A_K01C-3, C-2, C-4, C-1T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-5M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D1/04_W01
Student ma wiedzę na temat znaczenia wizualizacja danych w organizacjach gospodarczych. Zna zasady poprawnego i skutecznego przedstawiania informacji ekonomicznej oraz etapy przygotowania graficznej prezentacji danych.
2,0nie posiada wiedzy na temat znaczenia wizualizacja danych w organizacjach gospodarczych; nie zna zasad poprawnego i skutecznego przedstawiania informacji ekonomicznej oraz etapów przygotowania graficznej prezentacji danych
3,0posiada w wąskim zakresie wiedzę na temat znaczenia wizualizacja danych w organizacjach gospodarczych oraz zasad poprawnego i skutecznego przedstawiania informacji ekonomicznej oraz etapów przygotowania graficznej prezentacji danych
3,5posiada w wąskim zakresie wiedzę na temat znaczenia wizualizacja danych w organizacjach gospodarczych, potrafi wskazać, przy pomocy nauczyciela, zasady poprawnego i skutecznego przedstawiania informacji ekonomicznej oraz etapy przygotowania graficznej prezentacji danych
4,0posiada wiedzę na temat znaczenia wizualizacja danych w organizacjach gospodarczych, potrafi wskazać, przy pomocy nauczyciela, zasady poprawnego i skutecznego przedstawiania informacji ekonomicznej oraz etapy przygotowania graficznej prezentacji danych
4,5posiada wiedzę na temat znaczenia wizualizacja danych w organizacjach gospodarczych, potrafi wskazać zasady poprawnego i skutecznego przedstawiania informacji ekonomicznej oraz etapy przygotowania graficznej prezentacji danych
5,0posiada wiedzę na temat znaczenia wizualizacja danych w organizacjach gospodarczych, potrafi wskazać zasady poprawnego i skutecznego przedstawiania informacji ekonomicznej oraz etapy przygotowania graficznej prezentacji danych, a także potrafi samodzielnie zastosować pozyskane wiadomości w badaniach praktycznych
E_1A_D1/04_W02
Student zna metody i rozwiązania informatyczne stosowane do wizualizacji danych ekonomicznych.
2,0nie posiada wiedzy na temat metod i rozwiązań informatycznych stosowanych do wizualizacji danych ekonomicznych
3,0posiada w wąskim zakresie wiedzę na temat metod i rozwiązań informatycznych stosowanych do wizualizacji danych ekonomicznych
3,5posiada w wąskim zakresie wiedzę na temat metod stosowanych do wizualizacji danych ekonomicznych i potrafi wskazać, przy pomocy nauczyciela, rozwiązania informatyczne wykorzystywane w badaniach społeczno-gospodarczych
4,0posiada wiedzę na temat metod stosowanych do wizualizacji danych ekonomicznych i potrafi wskazać, przy pomocy nauczyciela, rozwiązania informatyczne wykorzystywane w badaniach społeczno-gospodarczych
4,5posiada wiedzę na temat metod stosowanych do wizualizacji danych ekonomicznych i potrafi wskazać rozwiązania informatyczne wykorzystywane w badaniach społeczno-gospodarczych
5,0posiada wiedzę na temat metod stosowanych do wizualizacji danych ekonomicznych i wie jakie rozwiązania informatyczne należy zastosować do rozwiązania konkretnych problemów społeczno-gospodarczych, umie ocenić przydatność proponowanych narzędzi i wie jak się nimi posługiwać

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D1/04_U01
Student umie analizować, ocenić i diagnozować informacje ekonomiczne na podstawie graficznej prezentacji.
2,0nie potrafi przeprowadzić analizy, ocenić i diagnozować informacji ekonomicznych na podstawie graficznej prezentacji
3,0potrafi przeprowadzić, przy pomocy nauczyciela, analizę informacji ekonomicznych na podstawie graficznej prezentacji i dokonać wstępnej oceny uzyskanych wyników
3,5potrafi przeprowadzić, przy pomocy nauczyciela, analizę informacji ekonomicznych na podstawie graficznej prezentacji i dokonać oceny uzyskanych wyników
4,0potrafi przeprowadzić analizę informacji ekonomicznych na podstawie graficznej prezentacji i dokonać oceny uzyskanych wyników
4,5potrafi przeprowadzić analizę informacji ekonomicznych na podstawie graficznej prezentacji i dokonać oceny, wstępnej diagnozy uzyskanych wyników
5,0potrafi przeprowadzić pełną analizę, ocenę i diagnozę informacji ekonomicznych na podstawie graficznej prezentacji
E_1A_D1/04_U02
Student umie praktycznie wykorzystać techniki wizualizacji do prezentowania i rozwiązywania problemów ekonomicznych i naukowo-technicznych.
2,0nie umie wykorzystać technik wizualizacji do prezentowania i rozwiązywania problemów ekonomicznych i naukowo-technicznych
3,0potrafi, przy pomocy nauczyciela, wykorzystać wybrane techniki wizualizacji do prezentowania i rozwiązywania problemów ekonomicznych i naukowo-technicznych
3,5potrafi, przy pomocy nauczyciela, wykorzystać większość zaproponowanych technik wizualizacji do prezentowania i rozwiązywania problemów ekonomicznych i naukowo-technicznych
4,0potrafi samodzielnie wykorzystać wybrane techniki wizualizacji do prezentowania i rozwiązywania problemów ekonomicznych i naukowo-technicznych
4,5potrafi samodzielnie wykorzystać większość wybranych technik wizualizacji do prezentowania i rozwiązywania problemów ekonomicznych i naukowo-technicznych
5,0potrafi samodzielnie wykorzystać wybrane przez siebie techniki wizualizacji odpowiedniedo prezentowania i rozwiązywania problemów ekonomicznych i naukowo-technicznych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D1/04_K01
Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów
2,0Student nie opanował zasad samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych.
3,0potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie statystyczne, a z pomocą nauczyciela zorganizować grupowy projekt badawczy
3,5potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie statystyczne i zorganizować grupowy projekt badawczy przy wsparciu nauczyciela
4,0opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników
4,5opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników
5,0opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych

Literatura podstawowa

  1. Altkorn J., Wizualizacja firmy, Instytut Marketingu, Kraków, 1999
  2. Dudycz H., Wizualizacja danych jako narzędzie wspomagania zarządzania przedsiębiorstwem, Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław, 1998
  3. Hindle T., Poradnik menedżera: Sztuka prezentacji, Wyd. Wiedza i Życie, Warszawa, 2000
  4. Wilke C. O., Podstawy wizualizacji danych. Zasady tworzenia atrakcyjnych wykresów, Hellion, 2020
  5. Smiciklas M., Infografiki. Praktyczne zastosowanie w biznesie, Onepress, 2012
  6. Murray S., Interaktywna wizualizacja danych, Hellion, 2013
  7. Brown D. S., Statistics and Data Visualization Using R: The Art and Practice of Data Analysis, Sage Publications Inc, 2021
  8. Schwabish J., Better Data Visualizations: A Guide for Scholars, Researchers, and Wonks, Columbia University Press, New York, 2021

Literatura dodatkowa

  1. Kopczewska K., Ekonometria i statystyka przestrzenna z wykorzystaniem programu R CRAN, Wyd. CeDeWu, Warszawa, 2010
  2. Kopertowska M., Grafika menedżerska i prezentacyjna, Wyd. MIKOM, Warszawa, 2004
  3. Miszczak W., Statystyczne metody analizy danych. Materiały do ćwiczeń, Wyd. AE we Wrocławiu, Wrocław, 1999
  4. Rószkiewicz M., Zarys metod Statystyki wielowymiarowej z wykorzystaniem programów komputerowych STATGRAPHICS wersja 6 oraz SPSS wersja 5, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa, 1998
  5. Stanisz A., Przystępny kurs statystyki z wykorzystaniem programu STATISTICA PL, Kraków, 2000

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do wizualizacji danych. Elementy wpływające na poprawny odbiór i interpretację komunikatu zawierającego elementy graficzne. Wybór metody graficznej. Rola i przetwarzanie otrzymywanych informacji. Praktyczne przykłady wykorzystania techniki wizualizacji w zastosowaniach ekonomicznych i naukowo-technicznych. Propozycje stosowanych narzędzi do obrazowego przedstawienia informacji ze względu na rodzaj realizacji zadań i potrzeb użytkowników.2
T-L-2Tworzenie grafiki informacyjnej. Znaczenie, przygotowanie i realizacja infografiki.2
T-L-3Klasyfikacja obrazów graficznych ze względu na rodzaj zastosowanej metody wizualizacji. Omówienie wybranych typów obrazów np. tabeli, wykresów, diagramów i ich prezentacja w popularnych pakietach statystycznych oraz arkuszu kalkulacyjnym.3
T-L-4Dobór formy wizualizacji do kategorii danych. Rodzaje danych ekonomicznych i sposoby ich pozyskiwania oraz przygotowania do prezentacji graficznej. Zasady poprawnego i skutecznego przedstawiania informacji ekonomicznej. Etapy przygotowania do graficznej prezentacji danych.2
T-L-5Wizualizacja jako narzędzie wspomagające podejmowanie decyzji. Analiza, ocena i diagnoza danych ekonomicznych na podstawie graficznej prezentacji wyników.2
T-L-6Prezentacja prac zaliczeniowych.4
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych15
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych4
A-L-3Czytanie wskazanej literatury2
A-L-4Analiza wyników z laboratorium2
A-L-5Wykonanie zadań domowych2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D1/04_W01Student ma wiedzę na temat znaczenia wizualizacja danych w organizacjach gospodarczych. Zna zasady poprawnego i skutecznego przedstawiania informacji ekonomicznej oraz etapy przygotowania graficznej prezentacji danych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu ekonomii i finansów, ich miejsce w systemie nauk społecznych oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W07Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji) oraz przykłady ich zastosowań w praktyce gospodarczej
E_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody i narzędzia (w tym informatyczne) pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych dotyczących zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
Cel przedmiotuC-3Opanowanie umiejętności analizy, oceny i diagnozy informacji ekonomicznej na podstawie graficznej prezentacji.
C-2Zapoznanie z nowoczesnymi metodami i rozwiązaniami informatycznymi stosowanymi do wizualizacji danych ekonomicznych.
C-4Przygotowanie do praktycznego stosowania technik wizualizacyjnych.
C-1Przybliżenie wiadomości z zakresu wizualizacji danych.
Treści programoweT-L-3Klasyfikacja obrazów graficznych ze względu na rodzaj zastosowanej metody wizualizacji. Omówienie wybranych typów obrazów np. tabeli, wykresów, diagramów i ich prezentacja w popularnych pakietach statystycznych oraz arkuszu kalkulacyjnym.
T-L-1Wprowadzenie do wizualizacji danych. Elementy wpływające na poprawny odbiór i interpretację komunikatu zawierającego elementy graficzne. Wybór metody graficznej. Rola i przetwarzanie otrzymywanych informacji. Praktyczne przykłady wykorzystania techniki wizualizacji w zastosowaniach ekonomicznych i naukowo-technicznych. Propozycje stosowanych narzędzi do obrazowego przedstawienia informacji ze względu na rodzaj realizacji zadań i potrzeb użytkowników.
T-L-2Tworzenie grafiki informacyjnej. Znaczenie, przygotowanie i realizacja infografiki.
T-L-4Dobór formy wizualizacji do kategorii danych. Rodzaje danych ekonomicznych i sposoby ich pozyskiwania oraz przygotowania do prezentacji graficznej. Zasady poprawnego i skutecznego przedstawiania informacji ekonomicznej. Etapy przygotowania do graficznej prezentacji danych.
T-L-5Wizualizacja jako narzędzie wspomagające podejmowanie decyzji. Analiza, ocena i diagnoza danych ekonomicznych na podstawie graficznej prezentacji wyników.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia z użyciem komputera oraz dyskusja dydaktyczna; wykorzystanie narzędzi informatycznych (pakietów statystycznych, arkusza kalkulacyjnego, narzędzi multimedialnych) stosowanych do wizualizacji danych ekonomicznych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wynikające ze średniej ocen uzyskanych z realizacji prac.
S-1Ocena formująca: Zadania służące do oceny okresowych osiągnięć studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie posiada wiedzy na temat znaczenia wizualizacja danych w organizacjach gospodarczych; nie zna zasad poprawnego i skutecznego przedstawiania informacji ekonomicznej oraz etapów przygotowania graficznej prezentacji danych
3,0posiada w wąskim zakresie wiedzę na temat znaczenia wizualizacja danych w organizacjach gospodarczych oraz zasad poprawnego i skutecznego przedstawiania informacji ekonomicznej oraz etapów przygotowania graficznej prezentacji danych
3,5posiada w wąskim zakresie wiedzę na temat znaczenia wizualizacja danych w organizacjach gospodarczych, potrafi wskazać, przy pomocy nauczyciela, zasady poprawnego i skutecznego przedstawiania informacji ekonomicznej oraz etapy przygotowania graficznej prezentacji danych
4,0posiada wiedzę na temat znaczenia wizualizacja danych w organizacjach gospodarczych, potrafi wskazać, przy pomocy nauczyciela, zasady poprawnego i skutecznego przedstawiania informacji ekonomicznej oraz etapy przygotowania graficznej prezentacji danych
4,5posiada wiedzę na temat znaczenia wizualizacja danych w organizacjach gospodarczych, potrafi wskazać zasady poprawnego i skutecznego przedstawiania informacji ekonomicznej oraz etapy przygotowania graficznej prezentacji danych
5,0posiada wiedzę na temat znaczenia wizualizacja danych w organizacjach gospodarczych, potrafi wskazać zasady poprawnego i skutecznego przedstawiania informacji ekonomicznej oraz etapy przygotowania graficznej prezentacji danych, a także potrafi samodzielnie zastosować pozyskane wiadomości w badaniach praktycznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D1/04_W02Student zna metody i rozwiązania informatyczne stosowane do wizualizacji danych ekonomicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W07Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji) oraz przykłady ich zastosowań w praktyce gospodarczej
E_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody i narzędzia (w tym informatyczne) pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych dotyczących zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z nowoczesnymi metodami i rozwiązaniami informatycznymi stosowanymi do wizualizacji danych ekonomicznych.
C-4Przygotowanie do praktycznego stosowania technik wizualizacyjnych.
Treści programoweT-L-3Klasyfikacja obrazów graficznych ze względu na rodzaj zastosowanej metody wizualizacji. Omówienie wybranych typów obrazów np. tabeli, wykresów, diagramów i ich prezentacja w popularnych pakietach statystycznych oraz arkuszu kalkulacyjnym.
T-L-2Tworzenie grafiki informacyjnej. Znaczenie, przygotowanie i realizacja infografiki.
T-L-4Dobór formy wizualizacji do kategorii danych. Rodzaje danych ekonomicznych i sposoby ich pozyskiwania oraz przygotowania do prezentacji graficznej. Zasady poprawnego i skutecznego przedstawiania informacji ekonomicznej. Etapy przygotowania do graficznej prezentacji danych.
T-L-5Wizualizacja jako narzędzie wspomagające podejmowanie decyzji. Analiza, ocena i diagnoza danych ekonomicznych na podstawie graficznej prezentacji wyników.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia z użyciem komputera oraz dyskusja dydaktyczna; wykorzystanie narzędzi informatycznych (pakietów statystycznych, arkusza kalkulacyjnego, narzędzi multimedialnych) stosowanych do wizualizacji danych ekonomicznych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wynikające ze średniej ocen uzyskanych z realizacji prac.
S-1Ocena formująca: Zadania służące do oceny okresowych osiągnięć studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie posiada wiedzy na temat metod i rozwiązań informatycznych stosowanych do wizualizacji danych ekonomicznych
3,0posiada w wąskim zakresie wiedzę na temat metod i rozwiązań informatycznych stosowanych do wizualizacji danych ekonomicznych
3,5posiada w wąskim zakresie wiedzę na temat metod stosowanych do wizualizacji danych ekonomicznych i potrafi wskazać, przy pomocy nauczyciela, rozwiązania informatyczne wykorzystywane w badaniach społeczno-gospodarczych
4,0posiada wiedzę na temat metod stosowanych do wizualizacji danych ekonomicznych i potrafi wskazać, przy pomocy nauczyciela, rozwiązania informatyczne wykorzystywane w badaniach społeczno-gospodarczych
4,5posiada wiedzę na temat metod stosowanych do wizualizacji danych ekonomicznych i potrafi wskazać rozwiązania informatyczne wykorzystywane w badaniach społeczno-gospodarczych
5,0posiada wiedzę na temat metod stosowanych do wizualizacji danych ekonomicznych i wie jakie rozwiązania informatyczne należy zastosować do rozwiązania konkretnych problemów społeczno-gospodarczych, umie ocenić przydatność proponowanych narzędzi i wie jak się nimi posługiwać
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D1/04_U01Student umie analizować, ocenić i diagnozować informacje ekonomiczne na podstawie graficznej prezentacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U08Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii i finansów
E_1A_U01Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować posiadaną wiedzę teoretyczną, dobierając właściwie dane, metody i narzędzia, do formułowania i rozwiązywania nietypowych i złożonych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych
E_1A_U03Potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz współpracować z innymi osobami w ramach działań zespołowych
E_1A_U09Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod badawczych
E_1A_U11Potrafi analizować wskazane rozwiązania konkretnych problemów i proponować w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
E_1A_U12Potrafi analizować zjawiska społeczne
E_1A_U17Potrafi wykorzystać technologie informatyczno-komunikacyjne (ICT)
Cel przedmiotuC-3Opanowanie umiejętności analizy, oceny i diagnozy informacji ekonomicznej na podstawie graficznej prezentacji.
C-1Przybliżenie wiadomości z zakresu wizualizacji danych.
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie do wizualizacji danych. Elementy wpływające na poprawny odbiór i interpretację komunikatu zawierającego elementy graficzne. Wybór metody graficznej. Rola i przetwarzanie otrzymywanych informacji. Praktyczne przykłady wykorzystania techniki wizualizacji w zastosowaniach ekonomicznych i naukowo-technicznych. Propozycje stosowanych narzędzi do obrazowego przedstawienia informacji ze względu na rodzaj realizacji zadań i potrzeb użytkowników.
T-L-2Tworzenie grafiki informacyjnej. Znaczenie, przygotowanie i realizacja infografiki.
T-L-4Dobór formy wizualizacji do kategorii danych. Rodzaje danych ekonomicznych i sposoby ich pozyskiwania oraz przygotowania do prezentacji graficznej. Zasady poprawnego i skutecznego przedstawiania informacji ekonomicznej. Etapy przygotowania do graficznej prezentacji danych.
T-L-5Wizualizacja jako narzędzie wspomagające podejmowanie decyzji. Analiza, ocena i diagnoza danych ekonomicznych na podstawie graficznej prezentacji wyników.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia z użyciem komputera oraz dyskusja dydaktyczna; wykorzystanie narzędzi informatycznych (pakietów statystycznych, arkusza kalkulacyjnego, narzędzi multimedialnych) stosowanych do wizualizacji danych ekonomicznych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wynikające ze średniej ocen uzyskanych z realizacji prac.
S-1Ocena formująca: Zadania służące do oceny okresowych osiągnięć studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi przeprowadzić analizy, ocenić i diagnozować informacji ekonomicznych na podstawie graficznej prezentacji
3,0potrafi przeprowadzić, przy pomocy nauczyciela, analizę informacji ekonomicznych na podstawie graficznej prezentacji i dokonać wstępnej oceny uzyskanych wyników
3,5potrafi przeprowadzić, przy pomocy nauczyciela, analizę informacji ekonomicznych na podstawie graficznej prezentacji i dokonać oceny uzyskanych wyników
4,0potrafi przeprowadzić analizę informacji ekonomicznych na podstawie graficznej prezentacji i dokonać oceny uzyskanych wyników
4,5potrafi przeprowadzić analizę informacji ekonomicznych na podstawie graficznej prezentacji i dokonać oceny, wstępnej diagnozy uzyskanych wyników
5,0potrafi przeprowadzić pełną analizę, ocenę i diagnozę informacji ekonomicznych na podstawie graficznej prezentacji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D1/04_U02Student umie praktycznie wykorzystać techniki wizualizacji do prezentowania i rozwiązywania problemów ekonomicznych i naukowo-technicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U08Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii i finansów
E_1A_U01Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować posiadaną wiedzę teoretyczną, dobierając właściwie dane, metody i narzędzia, do formułowania i rozwiązywania nietypowych i złożonych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych
E_1A_U03Potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz współpracować z innymi osobami w ramach działań zespołowych
E_1A_U09Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod badawczych
E_1A_U11Potrafi analizować wskazane rozwiązania konkretnych problemów i proponować w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
E_1A_U12Potrafi analizować zjawiska społeczne
E_1A_U17Potrafi wykorzystać technologie informatyczno-komunikacyjne (ICT)
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie z nowoczesnymi metodami i rozwiązaniami informatycznymi stosowanymi do wizualizacji danych ekonomicznych.
C-4Przygotowanie do praktycznego stosowania technik wizualizacyjnych.
Treści programoweT-L-3Klasyfikacja obrazów graficznych ze względu na rodzaj zastosowanej metody wizualizacji. Omówienie wybranych typów obrazów np. tabeli, wykresów, diagramów i ich prezentacja w popularnych pakietach statystycznych oraz arkuszu kalkulacyjnym.
T-L-2Tworzenie grafiki informacyjnej. Znaczenie, przygotowanie i realizacja infografiki.
T-L-4Dobór formy wizualizacji do kategorii danych. Rodzaje danych ekonomicznych i sposoby ich pozyskiwania oraz przygotowania do prezentacji graficznej. Zasady poprawnego i skutecznego przedstawiania informacji ekonomicznej. Etapy przygotowania do graficznej prezentacji danych.
T-L-5Wizualizacja jako narzędzie wspomagające podejmowanie decyzji. Analiza, ocena i diagnoza danych ekonomicznych na podstawie graficznej prezentacji wyników.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia z użyciem komputera oraz dyskusja dydaktyczna; wykorzystanie narzędzi informatycznych (pakietów statystycznych, arkusza kalkulacyjnego, narzędzi multimedialnych) stosowanych do wizualizacji danych ekonomicznych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wynikające ze średniej ocen uzyskanych z realizacji prac.
S-1Ocena formująca: Zadania służące do oceny okresowych osiągnięć studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie wykorzystać technik wizualizacji do prezentowania i rozwiązywania problemów ekonomicznych i naukowo-technicznych
3,0potrafi, przy pomocy nauczyciela, wykorzystać wybrane techniki wizualizacji do prezentowania i rozwiązywania problemów ekonomicznych i naukowo-technicznych
3,5potrafi, przy pomocy nauczyciela, wykorzystać większość zaproponowanych technik wizualizacji do prezentowania i rozwiązywania problemów ekonomicznych i naukowo-technicznych
4,0potrafi samodzielnie wykorzystać wybrane techniki wizualizacji do prezentowania i rozwiązywania problemów ekonomicznych i naukowo-technicznych
4,5potrafi samodzielnie wykorzystać większość wybranych technik wizualizacji do prezentowania i rozwiązywania problemów ekonomicznych i naukowo-technicznych
5,0potrafi samodzielnie wykorzystać wybrane przez siebie techniki wizualizacji odpowiedniedo prezentowania i rozwiązywania problemów ekonomicznych i naukowo-technicznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D1/04_K01Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K06Jest gotów do skutecznej realizacji postawionych zadań z jednoczesnym uwzględnieniem zasad etycznych
E_1A_K01Jest gotów do określania priorytetów służących realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
Cel przedmiotuC-3Opanowanie umiejętności analizy, oceny i diagnozy informacji ekonomicznej na podstawie graficznej prezentacji.
C-2Zapoznanie z nowoczesnymi metodami i rozwiązaniami informatycznymi stosowanymi do wizualizacji danych ekonomicznych.
C-4Przygotowanie do praktycznego stosowania technik wizualizacyjnych.
C-1Przybliżenie wiadomości z zakresu wizualizacji danych.
Treści programoweT-L-3Klasyfikacja obrazów graficznych ze względu na rodzaj zastosowanej metody wizualizacji. Omówienie wybranych typów obrazów np. tabeli, wykresów, diagramów i ich prezentacja w popularnych pakietach statystycznych oraz arkuszu kalkulacyjnym.
T-L-1Wprowadzenie do wizualizacji danych. Elementy wpływające na poprawny odbiór i interpretację komunikatu zawierającego elementy graficzne. Wybór metody graficznej. Rola i przetwarzanie otrzymywanych informacji. Praktyczne przykłady wykorzystania techniki wizualizacji w zastosowaniach ekonomicznych i naukowo-technicznych. Propozycje stosowanych narzędzi do obrazowego przedstawienia informacji ze względu na rodzaj realizacji zadań i potrzeb użytkowników.
T-L-2Tworzenie grafiki informacyjnej. Znaczenie, przygotowanie i realizacja infografiki.
T-L-4Dobór formy wizualizacji do kategorii danych. Rodzaje danych ekonomicznych i sposoby ich pozyskiwania oraz przygotowania do prezentacji graficznej. Zasady poprawnego i skutecznego przedstawiania informacji ekonomicznej. Etapy przygotowania do graficznej prezentacji danych.
T-L-5Wizualizacja jako narzędzie wspomagające podejmowanie decyzji. Analiza, ocena i diagnoza danych ekonomicznych na podstawie graficznej prezentacji wyników.
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia z użyciem komputera oraz dyskusja dydaktyczna; wykorzystanie narzędzi informatycznych (pakietów statystycznych, arkusza kalkulacyjnego, narzędzi multimedialnych) stosowanych do wizualizacji danych ekonomicznych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie wynikające ze średniej ocen uzyskanych z realizacji prac.
S-1Ocena formująca: Zadania służące do oceny okresowych osiągnięć studenta.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował zasad samodzielnego rozwiązywania problemów badawczych.
3,0potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie statystyczne, a z pomocą nauczyciela zorganizować grupowy projekt badawczy
3,5potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie statystyczne i zorganizować grupowy projekt badawczy przy wsparciu nauczyciela
4,0opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, z pomocą nauczyciela identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu i dokonać wstępnej analizy uzyskanych wyników
4,5opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, a także dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników
5,0opanował zasady pracy indywidualnej oraz zespołowej, potrafi samodzielnie zorganizować i przeprowadzić indywidualny lub grupowy projekt badawczy, identyfikować metody i narzędzia potrzebne do rozwiązania zdefiniowanego problemu, dokonać wszechstronnej analizy uzyskanych wyników, wykorzystać wszystkie moduły poznanych pakietów statystycznych