Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)

Sylabus przedmiotu Statystyka w biznesie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Statystyka w biznesie
Specjalność Logistyka w przedsiębiorstwie produkcyjnym
Jednostka prowadząca Katedra Zastosowań Matematyki w Ekonomii
Nauczyciel odpowiedzialny Aneta Becker <aneta.becker@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagania w zakresie wiedzy: znajomość matematyki z zakresu szkoły wyższej, statystyki opisowej, podstaw ekonometrii oraz zagadnień ekonomicznych.
W-2Wymagania w zakresie umiejętności: student potrafi wykonywać operacje matematyczne, obliczać i interpretować miary poznane w ramach statystyki opisowej, posługiwać się arkuszem kalkulacyjnym Excel oraz programem STATISTICA.
W-3Wymagania w zakresie kompetencji: student potrafi pracować w grupie oraz samodzielnie opracować informacje na wskazany temat oraz formułować wnioski.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy w zakresie organizacji i stosowania metod ilościowych w biznesie.
C-2Przeprowadzenia analizy opisowej na podstawie danych statystycznych, analizowanie problemów metodami ilościowymi, wykorzystania arkusza kalkulacyjnego Excel i programu STATISTICA w biznesie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wszechstronna analiza porównawcza struktury (opis statystyczny) z wykorzystaniem programów komputerowych (różne możliwości obliczeń, wykresy statystyczne)6
T-L-2Analiza regresji – metoda analizy wariancji oraz metody opisu w zakresie regresji liniowej a także nieliniowej6
T-L-3Analiza korelacji zmiennych – miary zależności liniowej i nieliniowej oraz miary korelacji zmiennych jakościowych6
T-L-4Indeksy statystyczne proste i agregatowe (indeksy łańcuchowe, przeciętne tempo zmian, formuły standaryzacyjne: Paaschego, Laspeyresa, Fishera)5
T-L-5Liniowe i nieliniowe modele trendu5
T-L-6Kolokwium2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych30
A-L-2Przygotowanie do zajęć10
A-L-3Studiowanie literatury8
A-L-4Konsultacje2
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego oraz progamu STATISTICA, polegające na wykorzystaniu metod ilościowych, grupowo lub indywidualnie, w rozwiazywaniu problemów biznesowych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdziany na poczatku zajeć, motywujące studentów do przygotowania na kolejne ćwiczenia.
S-2Ocena formująca: Kolokwium polegajace na samodzielnym rozwiazaniu zadań problemowych z wykorzystaniem do obliczeń arkusza kalkulacyjnego EXCEL i programu STATISTICA.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczen laboratoryjnych na podstawie oceny z kolokwium i sprawdzianów oraz aktywności w czasie ćwiczeń, sprawdzających umiejetność stosowania w praktyce nabytej wiedzy oraz wykorzystania narzędzi: arkusza Excel i programu STATISTICA.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D3/03_W01
Student posiada wiedzę w zakresie organizacji i stosowania metod ilościowych w biznesie.
E_1A_W01, E_1A_W08C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1S-1, S-2, S-3
E_1A_D3/03_W02
Student zna popularne pakiety statystyczne i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania problemów biznesowych.
E_1A_W01, E_1A_W04, E_1A_W09, E_1A_W15, E_1A_W06, E_1A_W08C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D3/03_U01
Student potrafi przeprowadzić analizę opisową na podstawie danych statystycznych.
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U04, E_1A_U21, E_1A_U11C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1S-1, S-2, S-3
E_1A_D3/03_U02
Student potrafi wykorzystać arkusz kalkulacyjny Excel i program STATISTICA w biznesie.
E_1A_U08, E_1A_U01, E_1A_U03, E_1A_U09, E_1A_U11, E_1A_U12, E_1A_U18C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_D3/03_K01
Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów
E_1A_K03, E_1A_K04, E_1A_K05, E_1A_K01, E_1A_K02C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D3/03_W01
Student posiada wiedzę w zakresie organizacji i stosowania metod ilościowych w biznesie.
2,0
3,0posiada wiedzę w wąskim zakresie o organizacji i stosowaniu metod ilościowych w biznesie
3,5
4,0
4,5
5,0
E_1A_D3/03_W02
Student zna popularne pakiety statystyczne i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania problemów biznesowych.
2,0
3,0poprawnie zna kilka modułów poznanych pakietów statystycznych i wie (z pomocą prowadzącego zajęcia) w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D3/03_U01
Student potrafi przeprowadzić analizę opisową na podstawie danych statystycznych.
2,0
3,0potrafi przeprowadzić, przy pomocy nauczyciela, analizę opisową na podstawie danych statystycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
E_1A_D3/03_U02
Student potrafi wykorzystać arkusz kalkulacyjny Excel i program STATISTICA w biznesie.
2,0
3,0potrafi, przy pomocy nauczyciela, wykorzystać arkusz kalkulacyjny Excel i niektóre elementy programu STATISTICA w biznesie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_D3/03_K01
Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów
2,0
3,0potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie biznesowe, a przy pomocy nauczyciela pracować w zespole
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Luszniewicz Andrzej, Statystyka w biznesie, laboratoria komputerowe, Oficyna Wydawnicza Wyższej Szkoły Handlu i Prawa, Warszawa, 2002
  2. Krawczak I., Bąk K., Łukasik M., Najechalski P., Nowak Z., Olech-Piasecka W., Pułaska-Turyna B., Statystyka w biznesie. Zastosowanie narzędzi Excel, Dom Wydawniczy ELIPSA, Warszawa, 2005
  3. Parlińska M., Parliński J., Statystyczna analiza danych z Excelem, SGGW, Warszawa, 2011
  4. Berenson M. L., Levine D., Szabat K. A., Krehbiel T. C., Basic Business Statistics, Global Edition, Pearson Education Limited, 2019
  5. Sharpe N. R., De Veaux R. D., Velleman P., Business Statistics, Global Edition, Pearson Education Limited, 2021

Literatura dodatkowa

  1. Sompolska-Rzechuła Agnieszka (red.), Statystyka z pakietem Statgraphics 5.0, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Szczecinie, Szczecin, 2007

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wszechstronna analiza porównawcza struktury (opis statystyczny) z wykorzystaniem programów komputerowych (różne możliwości obliczeń, wykresy statystyczne)6
T-L-2Analiza regresji – metoda analizy wariancji oraz metody opisu w zakresie regresji liniowej a także nieliniowej6
T-L-3Analiza korelacji zmiennych – miary zależności liniowej i nieliniowej oraz miary korelacji zmiennych jakościowych6
T-L-4Indeksy statystyczne proste i agregatowe (indeksy łańcuchowe, przeciętne tempo zmian, formuły standaryzacyjne: Paaschego, Laspeyresa, Fishera)5
T-L-5Liniowe i nieliniowe modele trendu5
T-L-6Kolokwium2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych30
A-L-2Przygotowanie do zajęć10
A-L-3Studiowanie literatury8
A-L-4Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D3/03_W01Student posiada wiedzę w zakresie organizacji i stosowania metod ilościowych w biznesie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu ekonomii i finansów, ich miejsce w systemie nauk społecznych oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W08Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu normy i reguły prawno-organizacyjne warunkujące funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych, ich naturę i sposoby działania
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy w zakresie organizacji i stosowania metod ilościowych w biznesie.
C-2Przeprowadzenia analizy opisowej na podstawie danych statystycznych, analizowanie problemów metodami ilościowymi, wykorzystania arkusza kalkulacyjnego Excel i programu STATISTICA w biznesie.
Treści programoweT-L-1Wszechstronna analiza porównawcza struktury (opis statystyczny) z wykorzystaniem programów komputerowych (różne możliwości obliczeń, wykresy statystyczne)
T-L-2Analiza regresji – metoda analizy wariancji oraz metody opisu w zakresie regresji liniowej a także nieliniowej
T-L-3Analiza korelacji zmiennych – miary zależności liniowej i nieliniowej oraz miary korelacji zmiennych jakościowych
T-L-4Indeksy statystyczne proste i agregatowe (indeksy łańcuchowe, przeciętne tempo zmian, formuły standaryzacyjne: Paaschego, Laspeyresa, Fishera)
T-L-5Liniowe i nieliniowe modele trendu
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego oraz progamu STATISTICA, polegające na wykorzystaniu metod ilościowych, grupowo lub indywidualnie, w rozwiazywaniu problemów biznesowych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdziany na poczatku zajeć, motywujące studentów do przygotowania na kolejne ćwiczenia.
S-2Ocena formująca: Kolokwium polegajace na samodzielnym rozwiazaniu zadań problemowych z wykorzystaniem do obliczeń arkusza kalkulacyjnego EXCEL i programu STATISTICA.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczen laboratoryjnych na podstawie oceny z kolokwium i sprawdzianów oraz aktywności w czasie ćwiczeń, sprawdzających umiejetność stosowania w praktyce nabytej wiedzy oraz wykorzystania narzędzi: arkusza Excel i programu STATISTICA.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0posiada wiedzę w wąskim zakresie o organizacji i stosowaniu metod ilościowych w biznesie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D3/03_W02Student zna popularne pakiety statystyczne i wie jak wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania problemów biznesowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu ekonomii i finansów, ich miejsce w systemie nauk społecznych oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu rodzaje więzi społecznych, ich wpływ na gospodarkę oraz rządzące nimi prawidłowości
E_1A_W09Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady oraz normy etyczne i moralne, którymi należy się kierować w działalności gospodarczej
E_1A_W15Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości wykorzystując wiedzę z zakresu ekonomii i finansów
E_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody i narzędzia (w tym informatyczne) pozyskiwania, przetwarzania i prezentacji danych dotyczących zjawisk i procesów społeczno-gospodarczych
E_1A_W08Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu normy i reguły prawno-organizacyjne warunkujące funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych, ich naturę i sposoby działania
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy w zakresie organizacji i stosowania metod ilościowych w biznesie.
C-2Przeprowadzenia analizy opisowej na podstawie danych statystycznych, analizowanie problemów metodami ilościowymi, wykorzystania arkusza kalkulacyjnego Excel i programu STATISTICA w biznesie.
Treści programoweT-L-1Wszechstronna analiza porównawcza struktury (opis statystyczny) z wykorzystaniem programów komputerowych (różne możliwości obliczeń, wykresy statystyczne)
T-L-2Analiza regresji – metoda analizy wariancji oraz metody opisu w zakresie regresji liniowej a także nieliniowej
T-L-3Analiza korelacji zmiennych – miary zależności liniowej i nieliniowej oraz miary korelacji zmiennych jakościowych
T-L-4Indeksy statystyczne proste i agregatowe (indeksy łańcuchowe, przeciętne tempo zmian, formuły standaryzacyjne: Paaschego, Laspeyresa, Fishera)
T-L-5Liniowe i nieliniowe modele trendu
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego oraz progamu STATISTICA, polegające na wykorzystaniu metod ilościowych, grupowo lub indywidualnie, w rozwiazywaniu problemów biznesowych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdziany na poczatku zajeć, motywujące studentów do przygotowania na kolejne ćwiczenia.
S-2Ocena formująca: Kolokwium polegajace na samodzielnym rozwiazaniu zadań problemowych z wykorzystaniem do obliczeń arkusza kalkulacyjnego EXCEL i programu STATISTICA.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczen laboratoryjnych na podstawie oceny z kolokwium i sprawdzianów oraz aktywności w czasie ćwiczeń, sprawdzających umiejetność stosowania w praktyce nabytej wiedzy oraz wykorzystania narzędzi: arkusza Excel i programu STATISTICA.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0poprawnie zna kilka modułów poznanych pakietów statystycznych i wie (z pomocą prowadzącego zajęcia) w jaki sposób wykorzystać posiadaną wiedzę statystyczną do rozwiązywania zadań o problematyce społeczno-ekonomicznej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D3/03_U01Student potrafi przeprowadzić analizę opisową na podstawie danych statystycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować posiadaną wiedzę teoretyczną, dobierając właściwie dane, metody i narzędzia, do formułowania i rozwiązywania nietypowych i złożonych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych
E_1A_U04Potrafi identyfikować struktury rynku i dobrać podstawowe narzędzia i metody ich analizy
E_1A_U21Potrafi uczyć się przez całe życie
E_1A_U11Potrafi analizować wskazane rozwiązania konkretnych problemów i proponować w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy w zakresie organizacji i stosowania metod ilościowych w biznesie.
C-2Przeprowadzenia analizy opisowej na podstawie danych statystycznych, analizowanie problemów metodami ilościowymi, wykorzystania arkusza kalkulacyjnego Excel i programu STATISTICA w biznesie.
Treści programoweT-L-1Wszechstronna analiza porównawcza struktury (opis statystyczny) z wykorzystaniem programów komputerowych (różne możliwości obliczeń, wykresy statystyczne)
T-L-2Analiza regresji – metoda analizy wariancji oraz metody opisu w zakresie regresji liniowej a także nieliniowej
T-L-3Analiza korelacji zmiennych – miary zależności liniowej i nieliniowej oraz miary korelacji zmiennych jakościowych
T-L-4Indeksy statystyczne proste i agregatowe (indeksy łańcuchowe, przeciętne tempo zmian, formuły standaryzacyjne: Paaschego, Laspeyresa, Fishera)
T-L-5Liniowe i nieliniowe modele trendu
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego oraz progamu STATISTICA, polegające na wykorzystaniu metod ilościowych, grupowo lub indywidualnie, w rozwiazywaniu problemów biznesowych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdziany na poczatku zajeć, motywujące studentów do przygotowania na kolejne ćwiczenia.
S-2Ocena formująca: Kolokwium polegajace na samodzielnym rozwiazaniu zadań problemowych z wykorzystaniem do obliczeń arkusza kalkulacyjnego EXCEL i programu STATISTICA.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczen laboratoryjnych na podstawie oceny z kolokwium i sprawdzianów oraz aktywności w czasie ćwiczeń, sprawdzających umiejetność stosowania w praktyce nabytej wiedzy oraz wykorzystania narzędzi: arkusza Excel i programu STATISTICA.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi przeprowadzić, przy pomocy nauczyciela, analizę opisową na podstawie danych statystycznych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D3/03_U02Student potrafi wykorzystać arkusz kalkulacyjny Excel i program STATISTICA w biznesie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U08Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii i finansów
E_1A_U01Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U03Potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz współpracować z innymi osobami w ramach działań zespołowych
E_1A_U09Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod badawczych
E_1A_U11Potrafi analizować wskazane rozwiązania konkretnych problemów i proponować w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
E_1A_U12Potrafi analizować zjawiska społeczne
E_1A_U18Potrafi oceniać swoje działania ze względu na ich skutki ekonomiczno-finansowe, prawne i moralne
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy w zakresie organizacji i stosowania metod ilościowych w biznesie.
C-2Przeprowadzenia analizy opisowej na podstawie danych statystycznych, analizowanie problemów metodami ilościowymi, wykorzystania arkusza kalkulacyjnego Excel i programu STATISTICA w biznesie.
Treści programoweT-L-1Wszechstronna analiza porównawcza struktury (opis statystyczny) z wykorzystaniem programów komputerowych (różne możliwości obliczeń, wykresy statystyczne)
T-L-2Analiza regresji – metoda analizy wariancji oraz metody opisu w zakresie regresji liniowej a także nieliniowej
T-L-3Analiza korelacji zmiennych – miary zależności liniowej i nieliniowej oraz miary korelacji zmiennych jakościowych
T-L-4Indeksy statystyczne proste i agregatowe (indeksy łańcuchowe, przeciętne tempo zmian, formuły standaryzacyjne: Paaschego, Laspeyresa, Fishera)
T-L-5Liniowe i nieliniowe modele trendu
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego oraz progamu STATISTICA, polegające na wykorzystaniu metod ilościowych, grupowo lub indywidualnie, w rozwiazywaniu problemów biznesowych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdziany na poczatku zajeć, motywujące studentów do przygotowania na kolejne ćwiczenia.
S-2Ocena formująca: Kolokwium polegajace na samodzielnym rozwiazaniu zadań problemowych z wykorzystaniem do obliczeń arkusza kalkulacyjnego EXCEL i programu STATISTICA.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczen laboratoryjnych na podstawie oceny z kolokwium i sprawdzianów oraz aktywności w czasie ćwiczeń, sprawdzających umiejetność stosowania w praktyce nabytej wiedzy oraz wykorzystania narzędzi: arkusza Excel i programu STATISTICA.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi, przy pomocy nauczyciela, wykorzystać arkusz kalkulacyjny Excel i niektóre elementy programu STATISTICA w biznesie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_D3/03_K01Student opanował zasady samodzielnego rozwiązywania problemów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K03Jest gotów do opracowywania projektów społecznych uwzględniających aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
E_1A_K04Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
E_1A_K05Jest gotów do uwzględniania aspektów rozwoju zrównoważonego w podejmowanych działaniach
E_1A_K01Jest gotów do określania priorytetów służących realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
E_1A_K02Jest gotów do prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy w zakresie organizacji i stosowania metod ilościowych w biznesie.
C-2Przeprowadzenia analizy opisowej na podstawie danych statystycznych, analizowanie problemów metodami ilościowymi, wykorzystania arkusza kalkulacyjnego Excel i programu STATISTICA w biznesie.
Treści programoweT-L-1Wszechstronna analiza porównawcza struktury (opis statystyczny) z wykorzystaniem programów komputerowych (różne możliwości obliczeń, wykresy statystyczne)
T-L-2Analiza regresji – metoda analizy wariancji oraz metody opisu w zakresie regresji liniowej a także nieliniowej
T-L-3Analiza korelacji zmiennych – miary zależności liniowej i nieliniowej oraz miary korelacji zmiennych jakościowych
T-L-4Indeksy statystyczne proste i agregatowe (indeksy łańcuchowe, przeciętne tempo zmian, formuły standaryzacyjne: Paaschego, Laspeyresa, Fishera)
Metody nauczaniaM-1Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego oraz progamu STATISTICA, polegające na wykorzystaniu metod ilościowych, grupowo lub indywidualnie, w rozwiazywaniu problemów biznesowych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Kolokwium polegajace na samodzielnym rozwiazaniu zadań problemowych z wykorzystaniem do obliczeń arkusza kalkulacyjnego EXCEL i programu STATISTICA.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczen laboratoryjnych na podstawie oceny z kolokwium i sprawdzianów oraz aktywności w czasie ćwiczeń, sprawdzających umiejetność stosowania w praktyce nabytej wiedzy oraz wykorzystania narzędzi: arkusza Excel i programu STATISTICA.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi przeprowadzić samodzielnie indywidualne badanie biznesowe, a przy pomocy nauczyciela pracować w zespole
3,5
4,0
4,5
5,0