Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy makroekonomii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ekonomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy makroekonomii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Będzik <Beata.Bedzik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Błażej Suproń <Blazej.Supron@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 30 2,40,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA2 45 3,60,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowa wiedza z zakresu matematyki i mikroekonomii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami funkcjonowania gospodarki narodowej.
C-2Zrozumienie przez studentów zjawisk i procesów makroekonomicznych oraz wzajemnych powiązań między nimi.
C-3Opanowanie przez studentów umiejętności rozpoznawania związków przyczynowo-skutkowych w skali kraju oraz ich interpretacji.
C-4Uzyskanie przez studentów umiejętności analizowania prowadzonej przez państwo polityki gospodarczej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Model gospodarki rynkowej. Jego uczestnicy i zależności ekonomiczne.2
T-A-2Metody pomiaru produktu krajowego brutto w gospodarce zamkniętej (autarkicznej) i otwartej.3
T-A-3Dochód narodowy i mierniki pochodne jako kryteria poziomu życia.3
T-A-4Polityka fiskalna w modelu keynesowskim.3
T-A-5Stopa procentowa jako cena pieniądza równoważąca rynek pieniężny.3
T-A-6Relacja rynku dóbr i rynku pieniężnego decydująca o wielkości zagregowanego popytu.5
T-A-7Rynek pracy3
T-A-8Zachowanie gospodarki w krótkim i długim okresie w kontekście równowagi trzech rynków.3
T-A-9Wstrząsy popytowe i podażowe2
T-A-10Zależność inflacji i bezrobocia w modelu Phillipsa w krótkim i długim okresie.3
T-A-11Metody przeciwdziałania inflacji w systemie polityki ekonomicznej.3
T-A-12Kurs walutowy, polityka kursowa i bilans płatniczy gospodarki3
T-A-13Analiza współczesnego cyklu koniunkturalnego. Zmiany aktywności gospodarki w długim okresie i jej przyczyny.3
T-A-14Globalizacja we współczesnym świecie3
T-A-15Powtórzenie materiału i sprawdzenie wiadomości3
45
wykłady
T-W-1Geneza makroekonomii. Państwo jako podmiot systemu gospodarczego. Interwencjonizm państwowy.2
T-W-2Popytowy model równowagi rynku dóbr.6
T-W-3Pieniądz i system finansowy w gospodarce rynkowej. Polityka monetarna4
T-W-4Pojęcie i rodzaje bezrobocia. Metody przeciwdziałania bezrobociu w koncepcji neoklasycznej i keynesowskiej.4
T-W-5Pojęcie i przyczyny powstawania inflacji jako zjawiska pieniężnego i realnego. Konsekwencje inflacji4
T-W-6Polityka ekonomiczna w gospodarce otwartej6
T-W-7Pojęcie wzrostu i rozwoju gospodarczego oraz mierniki ich oceny. Postęp techniczny i technologiczny jako czynniki wzrostu gospodarczego.2
T-W-8Cykle koniunkturalne gospodarki i metody ich modyfikacji. Główne nurty teoretyczne makroekonomii.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1udział w ćwiczeniach45
A-A-2przygotowanie do ćwiczeń17
A-A-3przygotowanie do pisemnych zaliczeń10
A-A-4przygotowanie prezentacji na zadany temat8
A-A-5poszukiwanie i czytanie wskazanej literatury10
90
wykłady
A-W-1udział w wykładach30
A-W-2udział w egzaminie2
A-W-3studia literaturowe6
A-W-4przygotowanie do egzaminu22
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład problemowy
M-2wykład informacyjny
M-3wykład konwersatoryjny
M-4dyskusja
M-5prezentacja studentów na zadany temat

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena z przygotowania do bieżących ćwiczeń i aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: ocena z prezentacji
S-3Ocena formująca: ocena z kolokwium pisemnego
S-4Ocena formująca: ocena kolokwium cząstkowego
S-5Ocena formująca: ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i rozwijania umiejętności logicznego myślenia i prezentacji własnych poglądów
S-6Ocena formująca: ocena samodzielnego wyszukiwania, analizowania, oceniania i użytkowania informacji
S-7Ocena formująca: ocena rozumienia i analizowania zjawisk ekonomicznych
S-8Ocena formująca: ocena kompetencji współdziałania i pracy w grupie
S-9Ocena formująca: ocena kompetencji w zakresie myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
S-10Ocena formująca: ocena z wykonanej prezentacji na zadany temat
S-11Ocena podsumowująca: ocena zaliczeniowa z ćwiczeń
S-12Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu pisemnego

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B05_W01
Definiuje podstawowe pojęcia i zjawiska makroekonomiczne
E_1A_W01, E_1A_W13C-1, C-2T-W-5, T-W-7, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-A-12, T-A-6, T-A-5, T-A-10, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-8, T-A-11, T-A-13, T-A-14M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-3, S-12, S-1, S-2
E_1A_B05_W02
Rozumie podstawowe zasady funkcjonowania gospodarki narodowej
E_1A_W03, E_1A_W02, E_1A_W13C-1, C-2, C-3, C-4T-W-5, T-W-7, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-6, T-A-12, T-A-6, T-A-5, T-A-10, T-A-1, T-A-4, T-A-8, T-A-11, T-A-14, T-A-15, T-A-7, T-A-9M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-3, S-12, S-1, S-2
E_1A_B05_W03
Potrafi rozróżniać narzędzia polityki gospodarczej prowadzonej przez rząd i w podstawowym zakresie analizować ich skutki.
E_1A_W03, E_1A_W05, E_1A_W07, E_1A_W08C-4T-W-5, T-W-7, T-W-1, T-W-4, T-A-12, T-A-4, T-A-11, T-A-15M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-3, S-12, S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B05_U01
rozpoznaje związki przyczynowo-skutkowe w skali kraju oraz je interpretuje
E_1A_U08, E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U04, E_1A_U21, E_1A_U12, E_1A_U20C-3T-W-5, T-W-7, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-A-12, T-A-6, T-A-5, T-A-10, T-A-1, T-A-4, T-A-8, T-A-11M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-3, S-12, S-1, S-2
E_1A_B05_U02
analizuje w podstawowym zakresie efektywność prowadzonej polityki gospodarczej
E_1A_U08, E_1A_U01, E_1A_U11, E_1A_U19, E_1A_U20C-1, C-4T-W-5, T-W-4, T-A-12, T-A-10, T-A-4, T-A-8, T-A-11, T-A-13, T-A-15M-1, M-2, M-4, M-5S-3, S-12, S-1, S-2
E_1A_B05_U03
potrafi posługiwać się modelami graficznymi do analizowania prawidłowości i zjawisk w gospodarce narodowej
E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U07C-1, C-2, C-4T-W-5, T-W-2, T-W-6, T-A-6, T-A-5, T-A-10, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-8, T-A-13, T-A-15M-1, M-4, M-5S-3, S-12, S-1, S-2
E_1A_B05_U04
ma umiejętność przygotowywania wystapień ustnych na tematy z zakresu podstaw makroekonomii z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
E_1A_U14C-1, C-2, C-3, C-4T-A-6, T-A-5, T-A-10, T-A-3, T-A-4, T-A-8, T-A-11, T-A-13M-5S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
E_1A_B05_K01
ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w skali makroekonomicznej
E_1A_K03, E_1A_K05C-2, C-3T-W-5, T-W-7, T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-A-12, T-A-10, T-A-8, T-A-11, T-A-13, T-A-14, T-A-7M-1, M-2, M-4, M-5S-3, S-12, S-1, S-2
E_1A_B05_K02
potrafi w podstawowym zakresie wskazać sposoby rozwiązywania problemów makroekonomicznych za pomocą narzędzi polityki gospodarczej
E_1A_K07, E_1A_K01C-4T-W-7, T-W-6, T-A-12, T-A-11, T-A-13M-1, M-2, M-4, M-5S-3, S-12, S-1, S-2
E_1A_B05_K03
potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności w zakresie zagadnień z podstaw makroekonomii
E_1A_K01, E_1A_K02C-1, C-2, C-3, C-4T-W-5, T-W-7, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-A-6, T-A-5, T-A-10, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-8, T-A-11, T-A-13, T-A-14, T-A-15, T-A-9M-4, M-5S-3, S-12, S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_B05_W01
Definiuje podstawowe pojęcia i zjawiska makroekonomiczne
2,0Student nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć i zjawisk makroekonomicvznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowe pojęcia i definicje, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił sobie zasadnicze treści pojęć i zjawisk makroekonomicznych, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje częściową obojętność i ograniczone zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku; jakość wypowiedzi częściowo błędna.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował podstawowe pojęcia i definicje, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił sobie zasadnicze treści pojęć i zjawisk makroekonomicznych, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku; jakość wypowiedzi częściowo błędna.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował prawie poprawnie wszystkie pojęcia i definicje, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił sobie prawie dokładnie zasadnicze treści pojęć i zjawisk makroekonomicznych, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku; jakość wypowiedzi na ogół poprawna.
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował poprawnie wszystkie pojęcia i definicje, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił sobie dokładnie zasadnicze treści pojęć i zjawisk makroekonomicznych, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy - wypowiada się bez trudności i dość swobodnie.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje bardzo duże zainteresowanie i ciekkawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiadania się wykazuje pewność, swobodę, używa poprawnego języka.
E_1A_B05_W02
Rozumie podstawowe zasady funkcjonowania gospodarki narodowej
2,0Student nie rozumie podstawowych zasad funkcjonowania gospodarki narodowej.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił sobie zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje częściową obojętność i ograniczone zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku; jakość wypowiedzi częściowo błędna.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował podstawowe zasady funkcjonowania gospodarki narodowej, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił sobie zasadnicze treści materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku; jakość wypowiedzi częściowo błędna.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował prawie poprawnie cały materiał, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił sobie prawie dokładnie zasadnicze treści zasad funcjonowania makrogospodarki, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku; jakość wypowiedzi na ogół poprawna.
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował poprawnie całośc zagadnień, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił sobie dokładnie zasadnicze treści dotyczace funkcjonowania gospodarki narodowej, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy - wypowiada się bez trudności i dość swobodnie.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje bardzo duże zainteresowanie i ciekkawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiadania się wykazuje pewność, swobodę, używa poprawnego języka.
E_1A_B05_W03
Potrafi rozróżniać narzędzia polityki gospodarczej prowadzonej przez rząd i w podstawowym zakresie analizować ich skutki.
2,0Student nie potrafi rozrózniać narzędzi polityki gospodarczej i analizować ich skutków w podstawowym zakresie.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił sobie zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje częściową obojętność i ograniczone zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku; jakość wypowiedzi częściowo błędna.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował podstawowe narzędzia polityki gospodarczej i analizę ich skutków w podstawowym zakresie. - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił sobie zasadnicze treści materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku; jakość wypowiedzi częściowo błędna.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował prawie poprawnie cały materiał, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił sobie prawie dokładnie zasadnicze treści materiału - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku; jakość wypowiedzi na ogół poprawna.
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował poprawnie całośc zagadnień, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił sobie dokładnie zasadnicze treści, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy - wypowiada się bez trudności i dość swobodnie.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje bardzo duże zainteresowanie i ciekkawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiadania się wykazuje pewność, swobodę, używa poprawnego języka.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_B05_U01
rozpoznaje związki przyczynowo-skutkowe w skali kraju oraz je interpretuje
2,0Student nie posiada umiejętności rozpoznawania związków przczynowo-skutkowych w gospodarce narodowej i ich interpretacji.
3,0Student potrafi z wydatną pomocą nauczyciela rozpoznawać związki przyczynowo-skutkowe w gospodarce i je interpretować.
3,5Student potrafi z pomocą nauczyciela rozpoznawać związki przyczynowo-skutkowe w gospodarce i je interpretować.
4,0Student potrafi samodzielnie opisywać zalezności i związki przyczynowo-skutkowe w gospodarce i je interpretować.
4,5Student potrafi samodzielnie przedstawić i interpretować zalezności przyczynowo-skutkowe w gosdpodarce narodowej w stopniu wiekszym niz podstawowy.
5,0Student posiada bardzo dobrą umiejętność opisywania związków przyczynowo-skutkowych w gospodarce oraz ich interpretacji; wykonuje to poprawnie, swobodnie, wykraczajac w tym poza zagadnienia programowe.
E_1A_B05_U02
analizuje w podstawowym zakresie efektywność prowadzonej polityki gospodarczej
2,0Student nie potrafi analizować w podstawowym zakresie efektywności prowadzonej polityki gospodarczej.
3,0Student potrafi z wydatną pomocą nauczyciela analizować w podstawowym zakresie efektywność polityki gospodarczej.
3,5Student potrafi z pomocą nauczyciela analizować w podstawowym zakresie efektywność polityki gospodarczej.
4,0Student potrafi samodzielnie analizować w podstawowym zakresie efektywność polityki gospodarczej.
4,5Student potrafi samodzielnie analizować w stopniu większym niż podstawowy zakres efektywność polityki gospodarczej.
5,0Student posiada znaczny zakres wiedzy nt. polityki gospodarczej i samodzielnie analizować jej rezultaty w stopniu większym niż podstawowy ; wykorzystując w tym celu swobodny sposób wypowiedzi.
E_1A_B05_U03
potrafi posługiwać się modelami graficznymi do analizowania prawidłowości i zjawisk w gospodarce narodowej
2,0Student nie potrafi posługiwać się modelamii graficznymi do analizowania zjawisk w skali makro.Student potrafi samodzielnie analizować w stopniu większym niż podstawowy zakres efektywność polityki gospodarczej.
3,0Student potrafi z wydatną pomocą nauczyciela analizować w podstawowym zakresie zjawiska w skali makr, wykorzystując modele graficzne
3,5Student potrafi z pomocą nauczyciela analizować za pomocę modeli graficznych w podstawowym zakresie zjawiska ekonomiczne w makroskali.
4,0Student potrafi samodzielnie analizować za pomocą modeli graficznych w podstawowym zakresie zjawiska ekonomiczne w makroskali.
4,5Student potrafi samodzielnie za pomoca modeli graficznych analizować w stopniu większym niż podstawowy zakres zjawiska ekonomiczne w skali makro.
5,0Student posiada znaczny zakres wiedzy nt. zjawisk gospodarczych w stopniu większym niż podstawowy i potrafi samodzielnie analizować je, wykorzystując modele graficzne; posługuje się przy tym swobodnym sposobem wypowiedzi.
E_1A_B05_U04
ma umiejętność przygotowywania wystapień ustnych na tematy z zakresu podstaw makroekonomii z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
2,0Student nie potrafi przygotowywać wystąpień ustnych na tematy z zakresu podstaw makroekonomii, z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
3,0Student potrafi z wydatną pomocą nauczyciela zaprezentować poglądy z zakresu podstaw makroekonomii w formie ustnej (prezentacja multimedialna).
3,5Student potrafi z pomocą nauczyciela zaprezentować poglądy z zakresu podstaw makroekonomii w formie ustnej (prezentacja multimedialna).
4,0Student potrafi samodzielnie zaprezentować poglądy z zakresu podstaw makroekonomii w formie ustnej (prezentacja multimedialna).
4,5Student potrafi samodzielnie zaprezentować poglądy ekonomiczne z zakresu podstaw makroekonomii spoza podstawowych zagadnień programu przedmiotu w formie ustnej (prezentacja multimedialna).
5,0Student posiada znaczny zakres wiedzy nt. podstaw makroekonomii w stopniu większym niż wymagany i potrafi samodzielnie zaprezentować je w postaci prezentacji multimedialnej, posługując się przy tym swobodnym sposobem wypowiedzi.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
E_1A_B05_K01
ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w skali makroekonomicznej
2,0Student nie ma świadomości ważności problemów ekonomicznych w skali makro.
3,0Student ma w ograniczonym stopniu świadomości ważności problemów ekonomicznych w skali makro.
3,5Student ma w średnim stopniu świadomości ważności problemów ekonomicznych w skali makro.
4,0Student ma w dużym stopniu świadomości ważności problemów ekonomicznych w skali makro.
4,5Student ma w bardzo dużym stopniu świadomości ważności problemów ekonomicznych w skali makro, sam pozukuje odpowiedzi na sposoby ich rozwiązywania.
5,0Student ma w bardzo rozbudzoną świadomości ważności problemów ekonomicznych w skali makro, uświadamia sobie takze te, które wykraczają poza zrealizowany program, sam pozukuje odpowiedzi na sposoby ich rozwiązywania, kierując się własną ciekawością.
E_1A_B05_K02
potrafi w podstawowym zakresie wskazać sposoby rozwiązywania problemów makroekonomicznych za pomocą narzędzi polityki gospodarczej
2,0Student nie potrafi w podstawowym zakresie wskazać sposobów rozwiazywania problemów ekonomicznych za pomoca narzędzi polityki gospodarczej.
3,0Student potrafi z wydatną pomocą nauczyciela w podstawowym zakresie wskazać sposoby rozwiazywania problemów ekonomicznych za pomoca narzędzi polityki gospodarczej.
3,5Student potrafi z pomocą nauczyciela w podstawowym zakresie wskazać sposoby rozwiazywania problemów ekonomicvznych za pomoca narzędzi polityki gospodarczej.
4,0Student potrafi samodzielnie w podstawowym zakresie wskazać sposoby rozwiazywania problemów ekonomicvznych za pomoca narzędzi polityki gospodarczej.
4,5Student potrafi samodzielnie w zakresie większym niż podstawowy wskazać sposoby rozwiazywania problemów ekonomicvznych za pomoca narzędzi polityki gospodarczej.
5,0Student potrafi samodzielnie w zakresie wykraczajacym poza program wskazać sposoby rozwiazywania problemów ekonomicvznych za pomoca narzędzi polityki gospodarczej.
E_1A_B05_K03
potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności w zakresie zagadnień z podstaw makroekonomii
2,0Student nie potrafi uupełniać i doskonalić nabytej wiedzy i umiejętności.
3,0Student potraf w ograniczonym stopniui uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności.
3,5Student potraf w stopniu średnim uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności.
4,0Student potrafi w dużym stopniu samodzielnie uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności.
4,5Student potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności w ramach obowiazującego programu bez inspiracji nauczyciela.
5,0Student potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności w zakresie wykraczajacym poza obowiazujący program bez inspiracji nauczyciela, kierując się własną ciekawością poznawczą.

Literatura podstawowa

  1. Majchrzak M. (red.), Makroekonomiczne mechanizmy funkcjonowania gospodarki narodowej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, 2012
  2. Begg D., Dornbush R., Fischer S., Makroekonomia t. 2, PWE, Warszawa, 2014
  3. Bogusław Czarny, Podstawy ekonomii. Makroekonomia, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa, 2018
  4. Marian Noga, Mikroekonomiczne podstawy makroekonomii, CeDeWu, 2018
  5. Alojzy Z. Nowak i Tomasz Zalega, Makroekonomia, PWE, Warszawa, 2019
  6. strony internetowe, www.nbp.pl; www.nbportal.pl; mf.gov.pl; stat.gov.pl
  7. Paul Krugman; Robin Wells, Macroeconomics, 2021, Sixth Edition

Literatura dodatkowa

  1. T. Zalega, A. Nowak, Makroekonomia, PWE, Warszawa, 2015
  2. Kordalska A., Lechman E., Olczyk M., Podstawy makroekonomii w przykładach i zadaniach, CeDeWu, Warszawa, 2015

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Model gospodarki rynkowej. Jego uczestnicy i zależności ekonomiczne.2
T-A-2Metody pomiaru produktu krajowego brutto w gospodarce zamkniętej (autarkicznej) i otwartej.3
T-A-3Dochód narodowy i mierniki pochodne jako kryteria poziomu życia.3
T-A-4Polityka fiskalna w modelu keynesowskim.3
T-A-5Stopa procentowa jako cena pieniądza równoważąca rynek pieniężny.3
T-A-6Relacja rynku dóbr i rynku pieniężnego decydująca o wielkości zagregowanego popytu.5
T-A-7Rynek pracy3
T-A-8Zachowanie gospodarki w krótkim i długim okresie w kontekście równowagi trzech rynków.3
T-A-9Wstrząsy popytowe i podażowe2
T-A-10Zależność inflacji i bezrobocia w modelu Phillipsa w krótkim i długim okresie.3
T-A-11Metody przeciwdziałania inflacji w systemie polityki ekonomicznej.3
T-A-12Kurs walutowy, polityka kursowa i bilans płatniczy gospodarki3
T-A-13Analiza współczesnego cyklu koniunkturalnego. Zmiany aktywności gospodarki w długim okresie i jej przyczyny.3
T-A-14Globalizacja we współczesnym świecie3
T-A-15Powtórzenie materiału i sprawdzenie wiadomości3
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Geneza makroekonomii. Państwo jako podmiot systemu gospodarczego. Interwencjonizm państwowy.2
T-W-2Popytowy model równowagi rynku dóbr.6
T-W-3Pieniądz i system finansowy w gospodarce rynkowej. Polityka monetarna4
T-W-4Pojęcie i rodzaje bezrobocia. Metody przeciwdziałania bezrobociu w koncepcji neoklasycznej i keynesowskiej.4
T-W-5Pojęcie i przyczyny powstawania inflacji jako zjawiska pieniężnego i realnego. Konsekwencje inflacji4
T-W-6Polityka ekonomiczna w gospodarce otwartej6
T-W-7Pojęcie wzrostu i rozwoju gospodarczego oraz mierniki ich oceny. Postęp techniczny i technologiczny jako czynniki wzrostu gospodarczego.2
T-W-8Cykle koniunkturalne gospodarki i metody ich modyfikacji. Główne nurty teoretyczne makroekonomii.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1udział w ćwiczeniach45
A-A-2przygotowanie do ćwiczeń17
A-A-3przygotowanie do pisemnych zaliczeń10
A-A-4przygotowanie prezentacji na zadany temat8
A-A-5poszukiwanie i czytanie wskazanej literatury10
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział w wykładach30
A-W-2udział w egzaminie2
A-W-3studia literaturowe6
A-W-4przygotowanie do egzaminu22
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B05_W01Definiuje podstawowe pojęcia i zjawiska makroekonomiczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu ekonomii i finansów, ich miejsce w systemie nauk społecznych oraz powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
E_1A_W13Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu poglądy na temat struktur, zjawisk i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych, a także ich historyczną ewolucję
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami funkcjonowania gospodarki narodowej.
C-2Zrozumienie przez studentów zjawisk i procesów makroekonomicznych oraz wzajemnych powiązań między nimi.
Treści programoweT-W-5Pojęcie i przyczyny powstawania inflacji jako zjawiska pieniężnego i realnego. Konsekwencje inflacji
T-W-7Pojęcie wzrostu i rozwoju gospodarczego oraz mierniki ich oceny. Postęp techniczny i technologiczny jako czynniki wzrostu gospodarczego.
T-W-2Popytowy model równowagi rynku dóbr.
T-W-3Pieniądz i system finansowy w gospodarce rynkowej. Polityka monetarna
T-W-1Geneza makroekonomii. Państwo jako podmiot systemu gospodarczego. Interwencjonizm państwowy.
T-W-4Pojęcie i rodzaje bezrobocia. Metody przeciwdziałania bezrobociu w koncepcji neoklasycznej i keynesowskiej.
T-W-6Polityka ekonomiczna w gospodarce otwartej
T-A-12Kurs walutowy, polityka kursowa i bilans płatniczy gospodarki
T-A-6Relacja rynku dóbr i rynku pieniężnego decydująca o wielkości zagregowanego popytu.
T-A-5Stopa procentowa jako cena pieniądza równoważąca rynek pieniężny.
T-A-10Zależność inflacji i bezrobocia w modelu Phillipsa w krótkim i długim okresie.
T-A-1Model gospodarki rynkowej. Jego uczestnicy i zależności ekonomiczne.
T-A-2Metody pomiaru produktu krajowego brutto w gospodarce zamkniętej (autarkicznej) i otwartej.
T-A-3Dochód narodowy i mierniki pochodne jako kryteria poziomu życia.
T-A-4Polityka fiskalna w modelu keynesowskim.
T-A-8Zachowanie gospodarki w krótkim i długim okresie w kontekście równowagi trzech rynków.
T-A-11Metody przeciwdziałania inflacji w systemie polityki ekonomicznej.
T-A-13Analiza współczesnego cyklu koniunkturalnego. Zmiany aktywności gospodarki w długim okresie i jej przyczyny.
T-A-14Globalizacja we współczesnym świecie
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy
M-2wykład informacyjny
M-3wykład konwersatoryjny
M-4dyskusja
M-5prezentacja studentów na zadany temat
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena z kolokwium pisemnego
S-12Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu pisemnego
S-1Ocena formująca: ocena z przygotowania do bieżących ćwiczeń i aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: ocena z prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć i zjawisk makroekonomicvznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowe pojęcia i definicje, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił sobie zasadnicze treści pojęć i zjawisk makroekonomicznych, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje częściową obojętność i ograniczone zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku; jakość wypowiedzi częściowo błędna.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował podstawowe pojęcia i definicje, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił sobie zasadnicze treści pojęć i zjawisk makroekonomicznych, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku; jakość wypowiedzi częściowo błędna.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował prawie poprawnie wszystkie pojęcia i definicje, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił sobie prawie dokładnie zasadnicze treści pojęć i zjawisk makroekonomicznych, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku; jakość wypowiedzi na ogół poprawna.
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował poprawnie wszystkie pojęcia i definicje, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił sobie dokładnie zasadnicze treści pojęć i zjawisk makroekonomicznych, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy - wypowiada się bez trudności i dość swobodnie.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje bardzo duże zainteresowanie i ciekkawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiadania się wykazuje pewność, swobodę, używa poprawnego języka.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B05_W02Rozumie podstawowe zasady funkcjonowania gospodarki narodowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu relacje między instytucjami społecznymi i ich strukturami w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W02Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu formy instytucji społecznych (publicznych, kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) oraz ich struktury
E_1A_W13Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu poglądy na temat struktur, zjawisk i instytucji społecznych oraz rodzajów więzi społecznych, a także ich historyczną ewolucję
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami funkcjonowania gospodarki narodowej.
C-2Zrozumienie przez studentów zjawisk i procesów makroekonomicznych oraz wzajemnych powiązań między nimi.
C-3Opanowanie przez studentów umiejętności rozpoznawania związków przyczynowo-skutkowych w skali kraju oraz ich interpretacji.
C-4Uzyskanie przez studentów umiejętności analizowania prowadzonej przez państwo polityki gospodarczej.
Treści programoweT-W-5Pojęcie i przyczyny powstawania inflacji jako zjawiska pieniężnego i realnego. Konsekwencje inflacji
T-W-7Pojęcie wzrostu i rozwoju gospodarczego oraz mierniki ich oceny. Postęp techniczny i technologiczny jako czynniki wzrostu gospodarczego.
T-W-2Popytowy model równowagi rynku dóbr.
T-W-3Pieniądz i system finansowy w gospodarce rynkowej. Polityka monetarna
T-W-1Geneza makroekonomii. Państwo jako podmiot systemu gospodarczego. Interwencjonizm państwowy.
T-W-6Polityka ekonomiczna w gospodarce otwartej
T-A-12Kurs walutowy, polityka kursowa i bilans płatniczy gospodarki
T-A-6Relacja rynku dóbr i rynku pieniężnego decydująca o wielkości zagregowanego popytu.
T-A-5Stopa procentowa jako cena pieniądza równoważąca rynek pieniężny.
T-A-10Zależność inflacji i bezrobocia w modelu Phillipsa w krótkim i długim okresie.
T-A-1Model gospodarki rynkowej. Jego uczestnicy i zależności ekonomiczne.
T-A-4Polityka fiskalna w modelu keynesowskim.
T-A-8Zachowanie gospodarki w krótkim i długim okresie w kontekście równowagi trzech rynków.
T-A-11Metody przeciwdziałania inflacji w systemie polityki ekonomicznej.
T-A-14Globalizacja we współczesnym świecie
T-A-15Powtórzenie materiału i sprawdzenie wiadomości
T-A-7Rynek pracy
T-A-9Wstrząsy popytowe i podażowe
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy
M-2wykład informacyjny
M-3wykład konwersatoryjny
M-4dyskusja
M-5prezentacja studentów na zadany temat
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena z kolokwium pisemnego
S-12Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu pisemnego
S-1Ocena formująca: ocena z przygotowania do bieżących ćwiczeń i aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: ocena z prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie podstawowych zasad funkcjonowania gospodarki narodowej.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił sobie zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje częściową obojętność i ograniczone zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku; jakość wypowiedzi częściowo błędna.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował podstawowe zasady funkcjonowania gospodarki narodowej, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił sobie zasadnicze treści materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku; jakość wypowiedzi częściowo błędna.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował prawie poprawnie cały materiał, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił sobie prawie dokładnie zasadnicze treści zasad funcjonowania makrogospodarki, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku; jakość wypowiedzi na ogół poprawna.
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował poprawnie całośc zagadnień, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił sobie dokładnie zasadnicze treści dotyczace funkcjonowania gospodarki narodowej, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy - wypowiada się bez trudności i dość swobodnie.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje bardzo duże zainteresowanie i ciekkawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiadania się wykazuje pewność, swobodę, używa poprawnego języka.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B05_W03Potrafi rozróżniać narzędzia polityki gospodarczej prowadzonej przez rząd i w podstawowym zakresie analizować ich skutki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_W03Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu relacje między instytucjami społecznymi i ich strukturami w skali krajowej i międzynarodowej
E_1A_W05Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu miejsce i rolę człowieka jako podmiotu tworzącego i działającego w strukturach społeczno-gospodarczych oraz prawidłowości związane z ich funkcjonowaniem
E_1A_W07Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu metod ilościowych (w tym matematyki, statystyki, ekonometrii i teorii podejmowania decyzji) oraz przykłady ich zastosowań w praktyce gospodarczej
E_1A_W08Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu normy i reguły prawno-organizacyjne warunkujące funkcjonowanie podmiotów gospodarczych i instytucji społecznych, ich naturę i sposoby działania
Cel przedmiotuC-4Uzyskanie przez studentów umiejętności analizowania prowadzonej przez państwo polityki gospodarczej.
Treści programoweT-W-5Pojęcie i przyczyny powstawania inflacji jako zjawiska pieniężnego i realnego. Konsekwencje inflacji
T-W-7Pojęcie wzrostu i rozwoju gospodarczego oraz mierniki ich oceny. Postęp techniczny i technologiczny jako czynniki wzrostu gospodarczego.
T-W-1Geneza makroekonomii. Państwo jako podmiot systemu gospodarczego. Interwencjonizm państwowy.
T-W-4Pojęcie i rodzaje bezrobocia. Metody przeciwdziałania bezrobociu w koncepcji neoklasycznej i keynesowskiej.
T-A-12Kurs walutowy, polityka kursowa i bilans płatniczy gospodarki
T-A-4Polityka fiskalna w modelu keynesowskim.
T-A-11Metody przeciwdziałania inflacji w systemie polityki ekonomicznej.
T-A-15Powtórzenie materiału i sprawdzenie wiadomości
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy
M-2wykład informacyjny
M-3wykład konwersatoryjny
M-4dyskusja
M-5prezentacja studentów na zadany temat
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena z kolokwium pisemnego
S-12Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu pisemnego
S-1Ocena formująca: ocena z przygotowania do bieżących ćwiczeń i aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: ocena z prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi rozrózniać narzędzi polityki gospodarczej i analizować ich skutków w podstawowym zakresie.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił sobie zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje częściową obojętność i ograniczone zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów w treści i języku; jakość wypowiedzi częściowo błędna.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował podstawowe narzędzia polityki gospodarczej i analizę ich skutków w podstawowym zakresie. - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił sobie zasadnicze treści materiału, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia drobne błędy w treści i języku; jakość wypowiedzi częściowo błędna.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował prawie poprawnie cały materiał, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił sobie prawie dokładnie zasadnicze treści materiału - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne uchybienia w treści i języku; jakość wypowiedzi na ogół poprawna.
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia opanował poprawnie całośc zagadnień, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił sobie dokładnie zasadnicze treści, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy - wypowiada się bez trudności i dość swobodnie.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy - bez zastrzeżeń, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje bardzo duże zainteresowanie i ciekkawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy i sposobu wypowiadania się wykazuje pewność, swobodę, używa poprawnego języka.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B05_U01rozpoznaje związki przyczynowo-skutkowe w skali kraju oraz je interpretuje
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U08Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii i finansów
E_1A_U01Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować posiadaną wiedzę teoretyczną, dobierając właściwie dane, metody i narzędzia, do formułowania i rozwiązywania nietypowych i złożonych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych
E_1A_U04Potrafi identyfikować struktury rynku i dobrać podstawowe narzędzia i metody ich analizy
E_1A_U21Potrafi uczyć się przez całe życie
E_1A_U12Potrafi analizować zjawiska społeczne
E_1A_U20Potrafi raportować zamierzenia i efekty zrealizowanych działań, uczestniczyć w debacie przedstawiając i oceniając różne stanowiska i opinie
Cel przedmiotuC-3Opanowanie przez studentów umiejętności rozpoznawania związków przyczynowo-skutkowych w skali kraju oraz ich interpretacji.
Treści programoweT-W-5Pojęcie i przyczyny powstawania inflacji jako zjawiska pieniężnego i realnego. Konsekwencje inflacji
T-W-7Pojęcie wzrostu i rozwoju gospodarczego oraz mierniki ich oceny. Postęp techniczny i technologiczny jako czynniki wzrostu gospodarczego.
T-W-2Popytowy model równowagi rynku dóbr.
T-W-3Pieniądz i system finansowy w gospodarce rynkowej. Polityka monetarna
T-W-4Pojęcie i rodzaje bezrobocia. Metody przeciwdziałania bezrobociu w koncepcji neoklasycznej i keynesowskiej.
T-W-6Polityka ekonomiczna w gospodarce otwartej
T-A-12Kurs walutowy, polityka kursowa i bilans płatniczy gospodarki
T-A-6Relacja rynku dóbr i rynku pieniężnego decydująca o wielkości zagregowanego popytu.
T-A-5Stopa procentowa jako cena pieniądza równoważąca rynek pieniężny.
T-A-10Zależność inflacji i bezrobocia w modelu Phillipsa w krótkim i długim okresie.
T-A-1Model gospodarki rynkowej. Jego uczestnicy i zależności ekonomiczne.
T-A-4Polityka fiskalna w modelu keynesowskim.
T-A-8Zachowanie gospodarki w krótkim i długim okresie w kontekście równowagi trzech rynków.
T-A-11Metody przeciwdziałania inflacji w systemie polityki ekonomicznej.
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy
M-2wykład informacyjny
M-3wykład konwersatoryjny
M-4dyskusja
M-5prezentacja studentów na zadany temat
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena z kolokwium pisemnego
S-12Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu pisemnego
S-1Ocena formująca: ocena z przygotowania do bieżących ćwiczeń i aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: ocena z prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności rozpoznawania związków przczynowo-skutkowych w gospodarce narodowej i ich interpretacji.
3,0Student potrafi z wydatną pomocą nauczyciela rozpoznawać związki przyczynowo-skutkowe w gospodarce i je interpretować.
3,5Student potrafi z pomocą nauczyciela rozpoznawać związki przyczynowo-skutkowe w gospodarce i je interpretować.
4,0Student potrafi samodzielnie opisywać zalezności i związki przyczynowo-skutkowe w gospodarce i je interpretować.
4,5Student potrafi samodzielnie przedstawić i interpretować zalezności przyczynowo-skutkowe w gosdpodarce narodowej w stopniu wiekszym niz podstawowy.
5,0Student posiada bardzo dobrą umiejętność opisywania związków przyczynowo-skutkowych w gospodarce oraz ich interpretacji; wykonuje to poprawnie, swobodnie, wykraczajac w tym poza zagadnienia programowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B05_U02analizuje w podstawowym zakresie efektywność prowadzonej polityki gospodarczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U08Potrafi właściwie analizować przyczyny oraz przebieg procesów i zjawisk społecznych w zakresie ekonomii i finansów
E_1A_U01Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U11Potrafi analizować wskazane rozwiązania konkretnych problemów i proponować w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
E_1A_U19Potrafi interpretować wybrane problemy współczesnej gospodarki w świetle dorobku i poglądów autorytetów ekonomii i finansów
E_1A_U20Potrafi raportować zamierzenia i efekty zrealizowanych działań, uczestniczyć w debacie przedstawiając i oceniając różne stanowiska i opinie
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami funkcjonowania gospodarki narodowej.
C-4Uzyskanie przez studentów umiejętności analizowania prowadzonej przez państwo polityki gospodarczej.
Treści programoweT-W-5Pojęcie i przyczyny powstawania inflacji jako zjawiska pieniężnego i realnego. Konsekwencje inflacji
T-W-4Pojęcie i rodzaje bezrobocia. Metody przeciwdziałania bezrobociu w koncepcji neoklasycznej i keynesowskiej.
T-A-12Kurs walutowy, polityka kursowa i bilans płatniczy gospodarki
T-A-10Zależność inflacji i bezrobocia w modelu Phillipsa w krótkim i długim okresie.
T-A-4Polityka fiskalna w modelu keynesowskim.
T-A-8Zachowanie gospodarki w krótkim i długim okresie w kontekście równowagi trzech rynków.
T-A-11Metody przeciwdziałania inflacji w systemie polityki ekonomicznej.
T-A-13Analiza współczesnego cyklu koniunkturalnego. Zmiany aktywności gospodarki w długim okresie i jej przyczyny.
T-A-15Powtórzenie materiału i sprawdzenie wiadomości
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy
M-2wykład informacyjny
M-4dyskusja
M-5prezentacja studentów na zadany temat
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena z kolokwium pisemnego
S-12Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu pisemnego
S-1Ocena formująca: ocena z przygotowania do bieżących ćwiczeń i aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: ocena z prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi analizować w podstawowym zakresie efektywności prowadzonej polityki gospodarczej.
3,0Student potrafi z wydatną pomocą nauczyciela analizować w podstawowym zakresie efektywność polityki gospodarczej.
3,5Student potrafi z pomocą nauczyciela analizować w podstawowym zakresie efektywność polityki gospodarczej.
4,0Student potrafi samodzielnie analizować w podstawowym zakresie efektywność polityki gospodarczej.
4,5Student potrafi samodzielnie analizować w stopniu większym niż podstawowy zakres efektywność polityki gospodarczej.
5,0Student posiada znaczny zakres wiedzy nt. polityki gospodarczej i samodzielnie analizować jej rezultaty w stopniu większym niż podstawowy ; wykorzystując w tym celu swobodny sposób wypowiedzi.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B05_U03potrafi posługiwać się modelami graficznymi do analizowania prawidłowości i zjawisk w gospodarce narodowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U01Potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę naukową do interpretacji zjawisk społeczno-gospodarczych
E_1A_U02Potrafi zastosować posiadaną wiedzę teoretyczną, dobierając właściwie dane, metody i narzędzia, do formułowania i rozwiązywania nietypowych i złożonych problemów dotyczących procesów i zjawisk społeczno-gospodarczych oraz rozwiązywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych
E_1A_U07Potrafi rozwiązywać problemy makro- i mikroekonomiczne z wykorzystaniem różnorodnych narzędzi analitycznych, w tym nowoczesnych technologii informatycznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami funkcjonowania gospodarki narodowej.
C-2Zrozumienie przez studentów zjawisk i procesów makroekonomicznych oraz wzajemnych powiązań między nimi.
C-4Uzyskanie przez studentów umiejętności analizowania prowadzonej przez państwo polityki gospodarczej.
Treści programoweT-W-5Pojęcie i przyczyny powstawania inflacji jako zjawiska pieniężnego i realnego. Konsekwencje inflacji
T-W-2Popytowy model równowagi rynku dóbr.
T-W-6Polityka ekonomiczna w gospodarce otwartej
T-A-6Relacja rynku dóbr i rynku pieniężnego decydująca o wielkości zagregowanego popytu.
T-A-5Stopa procentowa jako cena pieniądza równoważąca rynek pieniężny.
T-A-10Zależność inflacji i bezrobocia w modelu Phillipsa w krótkim i długim okresie.
T-A-1Model gospodarki rynkowej. Jego uczestnicy i zależności ekonomiczne.
T-A-2Metody pomiaru produktu krajowego brutto w gospodarce zamkniętej (autarkicznej) i otwartej.
T-A-4Polityka fiskalna w modelu keynesowskim.
T-A-8Zachowanie gospodarki w krótkim i długim okresie w kontekście równowagi trzech rynków.
T-A-13Analiza współczesnego cyklu koniunkturalnego. Zmiany aktywności gospodarki w długim okresie i jej przyczyny.
T-A-15Powtórzenie materiału i sprawdzenie wiadomości
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy
M-4dyskusja
M-5prezentacja studentów na zadany temat
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena z kolokwium pisemnego
S-12Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu pisemnego
S-1Ocena formująca: ocena z przygotowania do bieżących ćwiczeń i aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: ocena z prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi posługiwać się modelamii graficznymi do analizowania zjawisk w skali makro.Student potrafi samodzielnie analizować w stopniu większym niż podstawowy zakres efektywność polityki gospodarczej.
3,0Student potrafi z wydatną pomocą nauczyciela analizować w podstawowym zakresie zjawiska w skali makr, wykorzystując modele graficzne
3,5Student potrafi z pomocą nauczyciela analizować za pomocę modeli graficznych w podstawowym zakresie zjawiska ekonomiczne w makroskali.
4,0Student potrafi samodzielnie analizować za pomocą modeli graficznych w podstawowym zakresie zjawiska ekonomiczne w makroskali.
4,5Student potrafi samodzielnie za pomoca modeli graficznych analizować w stopniu większym niż podstawowy zakres zjawiska ekonomiczne w skali makro.
5,0Student posiada znaczny zakres wiedzy nt. zjawisk gospodarczych w stopniu większym niż podstawowy i potrafi samodzielnie analizować je, wykorzystując modele graficzne; posługuje się przy tym swobodnym sposobem wypowiedzi.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B05_U04ma umiejętność przygotowywania wystapień ustnych na tematy z zakresu podstaw makroekonomii z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_U14Potrafi przygotowywać typowe wystąpienia ustne z zakresu ekonomii i finansów w języku polskim lub obcym, dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem ujęć teoretycznych oraz różnych źródeł
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami funkcjonowania gospodarki narodowej.
C-2Zrozumienie przez studentów zjawisk i procesów makroekonomicznych oraz wzajemnych powiązań między nimi.
C-3Opanowanie przez studentów umiejętności rozpoznawania związków przyczynowo-skutkowych w skali kraju oraz ich interpretacji.
C-4Uzyskanie przez studentów umiejętności analizowania prowadzonej przez państwo polityki gospodarczej.
Treści programoweT-A-6Relacja rynku dóbr i rynku pieniężnego decydująca o wielkości zagregowanego popytu.
T-A-5Stopa procentowa jako cena pieniądza równoważąca rynek pieniężny.
T-A-10Zależność inflacji i bezrobocia w modelu Phillipsa w krótkim i długim okresie.
T-A-3Dochód narodowy i mierniki pochodne jako kryteria poziomu życia.
T-A-4Polityka fiskalna w modelu keynesowskim.
T-A-8Zachowanie gospodarki w krótkim i długim okresie w kontekście równowagi trzech rynków.
T-A-11Metody przeciwdziałania inflacji w systemie polityki ekonomicznej.
T-A-13Analiza współczesnego cyklu koniunkturalnego. Zmiany aktywności gospodarki w długim okresie i jej przyczyny.
Metody nauczaniaM-5prezentacja studentów na zadany temat
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena z prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przygotowywać wystąpień ustnych na tematy z zakresu podstaw makroekonomii, z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
3,0Student potrafi z wydatną pomocą nauczyciela zaprezentować poglądy z zakresu podstaw makroekonomii w formie ustnej (prezentacja multimedialna).
3,5Student potrafi z pomocą nauczyciela zaprezentować poglądy z zakresu podstaw makroekonomii w formie ustnej (prezentacja multimedialna).
4,0Student potrafi samodzielnie zaprezentować poglądy z zakresu podstaw makroekonomii w formie ustnej (prezentacja multimedialna).
4,5Student potrafi samodzielnie zaprezentować poglądy ekonomiczne z zakresu podstaw makroekonomii spoza podstawowych zagadnień programu przedmiotu w formie ustnej (prezentacja multimedialna).
5,0Student posiada znaczny zakres wiedzy nt. podstaw makroekonomii w stopniu większym niż wymagany i potrafi samodzielnie zaprezentować je w postaci prezentacji multimedialnej, posługując się przy tym swobodnym sposobem wypowiedzi.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B05_K01ma świadomość ważności problemów ekonomicznych w skali makroekonomicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K03Jest gotów do opracowywania projektów społecznych uwzględniających aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
E_1A_K05Jest gotów do uwzględniania aspektów rozwoju zrównoważonego w podejmowanych działaniach
Cel przedmiotuC-2Zrozumienie przez studentów zjawisk i procesów makroekonomicznych oraz wzajemnych powiązań między nimi.
C-3Opanowanie przez studentów umiejętności rozpoznawania związków przyczynowo-skutkowych w skali kraju oraz ich interpretacji.
Treści programoweT-W-5Pojęcie i przyczyny powstawania inflacji jako zjawiska pieniężnego i realnego. Konsekwencje inflacji
T-W-7Pojęcie wzrostu i rozwoju gospodarczego oraz mierniki ich oceny. Postęp techniczny i technologiczny jako czynniki wzrostu gospodarczego.
T-W-1Geneza makroekonomii. Państwo jako podmiot systemu gospodarczego. Interwencjonizm państwowy.
T-W-4Pojęcie i rodzaje bezrobocia. Metody przeciwdziałania bezrobociu w koncepcji neoklasycznej i keynesowskiej.
T-W-6Polityka ekonomiczna w gospodarce otwartej
T-W-8Cykle koniunkturalne gospodarki i metody ich modyfikacji. Główne nurty teoretyczne makroekonomii.
T-A-12Kurs walutowy, polityka kursowa i bilans płatniczy gospodarki
T-A-10Zależność inflacji i bezrobocia w modelu Phillipsa w krótkim i długim okresie.
T-A-8Zachowanie gospodarki w krótkim i długim okresie w kontekście równowagi trzech rynków.
T-A-11Metody przeciwdziałania inflacji w systemie polityki ekonomicznej.
T-A-13Analiza współczesnego cyklu koniunkturalnego. Zmiany aktywności gospodarki w długim okresie i jej przyczyny.
T-A-14Globalizacja we współczesnym świecie
T-A-7Rynek pracy
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy
M-2wykład informacyjny
M-4dyskusja
M-5prezentacja studentów na zadany temat
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena z kolokwium pisemnego
S-12Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu pisemnego
S-1Ocena formująca: ocena z przygotowania do bieżących ćwiczeń i aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: ocena z prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości ważności problemów ekonomicznych w skali makro.
3,0Student ma w ograniczonym stopniu świadomości ważności problemów ekonomicznych w skali makro.
3,5Student ma w średnim stopniu świadomości ważności problemów ekonomicznych w skali makro.
4,0Student ma w dużym stopniu świadomości ważności problemów ekonomicznych w skali makro.
4,5Student ma w bardzo dużym stopniu świadomości ważności problemów ekonomicznych w skali makro, sam pozukuje odpowiedzi na sposoby ich rozwiązywania.
5,0Student ma w bardzo rozbudzoną świadomości ważności problemów ekonomicznych w skali makro, uświadamia sobie takze te, które wykraczają poza zrealizowany program, sam pozukuje odpowiedzi na sposoby ich rozwiązywania, kierując się własną ciekawością.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B05_K02potrafi w podstawowym zakresie wskazać sposoby rozwiązywania problemów makroekonomicznych za pomocą narzędzi polityki gospodarczej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K07Jest gotów do wykazywania otwartości na świat i zrozumienia dla różnych kultur
E_1A_K01Jest gotów do określania priorytetów służących realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
Cel przedmiotuC-4Uzyskanie przez studentów umiejętności analizowania prowadzonej przez państwo polityki gospodarczej.
Treści programoweT-W-7Pojęcie wzrostu i rozwoju gospodarczego oraz mierniki ich oceny. Postęp techniczny i technologiczny jako czynniki wzrostu gospodarczego.
T-W-6Polityka ekonomiczna w gospodarce otwartej
T-A-12Kurs walutowy, polityka kursowa i bilans płatniczy gospodarki
T-A-11Metody przeciwdziałania inflacji w systemie polityki ekonomicznej.
T-A-13Analiza współczesnego cyklu koniunkturalnego. Zmiany aktywności gospodarki w długim okresie i jej przyczyny.
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy
M-2wykład informacyjny
M-4dyskusja
M-5prezentacja studentów na zadany temat
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena z kolokwium pisemnego
S-12Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu pisemnego
S-1Ocena formująca: ocena z przygotowania do bieżących ćwiczeń i aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: ocena z prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w podstawowym zakresie wskazać sposobów rozwiazywania problemów ekonomicznych za pomoca narzędzi polityki gospodarczej.
3,0Student potrafi z wydatną pomocą nauczyciela w podstawowym zakresie wskazać sposoby rozwiazywania problemów ekonomicznych za pomoca narzędzi polityki gospodarczej.
3,5Student potrafi z pomocą nauczyciela w podstawowym zakresie wskazać sposoby rozwiazywania problemów ekonomicvznych za pomoca narzędzi polityki gospodarczej.
4,0Student potrafi samodzielnie w podstawowym zakresie wskazać sposoby rozwiazywania problemów ekonomicvznych za pomoca narzędzi polityki gospodarczej.
4,5Student potrafi samodzielnie w zakresie większym niż podstawowy wskazać sposoby rozwiazywania problemów ekonomicvznych za pomoca narzędzi polityki gospodarczej.
5,0Student potrafi samodzielnie w zakresie wykraczajacym poza program wskazać sposoby rozwiazywania problemów ekonomicvznych za pomoca narzędzi polityki gospodarczej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięE_1A_B05_K03potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności w zakresie zagadnień z podstaw makroekonomii
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówE_1A_K01Jest gotów do określania priorytetów służących realizacji zadań ustalonych przez siebie lub innych
E_1A_K02Jest gotów do prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami funkcjonowania gospodarki narodowej.
C-2Zrozumienie przez studentów zjawisk i procesów makroekonomicznych oraz wzajemnych powiązań między nimi.
C-3Opanowanie przez studentów umiejętności rozpoznawania związków przyczynowo-skutkowych w skali kraju oraz ich interpretacji.
C-4Uzyskanie przez studentów umiejętności analizowania prowadzonej przez państwo polityki gospodarczej.
Treści programoweT-W-5Pojęcie i przyczyny powstawania inflacji jako zjawiska pieniężnego i realnego. Konsekwencje inflacji
T-W-7Pojęcie wzrostu i rozwoju gospodarczego oraz mierniki ich oceny. Postęp techniczny i technologiczny jako czynniki wzrostu gospodarczego.
T-W-2Popytowy model równowagi rynku dóbr.
T-W-3Pieniądz i system finansowy w gospodarce rynkowej. Polityka monetarna
T-W-1Geneza makroekonomii. Państwo jako podmiot systemu gospodarczego. Interwencjonizm państwowy.
T-W-4Pojęcie i rodzaje bezrobocia. Metody przeciwdziałania bezrobociu w koncepcji neoklasycznej i keynesowskiej.
T-W-6Polityka ekonomiczna w gospodarce otwartej
T-A-6Relacja rynku dóbr i rynku pieniężnego decydująca o wielkości zagregowanego popytu.
T-A-5Stopa procentowa jako cena pieniądza równoważąca rynek pieniężny.
T-A-10Zależność inflacji i bezrobocia w modelu Phillipsa w krótkim i długim okresie.
T-A-1Model gospodarki rynkowej. Jego uczestnicy i zależności ekonomiczne.
T-A-2Metody pomiaru produktu krajowego brutto w gospodarce zamkniętej (autarkicznej) i otwartej.
T-A-3Dochód narodowy i mierniki pochodne jako kryteria poziomu życia.
T-A-4Polityka fiskalna w modelu keynesowskim.
T-A-8Zachowanie gospodarki w krótkim i długim okresie w kontekście równowagi trzech rynków.
T-A-11Metody przeciwdziałania inflacji w systemie polityki ekonomicznej.
T-A-13Analiza współczesnego cyklu koniunkturalnego. Zmiany aktywności gospodarki w długim okresie i jej przyczyny.
T-A-14Globalizacja we współczesnym świecie
T-A-15Powtórzenie materiału i sprawdzenie wiadomości
T-A-9Wstrząsy popytowe i podażowe
Metody nauczaniaM-4dyskusja
M-5prezentacja studentów na zadany temat
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena z kolokwium pisemnego
S-12Ocena podsumowująca: ocena z egzaminu pisemnego
S-1Ocena formująca: ocena z przygotowania do bieżących ćwiczeń i aktywności na zajęciach
S-2Ocena formująca: ocena z prezentacji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi uupełniać i doskonalić nabytej wiedzy i umiejętności.
3,0Student potraf w ograniczonym stopniui uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności.
3,5Student potraf w stopniu średnim uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności.
4,0Student potrafi w dużym stopniu samodzielnie uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności.
4,5Student potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności w ramach obowiazującego programu bez inspiracji nauczyciela.
5,0Student potrafi samodzielnie uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności w zakresie wykraczajacym poza obowiazujący program bez inspiracji nauczyciela, kierując się własną ciekawością poznawczą.